Czy można jeździć na oponach letnich w zimę?

Zastanawiasz się, czy można jeździć na oponach letnich w zimę? Nic odkrywczego w tym, że auto powinno mieć w trakcie zimy założone opony zimowe lub całoroczne. Po prostu jazda na oponach letnich w zimę jest niebezpieczna. Sprawdź artykuł i dowiedz się, jakie są różnice pomiędzy oponą zimową a oponą letnią i co może się stać, jeśli będziemy użytkować komplet opon letnich zimą. 

Opony zimowe w lato

Jednym z najważniejszych aspektów gwarantujących bezpieczeństwo na drodze jest przyczepność. Pozwala ona nam na szybkie pokonywanie zakrętów, hamowanie i przyspieszanie.

Podczas jazdy na oponach letnich w zimę tracimy mocno przyczepność, co może przyczynić się do trudności z ruszaniem z miejsca lub utratą panowania nad pojazdem. 

Co więcej, na oponach letnich w zimę wydłuża się znacznie droga hamowania – nawet do kilkudziesięciu procent. Jest to bardzo niekorzystne dla kierowcy, szczególnie w ekstremalnych sytuacjach, co może spowodować poważny wypadek na drodze.

Czy warto kupić opony zimowe na zimę? 

Pytanie jest dość proste. Tak, warto kupić opony zimowe na zimę, pomimo braku prawnego obowiązku. Poza pozornymi oszczędnościami nie dostrzegamy żadnego pozytywnego aspektu w użytkowaniu opon letnich zimą.

Co prawda, ostatnie zimy nie są już tak intensywne, ale warto zainwestować w opony zimowego choćby ze względu na bezpieczeństwo nasze, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

Opony zimowe nie są ogromnym wydatkiem, a możemy dobrać je pod swój budżet. Dostępne są opony w różnym przedziale cenowym. Odpowiednio używane i przechowywane spokojnie wystarczą na kilka sezonów, zapewniając nam pewność na drodze.

Propozycje opon z każdej klasy cenowej.

  • Klasa premium – przeznaczona dla najbardziej wymagających kierowców, ciekawym wyborem będzie Continental WinterContact TS860.
  • Klasa średnia – ogumienie zimowe przeznaczone dla kierowców, którzy szukają odpowiedniego balansu pomiędzy dobrą ceną a niezłymi osiągami, propozycja: Uniroyal MS Plus 77.
  • Klasa Ekonomiczna – przeznaczona dla kierowców, którzy raczej nie robią wysokich przebiegów i szukają oszczędności, nasza propozycja to Barum Polaris 5.
Opony zimowe w trakcie zimy zagwarantują Ci pełne bezpieczeństwo

Opony zimowe w trakcie zimy zagwarantują Ci pełne bezpieczeństwo

Różnice pomiędzy oponami zimowymi a letnimi 

Mamy kilka zasadniczych różnic pomiędzy oponą letnia a zimową. Mianowicie pierwszą z nich jest bieżnik – charakterystyka bieżnika letniego, która pozwala lepiej odprowadzać wodę. Z kolei bieżnik opony zimowej pozwala nam na możliwie rozsądną jazdę po lodzie oraz przebijanie się przez śnieg.

Co ważne, opona zimowa jest wykonana z miękkiej mieszanki, a opona letnia z twardej. Miękka mieszanka nie ma takich skłonności do twardnienia w ujemnych temperaturach, jak jej letni odpowiednik. Co więcej, krzemionka dodawana przy produkcji opony zimowej daje jej lepszą przyczepność w zimowej aurze. 

Najlepsze rozwiązanie na sezon zimowy

Jeśli mieszkasz w okolicy, w której zimą regularnie pada śnieg, sugerujemy, aby zamienić opony letnie na gumę zimową, gdy śnieg zacznie padać, a następnie wymienić je z powrotem, gdy nadejdzie wiosna.

Jeśli jednak nie masz ochoty na zmianę opon w samochodzie dwa razy w roku, pomyśl o posiadaniu kompletu kół opon wielosezonowych, które mogą być niezłą alternatywą. 

Czy w Polsce można jeździć na oponach letnich w zimę? 

Pamiętaj, że polskie prawo nie nakazuje jazdy na oponach zimowych w trakcie zimy, jednak jest to niezwykle istotna kwestia, aby czuć się bezpiecznie i nie stwarzać zagrożenia na drodze. 

Nie jest odkryciem, że wielu kierowców, poszukując oszczędności, rezygnuje z opon zimowych podczas zimy, co powoduje różne problemy w zimowej eksploatacji.

Czym może grozić taka jazda? Możemy spowodować wypadek, gdyż opona letnia ma dużo gorszą przyczepność na śniegu i zdecydowanie słabiej radzi sobie w niskich temperaturach. Warto wiedzieć, że opona letnia poniżej 7 stopni twardnieje i staje się bardziej śliska niż tradycyjna zimówka. Parametry opony zimowej w lato są bardzo słabe.

Pamiętaj, że opony zimowe są jedynym elementem, który ma styczność z drogą. Nie oszczędzaj na nich i wybierz opony zimowe w zimę

Pamiętaj, że opony zimowe są jedynym elementem, który ma styczność z drogą. Nie oszczędzaj na nich i wybierz opony zimowe w zimę

Co jest nie tak z oponami letnimi zimą?

Podstawowa różnica, czyli konstrukcja mieszanki. Twardość opon letnich pomaga złapać przyczepność na mokrej – i przede wszystkim – suchej nawierzchni.

Jednak gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, ta dodatkowa sztywność może powodować problem. Im niższa temperatura, tym sztywniejsze stają się opony letnie. A to może prowadzić do ich pękania.

Opony letnie mają również inny wzór bieżnika, który jest płytszy niż te stosowane w oponach zimowych. Sprawia to, że ​​są one doskonałe do odprowadzania deszczu, ale mniej radzą sobie ze śniegiem.

Podczas gdy opony zimowe zatrzymują śnieg i błoto pośniegowe w blokach bieżnika, zapewniając dodatkową przyczepność w mokrych, zimowych warunkach. Prawdziwe zalety opon letnich są widoczne, gdy temperatura wzrośnie powyżej 7 stopni Celsjusza. W tym momencie opony zimowe stają się mniej wydajne.

W łagodniejszym klimacie opony letnie zapewniają najlepszą możliwą drogę hamowania. Ich wzór bieżnika zapewnia większy kontakt z nawierzchnią, co poprawia prowadzenie i zapewnia większą stabilność na zakrętach.

Opony letnie w niskich temperaturach

W oczekiwaniu na kolejny moment, gdy Matka Natura rozszerzy swój zimny zasięg, kierowcy pojazdów wyposażonych w opony letnie muszą wiedzieć, że opony te nie są przystosowane do temperatur bliskich lub poniżej zera na czystych drogach, błocie pośniegowym, śniegu i lodzie.

W obliczu temperatur bliskich i poniżej zera kierowcy powinni zostawić w domu swój samochód wyposażony w opony letnie i jechać pojazdem wyposażonym w opony całoroczne lub zimowe.

Kompromis w postaci opon całorocznych

Jeśli warunki pogodowe, w których mieszkamy są łagodne i nie eksploatujemy opon zbyt mocno, możemy zdecydować się na opony całoroczne. Nadają się one do jazdy zarówno latem, jak i zimą. 

Pamiętaj, że właściwy dobór opon zależy od stylu jazdy, klimatu i ilości kilometrów, które pokonujemy. 

Opony całoroczne nie nadają się do wysokich przebiegów oraz ekstremalnej eksploatacji w warunkach zimowych. Droga hamowania na takich oponach może być wydłużona, co stwarza ryzyko wypadku. Co więcej, przy ciepłej i suchej pogodzie takie opony mogą być również mnie efektywne niż letnie. 

Jazda na oponach letnich zimą może zagrażać nie tylko Tobie, a innym pojazdom i przechodniom

Jazda na oponach letnich zimą może zagrażać nie tylko Tobie, a innym pojazdom i przechodniom

Zalety opon zimowych zimą

Jakie są zalety użytkowania opon zimowych w trakcie zimy, a nie opon letnich w zimie? 

Opony zimowe są zaprojektowane z miękkimi, elastycznymi bieżnikami, które umożliwiają płynną, stabilną jazdę nawet w mroźnych warunkach drogowych. Wykorzystują dużą liczbę lub lameli, zwiększając wchłanianie błota i śniegu oraz posiadają lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni.

W przeciwieństwie do opon letnich śnieg nie zatyka wąskich kanałów między szczelinami opon, dzięki czemu są one bardziej odporne na warunki pogodowe.
Metalowe kolce w oponach zimowych odpychają wodę i wbijają się w lód i śnieg, aby zwiększyć przyczepność na drodze.

Dlaczego unikać opon letnich zimą? 

Wraz ze spadkiem temperatury mieszanka gumowa twardnieje do nieelastycznego tworzywa sztucznego. Nazywana w przemyśle samochodowym „zeszkleniem”, przyczepność opony znacznie spada, a następnie opony tracą elastyczność i sprężystość, powodując sztywność. 

Trudno zatrzymać samochód na śliskich drogach. W deszczową pogodę łatwo jest stracić kontrolę, a pojazd może ulec uszkodzeniu. Na oblodzonej nawierzchni zatrzymanie samochodu z oponami letnimi jest prawie niemożliwe.

Pękanie mieszanki bieżnika. Jeśli temperatura spadnie poniżej punktu zamarzania, w przypadku opon letnich istnieje ryzyko pękania mieszanki bieżnika. Alternatywnie, krawędzie bloków bieżnika zostają wyszczerbione. W obu przypadkach gwarancja producenta zazwyczaj nie obejmuje sytuacji, ponieważ dotyczy to niewłaściwego obchodzenia się z samochodem/oponami.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.