Lepsze opony na tył czy na przód? Sprawdź zalecenia!

Kierowcy często pytają nas: lepsze opony na tył czy na przód? Nie dziwi nas to! Podczas sezonowej wymiany często widzimy, że ogumienie na jednej z osi jest w lepszym stanie od drugiej. Naturalnie tu pojawia się tu ważna decyzja: gdzie zamontować nowe opony lub te w lepszym stanie? Zebraliśmy dla Was najważniejsze opinie w tym temacie zapraszamy do artykułu!

Czy można wymienić dwie opony?

Zgodnie z przepisami, dozwolona jest wymiana dwóch opon. Jest tylko jeden warunek: muszą znaleźć się na tej samej osi i posiadać identyczny stan techniczny, rozmiar, producenta oraz model.

Czy dozwolona jest zmiana tylko jednej opony? W teście PZPO (Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego) wykazano, że różna głębokość bieżnika w obrębie tej samej osi znacznie zmniejsza przyczepność. Wymiana jednej opony jest więc nie tylko niedozwolona, ale też i niebezpieczna.

Wymieniając dwie opony pojawia się dylemat – na którą oś założyć lepsze opony? Najczęstszą opinią wśród kierowców jest ta, że lepsze opony powinno zakładać się na tej osi, która jest napędzana. Z testów ekspertów wynika jednak, że wybór ten może pozytywnie i negatywnie wpłynąć na osiągi i zachowanie samochodu. Jeśli nie masz pewności, na którą oś założyć lepsze opony, poniżej zaprezentowane zostały opinie i testy profesjonalistów! 

Na którą oś lepsze opony? Opinie producentów

Na początek zasięgnijmy opinii producentów.

  • Continental – producent zaznacza, że każda z kombinacji ma swoje wady i zalety. W większości przypadków zaleca jednak montować lepsze opony na tył. Wadą jest tu dłuższa droga hamowania, jednak rozwiązanie wciąż jest najbezpieczniejsze.

  • Michelin – francuska marka wskazuje dwie sytuacje. W przypadku montażu lepszych opon na tylnej osi zapewniają lepsze prowadzenie i przyczepność. Z kolei na przedniej osi mogą poprawić hamowanie. W przypadku braku zaleceń specjalistów, producent zaleca jednak zakładanie lepszych opon na tylną oś.

  • Uniroyal – marka niezależnie od napędu odradza zakładanie lepszych opon na przedniej osi. Montaż na tylne koła zalecany jest, gdyż zapewnia stabilność pojazdu, szczególnie na mokrej nawierzchni.

  • Kumho – w przypadku wymiany opon parami, koreański producent zaleca montowanie lepszych opon na tylnej osi. Z analizy wynika, że taki montaż stwarza możliwości najbardziej bezpiecznej jazdy.

Wniosek: producenci opon najczęściej zalecają montować lepsze opony na tylnej osi pojazdu

Wniosek: producenci opon najczęściej zalecają montować lepsze opony na tylnej osi pojazdu

Dlaczego lepsze opony montowane są na tylnej osi?

Podsumujmy: montaż lepszych opon na tylnej osi jest zalecany w większości przypadków. Tylne ogumienie odpowiada za stabilność pojazdu i minimalizuje ryzyko poślizgu. W przypadku zużytych opon na tej osi, stabilność znacznie spada.

Choć nowe przednie opony będą sprawniej odprowadzać wodę i utrzymać przyczepność pojazdu, zużyte opony z tyłu stwarzają ryzyko całkowitej utraty kontroli nad autem. Ta zasada dotyczy zarówno pojazdów z tylnym i przednim napędem, jak i 4x4.

Montaż lepszych lub nowych opon z przodu pogarsza stabilność jazdy oraz sterowność, szczególnie podczas ryzykownych manewrów na mokrej nawierzchni. Właściwie jedyną zaletą wymienianą przez ekspertów, jest tu skrócenie drogi hamowania.

Stabilność pojazdu a zmiana opon

Stabilność pojazdu a zmiana opon

Montaż lepszych opon na tylną oś. Czy są wady?

Choć założenie lepszych opon z tyłu ma wiele zalet, nie jest to rozwiązanie idealne. Spójrzmy na test przeprowadzony przez szwajcarskich ekspertów z TCS. Miał on zasymulować zakup dwóch nowych opon po roku użytkowania.

Gorsze opony na przedniej osi miały negatywny wpływ na drogę hamowania pojazdu, szczególnie na mokrej nawierzchni. Ryzyko poślizgu i wpadnięcia w aquaplaning jest więc wyższe. Auta bez systemu ESP w tych samych warunkach wykazywały też pogorszoną sterowność oraz stabilność podczas jazdy. Co więcej, zdaniem ekspertów hamowanie na suchej nawierzchni również będzie mniej skuteczne.

Te wyniki dają do myślenia. Z testów można wywnioskować, że samochód z dwiema nowymi oponami nigdy nie zapewni takich parametrów jezdnych, jak auto wyposażone w komplet nowych opon

Lepsze opony na przednie koła a rodzaj napędu

Ciekawe testy przeprowadziła marka Michelin. Jeden z czołowych producentów w branży sprawdził, na którą oś montować dwie nowe opony w zależności od rodzaju napędu. Wyniki pokazują, że lepsze opony na przód auta będą zapewniać inne wady i zalety pojazdom z przednim i tylnym napędem. Jeszcze inaczej zachowa się samochód z napędem na cztery koła. Przyjrzyjmy się każdej konfiguracji! 

Samochód z napędem na przód (lepsze opony na przód)

Zalety:

  • wyższa odporność na poślizg oraz aquaplaning,
  • lepsza przyczepność podczas ruszania autem,
  • skrócone hamowanie.

Wady:

  • wydłużone hamowanie na zakrętach,
  • mniej stabilne manewrowanie samochodem. 

Samochód z napędem na tył (lepsze opony na przód)

Zalety:

  • wysoka stabilność na suchej nawierzchni,
  • krótsza droga hamowania na mokrej drodze.

Wady:

  • wyższe ryzyko aquaplaningu,
  • dłuższa droga hamowania na mokrej drodze i śniegu,
  • gorsza przyczepność na śniegu i deszczu podczas ruszania.

Samochód z napędem na cztery koła (lepsze opony na przód)

Zalety:

  • wyższa stabilność na suchej nawierzchni,
  • krótsza droga hamowania na śniegu.

Wady:

  • podwyższone ryzyko aquaplaningu,
  • gorsza przyczepność podczas ruszania na mokrej drodze.
W niektórych przypadkach, lepsze opony na przedniej osi mogą zmniejszyć ryzyko aquaplaningu

W niektórych przypadkach, lepsze opony na przedniej osi mogą zmniejszyć ryzyko aquaplaningu

Nowe opony na tylnej osi a napęd pojazdu

Choć nowe opony na tylnej osi są generalnie zalecanym rozwiązaniem, atuty również będą inne w zależności od rodzaju napędu. Pomocne w podjęciu decyzji o montażu dwóch nowych opon może okazać się rodzaj napędu. Oto wady i zalety każdej z konfiguracji!

Samochód z przednim napędem (nowe opony na tył)

Zalety:

  • krótsza droga hamowania podczas manewrowania,
  • większa stabilność pojazdu.

Wady:

  • zwiększone ryzyko aquaplaningu,
  • mniejsza stabilność na prostych odcinkach,
  • pogorszona przyczepność przy ruszaniu.

Samochód z tylnym napędem (nowe opony na tył)

Zalety:

  • wysoka odporność na aquaplaning,
  • skrócone hamowanie na śniegu i w deszczu,
  • wysoka przyczepność podczas ruszania.

Wady:

  • pogorszona stabilność na suchej nawierzchni,
  • dłuższa droga hamowania na mokrej drodze.

Samochód z napędem na cztery koła (nowe opony na tył)

Zalety:

  • wysoka przyczepność podczas ruszania na ośnieżonej i mokrej nawierzchni,
  • niskie ryzyko aquaplaningu.

Wady:

  • pogorszona stabilność jazdy na suchych odcinkach,
  • dłuższe hamowanie na mokrej i ośnieżonej nawierzchni. 
Wymiana opon na tej samej osi

Wymiana opon na tej samej osi

Rozwiązanie? Regularna rotacja opon!

Eksperci i producenci są w dużej mierze zgodni. Montowanie lepszych opon na tylnej osi jest bezpieczniejszym rozwiązaniem, a bardziej zużyte opony pozostają na przednie koła. Ten dylemat można jednak zniwelować prostym rozwiązaniem – regularną rotacją opon.

Rotowanie opon polega na przekładaniu kół pomiędzy osiami, co pozwala uniknąć nierównomiernego zużycia. Przeprowadzenie go regularnie (średnio co 10 tys. km) pozwoli utrzymać cztery nowe opony w podobnym stanie technicznym.

Dowiedz się więcej: Rotowanie opon. Dlaczego zamiana kół miejscami jest ważna?

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.