Jak ruszać samochodem? Praktyczne porady!

Ruszanie samochodem to prosta czynność dla niemal każdego doświadczonego kierowcy. Wbrew pozorom manewr ten wymaga dużo wprawy i ćwiczeń, zanim będzie przychodzić naturalnie. Jesteś początkującym kierowcą i stresujesz się przed egzaminem? A może chcesz utrwalić podstawy? Przedstawiamy praktyczny poradnik o tajnikach ruszania samochodem! 

Sprzęgło, hamulec i gaz w samochodzie

Na sam początek warto rozjaśnić podstawową kwestię, czyli rozmieszczenie pedałów sprzęgła, hamulca oraz gazu w samochodzie. Wszystkie trzy umieszczone są pod kierownicą, przy podłodze.

  • Pedał sprzęgła (skrajnie po lewej stronie) ​​– odpowiada za odłączenie układu napędowego od kół.
  • Pedał hamulca (w środku) – służy do zmniejszenia prędkości oraz zatrzymania pojazdu.
  • Pedał gazu (skrajnie po prawej stronie) – służy do zwiększenia obrotów silnika i prędkości.

Przy nauce ruszania samochodem ważne są także dwa inne elementy, których dokładny opis znajdziesz poniżej.

  • Skrzynia biegów – służy do zmiany przełożenia, a więc do efektywnego przekazywania mocy powstałej w silniku do napędu. Właściwe korzystanie z drążka skrzyni biegów jest niezbędne do prawidłowego ruszania autem.
  • Obrotomierz – jego wskazówki pomagają określić właściwy poziom obrotów silnika. Właściwe korzystanie z obrotomierza przełoży się na efektywną pracę jednostki napędowej. Doświadczeni kierowcy zwykle bazują w tej kwestii na wyczuciu.
Umiejscowienie pedałów sprzęgła, hamulca oraz gazu w samochodzie

Umiejscowienie pedałów sprzęgła, hamulca oraz gazu w samochodzie

Jak ruszyć autem – poradnik krok po kroku

Jest to jedna z pierwszych lekcji, jakie przechodzi młody kierowca podczas kursu na prawo jazdy. Poniższy poradnik przedstawia krok po kroku, jak ruszyć autem prawidłowo!

  • Upewnij się, że auto jest gotowe do jazdy i uruchom silnik.
  • Lewą nogą wciśnij do końca pedał sprzęgła i wrzuć pierwszy bieg.
  • Dodaj gazu, aż wskazówka obrotomierza osiągnie od 2 do 2,5 tysiąca obrotów, by nie zdławić silnika samochodu.
  • Powoli puszczaj sprzęgło. Gdy poczujesz, że auto zaczyna ruszać, dodawaj powoli gazu.
  • Jeśli samochód ruszył z miejsca, w skoordynowany sposób puszczaj sprzęgło i dodawaj gazu aż do całkowitego zwolnienia pedału z lewej strony.
  • Gdy obroty silnika wzrosną, a auto nabierze prędkości, wciśnij sprzęgło oraz zmień bieg na wyższy.

Zmiana biegów – nauka jazdy samochodem

Kiedy auto ruszy, pozostaje już dynamiczna i płynna zmiana biegów. To także wymaga pewnej praktyki, szczególnie na początku nauki jazdy samochodem. Pamiętaj, że jazda powinna być spokojna i pozbawiona gwałtownych manewrów.

O czym pamiętać przy zmianie biegów?

Przede wszystkim o zdjęciu nogi z gazu i wciśnięciu sprzęgła do samego końca. Po zmianie biegu nie należy puszczać sprzęgła od razu, a spokojnie wraz z jednoczesnym dodaniem gazu.

Kiedy należy zmienić bieg na wyższy?

Bieg zawsze powinien być dostosowany do prędkości pojazdu. Jeśli obrotomierz w samochodzie egzaminacyjnym zaczyna przekraczać 2,5-3 tysiące obrotów, jest to zazwyczaj dobry sygnał do zmiany biegu.

Zarówno ruszanie samochodem, jak i płynność jazdy są sprawdzane na egzaminie

Zarówno ruszanie samochodem, jak i płynność jazdy są sprawdzane na egzaminie

Szarpanie przy ruszaniu – co robić?

Podczas ruszania z pierwszego biegu często spotykane jest charakterystyczne szarpanie. Jakie są przyczyny? Pojedyncze, mocniejsze szarpnięcia zazwyczaj poprzedzają zgaśnięcie silnika. Z kolei miarowe i delikatniejsze szarpanie podczas jazdy świadczy o zbyt szybkim odciąganiu sprzęgła lub zbyt płytko wciśniętym gazie.

Co zrobić gdy występuje szarpanie przy ruszaniu? Rozwiązania są dwa:

  • jak najszybciej wcisnąć sprzęgło,
  • dodać lekko gazu, by przywrócić obroty silnika i zapobiec jego zgaśnięciu.

Jeśli wszystko wykonujemy prawidłowo, ale silnik wciąż działa nierównomiernie i szarpie, może być to oznaka problemów z samochodem. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka. Oto najważniejsze z nich:

  • problemy z układem zapłonowym,
  • problemy z układem dolotowym,
  • źle zamontowana instalacja LPG,
  • uszkodzony zespół wydechu i czujników,
  • pęknięta cewka zapłonowa.

Ruszanie na wzniesieniu dla początkujących

Ruszanie na wzniesieniu to stresujący moment dla kursantów i nic w tym dziwnego – jest to też jeden z najczęściej popełnianych błędów podczas egzaminu na prawo jazdy. Warto więc opanować ten manewr do perfekcji, co z pewnością ułatwi otrzymanie pozytywnego wyniku.

Jak ruszać na wzniesieniu z wykorzystaniem hamulca ręcznego?

W ruszaniu na wzniesieniu z wykorzystaniem hamulcem ręcznego najważniejsze jest, by zapamiętać właściwą kolejność czynności. Oto poradnik krok po kroku, jak prawidłowo ruszać pod górkę!

  • Wciśnij sprzęgło oraz wrzuć pierwszy bieg.
  • Pociągnij dźwignię hamulca ręcznego do góry, jednocześnie go nie puszczając.
  • Powoli puszczaj sprzęgło i w tym samym momencie dodawaj gazu.
  • Gdy odczujesz, że silnik zacznie pracować, powoli opuszczaj dźwignię hamulca wraz ze sprzęgłem.
  • Gdy opuścisz sprzęgło do końca, dodaj więcej gazu by kontynuować jazdę.
Ruszanie na wzniesieniu to przydatny manewr, ale wymaga nieco wprawy

Ruszanie na wzniesieniu to przydatny manewr, ale wymaga nieco wprawy

Ruszanie na wzniesieniu bez hamulca ręcznego

Ruszanie na wzniesieniu bez użycia hamulca ręcznego jest często widoczne u bardziej doświadczonych kierowców. Manewr jest dozwolony ale ryzykowny – drobny błąd może spowodować obsunięcie się auta i spowodowanie kolizji.

Jak więc zrobić to prawidłowo? Ruszanie na górce będzie wymagać hamulca nożnego oraz precyzji i doświadczenia po stronie kierowcy.

Podczas ruszania na górce kierowca musi szybko puścić pedał hamulca przy równoczesnym puszczaniu sprzęgła, po czym dodać gazu. Zadanie wymaga szybkiej zmiany pozycji prawej stopy oraz dobrego wyczucia samochodu.

Jak ruszać automatem? Najważniejsze różnice

W samochodzie z automatem najważniejszą różnicą jest brak pedału sprzęgła, dzięki czemu kierowca nie musi go kontrolować podczas ruszania i jazdy. Automatyczne skrzynie biegów posiadają najczęściej 4 tryby:

  • N (neutralny) – pozycja przejściowa, służąca do przełączenia zaworów sterujących skrzynią biegów.
  • P (parkowanie) – używany po całkowitym zatrzymaniu pojazdu lub przed zgaszeniem silnika. Warto pamiętać, że tego trybu używa się już po zaciągnięciu hamulca ręcznego.
  • R (cofanie) – tryb odpowiedzialny za jazdę do tyłu.
  • D (jazda) ​​– tryb odpowiedzialny za jazdę do przodu.

Jak więc ruszyć automatem? Wystarczy uruchomić silnik, ustawić tryb D, po czym zwolnić hamulec i płynnie dodawać gazu. Jest to znacznie prostsze, niż w przypadku manualnych skrzyni biegów.

Ruszanie automatem jest znacznie prostsze, gdyż nie trzeba przejmować się pedałem sprzęgła

Ruszanie automatem jest znacznie prostsze, gdyż nie trzeba przejmować się pedałem sprzęgła

Ruszanie z drugiego biegu – czy ma sens?

Ruszanie z drugiego biegu jest dopuszczalne w każdym samochodzie, jednak jest stanowczo niezalecane. Często wiąże się z większym zużyciem sprzęgła, co na dłuższą metę może skutkować nawet jego awarią.

Kiedy ruszanie samochodem na drugim biegu ma sens? Jedyną taką sytuacją jest jazda na oblodzonej nawierzchni. Wtedy start z wyższego biegu może pozytywnie wpłynąć na przyczepność pojazdu.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.