Jak zachować się w razie wypadku służbowym samochodem?

Jazda samochodem to niewątpliwa przyjemność, jednak na drodze mogą zdarzyć się także niebezpieczne sytuacje. Jest to szczególnie ważne w przypadku korzystania z auta służbowego. Po kolizji lub wypadku czasowo niemożliwa staje się realizacja obowiązków zawodowych, pracownik musi natomiast przyjąć konsekwencje zdarzenia. Co należy zrobić, jeżeli podczas jazdy autem firmowym zdarzy się wypadek? Zależy to od wielu czynników.

Zasady użytkowania samochodu służbowego

W Polsce coraz większa grupa pracodawców przekazuje do użytkowania samochody służbowe. Można z nich korzystać w trakcie pracy, a w niektórych przypadkach również po zakończeniu wykonywania obowiązków związanych za zatrudnieniem. Pracownik musi jednak mieć świadomość, że w przypadku wyrządzenia szkody podczas jazdy lub zniszczenia auta możliwe jest pociągnięcie do odpowiedzialności finansowej.

Odpowiedzialność finansowa za uszkodzenia

Wysokość ewentualnego odszkodowania dla poszkodowanego zależy, między innymi, od rozmiaru zniszczeń oraz rodzaju odniesionych obrażeń ciała w przypadku szkody osobowej. Należy pamiętać, że powierzony pracownikowi samochód wciąż jest własnością firmy. Przekazanie pojazdu może nastąpić na podstawie umowy powierzenia, w której pracodawca wymienia dokładne dane oraz zakres dozwolonej eksploatacji auta. 

Szczegółowa umowa powierzenia pojazdu

Warunki mogą być kształtowane w różny sposób, podobnie jak konsekwencje złamania reguł zawartych w umowie. Niezależnie od odpowiedzialności wynikającej z Kodeksu Pracy osoba zatrudniona ponosi konsekwencje wyrządzone w powierzonym mieniu. W przypadku braku szczegółowej umowy powierzenia, stosowana jest podstawowa forma odpowiedzialności materialnej.

Sporządzenie oświadczenia sprawcy kolizji

Każda kolizja jest związana z przeżywaniem dużego stresu. Bez względu na rodzaj uszkodzeń należy zachować spokój, a następnie spróbować porozumieć się z drugim kierowcą. Jeżeli szkoda dotyczy wyłącznie samochodów, możliwe jest sporządzenie dokumentu zwanego oświadczeniem sprawcy kolizji drogowej. Muszą w nim znaleźć się szczegółowe dane dotyczące obu kierowców, uszkodzeń pojazdów oraz przebiegu zdarzenia. Na podstawie tego dokumentu możliwa będzie likwidacja szkody u ubezpieczyciela.

Skorzystanie z pomocy funkcjonariuszy Policji

Jeśli sprawca nie przyznaje się do winy lub obrażenia odnieśli ludzie, konieczne jest wezwanie funkcjonariuszy Policji. Ocenią oni sytuację, spytają o przebieg wypadku i zdecydują, który kierowca ponosi winę. W wielu przypadkach skorzystanie z pomocy Policji jest najlepszym rozwiązaniem, nawet jeśli uszkodzone są tylko auta. Pracodawca będzie miał wtedy pewność, kto jest odpowiedzialny za uszkodzenie pojazdu firmowego i będzie mógł to szybko potwierdzić w firmie ubezpieczeniowej.

Kolizja na drodze z winy drugiego kierowcy

O kolizji należy jak najszybciej powiadomić pracodawcę, niezależnie od nieporozumień, jakie mogą wystąpić z drugim kierowcą podczas ustalania okoliczności wypadku. Odpowiedzialność zależy od winy kierowcy za spowodowanie szkody. Jeżeli winę ponosi drugi kierowca, a nie pracownik firmy, koszt naprawy auta pokrycie ubezpieczyciel sprawcy. Zastosowanie mają wtedy warunki polisy odpowiedzialności cywilnej, na której bazie likwidowana będzie szkoda.

W razie wypadku samochodem służbowym, należy powiadomić pracodawcę nie zważając na ewentualne porozumienie ze stronami wypadku

W razie wypadku samochodem służbowym, należy powiadomić pracodawcę nie zważając na ewentualne porozumienie ze stronami wypadku

Pomoc w razie trwałego uszczerbku na zdrowiu

Ta sama sytuacja ma miejsce w przypadku szkody osobowej, czyli jeżeli w wyniku niebezpiecznego zdarzenia kierowca lub pasażer dozna trwałego uszczerbku na zdrowiu. Towarzystwo ubezpieczeniowe ma wtedy obowiązek wypłaty zadośćuczynienia na podstawie orzeczenia lekarza specjalisty. Dodatkowo w zastosowaniu jest tabela zamieszczona w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia polisy OC.

Wina pracownika firmy eksploatującego auto

Jeżeli wina za wypadek drogowy zostanie przypisana pracownikowi, który użytkuje samochód służbowy, sytuacja jest bardziej skomplikowana. Za naprawę uszkodzonego auta osoby poszkodowanej odpowiada firma ubezpieczeniowa, u której pracodawca wykupił ubezpieczenie OC. Auto służbowe może być natomiast przywrócone do sprawności na podstawie polisy Autocasco, o ile pracodawca wykupił taką formę zabezpieczenia pojazdu.

Górna granica odpowiedzialności finansowej

Należy pamiętać, że ubezpieczenie AC jest dobrowolne. W przypadku jego braku pojazd należy naprawić samodzielnie. Dlatego koszty niezbędnych prac bez wykorzystania polisy Autocasco będzie ponosił pracownik firmy. Wiele osób zastanawia się, czy pracodawca może obciążyć osobę zatrudnioną dowolnie wysoką kwotą, która zaspokoi rachunek wystawiony przez auto-serwis? Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy firma posiada flotę pojazdów uznanej marki o dużej wartości. 

Wina umyślna i nieumyślna kierowcy

Pracownik jest odpowiedzialny za szkodę w pełnej wysokości wyłącznie wówczas, gdy udowodniono mu winę umyślną. W przypadku winy nieumyślnej granicą odpowiedzialności jest kwota potrójnego miesięcznego wynagrodzenia. Zasady te dotyczą jednak ogólnej odpowiedzialności materialnej, czyli sytuacji, gdy nie została zawarta umowa powierzenia. W przeciwnym razie pracownik musi pokryć całkowity koszt naprawy, bez względu na to, czy uszkodzenie auta zostało wyrządzone umyślnie, czy na skutek nieuwagi podczas jazdy.

Przywrócenie auta do pełnej sprawności

Wypadek drogowy jest źródłem stresu, niezależnie od rodzaju użytkowanego auta. O samochód służbowy należy dbać jak o własny, zwłaszcza jeśli pracodawca zezwala na eksploatację pojazdu do celów prywatnych. Zarówno podczas rozmowy z właścicielem firmy, jak i firmą ubezpieczeniową nie należy zatajać żadnych okoliczności zdarzenia. Obowiązkiem kierowcy jest udzielić wszelkich informacji związanych z jazdą i eksploatacją samochodu służbowego. Dzięki temu pracodawca będzie mógł szybko dokonać likwidacji szkody i ograniczyć straty firmy związane z wypadkiem.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.