Pompowanie kół azotem. Czy zaoszczędzimy pieniądze?

Zastanawiałeś się czym zamiast powietrza pompuje się opony samochodowe? Azot czy powietrze atmosferyczne w oponach? Co jest lepsze? Czym pompować opony? Pompowanie opon azotem to rozwiązanie wykorzystywane od wielu lat w oponach samochodów wyścigowych. W odpowiedzi na Wasze pytania postanowiliśmy się przyjrzeć bliżej tej sprawie i sprawdzić, czy pompowanie opon azotem jest korzystne.

Czym jest azot? 

Azot to suchy gaz pozbawiony tlenu. Jest wolny od wilgoci, dlatego opona nim wypełniona zyskuje wiele w aspekcie żywotności. Inną ekonomiczną korzyścią jest zmniejszenie zużycia paliwa – szczególnie w przypadku długich tras. Opona napełniona azotem ogranicza ryzyko wystrzału, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa.

Wyliczono, że ciśnienie w ogumieniu, które jest napełnione azotem utrzymuje się trzykrotnie dłużej niż powietrze. Właściciele kół ze stalowymi felgami mogą spać spokojnie: azot nie wchodzi w reakcje z metalem, dzięki czemu felga nie ulegnie korozji. 

Azot a powietrze atmosferyczne w oponach – różnice 

Warto zauważyć, że powietrze składa się głównie z azotu – wynosi on około 78 procent w ogólnej zawartości gazu, a 22 procent stanowią inne pierwiastki. Podczas pompowania kół azotem stosuje się specjalną, starannie oczyszczaną mieszankę, wolną od innych substancji. Co ciekawe, gaz z butli może zawierać do kilku procent powietrza. Stawianie na azot to przede wszystkim wyższa stabilność ciśnienia w oponach. W konsekwencji opona lepiej dostosowuje się do zmiennych temperatur, co pozytywnie wpływa na trwałość i osiągi ogumienia. 

Ząbkowanie opon – czym jest i jak je naprawić?

Jak pompować koła z azotem? 

Do tego zadania przyda Ci się manometr (przyrząd do pomiaru ciśnienia), który powinien być dostępny w każdym punkcie związanym z wulkanizacją opon. Działanie nie jest skomplikowane – przypomina pompowanie koła w rowerze, lecz o nieco innym gabarycie. Po prostu odkręć wentyl, załóż nasadkę, ustaw wskazaną wysokość poziomu ciśnienia w oponach i ją wypełnij.

Azot czy powietrze. Co wybrać? 

Czas na pewne porównanie. Zastanówmy się nad zaletami i wadami takiego rozwiązania. Według ekspertów napełnienie opon azotem jest przydatne kierowcom, którzy przemierzają wiele kilometrów, ale również posiadaczom dużych flot samochodowych. Opony napełnione azotem na pewno posłużą nam dłużej, a felgi nie będą narażone na korozję. 

Jakie są zalety pompowania kół azotem?

  • Utrzymywanie odpowiedniego poziomu ciśnienia podczas wysokiej eksploatacji, np. samochody wyścigowe.
  • Azot pozwala dłużej utrzymać ciśnienie w oponach niż powietrze atmosferyczne.
  • Ograniczenie ryzyka pojawienia się rdzy na stalowych felgach (azot nie wchodzi w reakcje chemiczną z metalem).
  • Zmniejszone ryzyko wystrzału opony przy natężonym użytkowaniu.

Jakie są wady pompowania kół azotem?

  • Wymagany jest dłuższy okres, aby odczuć realne korzyści wynikające z tego typu rozwiązania.
  • Utrudnione kontrolowanie poziomu ciśnienia: butla z azotem lub konieczność dojechania do odpowiedniej placówki, która posiada specjalistyczny sprzęt.
  • Trudności z odpowiednim pomiarem ciśnienia.
  • Ewentualny koszt napompowania wszystkich kół azotem (napompowanie powietrzem jest możliwe na wybranych stacjach za darmo).

Opony pompowane azotem – jaki koszt? 

Jedną z ważniejszych kwestii jest koszt takiego zabiegu. Cena z punktu widzenia właściciela jednego auta może nie zrobić większej różnicy w jego kieszeni, ale kiedy rozważamy rozwiązanie dla większej ilości pojazdów – zdecydowanie tak. Koszt waha się w zależności od miasta, wielkości opon – jest to zazwyczaj w granicy 5-8 zł za oponę. W związku z jest to kwota przy której należy rozważyć wszystkie za i przeciw, zanim podejmiemy decyzję. Jak wspomnieliśmy, kluczowe są zapotrzebowania indywidualne danej osoby. 

Gdzie można napompować opony azotem? 

Coraz więcej zakładów oferuje usługę pompowania opon azotem – warto rzucić okiem na duże banery w pobliżu zakładów wulkanizacyjnych. W największej ilości przypadków azot pompowany jest bezpośrednio z butli. Należy pamiętać, że butle zawierają zazwyczaj ok 92-93 procent azotu, co nie jest idealnym rozwiązaniem – według naszych ekspertów najlepszy będzie tak zwany "mix", czyli 98 procent azotu i 2 procent tlenu. 

Do tego celu najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie wytwornicy azotu, które produkuje azot bezpośrednio z powietrza. Należy sprawdzić przed pompowaniem, czy nasza opona nie jest uzupełniona sprężonym powietrzem, aby zachować odpowiednią proporcję. W tej sytuacji warto skorzystać z urządzenia, które powinno być dostępne w zakładzie wulkanizacyjnym i jest wyposażone w pompę próżniową i pistolet.

Jakie są przeciwwskazania dotyczące pompowania azotem? 

Nie polecamy azotu w przypadku opon dętkowych, które są spotykane jeszcze w starszych pojazdach. Pompowanie po prostu w tym przypadku jest bezcelowe – powietrze jest tak samo dobre, jak azot, gdyż nie ma bezpośredniego styku z felgą i nic nie kosztuje.

Zalecamy jednak napełnianie opon azotem nowych aut, które posiadają stalowe felgi, ponieważ ogranicza to możliwość występowania na nich korozji. Warto podkreślić jednak, że ta metoda może być stosowana we wszystkich typach i rodzajach felg i opon samochodowych.

Ciśnienie opon – jakie jest właściwe? 

Ciśnienie w oponach to niezwykle ważny aspekt. Plakietki z taką informacją są umieszczone zazwyczaj na klapkach wlewu paliwa czy na drzwiach, gdzie wskazany jest zalecany poziom ciśnienia przy normalnym oraz pełnym obciążeniu. Zalecane ciśnienie w przypadku tej drugiej sytuacji jest zazwyczaj od 0,4 do 0,7 bara wyższe. Pamiętajmy, że kluczowe są okoliczności. Statystycznie przyjmuje się, że właściwe ciśnienie opon auta osobowego powinno wynosić ok. 2,2 bara, a dla samochodu dostawczego 3,0-4,5 bara, choć najlepiej stosować się do zaleceń producenta. 

Zobacz także: Jak prawidłowo sprawdzić głębokość i kondycje bieżnika

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.