Opony do samochodów zabytkowych. Sprawdź, co warto wiedzieć!

Odrestaurowane klasyczne pojazdy to widok, obok którego nie da się przejść obojętnie. Posiadanie oldtimera to nie tylko powód do dumy, ale też konieczność dbania o perfekcyjną prezentację pojazdu – to właśnie ją dopełniają dobrze dobrane opony. Z artkułu dowiesz się, co wyróżnia opony do samochodów zabytkowych i jakie wybrać do swojego auta!

Jak wyglądają opony do samochodów zabytkowych?

Samochody zabytkowe z XX wieku korzystały z prostych opon diagonalnych, gdyż była to jedyna znana technologia. Znacznie łatwiej jest znaleźć ogumienie do aut z lat 70. i późniejszych, gdyż wtedy upowszechniły się opony radialne. Do dziś ten typ konstrukcji jest standardem w produkcji opon.

Bieżnik opon w oldtimerach miał znacznie prostszą budowę. Posiadał jedynie wyżłobienia wzdłużne – falowane lub proste. Bieżnik ten najczęściej nie miał znanych dziś nacięć oraz sieci rowków do odprowadzania wody.

Jak dobrać opony do klasycznych samochodów?

Ze względu na wartość i wiek klasycznych samochodów, wymiana opon często jest kłopotliwym momentem dla kierowców. Uspokajamy jednak – nie różni się ona znacznie od wymiany opon w nowszych samochodach. W przypadku opon do oldtimerów należy jednak uważać na kilka rzeczy!

Co wziąć pod uwagę, wybierając opony do oldtimera?

  • Rozmiar opony – należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta pojazdu. Ze względu na brak systemów ABS, ESR itd. w starszych autach, właściwie dobrane opony to najlepsza gwarancja bezpieczeństwa.

  • Typ konstrukcji – opony diagonalne można zamienić na radialne w oldtimerach produkcji europejskiej i japońskiej. W amerykańskich autach z lat 50. i 60. nie powinno się tego robić – przy projektowaniu ich podwozia najczęściej brano pod uwagę tylko opony diagonalne.

  • Data produkcji opon – nawet jeśli kupiliśmy samochód ze znakomicie zachowanymi oponami, ogumienie starsze niż 10 lat powinno być wymienione na nowe. Pomimo bieżnika w dobrym stanie, wewnątrz opony mogła powstać korozja, która grozi awarią podczas jazdy.

Dobrze dobrane opony dopełniają znakomitą estetykę oldtimerów

Dobrze dobrane opony dopełniają znakomitą estetykę oldtimerów

Opony z białym pasem

Opony z białym bokiem lub paskiem to niemal wizytówka samochodów zabytkowych. Na rynku motoryzacyjnym w latach 30. dostępne były całkowicie białe opony. Skąd wziął się ten kultowy kolor?

W celu udoskonalenia trwałości, początkowo do mieszanki gumowej dodawano tlenek cynku. Sprawiał on, że opony uzyskiwały białą barwę. Nie był to więc zabieg estetyczny, a jedynie efekt uboczny.

Później używane opony wzmacniane były za pomocą sadzy. Moda na opony z białym paskiem jednak nie przeminęła – w latach 50. producenci zatrudniali nawet stylistów, którzy rozwijali projekty popularnych "whitewalli".

Białe opony – jakie kupić?

Wśród białych opon, dużą popularnością i dobrymi opiniami cieszy się letni model Radar Dimax Classic. Jest on specjalnie przystosowany do samochodów zabytkowych, a zaawansowane rozwiązania pozwalają zachować niższe opory toczenia oraz bezpieczeństwo na drogach.

Klasyczny ale unowocześniony wzór bieżnika, w połączeniu ze stylizowaną ścianą boczną podkreśli piękno każdego klasycznego auta. Duża część rozmiarów dostępna jest z oznaczeniem WSW (ang. Whte Sidewall), co oznacza że posiada białą ścianę boczną.

Biały kolor opon szybko stał się modny w samochodach z XX wieku

Biały kolor opon szybko stał się modny w samochodach z XX wieku

Jakie marki produkują opony do oldtimerów?

Choć opony do oldtimerów są rzadziej spotykane od standardowych, wciąż znajdują się w ofercie wielu producentów. Jaką markę opon do samochodów zabytkowych wybrać? Podpowiadamy poniżej!

W jakich ofertach znajdziemy opony do oldtimerów?

  • Klasyczne auta z lat 20.-70. XX wieku – Goodyear, Firestone, Michelin, Dunlop, Coker Classic, US Royal.

  • Samochody zabytkowe sprzed II WŚ – Excelsior, Universal, Blockley, Lucas.

  • Klasyczne pojazdy militarne – Firestone, Tommell, Deka.

  • Oldtimery z okresu powojennego – Vredestein, Pirelli, Cooper, Hercules.

Polecane opony do samochodów zabytkowych

Współczesne opony do klasycznych samochodów zachowują unikalny wygląd, ale są znacznie udoskonalone pod względem bezpieczeństwa. Niektóre marki oferują nawet specjalne zamienniki opon diagonalnych, wykonane w oparciu o radialną konstrukcję.

Opony do samochodów zabytkowych, polecane przez naszych ekspertów:

Nowoczesne opony do oldtimerów zapewniają dużo wyższy poziom bezpieczeństwa

Nowoczesne opony do oldtimerów zapewniają dużo wyższy poziom bezpieczeństwa

Kiedy samochód jest zabytkowy?

Aby samochód otrzymał kultowe żółte tablice i został uznany za zabytkowy, musi spełniać trzy podstawowe warunki. Taki pojazd powinien mieć co najmniej 25 lat, nie być produkowany od 15 i posiadać co najmniej 75% oryginalnych części.

Status samochodu zabytkowego może też być przydzielony w wyjątkowych sytuacjach, jeśli auto:

  • posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne,

  • było użytkowane przez osoby uznawane za bardzo ważne,

  • jest związane z ważnymi wydarzeniami sportowymi lub historycznymi,

  • dokumentuje ważny etap rozwoju motoryzacji,

  • jest rzadkie lub odtworzone zgodnie z metodami oryginalnej produkcji.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.