Szyba zamarznięta od strony kabiny. Jak można uniknąć tej przykrej niespodzianki?

Zamarznięta szyba w środku pojazdu, to jedno z najbardziej przykrych zaskoczeń jakie może czekać kierowcę z samego rana. Niestety często może zdarzyć się, że oprócz skrobania szyby z zewnątrz pojazdu, będzie trzeba się uporać jeszcze z zaszronioną szybą wewnątrz. Zamarznięta od strony kabiny szyba, nie tylko sprawi sporo problemów, ale może być również sygnałem że w samochodzie dzieje się coś złego. Postaramy się wyjaśnić co może być powodem zamarzania szyby od środka, oraz jak sobie z tym radzić.

Dlaczego szyba zamarza od strony kabiny?

Przyczyną zamarzania szyby w środku kabiny, jest nadmierna wilgoć w aucie. Powodów wilgoci w samochodzie, może być bardzo dużo. Oto najczęstsze z nich:

  • wnoszenie śniegu na butach,
  • brak odpowiedniego wietrzenia samochodu,
  • filtr kabinowy wymagający wymiany,
  • brudna szyba,
  • zatkane otwory odpływowe,
  • nasiąknięte wodą dywaniki,
  • stare uszczelki,
  • awaria nagrzewnicy.

Najczęstszą przyczyną wilgoci w aucie, która później objawia się zamarzniętą szybą od środka - jest zaśnieżone obuwie. W zimie nie da się tego uniknąć, im więcej osób wsiądzie do auta, tym więcej śniegu się do niego dostanie.

Ryzyko zamarznięcia wewnętrznej szyby wzrośnie, jeśli wysiądziemy z nagrzanego auta, wcześniej go nie wietrząc. Zamarzanie szyby może być również znakiem, że nadszedł czas na wymianę filtra kabinowego. Długo działający filtr, może być zabrudzony, resztkami liści, oraz innymi różnego rodzaju zanieczyszczeniami.

Zabrudzony filtr wpływa nie tylko na pojawienie się wilgoci w aucie, ale również sprawia, że oddychamy w nim zanieczyszczonym powietrzem. Dlatego ważne jest, aby regularnie dbać o jego wymianę. Brudna, zanieczyszczona szyba będzie parować, a w niskich temperaturach zamarzać.

Kiedy w aucie zatkają się otwory odpływowe, woda zamiast wydostawać się na zewnątrz auta, będzie spływała do środka, a powstała wilgoć będzie prowadzić do zamarzania szyby. Woda wniesiona do auta, może również wsiąkać w materiałowe dywaniki, a później parować i zamarzać. Jeśli uszczelki w aucie nie są już najnowsze, mogą niedostatecznie chronić auto przed dostawaniem się do niego wilgoci.

Jeśli w aucie oprócz parowania i zamarzania szyby, dodatkowo w trakcie jazdy pojawia się specyficzny zapach, może to świadczyć o poważnych awariach związanych z nagrzewnicą.

Jak poradzić sobie ze szronem na szybie w środku pojazdu?

Pozbycie się lodu z szyby po wewnętrznej stronie, jest nieco trudniejsze niż z tej zewnętrznej. Są na to lepsze i gorsze sposoby, poniżej przedstawiamy najprzydatniejsze z nich.

Skrobaczka

Usunięcie szronu za pomocą skrobaczki w tym wypadku nie jest wskazane. W ten sposób można łatwo porysować szybę. Oprócz tego, będzie to bardzo niewygodne, bo skrobaczki są przystosowane swoją budową do usuwania lodu z szyby po zewnętrznej stronie. Dodatkowo cały zdrapany szron, znajdzie się znowu w aucie, na kokpicie i tapicerce.

Odmrażacze do lodu

Wystarczy spryskać szybę specjalnym odmrażaczem, a lód zniknie. Jest to dosyć szybka opcja, jednak niesie za sobą niebezpieczeństwo zalania elektroniki. Dlatego odmrażacze w sprayu warto pozostawić na odmrażanie szyby po zewnętrznej stronie.

Ciepły nawiew

Najdłuższą, ale zarazem najbezpieczniejszą metodą pozbycia się szronu z zamarzniętej szyby od strony kabiny, będzie włączenie ciepłego nawiewu na szybę. Jednak należy pamiętać, że odpalając samochód i czekając, aż szyba się rozmrozi - jesteśmy narażeni na dostanie mandatu.

Jak zapobiegać zamarzaniu szyby wewnątrz auta?

Jest wiele sposobów aby przeciwdziałać zamarzaniu szyb, jedne są prostsze i nie wymagają żadnego przygotowania, inne wymagają zakupu specjalnych preparatów, czy części wyposażenia. Warto, w miarę możliwości wykorzystać jak najwięcej z nich, aby skutecznie pozbyć się uciążliwego zamarzania szyb wewnątrz auta. Przedstawiamy te najskuteczniejsze z nich.

Wymiana filtra kabinowego

Zapchany filtr kabinowy, może uniemożliwić swobodny przepływ powietrza, co może doprowadzić do gromadzenia się wilgoci w pojeździe. Wymiana filtra jest niewielkim wydatkiem i niezależnie od tego, czy w aucie są problemy z wilgocią czy nie, należy go regularnie wymieniać.

Zamiana dywaników na gumowe

Woda naniesiona w postaci śniegu na butach, nie wsiąknie w gumowe dywaniki tak jak w zwykłe. Gumowe dywaniki w razie naniesienia sporej ilości wody, będzie również łatwiej osuszyć.

Kupno lub zrobienie pochłaniacza wilgoci

Pochłaniacz wilgoci to nieduży wydatek. Jak sama nazwa wskazuje pochłania on wodę. W sklepach dostępne są specjalne pochłaniacze do aut, które są niewielkie i wystarczy co jakiś czas osuszać je, na przykład w mikrofalówce. Można taki pochłaniacz stworzyć samodzielnie, używając ryżu, czy żwirku dla kota.

Antypara w sprayu

Na rynku są dostępne różne preparaty do szyb, które zapobiegają ich parowaniu, a co za tym idzie zamarzaniu. Ich cena waha się zwykle w okolicach kilkunastu złotych.

Kontrola stanu uszczelek

Istotne jest aby sprawdzić, czy uszczelki w samochodzie są sprawne, a w razie potrzeby wymienić je na nowe.

Wietrzenie auta

Po jeździe z włączonym ogrzewaniem, należy otworzyć drzwi lub okna w aucie i je przewietrzyć. Inną opcją jest włączenie na chwilę, chłodnego nawiewu po podróży.

Dokładne umycie szyb w aucie

Należy wyczyścić wszystkie szyby w aucie specjalnymi środkami. Para wodna chętniej osiada na tłustych, zabrudzonych szybach.

Wyczyszczenie odpływów

Powinno się dokładnie usunąć liście i inne zanieczyszczenia zatykające odpływy. Zatkane odpływy w aucie, mogą prowadzić nie tylko do gromadzenia wilgoci, ale również do innych poważniejszych awarii.

Zamarznięte szyby od strony kabiny w aucie, są nie tylko irytujące, ale mogą okazać się również niebezpieczne, jeśli zdecydujemy się na jazdę nie usuwając wcześniej lodu. Problem ten, dotyka wielu kierowców. Na szczęście istnieje wiele różnego rodzaju sposobów, aby skutecznie zapobiegać temu utrapieniu.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.