Poszukujesz przyczyny nadmiernego buczenia opon w swoim aucie? Podejrzewasz zużyte łożyska? Problem może dotyczyć kompletnie czegoś innego! Coraz częściej są to wyząbkowane opony. Ząbkowanie opon powoduje uciążliwe buczenie w czasie jazdy od ok. 50 km/h. Na czym polega ząbkowanie opon? Co jest przyczyną ząbkowania opon? Jak uniknąć ząbkowania opon? Zapraszamy do artykułu!
Czym jest ząbkowanie opon?
O ząbkowaniu opon mówimy w sytuacji, gdy pojedyncze kostki bieżnika są nierównomiernie zużyte na całej ich powierzchni. Istnieją różne rodzaje ząbkowania, ale najczęściej mówimy o ząbkowaniu, kiedy przednia kostka jest bardziej starta niż tylna. Kostki bieżnika zaczynają przypominać ząbki, a po dotknięciu zauważymy, że jedna ze strony jest bardziej zużyta niż druga. Ząbkowanie może wystąpić niekiedy po przejechaniu 15 – 20 km, a wtedy opony zaczynają silnie hałasować. Czynnikami, które mogą wpłynąć na ząbkowanie to m.in. nieprawidłowe wysokie ciśnienie, zużyte amortyzatory oraz oraz łagodny styl jazdy w zakrętach.
Które opony mają tendencję do ząbkowania?
Przede wszystkim te w samochodach z przednim napędem. Opony przednich kół przyjmują inne obciążenie podczas hamowania i inne podczas przyspieszania, co powoduje bardzo szybkie i nierównomierne ścieranie się bieżnika. Tylne koła są wyłącznie "ciągnięte", co sprawia, że część bieżnika zużywa się bardziej, a część mniej.
Jak zminimalizować zjawisko ząbkowania opon?
Warto skupić się również na minimalizacji ząbkowania opon. Na co powinien zwrócić uwagę każdy kierowca?
- unikaj agresywnej jazdy,
- pilnuj, aby zawieszenie i amortyzatory były sprawne,
- dbaj o ciśnienie w oponach,
- wybieraj trasy z krętymi drogami, co powoduje ścieranie się „ząbków” na oponach tylnej osi i wyrównuje bieżnik,
co około rok zamieniaj koła miejscami.
Przykład wyząbkowanej opony ciężarowej
Czy dozwolona jest jazda na wyząbkowanych oponach?
Należy zaznaczyć, że zjawisko zwane z ząbkowaniem opon nie pogarsza parametrów jezdnych naszego pojazdu. W związku z tym, jeżeli nie przeszkadza nam hałas, to bezproblemowo takie ogumienie można użytkować. Jednak trzeba przyznać, że wielu kierowców decyduje się na wymianę opon, ponieważ buczące ogumienie nie jest komfortowe. Co ciekawe, można działać profilaktyczne i zastosować kilka interesujących zasad, które pomogą zredukować ząbkowanie.
Jak naprawić wyząbkowane opony?
Naprawić opony można dzięki mechanicznemu dotarciu bieżnika na specjalnym urządzeniu. Proces ten zwany jest szorstkowaniem. Koło jest demontowane, później zostaje montowanie na maszynie do szorstkowania. Następuje mechaniczne wyrównanie bieżnika, a na końcu koło oczywiście jest wyważone i montowane w samochodzie.
Podstawową wadą tego zabiegu jest skrócenie żywotności ogumienia, ponieważ bieżnik zostaje mechanicznie starty, co obniża jego wysokość. Istnieje oczywiście wiele innych możliwości naprawy opon w razie ich różnych uszkodzeń.
Zamiana miejscami kół – zapobieganie ząbkowaniu opon
Aby zminimalizować ząbkowanie bieżnika należy co ok. 10 tysięcy kilometrów lub raz na sezon zamienić koła miejscami. Dzięki czemu opona będzie miała możliwość pracy w inne płaszczyźnie niż dotychczas, a to oczywiście zmniejszy ryzyko wyząbkowania. Podczas zamiany miejscami opon należy trzymać się poniższego schematu. Wskazuje on zalecany kierunek zmiany położenia ogumienia.
Schemat wskazuje, jak rotować opony symetryczne oraz asymetryczne dla aut z napędem na jedną oś. Co więcej, dzięki niemu dowiemy się jak rotować koła z bieżnikiem kierunkowym, lecz pamiętaj – opony należy zdjąć z obręczy, aby zachować ich prawidłowy kierunek toczenia.
Rotacja w samochodach z napędem 4x4 (te same rozmiary z tyłu i przodu) powinna zagwarantować odwrotny kierunek toczenia opon symetrycznych i asymetrycznych. W tym wypadku opony wymagają zdjęcia z obręczy. Ostatnim rodzajem opon dla aut 4x4, które zostały wyposażone w różne rozmiary opon w przedniej i tylnej osi – schemat odnosi się do samochodów z oponami asymetrycznymi i symetrycznymi.
Zawieszenie wielowahaczowe i ząbkowanie
Zawiszenie wielowahaczowe może być gwarantem wysokiej przyczepności do podłoża, wysokiego komfortu i dobrych właściwości jezdnych. Jednak w wielu przypadkach zawieszenie tego typu jest przyczyną ząbkowania i nie jest to wada opon, a nierównomiernego rozkładu nacisku pomiędzy oponą a nawierzchnią przy jeździe na zakrętach i na wprost.
W tej sytuacji warto zwrócić uwagę na boki rzeźby bieżnika, które będą ścierać się nierównomiernie. Zawieszenie wielowahaczowe można spotkać w autach różnej klasy, np. (Mercedes-Benz klasy S, Ford Mondeo czy Passat B5).
Sprawdź: Czym jest indeks prędkości i nośności opony?