Zimowanie motocykla. Jak zabezpieczyć motocykl na zimę?

Wraz z nadejściem długich zimowych miesięcy idzie też konieczność odstawienia motocykla na dłuższy postój. Niestaranne zabezpieczenie na zimę swojego jednośladu może doprowadzić do degradacji, a nawet zniszczenia wielu elementów. Jak dobrze zabezpieczyć motocykl na zimę? Sprawdź artykuł i dowiedz się więcej na temat zimowania motocykla.

Zabezpieczenie motocykla na zimę. Dlaczego jest ważne?

Sezon zimowy to okres, który nie rozpieszcza motocyklistów. Często niesprzyjające warunki pogodowe sprawiają, że nadejście zimy oznacza smutną konieczność odstawienia motocykla do garażu.

Zimowanie motocykla oznacza nawet kilkumiesięczną przerwę w eksploatacji ukochanego jednośladu. Dobre zabezpieczenie motocykla na zimę jest ważne, by móc bezawaryjnie korzystać z pojazdu po zimie, wraz z początkami upragnionego sezonu wiosennego.

W kwestii zimowania motocykla i zabezpieczenia go na sezon zimowy narosło wiele mitów, jednak dobre przygotowanie wcale nie jest trudne. Wystarczy poświęcić trochę czasu, a jednoślad na wiosnę odwdzięczy się pełnią swoich możliwości!

Zastanawiasz się co zrobić, by zabezpieczyć swój motocykl na zimę? Sprawdź nasz poradnik, w którym udzielamy kilku praktycznych porad.

Opony motocyklowe zimą. Konserwacja i magazynowanie

Aby motocykl był dobrze zabezpieczony zimą są dwie kluczowe czynności, które każdy miłośnik jednośladów powinien wykonać: konserwacja i prawidłowe magazynowanie opon.

Przygotowania warto więc rozpocząć od konserwacji opon i kół. Na początek należy dokładnie wyczyścić oba elementy przy użyciu specjalnych środków. Do tego celu bardzo dobrze nada się szampon samochodowy, a samego czyszczenia można dokonać miękką szczotką.

Szczególnie istotne jest prawidłowe wyczyszczenie bieżnika i felg. Bieżnik opon motocyklowych należy dokładnie oczyścić z kamieni i drobnych elementów. W przeciwnym wypadku, mogą one powodować odkształcanie się ogumienia w trakcie zimy.

Dlaczego czyszczenie opon przed zimą i prawidłowe magazynowanie są tak ważne? Prawidłowo zimowane opony motocyklowe zachowują dłuższą żywotność i będą lepiej chronione przed utratą właściwości jezdnych. To pozwala przez dłuższy czas cieszyć się pełnią możliwości ogumienia i oszczędzi nierzadko wysokich wydatków na nowy komplet!

Zadbane opony zimą to gwarancja lepszych osiągów w sezonie

Zadbane opony zimą to gwarancja lepszych osiągów w sezonie

Przechowywanie opon do motocykli zimą

Kolejną kwestią, która ma kluczowe znaczenie dla zimowania motocykla jest przechowywanie opon przez okres zimowy w odpowiednich warunkach. Czym właściwie są te odpowiednie warunki? Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych wskazówek, w jaki sposób dobrze przechowywać opony do motocykli zimą.

Odpowiednia temperatura

Opony motocyklowe nie lubią dużych wahań temperatury. Warto pamiętać, że zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura podczas przechowywania może spowodować nieodwracalne zmiany w strukturze gumy. Eksperci radzą, aby ogumienie przechowywać zimą w temperaturze oscylującej w przedziale od 10 do 20 stopni Celsjusza.

Suche i zamknięte pomieszczenie

Zimowanie opon w suchym i dobrze zamkniętym pomieszczeniu zapewnia zwiększoną ochronę przed wpływem wody oraz wilgoci, która może negatywnie wpływać na ogumienie. Z tego względu zdecydowanie lepiej przechowywać motocykl w garażu, niż np. na strzeżonym parkingu.

Izolacja ogumienia od podłoża

Kilka miesięcy stania w bezruchu może spowodować odkształcenia karkasu opon. Z tego powodu, najlepszym rozwiązaniem na przechowywanie motocykla zimą jest ustawienie go w taki sposób, by opony mogły pozostać w powietrzu.

W przypadku przechowywania motocykla na kołach warto oddzielić opony od podłoża, do czego dobrze nada się deseczka lub kawałek kartonu. W ten sposób guma jest lepiej zabezpieczona przed kontaktem z wilgocią, smarem i innymi zanieczyszczeniami.

Optymalne ciśnienie w oponach

Ciśnienie także jest kluczowym czynnikiem dla właściwego przechowywania opon do motocykla. Jeśli nie ma możliwości pozostawienia opon bez kontaktu z podłożem, warto dopompować je i utrzymywać nieco wyższe ciśnienie, niż zaleca to producent.

By uniknąć odkształcenia ogumienia w trakcie zimy, warto też pamiętać, by co dwa do trzech tygodni przetaczać opony. Dzięki temu zmienia się miejsce na które działa obciążenie.

Dla właścicieli motocykli z centralną podstawką natomiast, dobrym rozwiązaniem będzie zredukowanie ciśnienia do około 1,5 atmosfery. Centralna podstawka przejmuje większość obciążenia, więc warto z niej skorzystać gdy jest taka możliwość.

Opony przechowywane zimą w złych warunkach szybciej tracą swoje właściwości

Opony przechowywane zimą w złych warunkach szybciej tracą swoje właściwości

Jak przygotować motocykl na zimę?

Dobre przygotowanie motocykla na zimę wiąże się z kilkoma czynnościami, do których najlepiej przystąpić jeszcze przed nadejściem ujemnych temperatur. Dzięki temu unikniemy problemów z zamarzającą wilgocią oraz będzie pracowało się przyjemniej.

Przygotowanie motocykla tak, by po zimie był w pełni gotowy do jazdy nie jest trudnym procesem, jednak wymaga przyjrzenia się z osobna kilku elementom naszego jednośladu. By ułatwić zadanie, każdemu z zagadnień przygotowywaniu pojazdu do zimowego postoju przyjrzymy się osobno.

Mycie motocykla przed zimą

Pierwszym krokiem, jaki powinno się wykonać przed zimowaniem jest gruntowne umycie jednośladu. Podczas kilku miesięcy zimowania, brud nagromadzony na motocyklu stanie się bardzo trudny do usunięcia wiosną.

Zanieczyszczenia mogą też wejść w reakcję z lakierem, co może sprawić, że mycie w przyszłości stanie się praktycznie niemożliwe. Aby dobrze przygotować swój jednoślad na zimę, należy więc usunąć pozostałości smaru, błota, owadów oraz innych zanieczyszczeń.

Mycie jest o tyle prostym krokiem, że większość myjni dysponuje myjkami ciśnieniowymi, którymi bez szkody dla lakieru można przygotować motocykl do zimy. 

Podczas jazdy z dużą prędkością, kawałki gumy, resztki smaru i asfaltu mogą dostawać się w trudno dostępne miejsca. Warto więc postawić na specjalne preparaty, stworzone do czyszczenia jednośladu. Po spryskaniu nimi maszyny wystarczy zwykle odczekać kilka minut, a potem spłukać środek chemiczny myjką.

W przypadku braku dostępu do takiego urządzenia, wystarczy posłużyć się preparatem czyszczącym w połączeniu ze zwykłą bieżącą wodą.

Przed każdym zimowaniem warto dokładnie umyć swój motocykl

Przed każdym zimowaniem warto dokładnie umyć swój motocykl

Smarowanie motocykla przed zimowaniem

Ważnym aspektem dobrego przygotowania motocykla przed zimowaniem jest odpowiednie smarowanie. Warto więc zadbać o elementy napędowe maszyny przed nadejściem zimowego okresu. Wysuszony, brudny i nie zakonserwowany łańcuch napędowy motocykla będzie znacznie bardziej podatny na korozję. Bez prawidłowych zabiegów, łańcuch może się też wyciągnąć podczas zimowych miesięcy.

Krokiem, którego nie można pominąć podczas zimowych przygotowań jest więc nasmarowanie łańcucha świeżym smarem. Warto pamiętać by dokonać tego już po gruntownym oczyszczeniu elementu.

Używanie smaru silikonowego sprawi, że do łańcucha nie będzie przywierać kurz, a dzięki hydrofobowym właściwościom nie ulegnie on wpływom wilgoci! Dzięki temu element zostanie dobrze zabezpieczony i będzie lekko pracować przez długie sezony.

Ostatnim krokiem jaki należy wykonać jest odpowiednie zabezpieczenie lakieru oraz powierzchni chromowanych i stalowych przy użyciu preparatów konserwujących. Te zawierające wosk będą nie tylko zapewniać dobrą ochronę nadwozia, ale też sprawią, że motocykl będzie świetnie prezentować się już na starcie sezonu!

Zabezpieczenie motocykla zimą a płyny eksploatacyjne

Aby zabezpieczyć motocykl przed nadejściem zimy, warto też pochylić się nad stanem silnika i baku. Zabezpieczając silnik przed zimowaniem, bardzo ważną kwestią jest wymiana oleju silnikowego pod koniec jesieni.

Dlaczego należy wymieniać olej na zimę? Przepracowany po całym sezonie płyn ma kwasowy odczyn oraz jest pełny zanieczyszczeń, które powstają w trakcie spalania. W połączeniu z wilgocią zalegającą w powietrzu, wewnętrzne elementy silnika są znacznie bardziej narażone na wpływ korozji, niż w przypadku zimowania ze świeżym olejem.

Aby motocykl był dobrze zabezpieczony, równie ważną kwestią jest zalanie baku do pełna przed zimą, szczególnie w przypadku baków stalowych. Pełen zbiornik paliwa zapobiegnie skraplaniu się wody wewnątrz, dzięki czemu jest lepiej chroniony przed rdzewieniem. Problem oczywiście nie dotyczy jednośladów, których bak wykonany jest z tworzyw sztucznych.

Przed zimą warto też sprawdzić jaki jest stan płynu chłodniczego, szczególnie jeśli motocykl zimowany jest pod chmurką. Jeśli wystąpią temperatury poniżej -25 stopni Celsjusza, zamarznięcie płynu może doprowadzić do uszkodzeń chłodnicy oraz silnika.

Zadbanie o elementy napędowe dobrze ochroni silnik motocykla podczas zimowania

Zadbanie o elementy napędowe dobrze ochroni silnik motocykla podczas zimowania

Jak zimować motocykl? Ochrona układu wydechowego

Kolejną ważną czynnością, aby dobrze zimować swój motocykl jest prawidłowa ochrona układu wydechowego. W zależności z jakiego materiału układ został wykonany, proces będzie się trochę różnić.

  • Układ wydechowy ze stali nierdzewnej – w tym przypadku ochrona jest całkiem prosta. Wydech należy dokładnie umyć, po czym rozgrzać silnik i poczekać do jego ostygnięcia. Można też zasłonić wyloty tłumików, dzięki czemu nie dopuści się do kondensacji pary wodnej. Warto to zrobić, gdyż w ten sposób motocykl jest lepiej zabezpieczony przed korozją silnika i tłumika.
  • Układ wydechowy ze stali – najważniejsze jest tu umycie i dokładne wysuszenie całego układu. Pozytywnie na zimowany motocykl wpłynie też, gdy lakier i elementy chromowane zostaną pokryte preparatem konserwującym.

Czy wyjmować akumulator na zimę z motocykla?

Wielu motocyklistów z końcem każdego sezonu zadaje sobie pytanie, czy wyjmować akumulator na zimę ze swojego motocykla. Baterie akumulatora to części, które wymagają regularnego ładowania dla zachowania pełni pojemności.

Już przed początkiem zimy warto więc doładować i wyjąć akumulator z motocykla, a później powtarzać ładowanie co kilka tygodni. Warto wiedzieć, że pozostawienie na kilka miesięcy rozładowanego akumulatora może negatywnie wpłynąć na jego działanie oraz pojemność.

Drugim sposobem na to, żeby motocykl po zimie wciąż miał sprawny akumulator, jest podpięcie go do automatycznego prostownika, który podtrzyma odpowiednie napięcie i będzie nieprzerwanie ładował baterie.

Ważne jest, by wyjmując akumulator motocykla, przechowywać go przez zimę w odpowiednich warunkach! Magazynowanie go w miejscu bez ogrzewania również grozi znaczną utratą pojemności.

Prawidłowe ładowanie w zimie to dłuższe życie dla akumulatora w motocyklu

Prawidłowe ładowanie w zimie to dłuższe życie dla akumulatora w motocyklu

Przepalanie motocykla w zimie. Konieczność czy mit?

Wśród kierowców popularny jest mit, że motocykl w zimie należy regularnie przepalać czyli poddawać silnik regularnemu rozruchowi. Argumentów za koniecznością przepalania można znaleźć kilka: silnik nie skoroduje od środka, olej dobrze się wymiesza, pierścienie się nie zapieką i tak dalej. Czy przepalanie motocykla w zimie rzeczywiście jest tak dobrym rozwiązaniem?

Odpowiadając najkrócej, przepalanie motocykla to mit, a takie działanie może mu nawet zaszkodzić. Uruchamianie zimnego silnika po długim postoju w niskiej temperaturze nie jest korzystne dla jednostki napędowej jednośladu.

Zimny metal jest też bardziej podatny na zużycie. Nienasmarowane elementy takie jak np. pierścienie tłokowe wytwarzają tarcie, które powoduje ich szybsze zużycie. Warto też wspomnieć, że pojazd odpalany na zimno podczas zimowania w znaczny sposób obciąża akumulator motocykla.

Na negatywne skutki przepalania motocykla w zimie szczególnie narażone są czterosuwowe silniki, wyposażone w miskę olejową. Choć podczas rozgrzewania silnika może dojść do odparowania zanieczyszczeń ze świecy i wydechu oraz wilgoci i innych substancji z oleju, są one mniej szkodliwe niż uruchamianie silnika, szczególnie na chwilę.

Pozostawienie motocykla na zimę pod chmurką też wymaga specjalnego przygotowania

Pozostawienie motocykla na zimę pod chmurką też wymaga specjalnego przygotowania

Zimowanie motocykla pod chmurką

Niestety, nie każdy miłośnik jednośladów może pozwolić sobie na zimowanie w ogrzewanym garażu, czy choćby podziemnym parkingu. Z tego względu wielu motocyklistów decyduje się na zimowanie motocykla pod chmurką. Zima na zewnątrz nie jest niestety najlepszym rozwiązaniem. Niekorzystne warunki atmosferyczne sprzyjają pojawianiu się korozji na stalowych i chromowanych elementach.

Zimowanie jednośladu na świeżym powietrzu należy więc traktować jako ostateczność. Jeśli jednak nie ma innego wyjścia, a motocykl trzeba pozostawić pod chmurką, warto zadbać o odpowiednie okrycie. Dobrze posłuży do tego specjalistyczny pokrowiec, który zapewnia maszynie dobrą ochronę przed deszczem i wilgocią podczas zimowania.

Kolejnym dobrym sposobem na zimowanie pojazdu pod chmurką jest zaopatrzenie się w namiot do motocykla. W nim można bez problemu umieścić pojazd na podstawkach, przez co jest też chroniony przed wilgocią z gruntu. Dodatkowo zapewnia on dobrą ochronę przed wiatrem i śniegiem.

Bez względu na to, czy miejscem zimowania motocykla jest ciepły garaż, czy też otwarty parking pod blokiem, warto zastosować zaprezentowane porady podczas przygotowań do sezonu zimowego. Dzięki temu zyskujemy dodatkową gwarancję, że wiosną pojazd będzie służył z pełnią możliwości na długich trasach.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.