Opony rowerowe - jak dobrać właściwe?

Jeśli jesteś początkującym miłośnikiem rowerów, dobór idealnych opon może wydawać się bardzo ciężki. Szeroka oferta na rynku oraz mnogość opcji sprawiają, że nie jest łatwo wybrać konkretny model – zwłaszcza że, niestety, uniwersalna opona rowerowa pasująca do wszystkich modeli roweru i stylów jazdy, nie istnieje. Jak w takim razie powinno wybierać się opony?

Jakie kryteria brać pod uwagę przy wyborze opon rowerowych?

Chcąc dobrać jak najlepszy model opon rowerowych należy przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie w jaki sposób zamierzamy używać naszego jednośladu. W zależności od tego, czy jeździmy po wymagających terenach (takich jak nierówne nawierzchnie, górzyste tereny) czy po gładkiej nawierzchni w mieście, nasz wybór powinien paść na ogumienie dostosowane do rodzaju rekreacji jaką planujemy. W przypadku różnych przeznaczeń roweru szczególnie istotne będzie odpowiednie dobranie bieżnika i szerokości opony.

Nie bez znaczenia będą również cechy fizyczne kolarza - a więc jego wzrost i waga, bowiem rozmiar koła i opony musi umożliwiać komfortowe korzystanie z jednośladu.

Jakie są najczęściej spotykane rozmiary opon rowerowych?

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rożnych rozmiarów opon. Aby móc odpowiednio go dobrać warto najpierw zwrócić uwagę na systemy stosowane przez producentów:

  • system metryczny, francuski – określa średnicę wewnętrzną w milimetrach, dodaje na środku znak “x”, a następnie podaje szerokość opony (również w milimetrach) i dodaje literę, której zadaniem jest doprecyzowanie szerokości opony rowerowej.
  • system calowy, angielski – system działa na zasadzie analogicznej do systemu francuskiego, przy czym wymiary podane są w calach i na końcu zapisu nie znajduje się litera. Taki rodzaj zapisu jest najpopularniejszym sposobem określania rozmiaru opon rowerowych i jest stosowany praktycznie we wszystkich typach rowerów, poza rowerami szosowymi, gdzie zwyczajowo przyjęty jest system metryczny.
  • system ETRTO, European Tires and Rims Technical Organization (Europejskiej Organizacji Technicznej ds. Opon i Felg) – system określający standardy istniejących rozmiarów opon rowerowych. Wskazuje, że średnicą opony jest średnica wewnętrzna koła, a więc średnica osadzenia opony w feldze. Podana jest  w milimetrach. Kod ETRTOO co do zasady znajduje si na obręczy.

Chcąc sprawdzić rozmiar ogumienia należy odczytać informacje znajdujące się na bocznej ściance opony rowerowej. Najczęściej spotykane rozmiary opon:

  • opony rowerowe 12 cali (203 milimetry), 
  • opony rowerowe 16 cali (305 milimetrów), 
  • opony rowerowe 20 cali (406 milimetrów), 
  • opony rowerowe 24 cale (507 milimetrów),
  • opony rowerowe 26 cali (559 milimetrów), 
  • opony rowerowe 28 cali (622 milimetry).

Ogumienie dostępne jest również w mniej standardowych rozmiarach (np. dla dzieci czy do specyficznych rowerów). 

Oznaczenia opon rowerowych

Oznaczenia opon rowerowych

Jaką szerokość opon rowerowych wybrać?

Jak opisano powyżej, rozmiary opon rowerowych to nie tylko średnica koła, ale również szerokość ogumienia. Szerokość opony może okazać się kluczowa dla komfortu użytkownika oraz prędkości czy zwrotności jednośladu. Musi ona być dostosowana do typu roweru i sposobu jego użytkowania. Najczęściej możemy spotkać następujące warianty:

  • opony do rowerów szosowych – szerokość 1-1,5 cala,
  • opony do rowerów turystycznych, miejskich – szerokość 1,75 cala,
  • opony do rowerów terenowych – szerokość 2 cale lub więcej.

Jaki bieżnik jest najlepszy?

Opony można dobrać również ze względu na ich bieżnik. Bieżnik jest najbardziej zewnętrzną częścią opony i ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią, po której przemieszcza się rower. 

Wśród najczęściej spotykanych bieżników rowerowych możemy wymienić:

  • opony gładkie, opony slick – posiadają ciągłe bieżniki i są dedykowane przede wszystkim do kolarzówek i jazdy po prostych drogach pokrytych asfaltem, najlepiej po suchej powierzchni. Ze względu na swoją specyfikę mogą powodować ślizganie się na zakrętach, zwłaszcza dla osób początkujących. Jednocześnie cechują się bardzo niskim tarciem, co bardzo wpływa na większą prędkość, a tym samym sprawia, że kolarz musi wkładać mniej wysiłku w szybką jazdę.
  • opony mieszane, opony semi slick – często spotykane w rowerach, których właściciele poszukują kompromisu i jeżdżą po różnych nawierzchniach, zarówno po asfalcie, jak i trudnym terenie. Opony pośrodku są gładkie, a po bokach mają umieszczone wystające kostki. Są bardzo częstym wyborem do rowerów crossowych oraz trekkingowych.
  • opony terenowe, opony z kostką – jak sama ich nazwa wskazuje, opony te przeznaczone są do jazdy po wymagających powierzchniach, takich jak tereny górskie. Charakteryzują się wystającą kostką bieżnika, która pozwala na zwiększenie tarcia i lepszą przyczepność w wymagających warunkach.
  • opony z kolcami – specjalne opony, które dedykowane są osobom planującym przemieszczanie się po ośnieżonej lub oblodzonej powierzchni. Ze względu na szybkie niszczenie się kolców w przypadku korzystania z nich na zwykłej drodze, należy zwrócić uwagę by używać ich tylko do nawierzchni pokrytych sporą warstwą lodu lub śniegu.

Warto podkreślić, że oprócz średnicy koła, szerokości opony i bieżnika, należy zwrócić uwagę na jakość ogumienia. Dla komfortowego i długiego użytkowania opon rowerowych konieczny jest dobór opon i dętek rowerowych z solidnych materiałów (odpowiednia mieszanka gumy z której wykonano ogumienie). Warto również zwrócić uwagę na ofertę renomowanych producentów, którzy chętnie polecani są przez innych miłośników jednośladów.

Odpowiednie dobrane parametry opon rowerowych pozwolą nam na bezpieczne i komfortowe korzystanie z roweru.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.