Co zrobić ze starym akumulatorem i olejem silnikowym?

Zastanawiasz się, co zrobić ze starym akumulatorem oraz olejem silnikowym? Owe odpady posiadają substancje, które są niezwykle szkodliwe dla środowiska. W związku z tym nie wolno ich wyrzucać do kosza na śmieci. Zatem co ze starym olejem i zużytym akumulatorem, aby były one właściwie zabezpieczone i poddane procesowi recyklingu lub utylizacji? Odpowiadamy!

Co się dzieje z akumulatorem w czasie recyklingu? 

W wyspecjalizowanych centrach akumulatory samochodowe są kruszone i rozdzielane na różne elementy. Plastikowa obudowa łączy się z innymi tworzywami sztucznymi, które są czyszczone i przetwarzane na granulki. A ołów odzyskiwany jest z akumulatora. 

Większość kwasu znika w różnych procesach. Co ciekawe, niektóre obiekty posiadają technologię wychwytywania go i recyklingu – często w postaci gipsu. Zarówno ołów w postaci stałej, jak i pasty przechodzą topienie i dalsze oczyszczanie, aż do momentu ich przechowywania i ponownego użycia.

W sumie nawet 90% starego akumulatora samochodowego nadaje się do recyklingu. Niezależnie od tego, czy nadszedł czas na wymianę baterii, czy na całkowitą zmianę samochodu, podejmij ten dodatkowy krok, aby bezpiecznie pozbyć się zużytego akumulatora samochodowego.

Usuwanie starego akumulatora z Twojego samochodu. Jak?

Zdecydowałeś się samodzielnie wyjąć baterię? Zastanawiasz się jak to zrobić prawidłowo? Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zachować bezpieczeństwo, a może nawet nieco zmniejszyć stres podczas wymiany lub usuwania akumulatora.

Oto kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę: 

  • Wyłącz silnik i poczekaj do momentu aż będzie zimny (dzięki temu nie poparzysz się).
  • Wyłącz elementy, które pobierają prąd z akumulatora Twojego auta. 
  • Sprawdź czy są jakieś większe wgniecenia i przecieki?
  • Jeśli Twój przegląd wykaże poważne uszkodzenie obudowy akumulatora, najlepiej pozostawić to profesjonalistom.
  • Trzymaj baterię w pozycji pionowej – nie przenoś baterii na boku. Zawsze trzymaj zaciski na górze.
  • Podnoś ostrożnie – akumulatory pojazdu mogą być zaskakująco ciężkie; pamiętaj, że ołów jest podstawowym składnikiem.
Praca pod maską auta wymaga pełen uwagi. Wystrzegaj się podstawowych błędów.

Praca pod maską auta wymaga pełen uwagi. Wystrzegaj się podstawowych błędów.

Dlaczego warto właściwie utylizować akumulator samochodu?

Proces utylizacji zużytych akumulatorów jest ściśle regulowany, przede wszystkim w celu kontrolowania zawartych w nich toksycznych chemikaliów. 

Dlaczego akumulatory samochodowe są uważane za tak niebezpieczne? Zdecydowana większość akumulatorów samochodowych składa się głównie z ołowiu, z niemałą ilością kwasu siarkowego

Oba te składniki stanowią ogromne zagrożenie dla ludzkiego układu nerwowego i różnych narządów wewnętrznych, a także mózgu i narządów rozrodczych. Tak więc, podczas gdy te akumulatory kwasowo-ołowiowe są świetne do utrzymania płynnej pracy twojego samochodu, są niezwykle groźne dla naszego bytu.

Mamy dobrą wiadomość! Dzięki nowoczesnej technologii, większość materiału w starych bateriach można odzyskać i ponownie wykorzystać. Wielkie dążenie do uregulowania utylizacji baterii miało na celu zachęcenie ludzi do recyklingu starych baterii, zamiast wyrzucania ich gdzieś na wysypisko. 

Różne zasady mogą wydawać się nieco uciążliwe, warto podjąć dodatkowe kroki. Gwarantuje to, że baterie zyskują drugie życie, a niebezpieczne elementy w nich zawarte nie mają szansy niczego zanieczyścić.

Jak i gdzie zutylizować stary akumulator?

Zużyte akumulatory samochodowe należy poddać recyklingowi w zakładach, które są odpowiednio wyposażone do ich obsługi. Ogólnie oznacza to skład złomu lub lokalne centrum recyklingu. Stary akumulator możemy dostarczyć do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOKu) albo lub oddać w sklepie podczas zakupu nowego akumulatora. 

Jeśli zamierzasz złomować cały samochód, najłatwiej jest zostawić akumulator w samochodzie. Wiele składów złomu jest wyposażonych w sprzęt do przetwarzania pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Wymiana oleju silnikowego jest niezwykle ważna. To najważniejszy płyn eksploatacyjny w Twoim aucie.

Wymiana oleju silnikowego jest niezwykle ważna. To najważniejszy płyn eksploatacyjny w Twoim aucie.

Kiedy olej silnikowy jest do wymiany?

Było kilka o słów o akumulatorze. Teraz czas na olej silnikowy. Jego prawidłowa utylizacja jest również bardzo ważna. Głównym zadaniem oleju silnikowego jest dbanie o właściwą, wydajną oraz długą pracę jednostki napędowej pojazdu. Dzięki odpowiedniemu smarowaniu i utrzymywaniu szeroko pojętej czystości, zapobiegamy powstawaniu rdzy oraz dbamy o właściwą temperaturę silnika. 

Co ważne, to właśnie olej silnikowy odgrywa niezwykle ważną rolę w naszym samochodzie i jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym. Dlatego należy pamiętać o odpowiedniej i regularnej wymianie. W innym przypadku możemy doprowadzić do poważnej awarii silnika, która może nas mocno zaboleć finansowo

Aby dowiedzieć się, jak często wymienić olej, powinniśmy sprawdzić zalecenia producenta. Najczęściej w przypadku nowych aut jest to 30-50 tys. km – jeśli stosujemy oleje o długiej żywotności (oleje long life). Natomiast w przypadku starszych modeli, zaleca się wymianę co około 10-15 tys. km.

Olej silnikowy a górna granicy eksploatacji

Olej silnikowy a górna granicy eksploatacji

Gdzie utylizować olej silnikowy?

Nawet małe ilości oleju silnikowego mogą spowodować skażenie wód gruntowych i gleb. Tak samo jak w przypadku akumulatora. Co więcej, nieprawidłowo zutylizowany akumulator może prowadzić do zanieczyszczenia powietrza.

W związku z tym zużyty olej musi być odpowiednie zutylizowany i niewykorzystany do ponownego użytku. Pytanie: co powinniśmy zrobić ze starym olejem silnikowym? Jeśli korzystaliśmy z usług warsztatu, powinien on zadbać o odpowiednią utylizacje.

Natomiast jeśli zmieniamy olej sami, musimy przekazać go do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Przed tym działaniem warto zabezpieczyć olej odpowiednio opisaną butelką. Taki olej możemy oddać w warsztacie lub na stacji benzynowej, ale nie ma tutaj gwarancji, że dany podmiot przyjmie od nas taki odpad. 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.