Co powoduje drgania kierownicy? Wyjaśniamy jakie mogą być przyczyny

Zużyty, uszkodzony lub niewyważony element układu kierowniczego lub zawieszenia może spowodować drgania kierownicy. Co ważne, wibracje kierownicy może powodować wiele części, a znalezienie pierwotnej przyczyny może być frustrujące i czasochłonne nawet dla najbardziej doświadczonych mechaników. Sprawdź nasz artykuł i dowiedz się o potencjalnych przyczynach drgania kierownicy, które pomogą Ci w naprawie Twojego samochodu. 

Kiedy wibruje kierownica? 

Dwie najczęstsze przyczyny drgania kierownicy to uszkodzone tarcze hamulcowe, które powodują trzęsienie się kierownicy podczas hamowania lub niewyważone opony, które będą powodować trzęsienie się kierownicy podczas jazdy z dużą prędkością.

Istnieją jednak inne możliwe przyczyny trzęsienia kierownicy. Trzęsąca się kierownica jest niesamowicie frustrująca i zwykle jest objawem większego problemu. Zaczynając rozumieć, na czym może polegać problem i wstępnie szukając rozwiązania, już wykonujesz dobrą robotę, zapobiegając poważnej usterce mechanicznej.

Pytania, które powinieneś sobie zadać to czy zauważysz wibracje kierownicy tylko przy określonych prędkościach lub podczas określonych czynności.

Niewłaściwe ustawienie kół

Inną częstą przyczyną drgań kierownicy jest nieprawidłowa geometria kół. W większości przypadków wyrównanie kół zapobiega drganiom, powodując, że wszystkie koła są ustawione w tym samym kierunku. Jednym z najszybszych sposobów zdiagnozowania niewspółosiowości jest sprawdzenie bieżnika opony.

Usterka ta powoduje nierównomierne zużycie opon, a bieżnik wewnętrzny zużywa się znacznie bardziej niż na zewnątrz. Jeśli zauważysz, że kierownica jest wyprostowana, a pojazd nadal "ściąga" w obie strony, prawdopodobnie możesz mieć niewłaściwe ustawienie kół! 

Wyrównanie kół osiąga się za pomocą elementów zawieszenia, więc jeśli wystąpią jakiekolwiek problemy z zawieszeniem, takie jak uszkodzenie spowodowane ogólnym zużyciem, jazdą po nierównych drogach lub wypadkiem, najprawdopodobniej wpłynie to na geometrię kół. Wyrównanie jest również potrzebne przed każdą dłuższą jazdą po podniesieniu lub obniżeniu zawieszenia pojazdu lub jeśli pojazd ma zainstalowane nowe części układu kierowniczego i zawieszenia.

Zmiana opon i wyważenie ogumienia również ma znaczenie!

Zmiana opon i wyważenie ogumienia również ma znaczenie!

Drgania kierownicy przy hamowaniu 

Jeśli kierownica trzęsie się podczas próby zatrzymania samochodu, najprawdopodobniej problem dotyczy hamulców. Szybkim testem, aby sprawdzić, czy coś jest nie tak z hamulcami, jest próba zahamowania, aby sprawdzić, czy Twój samochód ściąga na jedną lub drugą stronę. Jeśli tak, problem stanowią hamulce. Większość samochodów wykorzystuje hamulce tarczowe. W układzie hamulca tarczowego, tarcza hamulcowa jest przymocowana bezpośrednio do koła samochodu. Kiedy naciskasz pedał hamulca, zacisk ściska obie strony tarczy.

Klocki hamulcowe to części przymocowane do zacisku, które faktycznie dotykają tarczy. Pochłaniając większość uszkodzeń, klocki hamulcowe chronią zacisk i tarczę. Większość ludzi dorastała z hamulcami tarczowymi w swoich rowerach, a to działa prawie dokładnie w ten sam sposób. Klocki hamulcowe ściskają się, a tarcza zwalnia lub zatrzymuje się całkowicie w zależności od zastosowanego nacisku, ale z czasem okładziny zużywają się.

Zużyte części układu kierowniczego lub zawieszenia

Wystarczy niewielki luz lub luz w dowolnym elemencie układu kierowniczego i zawieszenia, aby cały system był zauważalnie "rozluźniony". Może to nie tylko wpływać na kontrolę i stabilność pojazdu, ale także powodować wibracje kierownicy. Dlatego ważne jest, aby sprawdzić system pod kątem luźnych lub zużytych elementów.

Zacznij od sprawdzenia widocznych części, takich jak górne lub dolne przeguby kulowe, końcówki drążków kierowniczych i tuleje. Jeśli zauważysz jakiekolwiek oznaki uszkodzenia lub nadmiernego luzu. Podobnie luźne mocowania amortyzatorów, uszkodzone lub oderwane sprężyny mogą powodować wibracje kierownicy. Należy je sprawdzić i w razie potrzeby wymienić.

Drganie kierownicy przy dużej prędkości

Inną częścią układu hamulcowego samochodu, która może powodować wibrację kierownicy, jest zaciśnięty zacisk hamulca. Jest to jedyna część hamulca, w której drgania będą faktycznie gorsze podczas jazdy z dużą prędkością w porównaniu z hamowaniem. 

Zakleszczanie się zacisków hamulcowych jest dość rzadkie i najczęściej jest spowodowane zanieczyszczeniami lub błędem podczas montażu klocka hamulcowego lub wymiany tarczy hamulcowej. Jeśli ten problem jest związany z gruzem, proste czyszczenie powinno wystarczyć, w przeciwnym razie musisz zabrać samochód do mechanika. 

Skorzystaj z pomocy sprawdzonego warsztatu do oględzin auta

Skorzystaj z pomocy sprawdzonego warsztatu do oględzin auta

Drgania kierownicy przy małej prędkości 

Jeśli kierownica drży nawet podczas jazdy z niską prędkością, możliwe, że problem dotyczy zawieszenia samochodu. Większość części zawieszenia powinna być dobrze widoczna, gdy samochód jest zaparkowany, a problemy z nimi można sprawdzić, używając jedynie latarki. Problemy z zawieszeniem są zwykle łatwe do zauważenia, nawet dla osób bardzo niedoświadczonych w mechanice samochodowej.

Jeśli widzisz kawałki lub przetarcia, prawdopodobnie występuje problem. Możesz także użyć rąk, aby sprawdzić czy nie ma poluzowanych części. O ile nie jesteś niezwykle silny i naprawdę nie szarpniesz za zawieszenie, nie uszkodzisz go bardziej niż jest. Problemy z zawieszeniem zwykle powodują drżenie kierownicy, gdy tylko samochód zaczyna się poruszać.

Nawet przy niskich prędkościach zawieszenie może powodować drgania. W szczególności tuleje będą powodować drżenie przy niskich prędkościach, a ponieważ nie są one jedną z pierwszych rzeczy, o których ludzie myślą w połączeniu z trzęsącymi się kierownicami, mogą nie być proste do wykrycia. 

Kierownica drga podczas skręcania

Chociaż jest to jedna z najmniej prawdopodobnych przyczyn trzęsienia się kierownicy, jeśli kierownica twojego samochodu trzęsie się głównie podczas skręcania pojazdem, możliwe, że masz luźne łożysko koła. Łożyska kół, podobnie jak klocki hamulcowe, wymagają regularnej wymiany w ramach standardowej konserwacji samochodu. W rzeczywistości istnieje kilka objawów złego łożyska koła. Kiedy mówimy, że „łożysko koła jest złe”, zwykle mamy na myśli to, że straciło smarowność i nie obraca się tak łatwo. Bez smarowania łożysko koła zmniejsza tarcie wewnątrz nadkola, a nawet może spowodować wypadnięcie piasty koła z pojazdu. 

Niezależnie od tego, dlaczego trzęsie się kierownica, najprawdopodobniej jest to spowodowane problemem, który z czasem będzie się nasilał. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się samodzielnie sprawdzić swój samochód, aby znaleźć i rozwiązać problem, zabierz auto do zaufanego mechanika. 

Używasz kierunkowskazów podczas zmiany pasa? 

Brzmi to prawie to dość komicznie, ale jeśli Twój pojazd jest wyposażony w funkcję ADAS (Advanced Driver Assistance System), taką jak LKA (Lane Keep Assist), LDW (Lane Departure Warning) lub podobny system, dzięki któremu pojazd obserwuje drogę (za pomocą inteligentnej kamery).

Jeśli spróbujesz zmienić pas bez użycia kierunkowskazów, system ADAS pojazdu po prostu pomyśli, że nieumyślnie zjeżdżasz na inny pas. Może to spowodować, że EPS (elektryczne wspomaganie kierownicy) zostanie aktywowane przez system związany z ADAS, aby utrzymać pojazd na pasie lub przynajmniej ostrzec kierowcę za pomocą wibrującego siedzenia, alarmu dźwiękowego lub wibrującej kierownicy.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.