Opony niskoprofilowe – jakie są wady i zalety?

Opony niskoprofilowe zapewniają świetną prezentację samochodu i podkreślają zadbane felgi. Jest to cenione rozwiązanie wśród fanów tuningu i kierowców aut sportowych. Jakie są wady i zalety opon o obniżonym profilu? Zapraszamy do artykułu!

Profil opony – jak sprawdzić?

Na początek warto powiedzieć, jak sprawdzić profil opony i czym on właściwie jest. Najprościej mówiąc, jest to jeden z podstawowych parametrów rozmiaru ogumienia i informuje o wysokości ściany bocznej.

Wysokość profilu opony (inaczej nazywana serią) podaje się w stosunku procentowym wysokości do szerokości bieżnika. Na przykładzie opony w rozmiarze 205/55 R16 wiemy, że wysokość ściany bocznej jest równa 55% szerokości modelu.

Jak obliczyć wysokość ściany bocznej? To bardzo proste! Wystarczy pomnożyć szerokość opony (205) z profilem (55), a otrzymany wynik podzielić przez 100 (przez 1000, jeśli chcemy otrzymać wynik w centymetrach). W ten sposób otrzymujemy wysokość boku opony, która w powyższym przykładzie wynosi 112,75 milimetrów.

Niski profil oznacza obniżenie ściany bocznej względem szerokości opony

Niski profil oznacza obniżenie ściany bocznej względem szerokości opony

Czym są opony niskoprofilowe?

Opony niskoprofilowe to opony, w których wysokość ściany bocznej jest stosunkowo niska do szerokości opony. W branży najczęściej przyjmuje się, że opony niskoprofilowe to takie modele, których ściana boczna jest równa 50% szerokości lub mniej.

Warto wspomnieć, że pojęcie niskiego profilu opony zmieniało się wraz z rozwojem branży oponiarskiej. Jeszcze latach 70., opony o profilu poniżej 80 procent traktowano jako niskie, a dziś są one coraz rzadziej spotykane.

Eksperci podają, że niski profil opony może wynosić 30 lub nawet mniej. Według norm ETRTO (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Felg) z 2009 roku, za najniższy profil opony została przyjęta wartość 20, dla rozmiaru 375/20 R21. Definicja opony niskoprofilowej nie jest więc ścisła i wciąż się zmienia.

Za oceanem pojawiły jednak się przykłady, w których opony miały jeszcze niższy profil. Podczas amerykańskich targów SEMA w tym samym roku, producent opon Nexen zaprezentował pierwsze opony niskoprofilowe 15% (model Nexen N3000 o wymiarach 365/15 ZR24).

Niższy profil opon podkreśli charakter auta

Niższy profil opon podkreśli charakter auta

Zalety opon niskoprofilowych

Ogumienie o niskim profilu zapewnia kierowcy szereg zalet, o których warto wiedzieć przed zakupem. Jedną z głównych korzyści jest aspekt wizualny. Opony niskoprofilowe osadzone na dużych, zadbanych felgach znacznie poprawiają ich prezentację, dodając pojazdowi sportowego i bardziej drapieżnego charakteru. Dzięki temu jest to częsty wybór miłośników tuningu.

Drugą zaletą opon o niskim profilu jest bardzo dobre prowadzenie. Z niskim profilem zazwyczaj idzie w parze duża szerokość i wyższa sztywność ściany bocznej. Takie ogumienie posiada więc większą powierzchnię styku z drogą oraz jest mniej podatne na odkształcenia pod wpływem przeciążeń.

Poprawia to reakcję układu kierowniczego, przenoszenie mocy pojazdu oraz przyczepność, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Wybierając opony o niskim profilu, kierowca zyskuje poczucie większej kontroli nad samochodem, a przechyły boczne są mniej odczuwalne.

Dodatkowo, niskoprofilowe opony zajmują mniej miejsca, a do większych felg istnieje możliwość zainstalowania większego osprzętu hamulcowego. To oznacza większą siłę hamowania, co jest szczególnie ważne podczas jazdy z wysoką prędkością.

Najważniejsze zalety opon niskoprofilowych:

  • poprawa wyglądu samochodu,
  • lepsze i bardziej precyzyjne prowadzenie,
  • skuteczniejsze hamowanie.

Opony niskoprofilowe wady

Choć opony niskoprofilowe są dla wielu kierowców korzystnym rozwiązaniem, posiadają też wady. Opona o niskim profilu nie ugina się w takim stopniu jak wyższe ogumienie, przez co gorzej tłumi nierówności drogowe. Da się przez to odczuć pogorszony komfort jazdy, w szczególności podczas jazdy po nierównej drodze.

Pełny potencjał opon niskoprofilowych można wykorzystać na prostych i dobrych jakościowo nawierzchniach. Wysoka przyczepność w połączeniu z pogorszonym tłumieniem wstrząsów może sprawić, że nierówności staną się nieprzyjemnie odczuwalne dla kierowcy.

Jeśli chodzi o żywotność opon, jest ona w dużej mierze zależna od stylu jazdy kierowcy. Warto jednak wiedzieć, że opony niskoprofilowe są dostosowane do dynamicznej jazdy z wysoką przyczepnością, co może powodować szybsze zużycie ogumienia.

Znaczącą wadą opon niskoprofilowych jest również zwiększone ryzyko uszkodzenia felgi i koła. W przypadku niższej ściany bocznej istnieje większe prawdopodobieństwo otarcia felgi o krawężnik lub ubytek w jezdni. Wjazd w dużą dziurę przy wysokiej prędkości może skończyć się pęknięciem lub zgięciem felgi.

Producenci w pewnym stopniu rozwiązali problem, stosując opony z rantem ochronnym, który zwiększa ochronę przed przypadkowymi najazdami na krawężnik. Warto jednak pamiętać, by korzystając z opon niskoprofilowych poruszać się ostrożnie po niepewnych drogach.

Najważniejsze wady opon niskoprofilowych:

  • gorsze tłumienie nierówności,
  • pogorszony komfort jazdy na nierównej nawierzchni,
  • możliwie szybsze zużycie,
  • zwiększone ryzyko uszkodzeń felgi.
Decydując się na niski profil, warto szczególnie uważać na felgi

Decydując się na niski profil, warto szczególnie uważać na felgi

Opony niskoprofilowe a zawieszenie pojazdu

Kupując opony niskoprofilowe warto mieć na uwadze, że elementy zawieszenia i układu jezdnego samochodu powinny być właściwie dostosowane do tego typu ogumienia. Niski profil oraz większe felgi gorzej tłumią nierówności. Za to zadanie będzie więc w dużej mierze odpowiedzialny układ zawieszenia auta. Jego elementy muszą przez to pracować bardziej intensywnie.

Gdy samochód nie jest przystosowany do montowania opon o niskim profilu, zawieszenie może ulegać szybszemu zużyciu, a nawet uszkodzeniu. Przed usterkami układu zawieszenia w takim przypadku nie uchroni rant ochronny.

W przypadku, gdy ogumienie niskoprofilowe jest montowane jako fabryczne wyposażenie samochodu, można z niego korzystać spokojnie. Oznacza to, że elementy zawieszenia pojazdu są w pełni dostosowane do jazdy na oponach z niskim profilem.

Jakie ciśnienie w oponach niskoprofilowych?

Ciśnienie w oponach niskoprofilowych jest ważną kwestią, od której w dużej mierze zależy poziom bezpieczeństwa i osiągi. Zbyt wysokie ciśnienie negatywnie wpłynie na komfort jazdy, natomiast zbyt niskie może doprowadzić nawet do nieodwracalnych uszkodzeń bieżnika i przegrzania opony.

Jaki poziom ciśnienia będzie wiec optymalny dla opon niskoprofilowych? Producenci aut udzielają szczegółowych wskazówek o pasujących rozmiarach opon z niskim profilem oraz ciśnieniu, jakie należy w nich utrzymywać. Informacje te można odnaleźć w książeczce pojazdu.

Jeśli chodzi o opony niskoprofilowe, częstą praktyką jest utrzymywanie nieco wyższego ciśnienia, niż w standardowym ogumieniu. Choć jest to indywidualny poziom dla każdego auta i opony, producenci najczęściej zalecają poziom o 0,2 bara wyższy niż standardowy. Dzieje się tak dlatego, że opona ma mniejszą objętość, czyli musi przenosić te same obciążenia z mniejszą ilością powietrza.

Ważną kwestią jest regularna kontrola ciśnienia opon posiadających niski profil. Ubytki powietrza będą trudniejsze do zaobserwowania, ponieważ po jego utracie, ogumienie niskoprofilowe nie ugina się w takim stopniu jak opony z wyższym poziomem profilu.

Kiedy kontrolować ciśnienie opon niskoprofilowych?

  • Regularnie w odstępach od dwóch do czterech tygodni.
  • Przed większym niż standardowe obciążeniem pojazdu.
  • Przed każdą dłuższą trasą.

Czytaj więcej: Ciśnienie opon. Jakie jest właściwe ciśnienie ogumienia?

Regularna kontrola ciśnienia pozwoli przedłużyć życie opon!

Regularna kontrola ciśnienia pozwoli przedłużyć życie opon!

Zamienniki opon – jak dobrać?

Zakładając opony niskoprofilowe do swojego samochodu, kierowca tym samym zmniejsza średnicę kół. Ryzyko z tym związane wiąże się nie tylko z szybszym zużyciem elementów zawieszenia, ale też z przekłamaniami licznika kilometrów oraz prędkościomierza. Aby średnica koła była zgodna z zaleceniami producenta, konieczne może okazać się zastosowanie zamiennego rozmiaru felgi.

Jak prawidłowo dobrać zamienniki opon?

Rozmiar zamiennika wynika z różnic średnicy wewnętrznej opony wzorcowej oraz zamiennej. Mieści się zazwyczaj w przedziale od -2% do 1,5%. Do opon niskoprofilowych należy wybierać felgi o nieco większej średnicy.

Wybierając rozmiary zamienników do opon posiadających niski profil, warto skorzystać z porady w sklepie, serwisie lub stacji obsługi pojazdu.

Opony niskoprofilowe – do jakich samochodów?

Opony niskoprofilowe to częsty wybór do samochodów klasy średniej i wyższej, a także aut o sportowych osiągach. Warto pamiętać, aby dobierać ten rodzaj ogumienia tylko jeśli jest on zgodny z zaleceniami producenta pojazdu.

W takich przypadkach, obniżenie profilu opon pozytywnie wpłynie przyczepność i bezpieczeństwo jazdy, a także pozwoli wydobyć pełnię potencjału z samochodu o mocniejszym silniku. Skorzysta też na tym poczucie prowadzenia samochodu – będzie bardziej pewne i precyzyjne.

Opony niskoprofilowe to częsty wybór do samochodów sportowych

Opony niskoprofilowe to częsty wybór do samochodów sportowych

Dla kogo są opony o niskim profilu?

Wielu kierowców zastanawia się, czy opony niskoprofilowe będą dobrym rozwiązaniem. Przed zakupem zawsze warto przeanalizować sobie własny styl jazdy oraz potrzeby i oczekiwania stawiane wobec opon.

W oparciu o powyższy poradnik oraz wady i zalety tego typu ogumienia zebraliśmy kilka cech, które pozwolą stwierdzić dla kogo są opony o niskim profilu.

Opony niskoprofilowe będą dobrym rozwiązaniem dla:

  • posiadaczy samochodów o wyższej mocy,
  • kierowców o dynamicznym i bardziej agresywnym stylu jazdy,
  • miłośników tuningu optycznego,
  • właścicieli aut dostosowanych do opon niskoprofilowych.

Opony niskoprofilowe nie będą dobrym rozwiązaniem dla:

  • posiadaczy mniejszych pojazdów i aut miejskich,
  • spokojnych kierowców o umiarkowanym stylu jazdy,
  • kierowców poruszających się po bardzo wyboistych drogach.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.