Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Na kupnie używanego samochodu możesz zaoszczędzić sporo gotówki w porównaniu z jego nowym modelem, ale wiąże się to również z ryzykiem. Należy bardzo uważać, aby dokonać właściwego zakupu i nie kupić czegoś, co będzie studnią bez dna. Nasz kompletny przewodnik oferuje wszelką pomoc, której potrzebujesz, aby pomóc Ci kupować bez obaw i uzyskać odpowiednią ofertę. Poniższe porady obejmują każdy etap zakupu samochodu, od wyboru miejsca zakupu, przez to, co należy sprawdzić podczas oglądania samochodu, zapraszamy! 

O co zapytać właściciela przed zakupem? 

Kiedy nadejdzie czas, aby kupić i zacząć jeździć samochodami, będziesz chciał dowiedzieć się wszystkiego, co możesz wiedzieć o konkretnym pojeździe. Poniższe pytania są obowiązkowe:

  • Czy właściciel posiada dokumentację serwisową/obsługową samochodu?
  • Ilu właścicieli miał pojazd?
  • Gdzie pojazd był prowadzony lub skąd pochodzi? Jest to bardzo ważne pytanie. Na przykład w zimnych klimatach, auto może być bardziej podatne na rdzewienie ze względu na solenie dróg. A coraz częściej sprowadza się auto z różnych zakątków świata, np. USA. 
  • Czy pojazd posiada gwarancję?
  • Czy istnieje możliwość zwrotu auta? Jeśli tak to jak długo? 
  • Ile kluczyków jest dołączonych do pojazdu? Pamiętaj, że w czasie niedoboru mikroprocesorów dodatkowe klucze, nawet do samochodów używanych, mogą być trudno dostępne.
  • Czy w samochodzie są instrukcje obsługi? Sprawdź i upewnij się sam. Instrukcje obsługi są "biblią" samochodu i zawierają wszystkie potrzebne informacje o tym, jak prawidłowo obsługiwać samochód i kiedy go serwisować.
  • Czy opona zapasowa i narzędzia do podnośnika są obecne i w dobrym stanie?
  • Czy pojazd ma maty podłogowe? W używanych pojazdach, są one często przechowywane w bagażniku, aby utrzymać je w czystości dla nowego nabywcy.
Kupuj samochody używane tylko ze sprawdzonych źródeł

Kupuj samochody używane tylko ze sprawdzonych źródeł

Co warto sprawdzić przed zakupem używanego auta? 

1. Historia pojazdu

Uzyskaj jak najwięcej informacji od obecnego właściciela, a następnie przeprowadź własne badania. Sprawdzenie numeru VIN (numer identyfikacyjny pojazdu) za pośrednictwem różnych podmiotów świadczących usługi identyfikacyjne numeru VIN. Powie Ci to, czy samochód miał wypadek.

2. Rdza lub uszkodzenie lakieru

Przejdź się wokół samochodu i uważaj na wszelkie rdzawe plamy lub odpryski lakieru. Małe, zlokalizowane plamy rdzy niekoniecznie stanowią przeszkodę, ponieważ można je dość łatwo naprawić. Jeśli są miejsca, w których metal jest całkowicie zardzewiały, możesz ponownie rozważyć zakup.

3. Stan pod maską

Silnik jest najważniejszą częścią każdego pojazdu. Gdy samochód jest wyłączony, otwórz maskę i wzrokowo sprawdź silnik pod kątem: wycieków płynów, korozji oraz pękniętych przewodów i pasków. Sprawdź wskaźniki poziomu oleju i skrzyni biegów pod kątem przebarwień — olej powinien być jasnobrązowy, płyn przekładniowy powinien być różowy lub czerwony.

4. Stan opon

Bieżnik opony powinien być zużyty równomiernie, a wszystkie cztery opony powinny posiadać ten sam wzór bieżnika. Nierówny bieżnik lub dodatkowe zużycie opon świadczy o problemach, co może być objawem problemów z układem kierowniczym lub zawieszeniem. Źle ustawiony samochód będzie ściągał w prawo lub w lewo podczas jazdy.

5. Przebieg

Przeciętny samochód przejeżdża rocznie około 20 000 km. Aby dowiedzieć się, czy samochód, na który patrzysz, ma wysoki czy niski przebieg, podziel liczbę na liczniku przez wiek pojazdu. Samochód z dużym przebiegiem ma większe zużycie elementów mechanicznych.

6. Elektronika wnętrza

Puszczanie radia, gdy leci twoja ulubiona piosenka, to jedna z małych radości związanych z posiadaniem samochodu. Naciśnij kilka przycisków i upewnij się, że radio i inne elementy elektroniczne w pojeździe działają prawidłowo. Włącz również klimatyzację i ogrzewanie.

7. Tapicerka

Siedzenia i materiał wnętrza muszą wytrzymać uderzenia w pojeździe. Uważaj na rozdarcia, plamy i popękaną skórę na wszystkich przednich i tylnych siedzeniach — naprawa tapicerki może być kosztowna.

8. Jazda próbna

Jazda próbna jest prawdopodobnie najważniejszą częścią zakupu używanego samochodu. Zaplanuj trasę i przetestuj samochód, aby sprawdzić jego zwrotność, przyspieszenie, hamowanie i zawieszenie.

9. Przegląd mechaniczny

Jeśli uważasz, że znalazłeś używany samochód swoich marzeń, zawieź go do zaufanego mechanika na przegląd. Mechanik może określić, czy pojazd ma jakiekolwiek podstawowe problemy lub obszary, które mogą stać się problemem w przyszłości. To nie jest bezpłatna usługa, ale może uchronić Cię przed złym zakupem.

Używane samochody to interesująca i tańsza opcja zakupu

Używane samochody to interesująca i tańsza opcja zakupu

Dokumenty

  • Czy sprzedawca może pokazać dowód rejestracyjny pojazdu?
  • Czy sprzedający jest zarejestrowanym posiadaczem widniejącym na dowodzie rejestracyjnym pojazdu? Jeśli nie, to dlaczego sprzedają go komuś innemu?
  • Jakieś błędy ortograficzne w dowodzie rejestracyjnym?
  • Czy VIN (numer identyfikacyjny pojazdu), numer silnika i kolor pasują do dowodu rejestracyjnego pojazdu?
  • Czy tablica rejestracyjna pasuje do dowodu rejestracyjnego pojazdu?
  • Czy tabliczka VIN została naruszona?
  • Czy numery VIN wyryte na szybie lub światłach są zgodne z tabliczką VIN i numerem rejestracyjnym pojazdu?
  • Czy samochód ma aktualny przegląd techniczny (jeśli samochód ma więcej niż trzy lata)?

Przebieg

  • Czy przebieg, wiek i wygląd samochodu wyglądają na spójne?
  • Takie ślady jak zużyte śruby, wskazują na to, że elementy pojazdu mogły zostać naruszone (Cyfrowe liczniki kilometrów można zmanipulować elektronicznie, więc takie wskazówki nie będą mają sensu).

Uszkodzenia powypadkowe?

  • Czy są oznaki niespójnych odstępów lub niedopasowanych kolorów na karoserii pojazdu, które mogą być oznaką rozległych napraw?
  • Czy lakier jest równy na całej powierzchni samochodu?
  • Jakieś ślady farby w sprayu na klamkach, uszczelkach okiennych lub plastikowych listwach?
  • Czy kolor samochodu mógł zostać zmieniony? (zajrzyj pod dywany iw szczególności w inne ukryte obszary).

Bezpieczeństwo

  • Czy opony są w dobrym stanie?
  • Czy koło zapasowe lub zestaw do pompowania/uszczelniania opon są w dobrym stanie?
  • Czy podnośnik i inne narzędzia są obecne?
  • Czy wszystkie pasy bezpieczeństwa działają prawidłowo? Sprawdź, czy nie ma nacięć lub postrzępień, które mogłyby wpłynąć na sposób ich pracy.
  • Czy wszystkie światła i wycieraczki/spryskiwacze przedniej szyby działają prawidłowo?

Jazda testowa

  • Czy hamulce są skuteczne, czy zatrzymanie zajmuje dużo czasu lub wymaga dużego wysiłku?
  • Czy hamowanie jest stabilny w czasie jazdy, czy też samochód ściąga na jedną stronę?
  • Czy pojazd wydaje jakieś nietypowe odgłosy podczas hamowania?
  • Czy hamulec ręczny jest skuteczny?
  • Czy są jakieś wibracje kierownicy lub ściąganie na jedną stronę?

Silnik

  • Jakieś nietypowe odgłosy przy uruchamianiu zimnego silnika?
  • Czy lampka ostrzegawcza oleju gaśnie zaraz po uruchomieniu silnika?
  • Czy widać oznaki nadmiernej emisji spalin?
  • Czy sprzęgło działa normalnie? Hałas podczas naciskania pedału może oznaczać, że wkrótce konieczna będzie naprawa.
  • Czy na spodzie korka wlewu oleju znajduje się szlam? Może to wskazywać na słabą obsługę lub użytkowanie głównie na krótkich trasach.
  • Jaki jest poziom oleju? Zbyt niski świadczy o zaniedbaniu.
  • Czy pasek rozrządu został wymieniony zgodnie z planem serwisowym?

Zamki, okna i ogólne kontrole

  • Czy wszystkie zamki, łącznie z centralnym zamkiem i pilotem, działają prawidłowo?
  • Czy wszystkie okna, w tym okno dachowe, otwierają się/zamykają normalnie?
  • Jakieś ślady włamania, uszkodzone lub inne zamki, sugerujące, że zostały wymienione?
  • Czy masz wszystkie odpowiednie klucze? Sprawdź w instrukcji obsługi, jakie kluczyki były dostarczane, gdy samochód był nowy. Wymiana nowoczesnych kluczy jest kosztowna, w szczególności kolorowy klucz „główny” dostarczany przez niektórych producentów w celu zaprogramowania nowych kluczyków zapasowych do samochodu.
  • Czy nakrętki blokujące koła są zamontowane? Sprawdź, czy wymagany adapter specjalny znajduje się w zestawie narzędzi. Upewnij się, że też pasuje.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.