Na świecie zauważamy tendencję zmierzającą w kierunku trendów pro ekologicznych. Coraz więcej Państw, w tym również i Polska dąży do tego, żeby zmniejszyć emisję spalin, poprawić jakość powietrza, ale i nie tylko. W Polsce coraz częściej zaczynają się pojawiać samochody z alternatywnym napędem. Takie napędy posiadają między innymi samochody elektryczne, hybrydowe oraz zasilane CNG. Coraz częściej prowadzi się rozmowy dotyczące przywilejów właścicieli takich pojazdów. Okazuje się jednak, że nie dotyczą one wszystkich samochodów napędzanych alternatywnymi paliwami.
Korzyści z użytkowania samochodów elektrycznych
Polityka Unii Europejskiej jest skoncentrowana na ochronie środowiska, a co za tym idzie na zwiększanie odnawialnych źródeł energii, ograniczaniu energii pozyskiwanej z węgla, a także redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dlatego tak istotny nacisk kładzie się na profity wynikające z zakupu samochodu elektrycznego. Jedną z zalet posiadania takiego samochodu jest dużo niższy koszt eksploatacji, a także mniejsza awaryjność oraz bardzo wysoki komfort jazdy.
Liczne przywileje mają być sposobem na przekonanie kierowców do inwestowania w samochody o alternatywnym napędzie. Użytkownicy posiadający samochody, które są napędzane w 100% energią elektryczną posiadają kilka istotnych przywilejów:
Dopłata do auta elektrycznego
W lipcu 2021 roku uruchomiony został program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który gwarantuje dotację „Mój Elektryk". Polega ona na dofinansowaniu zakupu samochodu elektrycznego zarówno przez osoby prywatne, jak i firmy. Dotację taką można wykorzystać również w przypadku leasingu oraz długoterminowego wynajmu auta.
Bezpłatne parkowanie w strefach płatnych parkingów
Wraz z upływem czasu ceny biletów parkingowych niemal w każdym polskim mieście rosną. Możliwość korzystania z parkingów bez konieczności uiszczania opłaty jest zatem niezwykle atrakcyjna. Dotyczy do jednakże głównie pojazdów zasilanych elektrycznie. Samochody hybrydowe nie mogą korzystać z tego przywileju. Tak jest w prawie większości miast.
Do roku 2020 istniała możliwość darmowego parkowania dla właścicieli aut hybrydowych, niestety większość miast wycofała ten przepis. Dzisiaj darmowe parkowanie jest możliwe dla samochodów wyłącznie o napędzie elektrycznym, które posiadają nalepkę EE i zielone tablice rejestracyjne. W przypadku ich braku właściciele samochodów, żeby móc korzystać z darmowych parkingów, powinni przesłać do zarządu dróg skan dowodu rejestracyjnego.
wstaw opis zdjęcia
Możliwość poruszania się buspasami
Jednym z kolejnych przywilejów przewidzianych dla właścicieli samochodów elektrycznych jest możliwość poruszania się buspasami. Możliwość przemieszczania się dodatkowym pasem w godzinach szczytu to jedna z największych zalet elektryków. Samochody hybrydowe nie posiadają takiego przywileju.
Doceniają to szczególnie kierowcy dużych miast, którzy na co dzień muszą mierzyć się korkami w trakcie drogi z pracy do domu. Ustawa o elektromobilności przewiduje, że samochody elektryczne będą mogły poruszać się po buspasach do 1 stycznia 2026 roku. Prawdopodobnie w ten sposób skonstruowano ustawę, ze względu na przewidywanie wzrostu pojazdów zeroemisyjnych.
Darmowe ładowanie pojazdów
Sposób ładowania elektryków jest niezwykle prosty i polega wyłącznie na odnalezieniu punktu ładowania. Dzięki dostępowi do specjalnej aplikacji użytkownik za pośrednictwem smartfona, ma możliwość szybko zlokalizować stację ładowania i uzupełnić w niej potrzebną energię. Darmowe stacje ładowania znajdują się najczęściej na publicznych parkingach dużych miast.
Bardzo często spotyka się je w pobliżu galerii handlowej, hoteli, stacji paliw, a także punktów rekreacyjnych. Dostępność takich stacji jest w dalszym ciągu mocno ograniczona, ale przewiduję się ich stały wzrost. Infrastruktura ładowania jest w stanie ciągłego wzrostu, a co ważniejsze pojawiają się nowi operatorzy i firmy oferujące darmowe ładowania samochodów elektrycznych, a także hybryd.
Tańsza polisa OC dla samochodów elektrycznych
Według danych z porównywarki ubezpieczeń, pojazdy, posiadające napęd elektryczny są najtańsze w ubezpieczaniu. Tendencja ta utrzymuje się od kilku miesięcy. Statystyki pokazują, że za OC elektryków w październiku minionego roku płacono średnio ponad 500 zł. Tymczasem właściciele aut hybrydowych płacili co najmniej 100 zł więcej, a właściciele aut, którzy tankują gaz, benzynę lub olej napędowy, wydawali średnio 150 zł więcej.
Możliwość wjazdu w obszary czystego transportu
W ostatnim czasie bardzo dużo słyszy się o planowaniu stworzenia stref czystego transportu. Wjazd do takich obszarów będzie ograniczony wyłącznie dla pojazdów o napędzie alternatywnym. Ustawa o elektromobilności przewiduje, że samorządy będą mogły samodzielnie i mniej radykalnie kształtować reguły możliwości wjazdu do tych obszarów. Dzięki temu można spodziewać się, że w niedalekiej przyszłości wjazd do takich zielonych stref będzie przeznaczony nie tylko dla elektryków, ale także i dla samochodów hybrydowych.
Czy właściciele hybryd mogą korzystać z tych samych przywilejów?
Niestety samochody hybrydowe nie są aż tak uprzywilejowane, ponieważ nadal one korzystają z silnika spalinowego, a co za tym idzie w dalszym ciągu przyczyniają się do zanieczyszczania środowiska, mimo iż w znacznie mniejszym stopniu. Przywileje skierowane dla użytkowników pojazdów elektrycznych mają być zachętą do ich zakupu, dlatego nie ma tutaj miejsca na kompromisy.
Samochody hybrydowe są ogniwem pośrednim na drodze do całkowitej elektryfikacji transportu, co w dłuższym okresie czasu powinno przyczynić się do uzyskania przez Unię Europejską statusu neutralności emisyjnej do roku 2050.