Jazda na suwak to obowiązek. Przypominamy, jak ją stosować

Polska jest jednym z najbardziej zakorkowanych państw w Europie. Chociaż rozwijamy się pod względem infrastruktury, to w wielu miastach godziny szczytu, są nadal wyzwaniem dla kierowców. Od pewnego czasu jazda na suwak to obowiązek. Mimo to, nadal spora część kierowców o tym zapomina. W tym poradniku przypominamy, jak ją stosować i na co zwrócić uwagę, aby uniknąć niedogodności podczas jazdy. 

Zacznijmy od początku: czym jest jazda na suwak?

Zgodnie z tym, jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: (...) Od grudnia 2019 roku jazda na suwak to nie tylko zwykła uprzejmość, ale obowiązek dla wszystkich kierowców. Wynika on z przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Dzięki jeździe na zamek błyskawiczny znacznie szybciej można rozładować drogowy zator i zapewnić większą płynność ruchu.

To przekłada się również na bezpieczeństwo ruchu i minimalizowanie utrudnień dla kierowców. (...) i o ile w teorii wygląda to naprawdę obiecująco, o tyle w praktyce nadal dla wielu kierowców stanowi to nie lada wyzwanie. Wynika to przede wszystkim z tego, że spora część uczestników ruchu drogowego, mylnie zakłada, że jeżeli wpuści przed siebie inny samochód, to o wiele później dotrze pod wskazany adres. Gdy dochodzi do sytuacji, że natężenie ruchu w godzinach szczytu jest duże i z tego wychodzi kilku kierowców, korki stają się kilometrowe. Jazda na suwak jest właśnie po to, aby takich przestojów unikać i chronić przed wzmożonym ruchem na jednym z pasów, czy na danym odcinku drogi.

Jazda na suwak: najważniejsze wskazówki

Gdy już wiemy, czy jest jazda na suwak, warto uzupełnić informacje o dodatkowe szczegóły. Przede wszystkim, trzeba wiedzieć, że jazdę na suwak stosuje się w przypadku kończącego się pasa ruchu (lub kilku pasów) i tylko podczas korków. Jak się do niej stosowaćOto nasze wskazówki.

1. Zacznij od wykorzystania całej długości pasa, który się kończy, dojeżdżając do jego końca.

2. Nie wyprzedzaj pojazdu obok, staraj się utrzymać zbliżoną prędkość, zachowując przy tym dynamikę jazdy.

3. Zadbaj o to, aby odpowiednio wcześnie, zasygnalizować, że chcesz zmienić pas, nie czekaj na ostatnią chwilę, ponieważ to najczęściej powoduje wypadki.

4. Jeżeli jedziesz pasem, który się nie kończy, pamiętaj o obowiązku wpuszczenia samochodu jadącego obok. 

To tak naprawdę, najważniejsze założenia. Zatem, jak widać, zasada jazdy na suwak nie dotyczy jedynie kierowców, którzy wpuszczają dane pojazdy, ale również też  tych, którzy poruszają się kończącym pasem ruchu. Na tym etapie współpraca i zrozumienie uczestników ruchu są kluczowe do tego, aby zachować płynność i bezpieczeństwo w trakcie manewrów drogowych. 

Jazda na suwak jest obowiązkowa

Jazda na suwak jest obowiązkowa

Jazda na suwak: tego błędu unikaj 

Największym błędem kierowców jest blokowanie pasa ruchu, poprzez nie dojeżdżanie do jego końca. W efekcie przód pasa jest niewykorzystywany, a z tyłu robi się kolejny niepotrzebny korek. Tego typu zachowania stwarzają dodatkowe zagrożenia i przekładają się na kolejne utrudnienia. Co bardzo ważne, są karalne, dlatego trzeba liczyć się z mandatem i ewentualnymi punktami karnymi. 

Kolejną sytuacją, którą często można zauważyć jest wymuszanie pierwszeństwa. Tutaj jasno trzeba podkreślić, że kierowca, który jedzie pasem, mającym kontynuację, ma obowiązek wpuszczenia jednego auta. Zdarza się nagminnie, że prowadzący samochód na pasie obok, wykorzystują sytuację i chcą wjechać zaraz za samochodem wpuszczonym, wówczas nie mamy już do czynienia z jazdą na suwak, tylko wymuszeniem pierwszeństwa. 

Wyjątki od jazdy na suwak

Istnieje lista wyjątków, które uprawniają do tego, aby jazdy na suwak nie stosować. Poniżej wskazaliśmy pięć, które najczęściej można spotkać na polskich drogach.

  1. Pojazd, który nie dojechał do końca pasa zanikającego, nie ma pierwszeństwa na drodze.
  2. Pamiętaj o tym, że pas do skręcania nie jest pasem zanikającym.
  3. Trzeba nadmienić, iż przepis dotyczący jazdy ze znacznie ograniczoną prędkością, obowiązuje tylko w przypadku korków.
  4. Poruszanie się pasem rozbiegowym nie jest równoznaczne z pierwszeństwem przed samochodami jadącymi sąsiednim pasem.
  5. Jazda na suwak nie obowiązuje, gdy na drodze z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, zakorkowany jest tylko jeden z nich jest zakorkowany.

O czym jeszcze powinniśmy pamiętać?

Niezależnie od tego, jak często korzystamy z samochodu, istotne jest to, aby na bieżąco śledzić przepisy ruchu drogowego, które w ostatnim czasie zmieniają się naprawdę dynamicznie. Zgodnie z nowym taryfikatorem, wystarczy kilka drobnych błędów lub chwila nie uwagi, aby dostać mandat i punkty karne. Wysokość kar jest obecnie na najwyższym poziomie w historii, dlatego lepiej zapoznać się z tym, co nas może czekać. 

Ponadto, znajomość przepisów daje też pewność w przypadku kolizji i wypadków. Zdarza się, że kierowcy, którzy nie popełnili błędu, nie dochodzą swoich roszczeń, ponieważ inny uczestnik ruchu, przekonał ich do własnej winy. W konsekwencji samodzielnie ponoszą koszty naprawy i tracą na wartości polisy. 

Jeżeli wszyscy uczestnicy ruchu, zastosują się do zasada wynikających z jazdy na suwak, poziom korków na danych odcinkach, czy w kluczowych ulica, znacząco się zmniejszy. Widać to już na przykładzie niektórych miast, jednak nadal brakuje nam wiele do tego, aby osiągnąć zadowalające rezultaty. W trakcie podróży, wszyscy powinniśmy pamiętać o tym, że komfort i bezpieczeństwo jazdy, zależne są nie tylko od nas samych, ale także pozostałych kierowców. Im więcej spokoju i zrozumienia, tym większa szansa na przyjemniejszą jazdę.

Mamy nadzieję, że w sposób maksymalny przybliżyliśmy kwestię jazdy na suwak. 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.