Wyważanie kół – o co chodzi? Ile kosztuje wyważanie kół?

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Wyważanie kół – o co chodzi? Ile kosztuje wyważanie kół?

Wielu kierowców boryka się z nieprawidłowym wyważeniem kół swojego pojazdu. Jazda z takimi kołami może nieść za sobą wiele negatywnych skutków. O wyważanie kół powinniśmy zadbać każdorazowo po zmianie kompletu opon na zimowe, letnie i całoroczne. Zatem na czym polega wyważenie kół, jaki jest koszt takiego zabiegu? Co warto wiedzieć na ten temat? Sprawdź nasz artykuł! 

Wyważanie kół – co to jest? 

Wyważenie koła polega na równomiernym rozłożeniu mas wokół osi obrotu koła. Jeśli tak nie jest – rozkład jest nierównomierny, co powoduje, występowanie miejsc o większej lub mniejszej masie. Gdzie możemy wyważyć koła? Wystarczy udać się do najbliższego serwisu samochodowego, który przy użyciu wyważarki określi, gdzie należy zamontować ciężarki równoważące tzw. odważniki.

Jak wyważać koła? 

Jak wspomnieliśmy powyżej – do wyważenie będzie potrzebna specjalna maszyna, w której mocuje się koło. Ogumienie poddawane jest ruchowi obrotowemu symulującemu warunki jazdy. Urządzenie ma za zadnie sprawdzić rozkład mas na powierzchni i obręczy opony. Dzięki czemu koło nie będzie wychlać się z prawidłowej płaszczyzny, a także nie będzie powodować wibracji. Wyważarka podczas analizy wykazuje ewentualne nieprawidłowości i wskazuje miejsce rozłożenia ciężarków. 

Po montażu ciężarków, koło powinno zostać ponownie poddane testowi na wyważarce. W przypadku pozytywnej analizy, koło jest gotowe do montażu na piaście. Pamiętajmy, że jeżeli dysponujemy wyłącznie jednym zestawem felg – przy dwóch zestawach opon sezonowych (letnie i zimowe), wyważanie kół powinno stać się rutyną. 

Niewyważone koła mogą mieć mniejszą przyczepność na drodze w złych warunkach atmosferycznych, co przekłada się na spadek bezpieczeństwa.

Niewyważone koła mogą mieć mniejszą przyczepność na drodze w złych warunkach atmosferycznych, co przekłada się na spadek bezpieczeństwa.

Przyczyny niewyważenia kół

Pamiętajmy, że dobrze skalibrowane koła poprawiają komfort jazdy, natomiast źle mogą okazać się niebezpieczne na drodze.

  • Niewłaściwe osadzenie na piaście,
  • wady fabryczne opon i felg,
  • niewłaściwe ułożenie opony i felgi względem siebie,
  • nierównomierne starcie bieżnika,
  • zużycie amortyzatora lub felgi.

Co ile wyważać koła?

Zapewne zastanawiacie się, co ile powinno się wyważać opony. Dla przykładu – koncern Continental zaleca, aby przy zmianie opon dokonywać ponownego wyważenia koła. W ten sposób unikniemy drgań i – co istotne – przedwczesnego zużycia ogumienia na skutek niewyrównoważenia obracającej się felgi z oponą. W ramach rutynowej konserwacji pojazdu powinniśmy zlecać wyważenie kół po przejechaniu 5-10 tys. km lub po upływie 1-2 lat (w zależności od tego, który z powyższych warunków zostanie spełniony.

Skutki nieodpowiednio wyważonych kół

Efekty niewłaściwie wyważonych kół można odczuć przy jeździe z większa prędkością, np. poruszanie się na autostradzie. Poczujemy drgania kierownicy, które będą generowane przez przednie koła. Natomiast, jeśli problem dotyczy tylnych kół, odczuwalne będzie drganie karoserii z zrzucaniem tylnej części auta w czasie pokonywania zakrętów. 

Jakie są negatywne skutki niewyważonych kół? 

  • pogorszenie komfortu jazdy,
  • obniżenie przyczepności, 
  • pogorszona kierowalność pojazdu,
  • wydłużona droga hamowania,
  • szybsze zużycie podzespołów samochodu (łożyska, drążki kierownicze i opony).

Jak rozpoznać niewyważone koła?

Niewyważenie kół możemy doświadczyć podczas jazdy z prędkością około 100-130 km/h, kiedy to na kierownicy odczuwalne są drgania generowane przez przednie koła. Natomiast, jeśli chodzi o niewyważenie tylnej osi, odczuwalne będą wibracje karoserii, a także zarzucenia tylnej części pojazdu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. 

Warto zwrócić uwagę na bieżnik, który w przypadku niewłaściwego wyważenia opony będzie bardziej zdarty w miejscu, w którym zachodzą największe dysproporcje. Ponadto, podczas jazdy możemy usłyszeć niejednostajny szum, który będzie dobiegał z opon ze względu na różnicę nacisku opony na podłoże. 

Pamiętajmy, że ceny wyważania felg aluminiowych i stalowych różnią się od siebie – o czym wspominamy poniżej.

Pamiętajmy, że ceny wyważania felg aluminiowych i stalowych różnią się od siebie – o czym wspominamy poniżej.

Wyważanie dynamiczne i statyczne kół

  • Wyważenie dynamiczne – w szczególnych przypadkach niewyrównoważenia koła korzysta się z wyważania dynamicznego przy użyciu komputerowej wyważarki, która mierzy zachowanie opony we wszystkich trzech osiach. Podczas obracania koła czujniki rejestrują każdą niedoskonałość opony. 
  • Wyważanie statyczne – w przypadku, gdy koło jest lekko niewyważone korzysta się z prostszego rozwiązania, czyli wyważania statycznego. Felgę z oponą umieszcza się na pionowym urządzeniu z trzpieniem lub podobny. i mierzy się wyważenie w jednej osi. Gdy występuje niewyrównoważenie, mechanik zakłada ciężarki na kołnierzu felgi o różnej masie, która liczona jest w gramach.

Jakie są zalety wyważania opon?

Regularne sprawdzanie zwiększy komfort jazdy, poprawi żywotność opon oraz zwiększy bezpieczeństwo. Odpowiednie wyważenie koła pozwoli także uniknąć kosztownych konserwacji, np. uszkodzenia łożysk. 

Kiedy należy wyważyć koła?

Warto zwrócić uwagę na sytuacje, w których powtórzenie zabiegu, jakim jest wyważanie kół jest wskazane. 

  • po naprawie opon,
  • po uderzeniu w krawężnik lub wpadnięciu w dziurę,
  • po kolizji lub wypadku, 
  • po zakupie nowych opon, kół lub obręczy,
  • po dłuższej jeździe na nierównej nawierzchni.

Wyważanie kół – ile kosztuje? 

Jakie właściwie są ceny takiej operacji? Ile kosztuje wyważenie kół stalowych lub aluminiowych? Należy pamiętać, że ceny są zróżnicowane, więc wszystko zależy od warsztatu na do którego trafimy. Wyważenie felg stalowych jest tańsze od aluminiowych. Natomiast opony niskoprofilowe będą droższe w optymalizacji. Zatem jakie są koszty? 

Wyważanie felg w samochodzie osobowym kosztuje 30-40 zł za komplet w przypadku felg stalowych, a 50-60 zł za komplet w przypadku felg aluminiowych. Jeśli chodzi o samochody ciężarowe, musimy liczyć się z kosztem 50 zł za sztukę, natomiast jeśli chodzi o samochody dostawcze 25-30 zł za sztukę. Najwyższa cena wyważenia za komplet dotyczy kół samochodów terenowych – koszt to około 60 za komplet. 


Zobacz także: 

Pompowanie kół azotem. Czy zaoszczędzimy pieniądze?

Źródło: 24opony.pl
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: nieczynne

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia