Oznaczenia paliw B i E - co oznaczają na dystrybutorach paliw?

Nowe oznaczenia paliw pojawiły się na dystrybutorach paliw kilka lat temu. Są one wynikiem europejskiej dyrektywy mającej na celu zapewnienie klientom wyraźnej i jednolitej informacji odnośnie do dopasowania rodzaju paliwa z samochodem. Z reguły kierowcy przyzwyczajeni są już do nowych oznaczeń, nie wszyscy jednak wiedzą, jakie są rodzaje paliw w naszym kraju. Pojawiające się na dystrybutorach i pistoletach litery "B" w środku kwadratu i "E" w okręgu są identyczne, jak na stacjach paliw innych krajów w Europie. Oznaczenia z literą "B" dotyczą oleju napędowego, a litera "E" wskazuje na benzynę.

Oznaczenia literą "B" na stacji paliw – co się za tym kryje?

Oznaczenia z literą "B" oznaczają oleje napędowe, warto je znać, aby wiedzieć, jaki dokładnie rodzaj paliwa tankujemy do samochodu. Litera "B" oznacza biodiesel, a pojawiające się po niej cyfrą są informacja o znajdujących się w nim komponentach. Oznaczenia etyliny B przedstawiają się następująco:

  • B7 to najczęściej spotykany rodzaj paliwa, zawiera 7-procentowy udział komponentów,
  • B10, paliwo tego typu nie jest przeznaczone do wszystkich silników diesla, zawiera 10-procentowy udział komponentów,
  • XTL to olej napędowy parafinowy wykorzystywany jako czysty rodzaj paliwa, ma w swoim składzie 7-procent biodiesla.

Diesel XTL to paliwo w całości syntetyczne, nierafinowany olej napędowy jest wytwarzany z surowców w pełni odnawialnych albo kopalnych różniących się całkowicie od ropy naftowej, nie jest to jeszcze dostępne paliwo w naszym kraju. Zawartość w paliwie biodiesla to inaczej estry metylowe kwasów tłuszczowych w zestawieniu procentowym.

Litera "B" powinna znajdować się nie tylko na pistoletach paliwa i dystrybutorach znajduje się również obecnie w instrukcji obsługi pojazdów oraz na wlewie paliwa w samochodzie. Nowe oznaczenia stosowane są we wszystkich nowych pojazdach, także w motorowerach, autobusach, samochodach ciężarowych.

Co oznacza litera "E" na stacji paliw?

 Litera "E" odnosi się do etanolu, tą literą rozpoczynają się wszystkie rodzaje benzyny. Z kolei cyfry są oznaczeniem podobnie jak w przypadku biodiesla ilości etanolu, czyli biokomponentu dodawanego do paliwa w znaczeniu procentowym. Przedstawia się to w następujący sposób:

  • E5 zawiera maksymalną zawartość etanolu nie większą niż 5 procent, ten rodzaj paliwa odnosi się do obecnych oznaczeń stosowanej benzyny PB 95 oraz PB 98,
  • E10 to rodzaj benzyny z 10-procentową zawartością etanolu,
  • E85 to paliwo, które jest skomponowane w 85 procentach z biokomponentów, jest bardzo rzadko spotykane w naszym kraju.

Oznaczenia benzyny powinny być również proste i łatwe do odczytania, z tego względu wytyczne mówią, że minimalnie powinno to być 30 mm średnicy na dystrybutorze i odpowiednio 13 mm na pistolecie. Dobrej widoczności służy również właściwe zabarwienie tła, jest ono w kolorze srebrnym albo białym, natomiast symbole są zawsze w kolorze czarnym.

Obecnie na stacjach paliw są stosowane również dotychczasowe oznaczenia paliw, dlatego nie ma żadnego problemu, aby dobrze je rozróżniać. W przyszłości wszystkie oznaczenia mają być ujednolicone, aby cała Unia Europejska miała takie same symbole. Powszechnie stosowane w naszym kraju oznaczenia paliw to:

  • PB 95, najpopularniejszy rodzaj benzyny bezołowiowej,
  • PB 98 to benzyna bezołowiowa 98,
  • ON, czyli olej napędowy pozyskiwany w wyniku destylacji ropy naftowej.

Im większa jest liczba oktanów określająca zawartość izooktanów w paliwie, tym jest ono lepsze. Warto jednak zwrócić uwagę, że samochód, który zazwyczaj jest zasilany benzyną bezołowiową 95, nie zyska od razu większej mocy, czyli dodatkowych koni mechanicznych, jeśli sporadycznie zostanie zastosowane paliwo 98. Ilość oktanów świadczy o wydajności spalanej benzyny, a także jej jakości.

Najlepszym rozwiązaniem jest jednak zapoznanie się z zaleceniami producenta odnośnie rodzaju zastosowanego paliwa, aby wykluczyć wątpliwości. Z reguły silniki konstruowane z przeznaczeniem do zastosowana benzyny 98 są nieco bardziej wydajne. Zdarza się, że stacje paliw stosują inne dodatki do sprzedawanych paliw, np. domieszki antykorozyjne.

Dlaczego warto stosować biodiesel i etanol?

Zastosowanie biodiesla i etanolu w benzynie umożliwia rozwój przemysłu paliw alternatywnych, a to sprawia, że transport staje się o wiele bardziej ekologiczny. Etanol dodawany do benzyny jest uzyskiwany z biomasy. Biodiesel jest wytwarzany z oleju rzepakowego albo stanowi połączenie olejów roślinnych z metanolem. Zawiera o wiele mniej siarki niż stosowany dotychczas zwykły olej napędowy, umożliwia zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, zapewnia także lepsze właściwości smarne częściom silnika. W przeszłości nie każdy silnik diesla radził sobie ze spalaniem biodiesla, wytrącający się osad prowadził do degeneracji silnika.

Rozwój i zastosowanie nowoczesnych technologii do budowy silnika umożliwiły zasilanie silników wysokoprężnych zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych, nie wymagają one wcześniej żadnych przeróbek. Z tego względu większość produkowanych obecnie silników może być zasilana paliwem naturalnym.

Rozwój technologii sprawia, że zmienia się ciągle sposób produkcji ekologicznych paliw. Początkowo tworzono je z cukrów, olejów i skrobi. Następna generacja miała już znacznie bardziej udoskonalone składniki, paliwa tworzono między innymi z biowodoru i etanolu celulozowego.

Produkowane obecnie paliwo ekologiczne najnowszej generacji wytwarzane jest z glonów i innych mikroorganizmów. Oprócz niskiej szkodliwości dla środowiska biopaliwa wpływają korzystnie na rolnictwo, niewykorzystane zboża mogą być wykorzystane do produkcji biomasy energetycznej.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.