Opór toczenia opon – czym jest i jak wpływa na jazdę?

Opór toczenia opon to ważny parametr, odpowiadający za ekonomię i komfort codziennej jazdy. Czym są opory toczenia? Jak dobrać opony z właściwym oporem toczenia? Czy niski opór toczenia może sprawić, że zaoszczędzimy na zużyciu paliwa? Sprawdź nasz artykuł i dowiedz się więcej! 

Czym jest opór toczenia opony? 

Opór toczenia to nic innego jak siły, które oddziałują na oponę przeciwnie do kierunku jazdy. Choć w trakcie jazdy opony poruszają pojazd do przodu, działają na nie zewnętrzne czynniki spowalniające. Właśnie te czynniki nazywamy oporem toczenia opony.

Dla porównania: gdyby opony samochodowe miały idealnie gładki bieżnik i poruszały się po idealnie równej nawierzchni, opory toczenia nie miałyby miejsca. W optymalnych warunkach, czynniki zewnętrzne nie powodują utraty energii włożonej w ruch pojazdu.

Zarówno nawierzchnia, jak i bieżniki ogumienia nigdy nie będą gładkie, przez co producentom pozostaje rozwijanie technologii, które pozwolą wyprodukować opony o możliwie najniższych oporach toczenia.

Opona podczas jazdy nieustannie ulega odkształceniom

Opona podczas jazdy nieustannie ulega odkształceniom

Opór toczenia opony a spalanie

Wylicza się, że opory toczenia pochłaniają blisko 20% spalania paliwa. Stanowią one około 70% sił działających na ogumienie podczas jazdy. Utrata energii oraz gorsza aerodynamika sprawiają, że do pokonania tej samej odległości pojazd zużywa więcej paliwa.

Przyczyną utraty energii są odkształcenia, które powstają w trakcie jazdy. Opona podczas toczenia cyklicznie ugina się, przylegając do nawierzchni. Jest to konieczne, by mogła zapewniać odpowiednią przyczepność oraz tłumić nierówności drogowe. Wadą są natomiast wyższe koszty dla kierowcy.

Ile możemy zaoszczędzić, stosując opony z niskimi oporami toczenia? Szacuje się, że w skali 100 kilometrów jest to nawet 0,25 litra paliwa! Choć nie jest to wysoka liczba, jeśli przełożymy to na roczne przebiegi (np. 30 tys. kilometrów), oszczędność paliwa staje się naprawdę wysoka!

Wpływ oporu toczenia na spalanie paliwa

Wpływ oporu toczenia na spalanie paliwa

Co wpływa na opory toczenia?

Choć odkształcenia mają największy wpływ na opory toczenia opony (od 80 do nawet 95%), istnieją też inne czynniki, które należy wyjaśnić. Najważniejsze z nich wskazujemy poniżej.

Co jeszcze wpływa na opory toczenia opon?

  • Niskie ciśnienie opon – niższy poziom sprawia, że ogumienie bardziej przylega do nawierzchni. Skutkuje to zwiększeniem oporów toczenia nawet do kilkudziesięciu procent.

  • Konstrukcja bieżnika – zastosowanie optymalnego wzoru oraz specjalnej mieszanki gumowej może w znaczny sposób obniżyć współczynnik tarcia tocznego.

  • Mikropoślizg – to zjawisko powstające przez odkształcenia, przez które poszczególne części opony wytracają energię. Choć ma to mały wpływ (ok. 5%), w dalszym ciągu jest niekorzystne dla oporów toczenia.

  • Masa pojazdu oraz opon – im mniejsze, tym bardziej niskimi oporami toczenia będzie cechować się ogumienie.

  • Opór aerodynamiczny – jest to utrata energii spowodowana powietrzem otaczającym oponę. Jego wpływ na opory toczenia rośnie wraz z prędkością pojazdu (od 0 do nawet 15%).

Najważniejsze czynniki wpływające na opory toczenia

Najważniejsze czynniki wpływające na opory toczenia

Współczynnik oporu toczenia – tabela

Współczynnik oporu toczenia (RRC) to główny czynnik określenia efektywności paliwowej opony. Jeśli spojrzycie na etykietę, opór toczenia przyjmuje wartości od A do G. Co ciekawe, klasa energetyczna D, pozostanie pusta – dla lepszego odgraniczenia opon, które charakteryzują się niskimi oporami toczenia, od tych, które mają wyższe opory.

Wyniki podane są wartościami w kilogramach na tonę (kg/t), a test odbywa się na odpowiednio skalibrowanych maszynach toczących. Warto wiedzieć, że standardowe opony cechują się współczynnikiem oporów toczenia wynoszącym ok. 10-12 kg/t, podczas gdy modele o niskich oporach toczenia mogą spadać nawet poniżej 7 kg/t.

Wpływ współczynnika oporu toczenia na efektywność paliwową obrazuje poniższa tabela.

Współczynnik oporu toczenia a klasa efektywności energetycznej

Współczynnik oporu toczenia a klasa efektywności energetycznej

Efektywność paliwowa. Ile zaoszczędzimy?

Wiemy już, że wyższa efektywność paliwowa opon o niskim oporze toczenia oznacza dodatkową oszczędność paliwa. A jak to wygląda w praktyce? Różnica w spalaniu pomiędzy poszczególnymi klasami wynosi ok. 0,1 litra na 100 km.

Przyjmijmy, że opona o klasie efektywności paliwowej "A" spala około 6,5 litra paliwa na 100 kilometrów. Z uwagi na duży wzrost cen paliw, przyjmijmy średnio, że za litr zapłacimy 7 złotych.

Przejdźmy do obliczeń:

  • 6,5 litra x 7 zł = 45,5 zł/100 km (klasa A),

  • 7,1 litra x 7 zł = 49,7 zł/100 km (klasa G).

Niskie opory toczenia na stu kilometrach pozwolą nam zaoszczędzić ok. 4,20 złote. Nie robi wrażenia, prawda? Przełóżmy to sobie na roczny przebieg (średnio 30 tysięcy kilometrów).

  • 45,5 zł x 300 = 13650 zł/30000 km (klasa A),

  • 49,7 zł x 300 = 14910 zł/30000 km (klasa G).

Użytkując opony mające niskie zużycie paliwa, w skali roku zaoszczędzimy więc 1260 złotych! Liczba ta wzrasta wraz z rocznym przebiegiem, a już na powyższym przykładzie widać, że zaoszczędzona kwota pozwoliłaby na zakup nowego kompletu ogumienia!

Oto, ile możemy zaoszczędzić na niższych oporach toczenia!

Oto, ile możemy zaoszczędzić na niższych oporach toczenia!

Opory toczenia a etykieta opony

Wraz z początkiem listopada 2012 roku, na ternie Unii Europejskiej zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące etykietowania opon. Kamieniem milowym było ujednolicona dla wszystkich producentów etykieta ogumienia, która zawiera takie najważniejsze informacje.

To właśnie na etykiecie znajdziemy informacje o wcześniej wyjaśnionej efektywności paliwowej, a co za tym idzie – również i oporów toczenia.

Etykieta opon zawiera informacje dotyczące:

  • oporów toczenia (klasy energetycznej),

  • hamowania na mokrej nawierzchni,

  • generowanego hałasu zewnętrznego.

Dowiedz się więcej: Co to jest etykieta opony i jak ją czytać?

Przykładowa etykieta opony, w której opór toczenia otrzymał klasę

Przykładowa etykieta opony, w której opór toczenia otrzymał klasę "A"

Jak wybrać opony o niskim oporze toczenia?

Wybierając opony o niskich oporach toczenia, przede wszystkim zwracajmy uwagę na etykietę opony. Dobór modelu o wyższej efektywności paliwowej (od A do C) daje nam najpewniejszą gwarancję, że ogumienie będzie mieć niskie opory toczenia.

Warto też porównać między sobą interesujące nas modele. Istnieje mit na temat opon, który wskazuje, że im droższa opona, tym mniejszy opór toczenia, co nie zawsze musi być prawdą. Należy pamiętać, że opony o najmniejszym oporze toczenia nalezą do różnych klas i przedziałów cenowych

Na co powinniśmy zwrócić uwagę, wybierając opony o niskich oporach toczenia

Na co powinniśmy zwrócić uwagę, wybierając opony o niskich oporach toczenia

Opony ekologiczne a opory toczenia 

Opony ekologiczne związane są z restrykcjami, które narzuciła Unia Europejska w kwestii emisji dwutlenku węgla do atmosfery. W związku z tym takie działania mają na celu redukcję zużycia paliwa, co też dla Was będzie korzystne.

W oponach ekologicznych postawiono na zmodyfikowanie konstrukcji, czyli na ekologiczną mieszankę gumową z dodatkiem lekkiego tworzywa syntetycznego kauczuku. Co więcej, opony samochodowe mają zazwyczaj oploty kompozytowe zamiast stalowych, dzięki czemu są finalnie lżejsze.

W roli krótkiego podsumowania podkreślmy dwa najważniejsze pojęcia – chcąc zachować niskie zużycie paliwa, warto zainwestować w opony o niskich oporach toczenia. O nich powie nam efektywność energetyczna w etykiecie opony!

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.