Czas na zmianę opon na komplet letni, zimowy, a może całoroczny? Warto upewnić się, czy Twoje ogumienie sprosta zadaniu. Według producenta Bridgestone najlepszym narzędziem do określenia stanu opon jest wskaźnik zużycie bieżnika, czyli Tread Wear Indicator (TWI). Sprawdź artykuł i dowiedz się, gdzie znajdziesz wskaźnik TWI i kiedy opona staje się nielegalna z powodu braku głębokości bieżnika.
Jazda na zużytych oponach jest bardzo niebezpieczna, dlatego należy regularnie kontrolować ich stan. Powiemy Wam, na co należy zwrócić uwagę w użytkowaniu codziennym oraz jak zmierzyć wysokość bieżnika opony.
Jaka powinna być minimalna wysokość bieżnika opony?
Aby opona była bezpieczna, powinniście regularnie sprawdzać stan bieżnika. Znaczniki na oponach znajdziecie w sześciu miejscach. Jest to skrót TWI (Treadwear Indicator). Wskazuje on dopuszczalne zużycie bieżnika opony, które wynosi 1,6 milimetra. Kiedy wysokość klocków dojdzie do poziomu tego wskaźnika, koniecznie wymieńcie opony na nowe. Jak zmierzyć bieżnik? Dokładny pomiar TWI opony możecie przeprowadzić za pomocą specjalistycznych miarek, ale też za pomocą monety lub zapałki.
Jak sprawdzić głębokość bieżnika opony?
Najprostszym sposobem będzie zakup elektronicznego miernika zużycia opony, który posiada ekran LCD. Koszt takiego urządzenia waha się w graniach 20-30 złotych. Jednak dla kreatywnego nic trudnego! Do pomiaru może posłużyć zwykła suwmiarka, moneta lub zapałka.
Mierzenie głębokości opony za pomocą elektronicznego miernika zużycia opon
Co powoduje wykluczenie opon z dalszego użytku?
Opona z bieżnikiem poniżej 1,6 milimetra, odklejenie bieżnika, zdeformowanie lub odkrycie drutówki (elementu, na którym opona montowana jest na feldze), odparzenia wewnątrz opony ( zużycie marmurkowate), wybrzuszenia, deformacja, pęknięcie nitek osnowy, wszelkie przecięcia i rozdarcia gumy (nawet najmniejsze) – którekolwiek z tych objawów wykluczają oponę z dalszego użytku.
Jeśli nie mamy pewności, czy możemy użyć opon z poprzedniego sezonu, należy zwrócić się do profesjonalnego serwisu. Bieżnik opon letnich, jak i zimowych należy regularnie sprawdzać. Nierównomierne zużycie bieżnika to również poważny problem. Dlatego powinniśmy je sprawdzać przynajmniej raz na sezon.
Nierównomierne zużycie bieżnika
Warto wiedzieć o nierównomiernym ścieraniu bieżnika. Jest to zjawisko naturalne, które w przypadku różnych negatywnych aspektów technicznych może ulec znacznemu przyspieszeniu. Najczęściej po specyfice niepoprawnego ścierania bieżnika, mechanik może określić przyczynę.
- środkowa części opony, czyli jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem;
- części boczne opony – jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem;
- boczna cześć opony (tylko z jednej strony) – nieprawidłowa zbieżność lub uszkodzone zawieszenie;
- w różnych miejscach. Efekt złego wyważenia opon lub zbyt gwałtownego hamowania.
Głębokość opony możesz sprawdzić za pomocą monety
Jaki wpływ ma głębokość bieżnika na własności trakcyjne opony?
Opona o minimalnej dopuszczalnej głębokości jest o wiele gorsza od tej z pełnym bieżnikiem, przede wszystkim jeśli chodzi o zjawisko aquaplaningu i jazdę na mokrej nawierzchni. Wraz ze zmniejszeniem głębokości bieżnika obniża się zdolność opony do odprowadzania wody.
Dopuszczalna głębokość bieżnika, która wynosi 1,6 milimetra, na mokrej drodze zapewnia tylko 40% przyczepności w porównaniu do nowej opony. Ze względu na to zalecana grubość bieżnika opony letniej jest inna, niż dopuszczalny bieżnik opony zimowej. Badania wskazują, że dla opony letniej 3 mm to minimalna wysokość bieżnika, która zapewnia bezpieczeństwo podczas hamowania na mokrej nawierzchni.
Poniżej tej wartości następuje ogromny spadek wydajności spadek wydajności opony i duży wzrost długości drogi hamowania. Dla opony zimowej odpowiednia wysokość bieżnika to 4 mm ze względu na to, że opona ta musi poradzić sobie z o wiele trudniejszymi warunkami, jak śnieg czy błoto pośniegowe.
Bezpieczeństwo a zużycie opon?
Płytki bieżnik to większe problemy z opanowaniem samochodu, zwłaszcza na mokrej drodze. Efektem jest większa podatność na aquaplaning. Zwiększa się też prawdopodobieństwo wypadku, wynikającego ze złego stanu opon. Chodzi o pęknięcie, odklejenie się bieżnika, zejście opony z felgi itp.
Według ADAC 7-8% interwencji udzielanych na drodze dotyczy uszkodzeń opon. Natomiast badania, które przeprowadziła organizacja DEKRA wykazały, że 37% wypadków spowodowanych było awariami opon. Aby zapobiec awarii na drodze, najlepiej przed dłuższą podróżą dokładnie zbadać kondycję opon przez pomiar bieżnika opony i zadbanie o odpowiedni poziom ciśnienia opon.
Zużyta opona może pęknąć w trakcie jazdy
Jak zadbać o opony?
Zużycie opon zimowych, letnich czy całorocznych w dużym stopniu zależy od nas samych. To jak długo na nich pojeździmy i czy powodem ich wymiany będzie uszkodzenie opony lub zużycie bieżnika związane jest z czynnikami takimi jak:
-
odpowiednie ciśnienie,
-
przestrzeganie maksymalnego obciążenia,
-
odpowiednie przechowywanie (temperatura, pozycja, brak światła słonecznego),
-
styl jazdy (nagłe hamowanie i przyśpieszanie),
-
warunki użytkowania (teren górskie, miejskie, zakręty),
-
unikanie najeżdżania na przeszkody (krawężniki, dziury),
-
kontrola stanu technicznego (stan zawieszenia, geometria, zbieżność).
Najważniejszą kwestią jest regularna kontrola ciśnienia w kołach. Ważne są tutaj zalecenia producenta i warunki użytkowania. Ciśnienie nie powinno być ani zbyt wysokie, ani zbyt niskie. Należy pamiętać, że ciśnienie zaniżone o 20% powoduje skrócenie życia opony o 30%, ale również wydłuża znacznie drogę hamowania oraz zwiększa zużycie paliwa.
Na czym polega ząbkowanie opony?
Ząbkowanie przejawia się nierównomiernym ścieraniem klocków bieżnika. Przybiera formę ząbków, które wyczuwalne są przy dotknięciu dłonią. Opony ząbkowane mogą być przyczyną uciążliwego hałasu i drgań. Jest to zjawisko nieuniknione, a intensywność może być różna i zależy od wielu czynników, a są to:
Warto rotować koła co 10 000 km, przestrzegać właściwego obciążenia, sprawdzać ciśnienie w oponach oraz stan zawieszenia.
Znacznik TWI wskazuje dopuszczalne zużycie bieżnika opony wynoszące 1,6 milimetra
Kiedy powinniśmy zmienić opony?
O konieczności zmiany opon decydują takie czynniki jak wiek czy stan techniczny. Bardzo ważne jest regularne sprawdzanie bieżnika. Trwałość opon wielosezonowych, zimowych i letnich jest różna. Opony zimowe wykonane są mieszanek, które są mniej odporne na ścieranie. Przebiegi zimówek mogą być o 15-30% mniejsze niż opon letnich. Dodatkowo kiedy są one użytkowane w temperaturze przekraczającej 10°C, przebiegi te mogą się mocno skrócić.
Zasada dotycząca użytkowania opon mówi o tym, aby nie używać opon, których data produkcji przekroczyła 10 lat. Na ponad 10-letnich oponach da się jeździć, ale jest to bardzo niebezpieczne. Pamiętajcie, że dbanie o stan techniczny swojego auta to dbanie nie tylko o swoje bezpieczeństwo, ale również o pasażerów.
Nowa opona vs opona eksploatowana – wskaźnik TWI. Bardzo ważne jest regularne sprawdzanie bieżnika