Odrestaurowane klasyczne pojazdy to widok, obok którego nie da się przejść obojętnie. Posiadanie oldtimera to nie tylko powód do dumy, ale też konieczność dbania o perfekcyjną prezentację pojazdu – to właśnie ją dopełniają dobrze dobrane opony. Z artkułu dowiesz się, co wyróżnia opony do samochodów zabytkowych i jakie wybrać do swojego auta!
Jak wyglądają opony do samochodów zabytkowych?
Samochody zabytkowe z XX wieku korzystały z prostych opon diagonalnych, gdyż była to jedyna znana technologia. Znacznie łatwiej jest znaleźć ogumienie do aut z lat 70. i późniejszych, gdyż wtedy upowszechniły się opony radialne. Do dziś ten typ konstrukcji jest standardem w produkcji opon.
Bieżnik opon w oldtimerach miał znacznie prostszą budowę. Posiadał jedynie wyżłobienia wzdłużne – falowane lub proste. Bieżnik ten najczęściej nie miał znanych dziś nacięć oraz sieci rowków do odprowadzania wody.
Jak dobrać opony do klasycznych samochodów?
Ze względu na wartość i wiek klasycznych samochodów, wymiana opon często jest kłopotliwym momentem dla kierowców. Uspokajamy jednak – nie różni się ona znacznie od wymiany opon w nowszych samochodach. W przypadku opon do oldtimerów należy jednak uważać na kilka rzeczy!
Co wziąć pod uwagę, wybierając opony do oldtimera?
-
Rozmiar opony – należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta pojazdu. Ze względu na brak systemów ABS, ESR itd. w starszych autach, właściwie dobrane opony to najlepsza gwarancja bezpieczeństwa.
-
Typ konstrukcji – opony diagonalne można zamienić na radialne w oldtimerach produkcji europejskiej i japońskiej. W amerykańskich autach z lat 50. i 60. nie powinno się tego robić – przy projektowaniu ich podwozia najczęściej brano pod uwagę tylko opony diagonalne.
-
Data produkcji opon – nawet jeśli kupiliśmy samochód ze znakomicie zachowanymi oponami, ogumienie starsze niż 10 lat powinno być wymienione na nowe. Pomimo bieżnika w dobrym stanie, wewnątrz opony mogła powstać korozja, która grozi awarią podczas jazdy.
Dobrze dobrane opony dopełniają znakomitą estetykę oldtimerów
Opony z białym pasem
Opony z białym bokiem lub paskiem to niemal wizytówka samochodów zabytkowych. Na rynku motoryzacyjnym w latach 30. dostępne były całkowicie białe opony. Skąd wziął się ten kultowy kolor?
W celu udoskonalenia trwałości, początkowo do mieszanki gumowej dodawano tlenek cynku. Sprawiał on, że opony uzyskiwały białą barwę. Nie był to więc zabieg estetyczny, a jedynie efekt uboczny.
Później używane opony wzmacniane były za pomocą sadzy. Moda na opony z białym paskiem jednak nie przeminęła – w latach 50. producenci zatrudniali nawet stylistów, którzy rozwijali projekty popularnych "whitewalli".
Białe opony – jakie kupić?
Wśród białych opon, dużą popularnością i dobrymi opiniami cieszy się letni model Radar Dimax Classic. Jest on specjalnie przystosowany do samochodów zabytkowych, a zaawansowane rozwiązania pozwalają zachować niższe opory toczenia oraz bezpieczeństwo na drogach.
Klasyczny ale unowocześniony wzór bieżnika, w połączeniu ze stylizowaną ścianą boczną podkreśli piękno każdego klasycznego auta. Duża część rozmiarów dostępna jest z oznaczeniem WSW (ang. Whte Sidewall), co oznacza że posiada białą ścianę boczną.
Biały kolor opon szybko stał się modny w samochodach z XX wieku
Jakie marki produkują opony do oldtimerów?
Choć opony do oldtimerów są rzadziej spotykane od standardowych, wciąż znajdują się w ofercie wielu producentów. Jaką markę opon do samochodów zabytkowych wybrać? Podpowiadamy poniżej!
W jakich ofertach znajdziemy opony do oldtimerów?
-
Klasyczne auta z lat 20.-70. XX wieku – Goodyear, Firestone, Michelin, Dunlop, Coker Classic, US Royal.
-
Samochody zabytkowe sprzed II WŚ – Excelsior, Universal, Blockley, Lucas.
-
Klasyczne pojazdy militarne – Firestone, Tommell, Deka.
-
Oldtimery z okresu powojennego – Vredestein, Pirelli, Cooper, Hercules.
Polecane opony do samochodów zabytkowych
Współczesne opony do klasycznych samochodów zachowują unikalny wygląd, ale są znacznie udoskonalone pod względem bezpieczeństwa. Niektóre marki oferują nawet specjalne zamienniki opon diagonalnych, wykonane w oparciu o radialną konstrukcję.
Opony do samochodów zabytkowych, polecane przez naszych ekspertów:
Nowoczesne opony do oldtimerów zapewniają dużo wyższy poziom bezpieczeństwa
Kiedy samochód jest zabytkowy?
Aby samochód otrzymał kultowe żółte tablice i został uznany za zabytkowy, musi spełniać trzy podstawowe warunki. Taki pojazd powinien mieć co najmniej 25 lat, nie być produkowany od 15 i posiadać co najmniej 75% oryginalnych części.
Status samochodu zabytkowego może też być przydzielony w wyjątkowych sytuacjach, jeśli auto:
-
posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne,
-
było użytkowane przez osoby uznawane za bardzo ważne,
-
jest związane z ważnymi wydarzeniami sportowymi lub historycznymi,
-
dokumentuje ważny etap rozwoju motoryzacji,
-
jest rzadkie lub odtworzone zgodnie z metodami oryginalnej produkcji.