Nierówna praca silnika nierzadko bywa objawem problemów z samochodem. W takich sytuacjach bardzo ważna jest szybka reakcja. Tak naprawdę bardzo duża liczba usterek może przejawiać się w sposób zwany przez kierowców szarpaniem auta lub falowaniem obrotów. Wykrycie przyczyny może być więc bardzo trudne bez pomocy mechanika. Warto zapoznać się z listą najpopularniejszych problemów, która ułatwi oszacowanie powagi usterki. Inne sytuacje dotyczą silników napędzanych benzyną, a inne dieslem oraz LPG.
Falowanie obrotów a zimny silnik benzynowy
Produkowane w dzisiejszych czasach silniki benzynowe to skomplikowane układy, w których stosowana jest duża liczba rozwiązań opartych na elektronice. Jedną z najpopularniejszych przyczyn falowania obrotów są więc właśnie problemy z elektroniką. Podczas eksploatacji pojazdu czujniki, których rolą jest sterowanie pracą silnika, mogą ulec usterkom bądź zakłóceniom. Na skutek tego samochód zaczyna nierówno chodzić zaraz po odpaleniu lub na wolnych obrotach. Może to mieć związek z mniejszymi czujnikami – wtedy awaria nie będzie groźna, a jej naprawa nie będzie należała do najbardziej kosztownych. Niekiedy pomocne okazuje się być zresetowanie komputera diagnostycznego.
Większe problemy wiążą się z głównym sterownikiem silnika. Jego nieprawidłowe działanie również jest sygnalizowane nierówną pracą, a koszt naprawy wynosi od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.
Jeśli usterka nie ma związku z elektroniką, powodem może być zbyt mała ilość powietrza w komorze spalania. Przyczyny to m.in. zapchany filtr czy nieprawidłowe funkcjonowanie układu wydechowego. W pierwszym przypadku konieczna jest wymiana lub wyczyszczenie filtra, a w drugim sprawdzenie stanu katalizatora i wydechu. Warto też zweryfikować, czy przyczyną nie jest zabrudzenie filtra paliwa bądź niesprawna pompa paliwowa. Dużą grupę awarii stanowią ponadto problemy z układem zapłonowym, szczególnie jeśli jego elementy nie były dawno wymieniane.
Falowanie obrotów a silnik napędzany dieslem
Silniki wysokoprężne przez długi czas nazywane były niezniszczalnymi. Zaczęły stawać się jednak coraz bardziej skomplikowane ze względu na wzrost norm emisji spalin. Zwiększyło to także ryzyko wystąpienia usterek.
Najczęściej nierówna praca silnika w dieslu wiąże się z zapchanym filtrem paliwa. Tak samo jak benzyna oraz LPG, również olej napędowy może mieć różne poziomy jakości. Niestety, silniki wysokoprężne wykazują się podatnością na zapychanie się filtrów, przede wszystkim wtedy, gdy paliwo jest niskiej jakości. Warto je więc wymieniać raz do roku. W przeciwnym razie przyczynią się one w końcu do „szarpania” pojazdu. Falowanie na niskich obrotach w dieslu ma natomiast zazwyczaj związek z regulatorem ciśnienia paliwa. Uszkodzenia tego elementu powodują nierówne dawkowanie oleju.
Szczególnie diesle z dużym przebiegiem są narażone na awarie dotyczące eksploatacji układu wtryskowego. Stają się one coraz bardziej wrażliwe z upływem czasu, a wtedy nawet mała nieszczelność może przyczynić się do powstania problemów z działaniem silnika. Usterki dotyczą zarówno wtryskiwaczy, jak i podkładek pod nie. Jeśli któryś z tych elementów zostanie uszkodzony, najczęściej zachodzi konieczność regeneracji bądź wymiany.
Nierówna praca silnika na gazie
Zjawisko falujących obrotów na benzynie bardzo często dotyka pojazdów wyposażonych w starego typu instalacje LPG. Jeśli zaobserwuje się taki problem, należy zwrócić uwagę na takie same elementy jak w przypadku silników benzynowych oraz sprawdzić przepustnicę i silnik kroczący.
Gdy coś jest nie tak w przypadku jazdy na samym LPG, warto sprawdzić przewody i kable, które mogą źle reagować na wysokie temperatury generowane w trakcie spalania gazu. Powszechną przyczyną nierównej pracy silnika jest też jednostka sterująca instalacją. Im komputer jest tańszy, tym większe ryzyko, że nie potrafi on dobrać właściwej dawki paliwa, skutkiem czego jest właśnie zjawisko falujących obrotów.
Bardzo często nierówna praca silnika zasilanego LPG wynika ze słabej jakości tankowanego gazu. W związku z wysokim stężeniem siarczanów, elementy instalacji ulegają szybszej eksploatacji, co prowadzi do mniej lub bardziej poważnych awarii. Problemem łatwym do samodzielnego zdiagnozowania jest problem z filtrami. Ich zapychanie przyczynia się do zdławionej pracy silnika, w związku z czym zaleca się ich regularną wymianę co kilkanaście tysięcy kilometrów.
Falujące obroty po zalaniu silnika
Warto mieć na uwadze, że falujące obroty bywają często skutkiem poważnej awarii, w wyniku której silnik został zalany olejem. Płyn zaburza funkcjonowanie przewodów i złączy, a niekiedy powoduje pękanie cewek i innych elementów. Pomóc może dokładne wyczyszczenie części, a jeśli to nie pomoże – konieczna będzie ich wymiana.
Czy problemy związane z nierówną pracą silnika warto diagnozować samemu?
Jak łatwo zauważyć, wiele czynników może powodować nierówną pracę silnika. Część z nich jest specyficzna dla konkretnego rodzaju paliwa, a część jednakowa dla instalacji LPG oraz silników napędzanych dieslem czy benzyną. Nierzadko próby zlokalizowania źródła problemu są nieskuteczne. Ponadto w przypadku najbardziej nowoczesnych pojazdów kierowca ma do czynienia z bardzo skomplikowanym układem napędowym charakteryzującym się trudnym dostępem serwisowym.
W związku z tym mało doświadczeni w zakresie mechaniki kierowcy powinni podjąć się jedynie wykonania podstawowych czynności, takich jak np. sprawdzenie świec żarowych. Bardziej zaawansowaną diagnostykę najlepiej jest zlecić fachowcom, którzy posiadają doświadczenie w tej kwestii.