Jakie powinno być ciśnienie w oponach zimowych?

Zastanawiasz się, jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych? To właśnie ciśnienie ogumienia pozwala na długotrwałe i bezpieczne eksploatowanie naszych opon. Ciśnienie w oponach na zimę powinno być mniejsze? A może takie, jakie wskazał producent auta? A może takie same przez cały rok? Pisząc potocznie ciśnienie w oponach zima. Sprawdź artykuł i dowiedz się więcej na ten temat!

Czy zimą zwiększać ciśnienie w oponach? 

Warto wiedzieć, że prawidłowe ciśnienie w oponach w okresie zimowym gwarantuje właściwą przyczepność. Jakie ciśnienie w oponach zimą? W praktyce, idealne dopasowanie nie jest zawsze możliwe – na przykład w przypadku częstych wahań temperatury. 

W związku z tym, jeśli dostrzeżesz, że niskie temperatury utrzymują się przez kilka dn,i możesz zwiększyć ciśnienie w ogumieniu zimowym o 0,2 bara. Dlaczego akurat taka kompensacja? Wpływa na to uśrednienie dotyczące zimowych wahań w naszym klimacie. 

Ważne! Pamiętaj o wyrównaniu ciśnienia zimówek do zalecanego poziomu przez producenta, kiedy temperatura podniesie się.

Mniejsze ciśnienie w oponach zimowych

Opony zimowe, które posiadają mniejsze ciśnienie mogą sprawić nam nieco kłopotu. Dlaczego? Opony ze zbyt niskim ciśnieniem wydłużają drogę hamowania, a także pogarszają sterowność naszego auta. Co więcej, zbyt niskie ciśnienie może powodować tzw. pływanie pojazdu i znoszenie go na boki podczas jazdy na wprost. 

Niższe ciśnienie wpływa ogólnie na obniżenie przyczepności, co jest dla nas podstawą – szczególnie w zimie. A w dodatku powoduje większe zużycie paliwa oraz zwiększenie zużycia bieżnika

Postaw na częstą kontrolę stanu ciśnienia w swoich oponach zimowych

Postaw na częstą kontrolę stanu ciśnienia w swoich oponach zimowych

Dlaczego temperatura w oponach zimowych spada? 

Tak jak wspomnieliśmy – podczas zimy mamy częste wahania temperatur. Każdy spadek temperatury może spowodować obniżenie ciśnienia w naszych kołach. Przyjmijmy, że zalecaną wartością jest 2,3 bara. Opona została napompowana do zalecanego ciśnienia – przy temperaturze około 20 stopni Celsjusza (w garażu).

Jaki wpływ może mieć spadek temperatury zimą na ciśnienie opon? W temperaturze 0 stopni Celsjusza ciśnienie będzie wynosić już 2,1 bara, przy dalszym spadkach temperatury to już 1,9 bara. W efekcie, przy dużych spadkach temperatur, ciśnienie kół może spaść nawet o kilkadziesiąt procent. 

Kluczowe jest sprawdzanie ciśnienia zimą – częściej niż w okresie letnim, czyli przynajmniej raz w tygodniu. 

Ciśnienie opon przewidziane przez producenta? 

Jest to informacja o optymalnym ciśnieniu w naszym samochodzie, które podaje producent. Informację o zalecanej wartości ciśnienia pojazdu producenci zamieszczają w różnych miejscach, np. w postaci wlepki. 

W zależności od pojazdu, informację tę możemy znaleźć w schowku, przy drzwiach kierowcy, klapce wlewu paliw lub słupku. Najczęściej zaleca się wartości 2,0 i 2,2 bara.

Przy zmianie opon zimowych zwróć również uwagę na ciśnienie opon

Przy zmianie opon zimowych zwróć również uwagę na ciśnienie opon

Lepsze wyższe czy niższe ciśnienie w oponie zimowej?

Wielu kierowców zastanawia nad powyższą kwestią. Niższe czy wyższe ciśnienie w zimie? Wielu z nich zmniejsza ciśnienie, aby ogumienie zimowe przylegało lepiej do powierzchni. Z kolei inni, pompują opony co najmniej na takim samym poziomie ciśnienia (według zaleceń producenta) lub wyższym.

A wtedy nacisk ma być większy oraz opona powinna lepiej wgryzać się w śnieg. Pozostała grupa kierowców po wyjeździe z warsztatu wulkanizacyjnego nie sprawdza ciśnienia w oponach. My optujemy za tą pierwszą opcją, czyli minimalne dopompowanie opon w okresie zimowym i cotygodniowa kontrola ogumienia. 

Jak pompować opony w zimę?

Warto wiedzieć, że marki oponiarskie podają zakres, do którego może być pompowana opona (zwróć uwagę na napis max. press.). Ważne jest, aby zwracać uwagę na warunki, jakie panują podczas pompowania kół zimą. Gdy pompujemy opony w garażu, temperatura będzie różnić się od tej rzeczywistej.

W tej sytuacji powinieneś podnieść nieco poziom ciśnienia opon zimowych ponad homologowane, co pozwoli Tobie uniknięcia obniżenia ciśnienia ponad normę. 

Zanim wyruszysz w podróż – sprawdź, jaka pogoda panuje w miejscu w miejscu docelowym. Klimat w naszym kraju sprawia, że różnica temperaturowa pomiędzy północą a południem Polski może być dość duża. 

Jednym z rozwiązań jest pompowanie kół azotem, ponieważ oczyszczony azot jest znacznie mniej podatny na temperaturę niż powietrze. Wadą tego rozwiązania jest ponowne wyważanie kół.

Prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych

Pamiętaj, aby na początku zweryfikować wysokość ciśnienia w oponach zimowych z homologowanymi wartościami rekomendowanymi przez producenta pojazdu. 

Ciśnienie homologowane to informacja o zalecanym ciśnieniu powietrza w Twoich oponach dla danego pojazdu. Warto wiedzieć, że zalecane wartości mogą się różnić na przodzie i tyle samochodu. Gdzie znaleźć informacje o zalecanym ciśnieniu opon?

  • na słupku lub progu,
  • w schowku samochodowym,
  • na klapce do wlewu paliwa,
  • na listwie przy drzwiach od strony kierowcy.
Prawidłowe ciśnienie zimą pozwoli Ci na dłuższą eksploatację opon

Prawidłowe ciśnienie zimą pozwoli Ci na dłuższą eksploatację opon

Ciśnienie opon zimowych a temperatura otoczenia

Bez względu na temperaturę za oknem zbyt niskie ciśnienie może potęgować wiele problemów z naszym autem. Szczególnie w tej najmroźniejszej porze roku. Pisząc wprost – opony z niskim ciśnieniem mogą spowodować zagrożenie i niepożądane skutki. 

Nieprawidłowe ciśnienie opon zimą. Czym grozi? 

  • Zmniejszeniem żywotności ogumienia, 
  • wydłużeniem drogi hamowania,
  • zwiększeniem zużycia bieżnika opony,
  • większym zużycie paliwa, 
  • zmniejszeniem przyczepności auta, 
  • potocznym pływaniem samochodu na zakrętach,
  • pogorszeniem sterowności pojazdu.

Temperatura powietrza a ciśnie w oponie

Niewątpliwie na zmianę ciśnienia opon ma wpływ temperatura otoczenia. W związku z tym, kiedy spada temperatura – ciśnienie w ogumieniu zimowym również. A kiedy temperatura rośnie, ciśnienie również. Jest to tzw. zjawisko rozprężliwości gazów

Jeżeli koła naszego pojazdu zostały napompowane w garażu przy temperaturze 10 stopni Celsjusza to po wyjeździe i pozostawieniu auta na parkingu (w temperaturze -10 stopni Celsjusza, ciśnienie w oponach spadnie o 0,2 bara. 

Jeżeli opony były pompowane w garażu w temperaturze 10 stopni Celsjusza, to po wyjeździe z niego ciśnienie spadnie o: 

  • ok. 0,1 bara w temperaturze 0° Celsjusza,
  • ok. 0,2 bara w temperaturze –10° Celsjusza,
  • ok. 0,3 bara w temperaturze –20° Celsjusza,
  • ok. 0,4 bara w temperaturze –30° Celsjusza.

Powyżej przedstawione zjawisko spowodowało, że wielu specjalistów czy kierowców przyjęło zasadę, aby zimą pompować opony ciśnieniem ok. 0,2 bara większym, niż deklaruje to producent.

Wskazówki dotyczące ciśnienia opon w zimie

Wskazówki dotyczące ciśnienia opon w zimie

Jakie ciśnienie w oponach zimowych? – podstawowe wskazówki

W ramach podsumowania warto przytoczyć kilka najważniejszy kwestii dotyczących zimy i ciśnienia opon. 

  • Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach. Pamiętaj, że lepiej zapobiegać, niż leczyć. Gdy mam do czynienia z wahaniami pogody, warto zwiększyć naszą czujność i regularnie korzystać manometrów. Dzięki czemu będziemy na bieżąco. 
  • Może warto skorzystać z oczyszczone azotu? Owe rozwiązanie będzie mniej podatne na zmiany temperatur. Jednak minusem tego działania będzie ponowne wyważanie kół. 
  • Podnieś wartość ciśnienia przed mrozami o 0,2 bara. Na początku zweryfikuj to rozwiązanie z wartością homologowaną przez producenta. Pamiętaj, aby w późniejszym etapie przywrócić właściwe ciśnienie, gdy temperatura podniesie się. 
  • Analizuj warunki w czasie pompowania kół. Jeżeli pompujesz koła w ciepłym garażu, temperatura będzie inna niż na zewnątrz. Podnieś wtedy poziom ciśnienia delikatnie ponad homologowany, aby uniknąć obniżenia poniżej normy po wyruszeniu w podróż.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.