Opony niskoprofilowe zapewniają świetną prezentację samochodu i podkreślają zadbane felgi. Jest to cenione rozwiązanie wśród fanów tuningu i kierowców aut sportowych. Jakie są wady i zalety opon o obniżonym profilu? Zapraszamy do artykułu!
Profil opony – jak sprawdzić?
Na początek warto powiedzieć, jak sprawdzić profil opony i czym on właściwie jest. Najprościej mówiąc, jest to jeden z podstawowych parametrów rozmiaru ogumienia i informuje o wysokości ściany bocznej.
Wysokość profilu opony (inaczej nazywana serią) podaje się w stosunku procentowym wysokości do szerokości bieżnika. Na przykładzie opony w rozmiarze 205/55 R16 wiemy, że wysokość ściany bocznej jest równa 55% szerokości modelu.
Jak obliczyć wysokość ściany bocznej? To bardzo proste! Wystarczy pomnożyć szerokość opony (205) z profilem (55), a otrzymany wynik podzielić przez 100 (przez 1000, jeśli chcemy otrzymać wynik w centymetrach). W ten sposób otrzymujemy wysokość boku opony, która w powyższym przykładzie wynosi 112,75 milimetrów.
Niski profil oznacza obniżenie ściany bocznej względem szerokości opony
Czym są opony niskoprofilowe?
Opony niskoprofilowe to opony, w których wysokość ściany bocznej jest stosunkowo niska do szerokości opony. W branży najczęściej przyjmuje się, że opony niskoprofilowe to takie modele, których ściana boczna jest równa 50% szerokości lub mniej.
Warto wspomnieć, że pojęcie niskiego profilu opony zmieniało się wraz z rozwojem branży oponiarskiej. Jeszcze latach 70., opony o profilu poniżej 80 procent traktowano jako niskie, a dziś są one coraz rzadziej spotykane.
Eksperci podają, że niski profil opony może wynosić 30 lub nawet mniej. Według norm ETRTO (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Felg) z 2009 roku, za najniższy profil opony została przyjęta wartość 20, dla rozmiaru 375/20 R21. Definicja opony niskoprofilowej nie jest więc ścisła i wciąż się zmienia.
Za oceanem pojawiły jednak się przykłady, w których opony miały jeszcze niższy profil. Podczas amerykańskich targów SEMA w tym samym roku, producent opon Nexen zaprezentował pierwsze opony niskoprofilowe 15% (model Nexen N3000 o wymiarach 365/15 ZR24).
Niższy profil opon podkreśli charakter auta
Zalety opon niskoprofilowych
Ogumienie o niskim profilu zapewnia kierowcy szereg zalet, o których warto wiedzieć przed zakupem. Jedną z głównych korzyści jest aspekt wizualny. Opony niskoprofilowe osadzone na dużych, zadbanych felgach znacznie poprawiają ich prezentację, dodając pojazdowi sportowego i bardziej drapieżnego charakteru. Dzięki temu jest to częsty wybór miłośników tuningu.
Drugą zaletą opon o niskim profilu jest bardzo dobre prowadzenie. Z niskim profilem zazwyczaj idzie w parze duża szerokość i wyższa sztywność ściany bocznej. Takie ogumienie posiada więc większą powierzchnię styku z drogą oraz jest mniej podatne na odkształcenia pod wpływem przeciążeń.
Poprawia to reakcję układu kierowniczego, przenoszenie mocy pojazdu oraz przyczepność, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Wybierając opony o niskim profilu, kierowca zyskuje poczucie większej kontroli nad samochodem, a przechyły boczne są mniej odczuwalne.
Dodatkowo, niskoprofilowe opony zajmują mniej miejsca, a do większych felg istnieje możliwość zainstalowania większego osprzętu hamulcowego. To oznacza większą siłę hamowania, co jest szczególnie ważne podczas jazdy z wysoką prędkością.
Najważniejsze zalety opon niskoprofilowych:
- poprawa wyglądu samochodu,
- lepsze i bardziej precyzyjne prowadzenie,
- skuteczniejsze hamowanie.
Opony niskoprofilowe wady
Choć opony niskoprofilowe są dla wielu kierowców korzystnym rozwiązaniem, posiadają też wady. Opona o niskim profilu nie ugina się w takim stopniu jak wyższe ogumienie, przez co gorzej tłumi nierówności drogowe. Da się przez to odczuć pogorszony komfort jazdy, w szczególności podczas jazdy po nierównej drodze.
Pełny potencjał opon niskoprofilowych można wykorzystać na prostych i dobrych jakościowo nawierzchniach. Wysoka przyczepność w połączeniu z pogorszonym tłumieniem wstrząsów może sprawić, że nierówności staną się nieprzyjemnie odczuwalne dla kierowcy.
Jeśli chodzi o żywotność opon, jest ona w dużej mierze zależna od stylu jazdy kierowcy. Warto jednak wiedzieć, że opony niskoprofilowe są dostosowane do dynamicznej jazdy z wysoką przyczepnością, co może powodować szybsze zużycie ogumienia.
Znaczącą wadą opon niskoprofilowych jest również zwiększone ryzyko uszkodzenia felgi i koła. W przypadku niższej ściany bocznej istnieje większe prawdopodobieństwo otarcia felgi o krawężnik lub ubytek w jezdni. Wjazd w dużą dziurę przy wysokiej prędkości może skończyć się pęknięciem lub zgięciem felgi.
Producenci w pewnym stopniu rozwiązali problem, stosując opony z rantem ochronnym, który zwiększa ochronę przed przypadkowymi najazdami na krawężnik. Warto jednak pamiętać, by korzystając z opon niskoprofilowych poruszać się ostrożnie po niepewnych drogach.
Najważniejsze wady opon niskoprofilowych:
- gorsze tłumienie nierówności,
- pogorszony komfort jazdy na nierównej nawierzchni,
- możliwie szybsze zużycie,
- zwiększone ryzyko uszkodzeń felgi.
Decydując się na niski profil, warto szczególnie uważać na felgi
Opony niskoprofilowe a zawieszenie pojazdu
Kupując opony niskoprofilowe warto mieć na uwadze, że elementy zawieszenia i układu jezdnego samochodu powinny być właściwie dostosowane do tego typu ogumienia. Niski profil oraz większe felgi gorzej tłumią nierówności. Za to zadanie będzie więc w dużej mierze odpowiedzialny układ zawieszenia auta. Jego elementy muszą przez to pracować bardziej intensywnie.
Gdy samochód nie jest przystosowany do montowania opon o niskim profilu, zawieszenie może ulegać szybszemu zużyciu, a nawet uszkodzeniu. Przed usterkami układu zawieszenia w takim przypadku nie uchroni rant ochronny.
W przypadku, gdy ogumienie niskoprofilowe jest montowane jako fabryczne wyposażenie samochodu, można z niego korzystać spokojnie. Oznacza to, że elementy zawieszenia pojazdu są w pełni dostosowane do jazdy na oponach z niskim profilem.
Jakie ciśnienie w oponach niskoprofilowych?
Ciśnienie w oponach niskoprofilowych jest ważną kwestią, od której w dużej mierze zależy poziom bezpieczeństwa i osiągi. Zbyt wysokie ciśnienie negatywnie wpłynie na komfort jazdy, natomiast zbyt niskie może doprowadzić nawet do nieodwracalnych uszkodzeń bieżnika i przegrzania opony.
Jaki poziom ciśnienia będzie wiec optymalny dla opon niskoprofilowych? Producenci aut udzielają szczegółowych wskazówek o pasujących rozmiarach opon z niskim profilem oraz ciśnieniu, jakie należy w nich utrzymywać. Informacje te można odnaleźć w książeczce pojazdu.
Jeśli chodzi o opony niskoprofilowe, częstą praktyką jest utrzymywanie nieco wyższego ciśnienia, niż w standardowym ogumieniu. Choć jest to indywidualny poziom dla każdego auta i opony, producenci najczęściej zalecają poziom o 0,2 bara wyższy niż standardowy. Dzieje się tak dlatego, że opona ma mniejszą objętość, czyli musi przenosić te same obciążenia z mniejszą ilością powietrza.
Ważną kwestią jest regularna kontrola ciśnienia opon posiadających niski profil. Ubytki powietrza będą trudniejsze do zaobserwowania, ponieważ po jego utracie, ogumienie niskoprofilowe nie ugina się w takim stopniu jak opony z wyższym poziomem profilu.
Kiedy kontrolować ciśnienie opon niskoprofilowych?
- Regularnie w odstępach od dwóch do czterech tygodni.
- Przed większym niż standardowe obciążeniem pojazdu.
- Przed każdą dłuższą trasą.
Czytaj więcej: Ciśnienie opon. Jakie jest właściwe ciśnienie ogumienia?
Regularna kontrola ciśnienia pozwoli przedłużyć życie opon!
Zamienniki opon – jak dobrać?
Zakładając opony niskoprofilowe do swojego samochodu, kierowca tym samym zmniejsza średnicę kół. Ryzyko z tym związane wiąże się nie tylko z szybszym zużyciem elementów zawieszenia, ale też z przekłamaniami licznika kilometrów oraz prędkościomierza. Aby średnica koła była zgodna z zaleceniami producenta, konieczne może okazać się zastosowanie zamiennego rozmiaru felgi.
Jak prawidłowo dobrać zamienniki opon?
Rozmiar zamiennika wynika z różnic średnicy wewnętrznej opony wzorcowej oraz zamiennej. Mieści się zazwyczaj w przedziale od -2% do 1,5%. Do opon niskoprofilowych należy wybierać felgi o nieco większej średnicy.
Wybierając rozmiary zamienników do opon posiadających niski profil, warto skorzystać z porady w sklepie, serwisie lub stacji obsługi pojazdu.
Opony niskoprofilowe – do jakich samochodów?
Opony niskoprofilowe to częsty wybór do samochodów klasy średniej i wyższej, a także aut o sportowych osiągach. Warto pamiętać, aby dobierać ten rodzaj ogumienia tylko jeśli jest on zgodny z zaleceniami producenta pojazdu.
W takich przypadkach, obniżenie profilu opon pozytywnie wpłynie przyczepność i bezpieczeństwo jazdy, a także pozwoli wydobyć pełnię potencjału z samochodu o mocniejszym silniku. Skorzysta też na tym poczucie prowadzenia samochodu – będzie bardziej pewne i precyzyjne.
Opony niskoprofilowe to częsty wybór do samochodów sportowych
Dla kogo są opony o niskim profilu?
Wielu kierowców zastanawia się, czy opony niskoprofilowe będą dobrym rozwiązaniem. Przed zakupem zawsze warto przeanalizować sobie własny styl jazdy oraz potrzeby i oczekiwania stawiane wobec opon.
W oparciu o powyższy poradnik oraz wady i zalety tego typu ogumienia zebraliśmy kilka cech, które pozwolą stwierdzić dla kogo są opony o niskim profilu.
Opony niskoprofilowe będą dobrym rozwiązaniem dla:
- posiadaczy samochodów o wyższej mocy,
- kierowców o dynamicznym i bardziej agresywnym stylu jazdy,
- miłośników tuningu optycznego,
- właścicieli aut dostosowanych do opon niskoprofilowych.
Opony niskoprofilowe nie będą dobrym rozwiązaniem dla:
- posiadaczy mniejszych pojazdów i aut miejskich,
- spokojnych kierowców o umiarkowanym stylu jazdy,
- kierowców poruszających się po bardzo wyboistych drogach.