Indeksy prędkości i nośności opon to bardzo ważne kwestie – i niestety – często bagatelizowane przez wielu kierowców. W artykule poruszymy najważniejsze aspekty związane z indeksami prędkości i nośności opon. Co więcej, dowiesz się co grozi w przypadku użytkowania opon niezgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem. Zapraszamy do artykułu!
Czym jest indeks prędkości opon?
Indeks prędkości opony (ang. speed index) to maksymalna dopuszczalna prędkość, z którą powinno poruszać się auto, uwzględniając maksymalne obciążenie za pomocą indeksu nośności. Należy pamiętać, że powyższe parametry, czyli indeks nośności oraz indeks prędkości są od siebie zależne. W przypadku naszej przykładowej opony mamy do czynienia z literą "W", czyli samochód z takimi oponami może maksymalnie poruszać się z prędkością 270 km/h.
Dlaczego stworzono indeks prędkości?
Stosowany obecnie system indeksu prędkości został opracowany w Europie w odpowiedzi na potrzebę kontrolowania bezpiecznego działania opon przy znormalizowanych prędkościach. Kiedy pierwotnie opracowywano system oceny, kategoria „Nieograniczone V” przekraczająca 210 km/h była dopuszczalnym indeksem prędkości.
Ponieważ producenci opracowywali większe i lepsze opony, konieczne było regulowanie osiągów przy standardowych prędkościach, aby zapewnić bezpieczeństwo. Dlatego utworzono kategorię, a ostatecznie jednym z wyższych indeksów prędkości jest indeks Y, czyli do 300 km/h.
Indeks prędkości na oponie
Gdzie jest indeks prędkości opon?
Optymalny indeks prędkości opony można znaleźć w wielu miejscach, zazwyczaj w instrukcji obsługi pojazdu, przy drzwiach po stronie kierowcy, drzwiach schowka i przy klapce wlewu paliwa. Niedawna standaryzacja uległa zmianie, więc wszystkie oceny, z wyjątkiem „Unlimited ZR”, zawierają symbol prędkości i indeks nośności, jako część opisu serwisowego każdej opony na boku naszego ogumienia.
Jeśli czytasz ścianę boczną opony, indeks prędkości będzie ostatnią pozycją w ciągu znaków w kodzie rozmiaru opony. Zwróć uwagę na powyższy przykład.
Indeks prędkości opon w postaci tabeli
Swój symbol indeksu prędkości znajdziesz w poniższej tabeli. Przypominamy, że znajduje się on na końcu opony i jest ostatnią wartością – po szerokości, profilu, rozmiarze i indeksie nośności.
Symbol |
Prędkość max (km/h)
|
Symbol
|
Prędkość max (km/h)
|
Y |
300 |
G |
90 |
W |
270 |
F |
80 |
V |
240 |
E |
70 |
H |
210 |
D |
65 |
U |
200 |
C |
60 |
T |
190 |
B |
50 |
S |
180 |
A8 |
40 |
R |
170 |
A7 |
35 |
Q |
160 |
A6 |
30 |
P |
150 |
A5 |
25 |
N |
140 |
A4 |
20 |
M |
130 |
A3 |
15 |
L |
120 |
A2 |
10 |
K |
110 |
A1 |
5 |
J |
100 |
- |
- |
Czy można używać opon z różnym indeksem prędkości?
Zaznaczamy, że nie rekomendujemy tego rozwiązania. Jednak, kiedy zdecydujesz się na montaż opon z różnym indeksem prędkości, należy założyć opony na przedniej osi, niezależnie od tego, czy pojazd posiada napęd na tylnie, przed czy na cztery koła.
Pozwoli Ci to zapobiec nadsterowności samochodu. Pamiętaj jednak, że wszystkie opony powinny być odpowiednie dla danego pojazdu i nie należy jeździć szybciej, aniżeli pozwala na to indeks prędkości Twoich opon. Co więcej, wskazane jest użytkowanie opon tego samego typu i o takim samym indeksie prędkości, który znajdziesz na ścianie opony.
Właściwy indeks prędkości i nośności
Informacje znajdziesz w książce obsługi, na klapie wlewu paliwa lub tabliczce znamionowej na progu. Przy ustalaniu takiego parametru bierze się pod uwagę aspekty techniczne pojazdu, moc silnika oraz masę auta. Jeśli opony zostaną odpowiednio dobrane, wpłynie to na właściwy komfort jazdy, a co najważniejsze, na bezpieczeństwo na drodze.
Przyjrzyj się poniższej tabeli i znajdź swoje wartości. W przypadku opony Goodyear Efficientgrip jest to litera "W" oraz wartość 95, czyli samochód z takimi oponami może maksymalnie poruszać się z prędkością 270 km/h oraz dopuszczalne obciążenie dla tej opony wynosi 690 kilogramów. W tabeli znajduje się niezwykle popularny indeks nośności 91, czyli maksymalne obciążenie dla tej opony wynosi z kolei 615 kilogramów.
Indeks nośności na oponie
Co oznacza indeks nośności opon?
Indeks nośności opon (często na oponach kryje się pod nazwą ang. Load Index) informuje nas o dopuszczalnym obciążeniu w kilogramach dla danej opony – przy największej dopuszczalnej prędkości. Indeksy wyrażane są za pomocą dwu lub trzycyfrowej liczby, które widnieją na bocznej ściance ogumienia.
Co ważne, znając całkowite obciążenie opony, możemy policzyć maksymalna całkowitą masę dla danego pojazdu. W tym przypadku jest to opona Goodyear Efficientgrip. Indeks nośności ogumienia Bridgestone wskazuje 91W, czyli korzystając z tabeli indeksów nośności maksymalna dopuszczalna wartość na oponie nie może przekraczać 690 kg. Taką informację również możemy odczytać z oznaczenia "Max Load". Mnożąc liczbę kilogramów przez liczbę opon otrzymasz przybliżona wagę Twojego pojazdu.
Skutki montażu opon z niewłaściwym indeksem nośności?
Pamiętaj, że używanie opon z niższym indeksem nośności niż ten, który wskazuje producent jest niebezpieczne. Poniżej przygotowaliśmy kilka informacji dla Ciebie, dlaczego warto przywiązywać wagę do wytycznych producenta.
Jakie są skutki jazdy na oponach z niewłaściwym indeksem prędkości?
- Jesteśmy narażeni na mniejszy komfort jazdy;
- nasz samochodów może utracić stabilność na drodze;
- nasze opony szybciej się zużywają, co spowoduje kolejne wydatki;
- policja w trakcie kontroli może wystawić nam mandat, ponieważ posiadamy opony niezgodne z wytycznymi producenta;
- tracisz gwarancje na swoje opony, ponieważ wykorzystujesz produkt niezgodnie z zaleceniami producenta;
- w przypadku kolizji ubezpieczyciel drogowy może odmówić wypłaty odszkodowania ze względu na brak montażu opon zgodnie z wytycznymi producenta.
Indeks nośności – tabela
Sprawdź swoją wartość indeksu nośności w tabeli.
Indeks
nośności
|
Nośność
w kg
|
Indeks
nośności
|
Nośność
w kg
|
Indeks
nośności
|
Nośność
w kg
|
Indeks
nośności
|
Nośność
w kg
|
45 |
165 |
69 |
325 |
93 |
650 |
117 |
1285 |
46 |
170 |
70 |
335 |
94 |
670 |
118 |
1320 |
47 |
175 |
71 |
345 |
95 |
690 |
119 |
1360 |
48 |
180 |
72 |
355 |
96 |
710 |
120 |
1400 |
49 |
185 |
73 |
365 |
97 |
730 |
121 |
1450 |
50 |
190 |
74 |
375 |
98 |
750 |
122 |
1500 |
51 |
195 |
75 |
387 |
99 |
775 |
123 |
1550 |
52 |
200 |
76 |
400 |
100 |
800 |
124 |
1600 |
53 |
206 |
77 |
412 |
101 |
825 |
125 |
1650 |
54 |
212 |
78 |
425 |
102 |
850 |
126 |
1700 |
55 |
218 |
79 |
437 |
103 |
875 |
127 |
1750 |
56 |
224 |
80 |
450 |
104 |
900 |
128 |
1800 |
57 |
230 |
81 |
462 |
105 |
925 |
129 |
1850 |
58 |
236 |
82 |
475 |
106 |
950 |
130 |
1900 |
59 |
234 |
83 |
487 |
107 |
975 |
131 |
1950 |
60 |
250 |
84 |
500 |
108 |
1000 |
132 |
2000 |
61 |
257 |
85 |
515 |
109 |
1030 |
133 |
2060 |
62 |
265 |
86 |
530 |
110 |
1060 |
134 |
2120 |
63 |
272 |
87 |
545 |
111 |
1090 |
135 |
2180 |
64 |
280 |
88 |
569 |
112 |
1120 |
136 |
2240 |
65 |
290 |
89 |
580 |
113 |
1150 |
137 |
2300 |
66 |
300 |
90 |
600 |
114 |
1180 |
138 |
2360 |
67 |
307 |
91 |
615 |
115 |
1215 |
139 |
2430 |
68 |
315 |
92 |
630 |
116 |
1250 |
140 |
2500 |
Skutki montażu opon z niewłaściwym indeksem prędkości i nośności
Jednym z kluczowych celów podróży jest bezpieczne dotarcie do wyznaczonego miejsca. W przypadku użytkowania ogumienia z niewłaściwym indeksem prędkości lub nośności, aniżeli ten, który został określony przez producenta, może dojść do tzw. wystrzału opony.
Ponadto, w przypadku kolizji, nasz ubezpieczyciel – zasadnie – może odmówić wypłaty odszkodowanie, gdyż ogumienie, które zostało zamontowane w samochodzie będzie niezgodne z wytycznymi producenta. Co więcej, możesz stracić gwarancję na swoje opony lub otrzymać mandat podczas rutynowej kontroli pojazdu przez policję.
Indeksy wyższe czy homologowane?
Od jakiegoś czasu jesteśmy świadkami dyskusji wielu kierowców. Zadają sobie oni pytanie: czy warto inwestować w opony o wyższych indeksach prędkości i nośności, a może zostać przy oponach z pierwszego wyposażenia, czyli homologowanych?
Jeżeli chodzi o dobór opon o niższych indeksach warto pamiętać o negatywach wspomnianych wcześniej w artykule – zwłaszcza o fakcie, iż może to być karalne. Ba, wpływa ono na szybsze zużywanie się opon, gorsze prowadzenie pojazdu, a przede wszystkim na bezpieczeństwo Twoje i innych.
Przygotowaliśmy ciekawe porównanie, gdzie punktujemy każde z rozwiązań. Decyzja należy do Ciebie.
Dlaczego warto mieć opony o zawyżonym indeksie?
- lepsze parametry trakcyjne, usztywnienie samochodu;
- zwiększony poziom stabilności samochodu (choćby w czasie jazdy pod wiatr);
- lepsza mobilność na zakrętach;
- sportowy charakter auta.
Dlaczego warto nie mieć opon o zawyżonym indeksie?
- często wyższa cena opon niż docelowe, czyli homologowane;
- większe opory toczenia, co wpływa na zwiększenie zużycia paliwa;
- mniejszy komfort jazdy ze względu na usztywnienie samochodu;
- zmiana właściwości jezdnych pojazdu.
Czym różnią się opony o różnych indeksach nośności?
Opona o wyższym indeksie nośności posiada bardziej sztywną i wzmocnioną konstrukcję. Niewątpliwie przekłada się to na właściwości jezdne naszego ogumienia – wraz z wyższą sztywnością gumy, pogarsza się nasz komfort jazdy.
Co istotne, jednak nasze auto jest bardziej stabilne, szczególnie podczas jazdy z dużymi prędkościami, a także poprawia się jego przyczepność podczas wchodzenia w zakręty.