Nie da się zaprzeczyć, że zawieszenie jest istotnym elementem każdego pojazdu. Wraz z rozwojem samochodów również ten element ulegał zmianie, był poprawiany i udoskonalany. Wśród nowoczesnych rozwiązań znajduje się zawieszenie pneumatyczne. Czym się charakteryzuje, czy warto się na nie zdecydować i jakie są jego wady i zalety? Zapoznając się z naszym wpisem dowiecie się więcej na temat takiego zawieszenia, dzięki czemu łatwiej będzie podjąć decyzję czy tego typu rozwiązanie spełni wasze oczekiwania. Zapraszamy do zapoznania się z naszym kompendium wiedzy na temat zawieszenia pneumatycznego.
Zawieszenie pneumatyczne - czym się charakteryzuje?
W zawieszeniu pneumatycznym istotnym elementem są poduszki pneumatyczne. To one zajmują miejsce standardowych metalowych sprężyn zawieszenia i mają gwarantować, że wszelkie nierówności nie będą odczuwalne. Kierowca i pasażerowie w samochodzie z zawieszeniem pneumatycznym mogą liczyć na wysoki komfort jazdy. W przypadku zastosowania zawieszenia pneumatycznego istnieje możliwość, by zmieniać prześwit niezależnie od obciążenia samochodu. To wygodne rozwiązanie, ponieważ można obniżyć samochód przy drogach szybkiego ruchu, dzięki czemu uzyska się również lepszą przyczepność
Przy zastosowaniu zawieszenia pneumatycznego uzyskać można korekcję ugięcia w trakcie pokonywania zakrętów. Ciśnienie w miechach zmienia się i jest różne w zależności od strony, co sprawia że auto uzyskuje lepsza przyczepność. Komfort prowadzenia jest doskonały, a auto zachowuje się tak jakby były przyklejone do jezdni.
W momencie, gdy będzie trzeba jeździć po drogach gorszej jakości będzie można się zdecydować na zwiększenie prześwitu. W ten sposób dodatkowo będzie się chronić zawieszenie przed uszkodzeniami, a także dolne części silnika, układ wydechowy czy elementy chłodnicy.
Czego można obawiać się w zawieszeniu pneumatycznym?
Oczywiście zwiększony komfort w trakcie jazdy to duża przyjemność, jednak kierowca musi mieć świadomość, że nowoczesne rozwiązania mogą nieść za sobą dodatkowe koszty. Nowy system w samochodzie niesie za sobą podniesienie komfortu, ale jednocześnie trzeba się liczyć z tym, że ewentualna awaria może w takim nowoczesnym zawieszeniu nieść za sobą wysokie koszty. To czego może obawiać się użytkownik zawieszenia pneumatycznego to jego skomplikowanej budowy, która niesie za sobą wysokie koszty przy ewentualnych naprawach.
Decydując się na zawieszenie pneumatyczne trzeba mieć świadomość, że jego pojawienie się w samochodzie automatycznie podnosi również cenę samochodu. To co zaliczyć należy do wad tego rozwiązania to również fakt, że takie zawieszenie w przypadku awarii uniemożliwia poruszanie się samochodem. Spada ciśnienie w związku z czym samochód opada i nie ma możliwości dalszej jazdy, konieczne jest transportowanie samochodu do warsztatu na lawecie.
W jaki sposób działa zawieszenie pneumatyczne?
Za pracę zawieszenia pneumatycznego odpowiada sterownik, który zbierając dane z czujników kontroluje jakie jest ciśnienie w miechach powietrznych.
Jeśli ciśnienie spada sterownik uruchamia kompresor, który doprowadza do wzrostu ciśnienia. Powietrze doprowadzane jest do tych miechów, w których nastąpił spadek ciśnienia, jego nadmiar wraca do zawodów. Ciśnienie jest zmniejszane w momencie chęci obniżenia wysokości zawieszenia, wtedy też kluczowe zadanie wypełnia sterownik.
Zawieszenie pneumatyczne - czym różni się od zawieszenia standardowego?
W przypadku standardowego zawieszenia podstawowym elementem odpowiadającym za amortyzacje są sprężyny oraz amortyzatory, które neutralizują drgania. W przypadku zawieszenia pneumatycznego również stosuje się amortyzatory, natomiast w tym systemie nie ma sprężyn, a ich miejsce zajmują poduszki wypełnione powietrzem.
Sercem urządzenia jest wspominany już sterownik, który odgrywa kluczową rolę, ponieważ odpowiada za napełnienie poduszek powietrzem, kontrolę ciśnienia w tych poduszkach. W systemie standardowym, gdy wszystko opiera się na sprężynach i amortyzatorach. W takich systemach o standardowym charakterze nie mamy do czynienia z wykorzystywaniem sterowników elektronicznych. Tym samym zawieszenie pneumatyczne staje się rozwiązaniem dużo bardziej skomplikowanym niż standardowe zawieszenie.
Jakie awarie zawieszenia pneumatycznego?
Co dzieje się w momencie, gdy pojawia się awaria zawieszenia pneumatycznego? Przede wszystkim trzeba się liczyć z tym, że w tej sytuacji dalsza jazda takim samochodem nie będzie możliwa. Rozpoznanie ewentualnej awarii nie powinno stanowić problemu. Najczęściej w przypadku awarii kompresor cały czas pracuje starając się uzupełniać nieszczelności w układzie. Auto opada, nie ma możliwości zwiększenia prześwitu co jest sygnałem, że doszło do awarii i w układzie pojawiły się nieszczelności.
Dodatkowo trzeba mieć na uwadze to jakie elementy mogą ulegać uszkodzeniu. Podstawowe problemy dotyczą zazwyczaj miechów i tego, że dochodzi w nich do nieszczelności w układzie. Jednak to nie wszystko. Może pojawić się także awaria kompresora na skutek zbyt długiej pracy. Nieszczelności mogą także występować w przewodach powietrznych. Elementy metalowe i zbiorniki ciśnienia mogą być narażone na korozję.
Podsumowując można stwierdzić, że zawieszenie pneumatyczne niesie za sobą wiele korzyści i gwarantuje doskonały komfort jazdy, zwiększa także bezpieczeństwo dzięki lepszej przyczepności. Inwestując w taki system trzeba jednak mieć świadomość, że ewentualne jego naprawy mogą być kosztowne. Z drugiej strony jednak jeśli kogoś stać na auto z takim zawieszeniem to również jego naprawa nie powinna stanowić problemu.