Produkcja opon. Co warto wiedzieć?

Opona to skomplikowana kombinacja elementów wykonanych z wielu składników. Jaką rolę w produkcji opon odgrywa drzewo kauczukowe? Produkcja opon to proces wieloetapowy. Prześledźmy, jak każda opona trafia prosto w nasze ręce! 

Produkcja opon w Polsce

Polska zyskała uznanie na międzynarodowym rynku motoryzacyjnym jako ważny gracz w produkcji opon samochodowych. Proces rozpoczyna się od zaawansowanych technologicznie fabryk, wyposażonych w najnowocześniejsze maszyny i urządzenia do produkcji opon. Lokalne zakłady skupiają się na wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań, które zapewniają wysoką jakość i wydajność produktów.

W Polsce opracowywanie opon jest skrupulatnie kontrolowane przez wyspecjalizowany zespół inżynierów i ekspertów, którzy nieustannie doskonalą procesy produkcyjne. Długofalowa praktyka testów i inspekcji jakości gwarantuje, że każda opona spełnia rygorystyczne normy bezpieczeństwa i wytrzymałości.

Dynamicznie rozwijający się sektor motoryzacyjny w Polsce przyciąga inwestorów i umożliwia produkcję różnorodnych typów opon, od opon letnich po opony zimowe, terenowe i sportowe. Eksport opon wyróżnia się na międzynarodowych rynkach, przyczyniając się do renomy polskiej marki na arenie globalnej.

Dzięki ciągłemu inwestowaniu w nowe technologie i zaangażowaniu wysoko wykwalifikowanej kadry, Polska utrzymuje swoją pozycję jako solidny producent opon o najwyższych standardach jakości, przyczyniając się do bezpieczeństwa i zadowolenia kierowców na całym świecie.

W Polsce istnieje kilka znanych fabryk produkcyjnych opon, które zdobyły uznanie zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Oto kilka z nich:

  • Michelin Polska S.A.: Międzynarodowy gigant branży oponiarskiej - Michelin, posiada swoją fabrykę w Olsztynie. Zakład ten jest jednym z największych i najnowocześniejszych centrów produkcji opon w Polsce.
  • Bridgestone Stargard Sp. z o.o.: Bridgestone, kolejny globalny lider w produkcji opon, posiada zakład w Stargardzie Szczecińskim. Jest to jedna z najnowocześniejszych fabryk Bridgestone na świecie.
  • Goodyear Dunlop Tires Poland S.A.: Goodyear, znana międzynarodowa marka opon, prowadzi produkcję w swojej fabryce w Dębicy. Zakład ten ma bogatą historię i zdobył uznanie na rynku zarówno w Polsce, jak i za granicą.
  • Pirelli Tyre S.A.: Pirelli, włoski producent opon premium, ma swoją fabrykę w miejscowości Grójec. Zakład ten specjalizuje się w produkcji opon przeznaczonych dla różnych typów pojazdów.
Polska utrzymuje swoją pozycję jako solidny producent opon o najwyższych standardach jakości

Polska utrzymuje swoją pozycję jako solidny producent opon o najwyższych standardach jakości

Planowanie i projektowanie opon

W pierwszym etapie proces rozpoczyna się od komputera, który mierzy specjalne potrzeby pojazdu o danej specyfikacji. Następnie tworzony jest prototyp, aby sprawdzić zdolność projektu do pracy zgodnie z wymaganymi cechami. Opracowanie opony na rynek jest długą praktyką, która może zająć nawet kilka miesięcy testów, inspekcji i kontroli jakości przez dedykowany zespół ekspertów.

Jak wygląda kontrola jakości opony?

Kontrola jakości zaczyna się często od dostawców surowców. Dziś producent opon poszukuje dostawców, którzy testują surowce przed ich dostarczeniem do fabryki opon. Producent często zawiera specjalne umowy zakupowe z kilkoma dostawcami, którzy zapewniają szczegółową certyfikację właściwości i składu surowców. Aby zapewnić certyfikację dostawców, chemicy firm oponiarskich przeprowadzają losowe testy dostarczanych surowców.

Podczas całego procesu próbki gumy są pobierane i testowane w celu potwierdzenia różnych właściwości, takich jak wytrzymałość na rozciąganie i gęstość. Kiedy nowy projekt opony jest produkowany po raz pierwszy, setki opon są zabierane z końca linii montażowej do testów. 

Niektóre opony, na przykład, są rozcinane i testowane, podczas gdy inne są dociskane do metalowych kołków, aby określić odporność na przebicie. Jeszcze inne opony są szybko wirowane i wciskane na metalowe bębny, aby sprawdzić przebieg i inne parametry osiągów.

Kontrola jakości zaczyna się często od dostawców surowców

Kontrola jakości zaczyna się często od dostawców surowców

Zdjęcie rentgenowskie a jakość opony

W kontroli jakości opon stosuje się również szereg nieniszczących technik oceny. Filmowanie rentgenowskie zapewnia szybki i odkrywczy widok przez oponę. W teście rentgenowskim opona jest wybierana losowo i przenoszona do kabiny radiacyjnej, gdzie jest bombardowana promieniami rentgenowskimi. 

Technik testowy ogląda obraz rentgenowski na ekranie wideo, na którym wady opon są łatwo wykrywalne. Jeśli pojawi się defekt, inżynierowie produkcji przeglądają poszczególne etapy montażu części opony, aby określić, w jaki sposób powstała wada.

Oprócz testów wewnętrznych informacje zwrotne od konsumentów i sprzedawców opon są również skorelowane z procesem produkcyjnym w celu zidentyfikowania usprawnień procesu.

Wykorzystywane surowce podczas produkcji opon

Kauczuk jest głównym surowcem wykorzystywanym do produkcji opon, przy czym stosuje się zarówno kauczuk naturalny, jak i syntetyczny. Aby wyprodukować surową gumę używaną do produkcji opon, płynny lateks jest mieszany z kwasami, które powodują jego zestalenie. Prasy wyciskają nadmiar wody i formują gumę w arkusze.

A następnie arkusze są suszone w wysokich wędzarniach, prasowane w ogromne bele i wysyłane do fabryk opon na całym świecie. Kauczuk syntetyczny jest produkowany z polimerów znajdujących się w ropie naftowej. Innym podstawowym składnikiem gumy oponiarskiej jest sadza.

Sadza to drobny, miękki proszek, który powstaje, gdy ropa naftowa lub gaz ziemny są spalane z ograniczoną ilością tlenu, co powoduje niepełne spalanie i powstanie dużej ilości drobnej sadzy. Do produkcji opon potrzeba tak dużo sadzy, że transportują ją wagony kolejowe, a ogromne silosy przechowują sadzę w fabryce opon, aż będzie potrzebna.

Na zdjęciu pozyskiwanie lateksu, czyli mleczka wydzielanego przez rośliny kauczukodajne, który w późniejszym etapie wykorzystywany jest do produkcji kauczku

Na zdjęciu pozyskiwanie lateksu, czyli mleczka wydzielanego przez rośliny kauczukodajne, który w późniejszym etapie wykorzystywany jest do produkcji kauczku

Produkcja elementów

W produkcji opon kluczową rolę odgrywają elementy ogumienia. Poniżej kilka z nich. 

  • Bieżnik – Przygotowywany z miękkiego materiału gumowego w mieszalniku. Wytłaczarka ślimakowa kształtuje gumę w formie ciągłego pasa bieżnika. Po wytłoczeniu sprawdzana jest waga w przeliczeniu na metr oraz następuje schłodzenie bieżnika poprzez zanurzenie. Pas bieżnika jest cięty na długość odpowiednią do wielkości opony.
  • Kord tekstylny – Przy użyciu dużej maszyny z rolkami do kalandera wprowadzanych jest wiele nitek kordu tekstylnego. W maszynie nitki są zaprasowywane w cienkiej warstwie gumy. Uzyskany w ten sposób ciągły arkusz jest następnie cięty na żądaną szerokość pod kątem 90° do kierunku jazdy i ponownie nawijany do dalszej obróbki.
  • Bok – Odcinki ścian bocznych cięte zgodnie z wymiarami konkretnej opony są wytwarzane na wytłaczarce.
  • Wyściółka wewnętrzna – Na kalanderze formowana jest hermetyczna wyściółka wewnętrzna w postaci szerokiej, cienkiej warstwy.
  • Kord stalowy – Dostarczony na szpulach wstępnie obrobiony kord stalowy jest wprowadzany do kalandera, w którym jest osadzany w co najmniej jednej warstwie gumy. W efekcie uzyskuje się ciągły arkusz kordu i gumy. Jest on cięty pod określonym kątem w odpowiedniej długości, zgodnie z wielkością opony.
  • Stalowa drutówka – Drutówka posiada wiele drutów stalowych w kształcie pierścienia. Każdy z nich ma własną gumową powłokę. Następnie pętla jest mocowana specjalnym gumowym wypełniaczem.
Składniki wytwarzania opon według Continental

Składniki wytwarzania opon według Continental

Z czego składają się opony? 

Według producentów Dunlop opony są wykonane nawet z 30 różnych rodzajów gumy, przeciwutleniaczy, elementów tekstylnych, pasów stalowych, koralików i innych komponentów.

Guma

Naturalny i syntetyczny kauczuk stanowi główny składnik opony. Właściwości gumy zapewniają odporność na poślizg i elastyczność, które są bardzo ważne w produkcji opon.

Przeciwutleniacze

Aby chronić oponę przed skutkami kontaktu z tlenem, w skład podstawowych składników wchodzą antyoksydanty.

Tekstylia

Tkanina jest używana do wzmocnienia opony i zwiększenia jej wytrzymałości. Różne materiały, takie jak rayon, nylon i poliester mogą być użyte do stworzenia warstw, które tworzą szkielet opony. Dzięki zastosowaniu tkaniny można zwiększyć elastyczność opony.

Stal

Stal jest używana do tworzenia pasów i stopek opony, które pomagają usztywnić oponę i zablokować ją na kole.

Tworzenie opon to skomplikowany proces

Tworzenie opon to skomplikowany proces

Przyszłość produkcji ogumienia

Ciągłe ulepszanie składu gumy i konstrukcji opon pozwala tworzyć nowe, ekscytujące opony, które oferują dłuższe przebiegi i lepsze osiągi w ekstremalnych warunkach pogodowych. Producenci oferują obecnie opony, których wytrzymałość szacuje się na 40-60 tys. km (w zależności od stylu jazdy).

Bieżniki, zaprojektowane i przetestowane komputerowo, są teraz wyposażone w unikalne asymetryczne opaski zapewniające lepszą przyczepność i bezpieczeństwo na mokrych lub zaśnieżonych drogach.

Inżynierowie zajmujący się projektowaniem opon eksperymentują również z oponami niepneumatycznymi, które nigdy nie ulegają przebiciu, ponieważ nie zawierają powietrza. Jedna z takich opon niepneumatycznych to po prostu jeden kawałek grubego plastiku przymocowany do felgi. 

Plastik wygina się od obręczy do punktu, w którym gumowy bieżnik jest przymocowany do plastiku w celu kontaktu z drogą. Taka opona oferuje niższe opory toczenia, co przekłada się na większą oszczędność paliwa i lepsze prowadzenie ze względu na większą powierzchnię styku bieżnika z drogą.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.