Zbieżność kół – na co wpływa i jak ją ustawić?

Zbieżność kół to bardzo ważny parametr, który wpływa na bezpieczeństwo codziennej jazdy. Prawidłowo ustawiona geometria samochodu zmniejszy zużycie nie tylko opon, ale też elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Dowiedz się, na co wpływa zbieżność kół i jak można ją ustawić!

Geometria kół a zbieżność

Geometria kół to ogólnie przyjęta nazwa kilku parametrów, które określają między innymi położenie koła i definiują jego ruch. Są to ustawienia zawieszenia i układu kierowniczego, mające wpływ zarówno na zachowanie auta podczas jazdy na wprost, jak i podczas pokonywania zakrętów. Jednym z najważniejszych parametrów geometrii pojazdu jest właśnie zbieżność kół.

Parametry geometrii kół muszą być ustawione w taki sposób, aby dobrze przenosić siły pomiędzy oponami a nawierzchnią. Prawidłowo ustawiona geometria kół pozytywnie wpływa nie tylko na zużycie opon podczas jazdy, ale też na stabilność prowadzenia i bezpieczeństwo jazdy.

Do geometrii kół zalicza się kilka parametrów takich jak: zbieżność kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy i kół, a także kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Ustawienie geometrii kół i poszczególnych parametrów przebiega według danych fabrycznych, czyli sugerowanych przez producenta auta dla konkretnego modelu.

Geometrię kół należy okresowo sprawdzać i poddawać kontroli. Każdego dnia na zawieszenie pojazdu działają duże siły. Skrzywienie końcówki drążka kierowniczego może sprawić, że kąty pochylenia koła ulegną nieznacznym zmianom, co negatywnie wpłynie na prowadzenie pojazdu.

Jak w praktyce wygląda relacja pomiędzy geometrią a zbieżnością kół? Podczas jazdy na wprost, ustawienie kół musi zapewniać stabilny tor jazdy w konkretnym kierunku oraz zapewniać jak najniższe opory toczenia. Natomiast podczas pokonywania zakrętów ważne jest, aby opony w pełni stykały się z podłożem, co pozwoli na wyższą przyczepność.

Prawidłowe ustawienia geometrii auta pomagają utrzymać właściwy tor jazdy

Prawidłowe ustawienia geometrii auta pomagają utrzymać właściwy tor jazdy

Czym jest zbieżność kół

Najprościej mówiąc, zbieżność kół to kąt pomiędzy torami ruchu obu kół na tej samej osi. Zbieżność ustawia się więc osobno dla kół przednich i tylnych. Choć mogłoby się wydawać inaczej, koła samochodu nie zawsze są ustawione w sposób równoległy. W rzeczywistości, kąt pochylenia pomiędzy kołami na tej samej osi wynosi zazwyczaj do trzech stopni, w jedną lub drugą stronę. Warto wiedzieć, że koła na jednej osi muszą posiadać taką samą zbieżność.

Jak ustawić zbieżność kół?

Kąt pochylenia kół może być zbieżny, rozbieżny lub posiadać tak zwaną zbieżność zerową. Wady i zalety każdego z tych ustawień warto omówić z osobna.

  • Koła są zbieżne – zbieżność kół pojazdu cechuje dobre utrzymywanie kierunku jazdy oraz stabilność podczas jazdy na prostym odcinku. Dzięki temu kierowca nie musi dokonywać korekt toru jazdy. Wadą zbieżnych kół jest mniejsza manewrowość oraz większe zużycie ogumienia i paliwa.
  • Koła są rozbieżne – rozbieżne koła cechuje szybsza reakcja na zmiany toru jazdy, co jest szczególnie przydatne podczas pokonywania krętych tras. Na zakrętach pojazd szybciej reaguje na polecenia układu kierowniczego i zachowuje mniejszą bezwładność. Główne wady rozbieżnych kół to konieczność wykonywania korekt toru jazdy oraz bardziej "nerwowe" prowadzenie. Rozbieżność również może powodować wyższe zużycie paliwa oraz opon.
  • Zbieżność zerowa – równoległe ustawienie kół korzystnie wpływa na zużycie ogumienia i paliwa przez pojazd. Takie ustawienie wymaga jednak korekt podczas jazdy prosto oraz cechuje się gorszą manewrowością.

Ustawienia zbieżności kół zazwyczaj reguluje się też ze względu na napęd samochodu. Zbieżność samochodu z napędem przednim, tylnym oraz 4x4 może wyglądać nieco inaczej. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze ustawienia zbieżności kół na każdej osi, z uwzględnieniem rodzaju napędu.

  • Napęd na przednie koła – rozbieżne ustawienie kół przednich (równoległe w starych autach) oraz równoległe lub zbieżne ustawienie tylnej osi.
  • Napęd na tylne koła – zbieżne ustawienie dla przedniej osi pojazdu oraz równoległe dla tylnych kół.
  • Napęd na cztery koła – rozbieżne ustawienie przednich kół. W przypadku tylnej osi kąt pochylenia kół ustawiony jest różnie, w zależności od konkretnego pojazdu.
Prawidłowo ustawiona zbieżność kół to dłuższe życie dla opon samochodu

Prawidłowo ustawiona zbieżność kół to dłuższe życie dla opon samochodu

Zbieżność kół – na co wpływa?

Zbieżność kół to jeden z najważniejszych elementów geometrii pojazdu i wpływa na zachowanie samochodu w wielu sytuacjach. Zagrożenia wynikające ze źle ustawionej zbieżności to między innymi pogorszone bezpieczeństwo, konieczność ciągłego korygowania toru jazdy i zwiększone ryzyko wpadnięcia w poślizg.

Oto kilka czynników, na które wpływa zbieżność kół:

  • opory toczenia opon,
  • tempo zużywania się ogumienia,
  • zużycie paliwa przez samochód,
  • stopień bezwładności auta przy pokonywaniu zakrętów,
  • stabilność toru jazdy na wprost.

Kiedy sprawdzać zbieżność kół?

Zbieżność kół powinno się sprawdzać okresowo, co najmniej raz do roku. Zaleca się, aby przeglądu geometrii kół dokonywać w okresie wiosennym. Zły stan techniczny dróg, krawężniki oraz nierówności w sezonie zimowym mogą spowodować zmianę fabrycznych ustawień, przez co ponowna regulacja może okazać się konieczna.

Drugą sytuacją w której należy sprawdzić zbieżność kół jest zakup używanego samochodu. W takiej sytuacji zawsze warto dokonać gruntownego przeglądu samochodu, dodatkowo uwzględniając ustawienia geometrii kół.

Warto także sprawdzać zbieżność kół po wymianie podzespołów układu kierowniczego oraz sezonowej wymianie opon. Kontrola i ewentualne ustawienie geometrii pojazdu może sprawić, że ogumienie będzie ulegać wolniejszemu zużyciu.

Podczas jazdy możemy odczuć pewne symptomy świadczące o tym, że koła ustawione są nieprawidłowo i ponowne sprawdzenie zbieżności jest konieczne. Należą do nich:

  • podwyższona bezwładność samochodu na ostrych zakrętach (nadmierna zbieżność kół),
  • nerwowe zachowanie pojazdu podczas jazdy na prostym odcinku (nadmierna rozbieżność kół).
W samochodzie z nieprawidłową zbieżnością kół trudniej będzie utrzymać prosty tor jazdy

W samochodzie z nieprawidłową zbieżnością kół trudniej będzie utrzymać prosty tor jazdy

Brak zbieżności kół – jakie są objawy?

Brak zbieżności kół oznacza, że czas odwiedzić stację diagnostyczną. Na szczęście o złej zbieżności kół poinformują nas pewne objawy, dzięki którym możliwe jest zidentyfikowanie i późniejsza naprawa usterki.

Najczęściej spotykane objawy braku zbieżności kół to:

  • trudności w utrzymaniu toru jazdy (trzeba skręcać kierownicą aby utrzymać prosty kierunek jazdy),
  • delikatniejsze wchodzenie w konkretne zakręty (auto łatwiej wchodzi w zakręt lewy niż prawy lub odwrotnie),
  • kierownica skierowana delikatnie na bok podczas jazdy,
  • zauważalnie większe zużycie bieżnika po wewnętrznej stronie,
  • piski opon podczas manewrowania na zakrętach.

Jak więc rozpoznać prawidłową zbieżność kół samochodu? Dobrze ustawione przednie koła będą wykazywać tendencję do prostowania toru jazdy samochodu. Pożądanym zjawiskiem jest tu utrzymywanie przez samochód prostego toru jazdy, nawet po puszczeniu kierownicy.

Ustawienie zbieżności kół samemu

Ustawienie zbieżności kół samemu tak, by samochód prowadził się bez zarzutu jest niestety niemożliwe. To proces, który wymaga bardzo dużej dokładności pomiaru oraz specjalistycznych narzędzi.

Na rynku dostępne są urządzenia pozwalające samodzielnie sprawdzić zbieżność kół. Jednak najprostsze z nich to duży wydatek, sięgający od 700 do nawet 1000 złotych. Za profesjonalny sprzęt do mierzenia zbieżności kół zapłacimy nawet kilkanaście tysięcy złotych lub więcej. Ustawienie zbieżności wymaga komputerowej geometrii kół oraz doświadczenia, przez co jest niemożliwe do wykonania samodzielnie.

W takim razie, czy warto rozważać ustawienie zbieżności kół samemu? Nie warto. Prawidłowe ustawienie geometrii powinno być zawsze wykonywane w warsztacie samochodowym lub serwisie.

Ustawienie geometrii pojazdu zawsze lepiej jest powierzyć fachowcom

Ustawienie geometrii pojazdu zawsze lepiej jest powierzyć fachowcom

Gdzie ustawić zbieżność kół?

Ustawienie zbieżności kół to bardzo precyzyjne zajęcie. Nawet różnica rzędu połowy stopnia może mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo i ogólne wrażenia z jazdy. Ustawienie zbieżności kół najlepiej jest powierzyć renomowanym serwisantom, który dysponują odpowiednim sprzętem.

Gdzie w takim razie ustawiać zbieżność kół? Poniżej przedstawiamy uniwersalne wskazówki, jak rozpoznać i znaleźć dobry serwis samochodowy.

  • Oryginalne części zamienne – serwis oferujący części o wiadomym pochodzeniu oraz identycznej specyfikacji jak części oryginalne, jest znacznie bardziej godny zaufania. Dzięki nim unikniemy dodatkowych kosztów, związanych przede wszystkim z kiepską jakością oraz złym dopasowaniem zamienników.
  • Podejście do klienta – pierwszy kontakt z mechanikiem może powiedzieć wiele o serwisie, w którym zamierzamy ustawić zbieżność kół. Najważniejsze by był on komunikatywny i zaangażowany w odnalezienie źródła problemu. Jeśli fachowiec zadaje dodatkowe pytania oraz znajduje czas, by rozwiać nasze wątpliwości, jest to dobry znak świadczący o jakości usług serwisowych.
  • Pozytywne opinie – dobry warsztat ustawiający zbieżność kół z pewnością posiada grono zadowolonych klientów. Przed wizytą warto więc sprawdzić opinie w Internecie. Miejsca cieszące się pozytywną opinią są bardziej godne zaufania. W poszukiwaniu dobrego fachowca pomóc może również zasięgnięcie opinii wśród znajomych kierowców. Mogą się podzielić z nami własnymi doświadczeniami dotyczącymi ustawienia zbieżności oraz jakości usług w konkretnych miejscach.
Do ustawienia zbieżności warto wybierać dobre i renomowane serwisy

Do ustawienia zbieżności warto wybierać dobre i renomowane serwisy

Ile kosztuje zbieżność kół?

Dobra wiadomość dla wszystkich kierowców: ustawienie zbieżności kół przez fachowców zazwyczaj nie jest kosztowną usługą. W serwisie, który posiada specjalistyczny sprzęt, koszt ustawienia kół oscyluje wokół kwoty 100 złotych.

Cena usługi w takich warsztatach obejmuje najczęściej kompleksowe sprawdzenie oraz prawidłowe ustawienie zbieżności kół. Ile trwa taki proces? Zakładając oczywiście, że serwis ma wolne terminy, czas ustawienia kół samochodu to około pół godziny.

Zbieżność kół – dlaczego jest ważna?

Zbieżność kół to niezwykle ważny czynnik, który wpływa na utrzymywanie przez samochód prawidłowego toru jazdy i bezpieczne manewrowanie na zakrętach. Choć wielu kierowców o zbieżności zaczyna myśleć dopiero, gdy z samochodem zaczyna dziać się coś niepokojącego, warto poświęcić temu parametrowi większą uwagę.

Źle ustawiona zbieżność ma nie tylko niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo, ale też na zwiększenie zużycia paliwa i bieżnika opon. Warto więc pamiętać o regularnej kontroli zarówno zbieżności, jak i geometrii pojazdu. Przyczyni się to do bardziej komfortowej i ekonomicznej podróży!

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.