Prawidłowa eksploatacja samochodu to jedna z niezbędnych czynności, która pozwala przedłużyć żywotność auta. Pośród różnorodnych zagadnień związanych z mechaniką, często mówi się o wymianie paska rozrządu. Zaniedbanie tej okoliczności może być tragiczne w skutkach dla pojazdu. Przed przystąpieniem do działania warto jednak zwrócić uwagę na kilka czynników, które wiążą się z wymianą tego podzespołu.
Co to jest rozrząd?
Rozrząd odpowiada m.in. za dopływ powietrza do cylindrów, a także pełni swoją rolę w usuwaniu spalin z silnika. Jego praca jest również ściśle związana z układem wtryskowym, tłokami i wałem korbowym. Element ten stanow jeden z kluczowych elementów silników, zarówno tych benzynowych, jak i wysokoprężnych.
Za co odpowiada pasek rozrządu?
Pasek rozrządu odpowiada za prawidłowe działanie silnika w naszym samochodzie. Przenosi napęd na wałek rozrządu, otwiera i zamyka zawory dolotowe i wylotowe oraz napędza pompy: oleju czy cieczy chłodzącej. Tak naprawdę, jego zerwanie czy nieprawidłowa synchronizacja może doprowadzić do poważnej awarii silnika.
Wizualnie, pasek rozrządu nie jest typowym paskiem w potocznym rozumieniu tego słowa. Jest wyposażony w określoną ilość zębów, które są dostosowane do prawidłowej pracy jednostki napędowej.
Co jest lepsze - pasek czy łańcuch rozrządu?
Analizując budowę dzisiejszych samochodów często możemy spotkać się z tym, że jedne z nich są wyposażone w łańcuchy, a inne w paski rozrządu. W przypadku tych pierwszych niejednokrotnie mówi się o tym, że są to elementy niewymienne, które powinny wytrzymać ogromne przebiegi. W wielu sytuacjach jest to nieprawda.
Łańcuchy rozrządu, podobnie jak paski, powinny być poddawane regularnej kontroli i jeżeli zajdzie potrzeba, wymienione. Tak naprawdę ciężko jest jednoznacznie stwierdzić, która z tych opcji jest lepsza. Jak na ironię, nieustanny rozwój technologii sprawia, że łańcuchy, niegdyś uważane za niezawodne, dziś ponownie toczą walkę z paskami rozrządu. Wiele zależy też od producenta oraz zastosowań użytych w konkretnym samochodzie.
Jak często wymieniać pasek rozrządu?
Pasek rozrządu powinien być wymieniany regularnie. Same interwały są z kolei uzależnione od konkretnego modelu samochodu, ale też zaleceń producenta. W niektórych przypadkach mówi się, aby wymieniać go dopiero po przejechaniu 150-200 tys. km. Z reguły rzadko kto decyduje się jednak na tak długą eksploatację tego podzespołu.
Pasek rozrządu, podobnie jak łańcuch, należy wymienić wtedy, gdy zauważymy jego nadmierne zużycie. W praktyce często mówi się o przebiegach rzędu 90-120 tys. km. Czasami wyznacznikiem jest też po prostu upływający czas, podobnie jak w przypadku wymiany oleju. Tutaj mówimy o okresie 3-5 lat. Dużo zależy też od tego, jakiej klasy pasek rozrządu mamy zamontowany w samochodzie. Produkty fabryczne, bądź z wyższej półki z reguły są w stanie wytrzymać nieco więcej czasu i przebiegu.
O czym pamiętać podczas wymiany paska rozrządu?
Jeżeli chcemy wymienić pasek rozrządu samodzielnie, to powinniśmy pamiętać o kilku kwestiach. Po pierwsze, konieczne będzie odłączenie akumulatora. Następnie, nie obędzie się bez podniesienia samochodu. W tym celu możemy wykorzystać np. podnośnik hydrauliczny słupkowy. Nie zapominajmy jednak o tym, aby po uniesieniu samochodu umieścić go dodatkowo na kobyłkach, które stanowią dodatkowe zabezpieczenie.
Dodatkowe utrudnienia, jakie mogą wystąpić podczas wymiany paska rozrządu
Mając podniesiony samochód możemy zabrać się do dalszych prac. W wielu przypadkach konieczne będzie zdemontowanie nadkola, dzięki czemu uzyskamy dostęp do paska alternatora, który należy zdjąć. W kolejnym etapie, kiedy już dostaniemy się do koła zamachowego, powinniśmy pamiętać o tym, aby je zablokować. To ułatwi nam demontaż koła pasowego.
Pośród wykonywanych czynności, utrudnieniem mogą być poduszki silnika, które w pewnych modelach mogą dodatkowo blokować dostęp. Jeśli zderzymy się z taką sytuacją, to również musimy je zdemontować. Teraz można przystąpić do ściągnięcia osłony paska i w końcu wymiany paska rozrządu. Dobrą praktyką będzie zachowanie porządku, w szczególności w odniesieniu do śrub. Po prostu zwróćmy uwagę na to, aby ich nie pomieszać.
Montaż nowego paska rozrządu
Przechodząc do montażu nowego paska należy pamiętać o blokadzie rozrządu. Zastosowanie się do wytycznych zminimalizuje ryzyko pomyłki błędnego ustawienia nowego elementu. W odniesieniu do samej blokady musimy wskazać na to, że istnieją różne sposoby na jej wykonanie.
Wiele uzależnione jest od konstrukcji, jaka została zastosowana w konkretnym modelu samochodu. Dobrze jest przygotować się do tego tematu, podglądając np. instrukcję serwisową samochodu. Co więcej, w przypadku niektórych silników wysokoprężnych trzeba zablokować również pompę wtryskową. Po wykonaniu tych czynności zostaje nam tylko postępować w odwrotnej kolejności do opisanej powyżej i po prostu zamontować wszystkie elementy w prawidłowy sposób.
Czy samodzielna wymiana paska rozrządu jest łatwa?
Opisaliśmy pokrótce procedurę wymiany paska rozrządu. Oczywiście, jest to dość uniwersalna instrukcja, która może nieco różnić się w zależności od konkretnej marki czy modelu samochodu. Niemniej wielu osobom, na podstawie powyższych wskazówek może wydawać się, że jest to stosunkowo prosta czynność. Czy faktycznie tak jest?
Na tak postawione pytanie można odpowiedzieć: tak i nie. Wszystko tak naprawdę zależy od naszego doświadczenia oraz od tego, czy kiedykolwiek wymienialiśmy rozrząd w samochodzie. W najcięższych przypadkach, czyli samochodach z trudnym dostępem, często nie obejdzie się nawet bez demontażu silnika. Co więcej, podczas wymiany paska rozrządu należy pamiętać o kilku zasadach.
Dodatkowe wskazówki podczas wymiany paska rozrządu
Zabierając się za wymianę paska rozrządu pamiętajmy, aby wszystkie czynności wykonywać na zimnym silniku. Poza tym, dobrze jest dość ostrożnie postępować z paskiem, nie wyginając go nadmiernie. Po wymianie należy również przeprowadzić test polegający na kilkukrotnym wykonaniu pełnych obrotów wału korbowego. To pozwoli sprawdzić, czy nie pojawia się kolizja z innymi elementami. Na koniec, pamiętajmy, że zarówno zużyty, jak i nieprawidłowo wymieniony pasek może doprowadzić do awarii silnika.