Test opon letnich AutoBild 2024

AutoBild znowu zaskakuje! W najnowszym teście opon letnich 2024 skupiono się na rozmiarze 205/55 R16 oraz 235/55 R19 - Przetestowano modele opon, aby dokładnie przeanalizować ich zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni. Dzięki temu możemy rzucić okiem na oceny i zobaczyć, które opony zapewniają najlepsze parametry bezpieczeństwa. Wybór idealnego kompletu opon letnich na nowy sezon właśnie stał się prostszy! Będziemy publikować wyniki na bieżąco i zapraszamy do śledzenia testu.

 

Jak został przeprowadzony test?

Test, który obecnie trwa, ma na celu nie tylko dokładne przeanalizowanie rynku, ale także wyłonienie tych produktów, które zapewniają nie tylko komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze.

W początkowym etapie, w ramach tzw. "Qualifying", każda opona poddana została rygorystycznym testom bezpieczeństwa. Na testy składały się między innymi pomiary drogi hamowaniana na suchej i mokrej nawierzchni. Dzięki setkom zmian opon, zespół testerów AutoBild wyłonił 20 opon letnich z najkrótszą łączną drogą hamowania, które następnie przejdą do kolejnego etapu oceny.

Wyniki testu opon letnich 2024

Choć finalne wyniki testu nie są jeszcze dostępne, już teraz możemy zaprezentować fascynujące wnioski płynące z wstępnej selekcji. Test AutoBild opon letnich w 2024 roku obiecuje być jednym z najbardziej wnikliwych i szczegółowych przeglądów.

Zapraszamy do zapoznania się z wstępnymi wynikami testu opon w rozmiarze 205/55 R16!

Opona

Mokre nawierzchnie [m]

Suche nawierzchnie [m]

Suma [m]

Najlepsze w teście

Continental PremiumContact 7 (91 V)

25,8

35,4

61,2

Kumho Ecsta HS52 (91 V)

26,1

35,4

61,5

Vredestein Ultrac (91 V)

26,6

36,1

62,7

Hankook Ventus Prime 4 (91 V)

27,7

35,9

63,6

Michelin Primacy 4+ (91 V)

27,7

36,3

64,0

Toyo Proxes Comfort (94 V)

27,5

36,7

64,2

Falken Ziex ZE 310 Ecorun (91 V)

28,0

36,5

64,5

Maxxis Premitra 5 HP5 (91 V)

28,4

36,2

64,6

Pirelli Cinturato P7 (P7C2) (91 V)

28,4

36,3

64,7

Bridgestone Turanza 6 (94 V)

27,9

36,9

64,8

Nexen N´Fera Primus (91 V)

27,7

37,2

64,9

Firestone Roadhawk (91 V)

28,7

36,6

65,3

Goodyear EfficientGrip Performance 2 (91 V)

29,2

36,4

65,6

Uniroyal RainSport 5 (91 V)

27,7

37,9

65,6

Kleber Dynaxer HP4 (91 V)

28,8

37,4

66,2

Fulda EcoControl HP2 (91 V)

29,5

36,8

66,3

Giti GitiSynergy H2 (91 V)

29,8

36,6

66,4

BF Goodrich Advantage (91 V)

29,1

37,4

66,5

GT Radial FE 2 (91 V)

29,3

37,4

66,7

Dunlop Sport Bluresponse (91 V)

30,0

36,9

66,9

Nie zakwalifikowane

Sava Intensa HP2 (91 V)

30,0

37,2

67,2

Debica Presto HP2 (91 V)

30,2

37,4

67,6

Semperit Speed-Life 3 (91 V)

28,8

39,0

67,8

Goodride ZuperEco Z-107 (91 V)

30,5

37,6

68,1

Apollo Aspire 4G + (94 W)

30,7

37,6

68,3

Kenda Kenetica Pro KR210 (91 V)

31,2

38,6

69,8

Westlake ZuperEco Z-107 (91 V)

31,5

38,6

70,1

Petlas Imperium PT 515 (91 V)

31,4

39,0

70,4

Minerva F209 (91 V)

31,6

39,3

70,9

Leao Nora-Force HP100 (91 V)

33,1

38,0

71,1

Tristar EcoPower 4 (94 V)

32,1

39,5

71,6

Tracmax X-Privilo TX-1 (91 V)

32,5

39,2

71,7

Cooper Zeon CS8 (91 V)

33,0

38,9

71,9

Tomket Sport (91 V)

33,3

38,6

71,9

Linglong Comfort Master (91 V)

33,5

38,6

72,1

Ovation Eco-Vision VI-682 (91 V)

32,5

39,6

72,1

Sumitomo BC 100 (91 V)

33,2

39,2

72,4

Imperial EcoDriver 5 (91 V)

32,6

40,1

72,7

Tourador Wonder TH1 (91 V)

33,2

39,5

72,7

Zeta Tyres Alventi (91 W)

33,1

39,6

72,7

Tigar High Performance (91 V)

34,5

38,3

72,8

Milestone Green Sport GS05 (91 V)

33,7

39,2

72,9

Zbyt długa droga hamowania

Matador Hectorra 5 (91 V)

32,9

40,1

73,0

Firemax FM601 (91 V)

34,9

38,4

73,3

Radar RPX800 (91 V)

33,3

40,2

73,5

Ceat SecuraDrive (91 V)

33,3

40,6

73,9

Fortuna Ecoplus HP (91 V)

34,9

39,1

74,0

Lassa Driveways (91 V)

34,7

39,5

74,2

Atlas Green HP (91 V)

35,1

39,3

74,4

Superia Tires Ecoblue HP (91 W)

34,7

39,7

74,4

Nordexx NS9000 (91 V)

36,1

38,8

74,9

Berlin Tires Summer HP 1 (94 V)

35,6

41,1

76,7

Arivo Premio Arzero (91 V)

38,0

40,1

78,1

DoubleCoin DC-99 (91 V)

42,4

36,9

79,3

Triangle AdvanteX TC101 (91 V)

39,7

42,1

81,8

Podsumowanie testu opon 2024 AutoBild

Opona Premium Contact 7 (91 V) firmy Continental znalazła się na pierwszym miejscu w teście, zarówno pod względem najkrótszej drogi hamowania na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Łączna droga hamowania wyniosła 61,2 metra, co jest o ponad 20 metrów lepsze od wyniku opony, która uplasowała się na ostatnim miejscu.

Z kolei opona AdvanteX TC101 marki Triangle znalazła się na ostatnim miejscu w teście hamowania. Łączna droga hamowania wyniosła 81,8 metra.

W porównaniu do opony Continental, opona Triangle potrzebowała około 7 metrów więcej do zatrzymania samochodu z prędkości 100 km/h na suchej nawierzchni, a na mokrej nawierzchni różnica wynosiła nawet około 14 metrów.

Co więcej, opona Triangle AdvanteX TC101 nie była jedynym modelem z tak słabymi wynikami - opony, które znalazły się na trzynastu ostatnich miejscach, miały zbyt długie drogi hamowania i nie są zalecane.

Test opon letnich 235/55 R19

Test opon letnich 235/55 R19

Test AutoBild 235/55 R19

Każdy, kto docenia możliwość eksploracji bez ograniczeń, zna znaczenie odpowiedniego wyposażenia -  zwłaszcza kiedy mowa o oponach do SUV-ów i samochodów terenowych. Napęd na cztery koła oferuje znaczącą przewagę w trudnych warunkach, ale pełny potencjał tego układu można wykorzystać tylko za sprawą opon odpowiednio dobranych do zmiennych i wymagających środowisk.

Właśnie dlatego AUTO BILD przeprowadził test opon letnich w rozmiarze 235/55 R19. Testy te uwzględniały różnorodne warunki, od suchego asfaltu, poprzez mokrą nawierzchnię, aż po trudny teren, by dostarczyć kierowcom kompleksowych informacji niezbędnych do świadomego wyboru opon.

Lista opon biorących udział w teście wraz z zajętym miejscem:

 

  1. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 (105 Y) - ocena: 1,5 (vorbildlich)

  2. Michelin Pilot Sport 4 SUV (105 Y) - ocena: 1,6 (vorbildlich)

  3. Bridgestone Potenza Sport (105 Y) - ocena: 2,1 (gut)

  4. Kumho Ecsta PS71 SUV (105 Y) - ocena: 2,3 (gut)

  5. Pirelli Scorpion (105 W) - ocena: 2,4 (gut)

  6. Hankook Ventus S1 evo3 SUV (105 W) - ocena: 2,5 (gut)

  7. Toyo Proxes Sport 2 (105 Y) - ocena: 2,5 (gut)

  8. Giti Tire GitiSport S2 SUV (105 W) - ocena: 3,1 (befriedigend)

  9. Vredestein Ultrac Vorti+ (101 Y) - ocena: 3,1 (befriedigend)

  10. Maxxis Victra Sport 5 VS5 SUV (101 Y) - ocena: 3,3 (befriedigend)

  11. Ceat Sport Drive SUV (105 W) - ocena: 3,5 (befriedigend)

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 (105 Y) – zwycięzca testu

W testach opon letnich AUTO BILD, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 (105 Y)zdobywa tytuł zwycięzcy z oceną "wzorowa" i wynikiem 1,5. Ta opona wyróżnia się doskonałymi właściwościami jezdnymi na różnych nawierzchniach, dynamicznymi osiągami, niskimi oporami toczenia oraz precyzją układu kierowniczego. Zapewnia też krótkie drogi hamowania zarówno na mokrym, jak i suchym podłożu.

W teście uwzględniono również opony przystosowane do terenu, które wykazały się 20-procentową przewagą trakcji na piasku, trawie, żwirze i gliniastej glebie. Różnice zauważono także w reakcji układu kierowniczego i prowadzeniu na szutrze. W codziennym użytkowaniu drogowym kluczowe były krótka droga hamowania, zrównoważone prowadzenie i bezpieczeństwo przed aquaplaningiem, co sprawia, że najlepsze opony z testu gwarantują wysoką gotowość do różnorodnych wyzwań zarówno na asfalcie, jak i w terenie.

Testy trakcji w terenie

Podczas testowania opon na różnorodnych nawierzchniach -  żwir, piasek, szuter, błoto i trawa - nie udało się wyłonić jednego, niekwestionowanego lidera, który dominowałby na wszystkich terenach. W generalnej klasyfikacji opon terenowych, wzory bieżnika oferowane przez Bridgestone i Kumho wyróżniły się lekką przewagą.

Marki takie jak Goodyear, Toyo i Ceat również zaprezentowały imponujące wartości trakcji, minimalizując ryzyko poślizgu. W zakresie prowadzenia na zakurzonych, gliniastych ścieżkach, BridgestonePotenza Sport wyróżnia się za wzorową kontrolę boczną, natomiast opony Giti i Vredestein charakteryzują się nieco mniejszą precyzją.

 

Testy na mokrej nawierzchni

W warunkach mokrej nawierzchni, opony były oceniane pod względem efektywności hamowania, zachowania podczas jazdy i odporności na aquaplaning, zarówno na prostych, jak i w zakrętach. W tej kategorii, Bridgestone Potenza Sport wyróżniła się jako lider, oferując wyjątkową przyczepność i zrównoważone prowadzenie na mokro.

Z kolei MichelinPilot Sport 4 SUV zapewniał najlepsze bezpieczeństwo w przypadku aquaplaningu. Modele od Maxxis i Ceat pokazały słabsze wyniki, podobnie jak tańsze opony z Chin i Indii, które szczególnie odstawały ze względu na mniej precyzyjne zachowanie kierownicy i gorszą przyczepność na mokrej nawierzchni, plasując się na niższych pozycjach w rankingu hamowania na mokro.

Testy na suchej nawierzchni

Na suchej nawierzchni oceniano drogę hamowania, opory toczenia, hałas przejazdu i ogólne właściwości jezdne. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 oraz Bridgestone Potenza Sport zyskały uznanie za doskonałą równowagę i dynamiczne prowadzenie.

Toyo Proxes Sport 2 zaskoczył wyjątkową kontrolą boczną, zajmując silną pozycję w rankingu prowadzenia. PirelliScorpion odstawał ze względu na wolniejszą reakcję kierownicy i gorszą kontrolę boczną, choć jego niskie opory toczenia przekładają się na oszczędności paliwowe.

Wnioski z testu opon letnich AUTO BILD (235/55 R19)

Test opon letnich przeprowadzony przez AUTO BILD w rozmiarze 235/55 R19 dostarcza cennych wniosków dla poszukujących optymalnych rozwiązań zarówno na asfaltowych drogach, jak i w trudniejszym terenie. Z całości analizy wyłania się obraz, w którym tylko dwie marki - Goodyear i Michelin - oferują kompleksowy pakiet, zapewniający komfort i bezpieczeństwo w najróżniejszych warunkach.

Ta konkluzja ponownie potwierdza zasadę, że wysoka jakość jest zazwyczaj związana z wyższą ceną, a produkty oferowane przez te prestiżowe, marki premium są tego doskonałym przykładem. Ich opony letnie stanowią idealny wybór dla kierowców, którzy oczekują niezawodności i wszechstronności bez kompromisów.

Test opon letnich 265/35 R19 i 295/30 R20 (2024) AutoBild

Wyniki testu opon

 

  1. Continental SportContact 7 (98/101 Y) - 1,2 (wzorowy)

  2. Michelin Pilot Sport 4S (98/101 Y) - 1,3 (wzorowy)

  3. Vredestein Ultrac Pro (98/101 Y) - 1,5 (wzorowy)

  4. Bridgestone Potenza Sport (98/101 Y) - 2,5 (dobry)

  5. Hankook Ventus S1 evo Z (98/101 Y) - 2,6 (dobry)

  6. Goodyear Eagle F1 SuperSport (98/101 Y) - 3,3 (zadowalający)

  7. Winrun R330 (98/101 W) - 5,8 (niezalecane)

Wszystkie opony zostały przetestowane na samochodzie AMG GT1.

Test na mokrej nawierzchni

Przeprowadzone testy na mokrej nawierzchni wykazały, że opony Continental i Bridgestone oferują nie tylko wyjątkową przyczepność, ale także doskonałe wyważenie, co przekłada się na pewne i stabilne prowadzenie.

Testerzy podkreślili również zrównoważone właściwości jezdne opon Michelin i Vredestein, które zapewniają bezpieczeństwo oraz szybkie reakcje na drodze. Jednak w tych warunkach, sportowa opona F1 od Goodyeara nie zapewniła oczekiwanej przyczepności, co ujawniło jej ograniczenia w ekstremalnych warunkach mokrej nawierzchni.

Hamowanie

Tanie modele, takie jak Winrun R330, mogą okazać się ryzykownym wyborem. Testy pokazują, że przy prędkości 100 km/h, opona ta wymaga dodatkowych 19,1 metra do zatrzymania w porównaniu do znacznie lepiej wypadających w testach hamowania Conti SportContact 7. Wybierając opony, warto zatem postawić na te, które gwarantują nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo.

Aquaplaning

Opona Ultrac Pro od Vredestein stanowi szczyt osiągnięć w zakresie ochrony przed niebezpiecznym zjawiskiem hydroplaningu, które może wystąpić podczas intensywnych opadów deszczu lub na zdradliwych odcinkach autostrady.

Podobnie, opona Ventus S1 evo Z od Hankook wykazuje niezachwianą stabilność w trudnych warunkach atmosferycznych, zachowując kontrolę nawet w najbardziej krytycznych momentach. Mimo wsparcia systemów elektronicznych, ograniczenia narzucone przez prawa fizyki stają się wyraźne, szczególnie przy wysokich prędkościach. Utrata kontaktu opon z nawierzchnią, zwłaszcza na zakrętach, może mieć poważne konsekwencje. Właściwy wybór opon jest więc kluczowy dla zachowania bezpieczeństwa i kontroli nad pojazdem w każdych warunkach.

Kontrola boczna

Na mokrym torze, opony Continental i Bridgestone wykazują się imponującą kontrolą boczną, co stawia je na czele. Także Michelin z modelem Pilot Sport 4S i najnowszy model  Vredestein, Ultrac Pro, nie pozostają daleko w tyle, umiejętnie wykorzystując swój potencjał na śliskiej nawierzchni.

W kontraście, ekonomiczna opcja w postaci opony Winrun ma problemy z utrzymaniem trasy, szczególnie w zakrętach, gdzie brakuje jej przyczepności, co skutkuje jej wypychaniem z toru.

Test w suchych warunkach

Na torze suchym, Goodyear z modelem Eagle F1 SuperSport wspaniale odpowiada na swoje nazewnictwo, przodując w ocenach za wrażenia z jazdy. Chociaż, to opony Michelin i Continental, również w kategorii sportowej, wyróżniają się najkrótszymi czasami przejazdów.

Opory toczenia

Nowoczesne opony sportowe dowodzą, że można osiągnąć równowagę między wysokimi osiągami a minimalizacją oporu toczenia. Continental i Hankook są tego świetnymi przykładami, demonstrując, że wysoka wydajność nie musi iść w parze z wysokim zużyciem paliwa. Z kolei opony od Goodyear mogą nieco zwiększyć konsumpcję paliwa, o około 4%, co podkreśla znaczenie wyboru opon, które są zarówno wydajne, jak i ekonomiczne.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.