Historia pojazdu z Niemiec – co warto wiedzieć na ten temat?

Niemcy to wciąż najpopularniejszy kierunek sprowadzania samochodów osobowych do Polski. Zawsze jednak zakup pojazdu z drugiej ręki wiąże się z pewnym ryzykiem. Aby je zminimalizować, należy poznać historię samochodu. Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec? O czym warto pamiętać? 

Kupowanie samochodów z Niemiec może być tańsze, ale bardziej ryzykowne 

Warto w kontekście importu używanych samochodów do Polski przywołać statystki. Jak podaje SAMAR, według najnowszych danych za 2021 rok do kraju sprowadzono 939 906 aut z drugiej ręki, z czego prawie 59% (547 376 sztuk) pochodziło z Niemiec. 

Kupowanie samochodu, którym jeździło wcześniej kilku kierowców, jest obarczone ryzykiem. Istnieje zagrożenie, że niektóre usterki zostaną zatajone, a błędy w systemie ujawnią się dopiero po sfinalizowaniu transakcji. Aby mieć pewność co do historii danego pojazdu należy sięgnąć do jego historii. To ważne również z perspektywy weryfikacji zgodności danego ogłoszenia ze stanem rzeczywistym. 

Samochód z drugiej ręki – na co należy zwracać uwagę? 

Zazwyczaj kierowcy preferują samochody z niższym przebiegiem, gdyż w teorii może to oznaczać, że pojazd był używany sporadycznie. Przeważnie jednak to wynik nieuczciwej praktyki ze strony sprzedającego, który chce zarobić więcej na sprzedaży samochodu. Ważna jest również grubość lakieru, która może oznaczać, że samochód uległ kolizji w przeszłości, co sprzedawca może próbować zataić.

Zaparowane reflektory mogą wskazywać, że auto jest popowodziowe. Należy weryfikować również przeznaczenie. Dany rejestr może wskazywać, że pojazd pełnił funkcję taksówki, a to oznacza, że był intensywnie eksploatowany. 

Jak sprawdzić historię pojazdu? 

Historia pojazdu pozwala zweryfikować, czy dany samochód nie był uszkodzony, powypadkowy czy kradziony. Wraz z upływem lat rośnie świadomość wśród polskich klientów, którzy coraz częściej weryfikują pochodzenie auta. Kupującym pojazdy z drugiej ręki w kwietniu 2020 roku udostępniono usługę „Historia Pojazdu” przygotowaną przez polskie Ministerstwo Cyfryzacji. Istnieje również kilka innych narzędzi pozwalających walczyć z nieuczciwymi sprzedawcami. 

Historiapojazdu.gov.pl

Od 2020 roku można w rządowym serwisie sprawdzać historię aut z Niemiec. Wcześniej rejestr dotyczył polskich pojazdów. Aby móc zweryfikować dane należy dysponować numerem VIN, numerem rejestracyjnym oraz datą pierwszej rejestracji. Wpisanie tych danych pozwoli na uzyskanie niezbędnego wypisu do porównania informacji zawartych w ogłoszeniu ze stanem rzeczywistym.

Można przekonać się, czy samochód służył jako taksówka, czy została zgłoszona jego kradzież lub, czy został wcześniej oddany do złomowania. Aby zweryfikować poprawność danych i poznać historię samochodu, należy dysponować profilem zaufanym. 

ASO – Autoryzowana Stacja Obsługi 

Weryfikacja za pomocą ASO pozwala na otrzymanie raportu zwrotnego. Zawiera on m.in. pełną historię, w tym fakt zafałszowania przebiegu. Informacje na temat danego samochodu zostaną udzielone wyłącznie w obecności właściciela.

Weryfikacja ta wiąże się z opłatą na poziomie 100-250 złotych. Minusem sprawdzania historii w ASO jest brak możliwości uzyskania dostępu do napraw wykonywanych poza siecią warsztatów należących do danego producenta. Z tego względu dotyczy to zazwyczaj pojazdów względnie nowych. 

TÜV – Technischer Überwachungsverein

Technischer Überwachungsverein to niemiecki Związek Kontroli Technicznej. To inaczej sieć autoryzowanych stacji (TÜV Nord, TÜV Rheinland czy TÜV Saarlan), które w systemie przechowują informacje o przeprowadzonych przeglądach. Po każdej kontroli sporządzany jest raport, który uwzględnia przebieg, usterki czy daty przeglądu.

W przypadku braku kompletnej dokumentacji można skontaktować się z siecią stacji. Według niemieckich przepisów każdy samochód osobowy oraz o dmc 3,5 t powinien przechodzić wskazany przegląd co 24 miesiące. W przypadku samochodów wynajmowanych, taksówek oraz pojazdów o dmc powyżej 3,5 t przegląd musi być wykonany co roku.

Sprawdzanie historii w TÜV to nie tylko udostępnienie ostatniego raportu. Związek Kontroli Technicznej w Niemczech zawsze umieszcza pieczątkę w dowodzie samochodu oraz naklejki na tablicy rejestracyjnej. Należy pamiętać, że częstotliwość przeprowadzania obowiązkowej kontroli technicznej pojazdu inna jest w Niemczech, a inna w Polsce.

Wobec tego raport przekazany przez TÜV ważny jest przez dwa lata. Na wypisie można natomiast odnaleźć listę usterek, co często pozwala podjąć decyzję o zakupie. 

Dostępne są również komercyjne strony oferujące weryfikację informacji dotyczących samochodu. Na polskim rynku można skorzystać z usług autoDNA lub Autobaza.pl.

Kluczowy jest numer VIN!

Dla weryfikacji historii pojazdu niezbędny będzie numer VIN. To inaczej kod nadwozia. Numer ma siedemnaście znaków i nadaje go każdy producent w fabryce. Oznaczony jest zarówno w pojeździe, jak i w dowodzie rejestracyjnym. Pozwala na wskazanie roku produkcji, typu nadwozia oraz rodzaju wyposażenia. Kod ten można rozkodować, co jest kluczowym wsparciem przy weryfikacji danych przekazanych przez sprzedającego.

Za pełną weryfikację numeru VIN w niemieckich serwisach należy zapłacić. Warto to jednak zrobić rozważając zakup samochodu, gdyż pozwoli to uniknąć nabycia uszkodzonego pojazdu. 

Podczas rozmowy ze sprzedającym zawsze należy poprosić o numer VIN. Gdy ten nie chce go przekazać, można oczekiwać, że próbuje zataić jakieś wydarzenie z historii samochodu. Przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu z drugiej ręki warto minimalizować ryzyko poprzez weryfikację danych. 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.