Jazda we mgle – poradnik. Na co zwracać uwagę?

Jazda we we mgle zawsze zwiększa ryzyko kolizji czy wypadków. Niestety gęste mgły nie są w Polsce zjawiskiem obcym kierowcom. Mogą pojawić się wszędzie, szczególnie w okresie jesiennym i zimowym. Warto więc przypomnieć sobie najważniejsze zasady, które należy stosować podczas jazdy w warunkach ograniczonej widoczności.

Niższa prędkość to podstawa

Kiedy nad jezdnią pojawia się mgła, powietrze staje się zdecydowanie mniej przejrzyste, a przed oczami każdego kierowcy rozpościerają się białe woale. Skutkiem takiej sytuacji powinno być w pierwszej kolejności zredukowanie prędkości, z jaką się poruszamy. Jadąc we mgle, zauważymy potencjalne obiekty z którymi możemy spowodować kolizję znacznie później, niż podczas jazdy przy pełnej widoczności.

W trakcie mgły zdecydowanie wydłuża się też droga hamowania, ponieważ to zjawisko atmosferyczne jest niczym innym jak unoszącymi się w powietrzu kropelkami wody lub kryształkami lodu. Skutkuje to wilgotną lub mokrą nawierzchnią, zmniejszającą przyczepność opon do podłoża. Jadąc we mgle należy także racjonalnie podejść do kwestii wyprzedzania innych pojazdów - jeżeli sytuacja tego nie wymaga, warto uzbroić się w cierpliwość i przebyć część trasy we mgle za poprzedzającym nas kierowcą.

Wolniej, nie znaczy wcale

Wolniejsza jazda nie może jednak skutkować całkowitym zatrzymaniem pojazdu na drodze. W przypadku gęstej mgły, najgorszym rozwiązaniem jest panika i nagłe zatrzymanie samochodu. Czynność taka jest łatwą drogą do spowodowania śmiertelnego zagrożenia nie tylko dla siebie, ale także dla innych kierowców i pasażerów.

Należy bowiem pamiętać, że nasz pojazd nie będzie widoczny dla innych kierujących. W przypadku gęstej mgły warto zwolnić nawet do 20-30 km/h, aby być w stanie szybko zareagować na napotkane niebezpieczeństwo, ale całkowite zatrzymanie powinno nastąpić dopiero na bezpiecznym miejscu do tego przeznaczonym.

Światła przeciwmgłowe – widoczny pojazd to większe bezpieczeństwo

Podczas jazdy we mgle, drugą czynnością po zredukowaniu prędkości, jest włączenie świateł przeciwmgielnych. O ile tylne światła przeciwmgłowe są zgodnie z prawem obligatoryjne, o tyle w ubożej wyposażonych samochodach często nie ma zainstalowanych przednich świateł przeciwmgłowych. Jeżeli nasz pojazd jest w nie jednak wyposażony, warto ich użyć, aby lepiej widzieć to, co dzieje się na drodze przed nami. Tylne światła przeciwmgłowe zapewnią natomiast widoczność naszego pojazdu kierowcom jadącym za nami.

Wyżej wymienione czynności są także ściśle sprecyzowana przez Prawo o ruchu drogowym z 20 czerwca 1997 roku, mówiące o obowiązku włączenia świateł mijania lub przeciwmgłowych przednich przez kierującego pojazdem silnikowym podczas warunków zmniejszonej przejrzystości powietrza oraz włączenie tylnych świateł przeciwmgielnych w przypadku, gdy mgła ogranicza widoczność do mniej niż 50 metrów.

Koniec mgły? Nie oślepiaj innych

Bardzo często kierowcy samochodów błędnie oszacowują widoczność. W poprawnym wykonaniu tej czynności, niezwykle pomocne są słupki drogowe ustawione co 100 metrów. Jeżeli widoczność jest wystarczająco dobra, należy niezwłocznie wyłączyć światła przeciwmgłowe, ponieważ ich intensywne świecenie oślepia innych kierowców.

Sygnał dźwiękowy – kiedy mało widać, dużo słychać

Podczas jazdy we mgle, ograniczone działanie wzroku zdecydowanie wyostrza nasz słuch. Warto więc wyłączyć lub ściszyć radio, aby docierało do nas więcej dźwięków. W Polsce używanie klaksonu podczas mgły jest wciąż niezwykle rzadko stosowaną praktyką. Warto jednak w ten sposób zaznaczać naszą obecność innym kierowcom, na przykład podczas omijania lub wyprzedzania.

Należy jednak pamiętać, że czynność ta dozwolona jest tylko poza obszarem zabudowanym. Aby w razie potrzeby usłyszeć klakson innych kierujących, dobrym pomysłem będzie także uchylenie okna kierowcy.

Znaki poziome – pomocne linie na drodze

Jeżeli mgła uniemożliwia dostrzeżenie znaków pionowych z odpowiedniej odległości, warto zwrócić uwagę na poziome oznakowanie jezdni. Namalowane linie nie tylko wyznaczają krawędź pasa po którym się poruszamy, ale pozwalają także przewidzieć, co czeka nas na drodze. Linia przerywana, która zmienia się w ciągłą, może oznacza że zbliżamy się do zakrętu, przejścia dla pieszych, skrzyżowania czy niebezpiecznego fragmentu drogi.

Zaparowane okna – zdwojenie problemu

Brudne lub zaparowane szyby nigdy nie są dobrym rozwiązaniem podczas jazdy. Mgła potęguje jednak ograniczoną widoczność, więc zaparowana szyba podczas jazdy w niesprzyjających warunkach atmosferycznych jest niezwykle niebezpieczna. Dodatkowy problem to duża wilgotność, która jest szczególnie dokuczliwa w przypadku jazdy w większym gronie.

Prowadząc samochód podczas mgły, niezbędne jest więc włączenie nawiewu lub klimatyzacji (jeżeli ją mamy, jest to lepsze rozwiązanie niż sam nawiew, ponieważ dodatkowo osusza powietrze) i skierowanie powietrza na szybę. Jeżeli w pojeździe występuje duży problem z zaparowanymi szybami, przydatny będzie również pochłaniacz wilgoci.

Postój lub awaria – dodatkowe niebezpieczeństwo

W przypadku konieczności zatrzymania pojazdu, należy w miarę możliwości zjechać z drogi na pobocze lub pas awaryjny. Po zatrzymaniu samochodu konieczne jest włączenie świateł pozycyjnych lub przeciwmgielnych oraz wystawienie trójkąta ostrzegawczego w odpowiedniej odległości.

Widoczność poprawią też skutecznie światła awaryjne. Ważne jest, aby podczas postoju we mgle nie używać tylnych świateł przeciwmgłowych - jak było wspomniane wcześniej, wyznaczają one naszą pozycję innym kierowcom, więc takie zachowanie skutkować może wjechaniem innego pojazdu w nasz tył.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.