Auta elektryczne to nowoczesne, a zarazem przyjazne dla środowiska rozwiązanie, które budzi coraz większe zainteresowanie konsumentów. Wiele osób zastanawia się nad potencjalnymi kosztami ładowania takiego pojazdu. Ile może wynosić opłata za taką usługę i od czego zależy jej wysokość? Odpowiadamy.
Ładowanie samochodu elektrycznego za darmo - czy to możliwe?
Darmowe ładowarki dla pojazdów elektrycznych były powszechniej dostępnym rozwiązaniem, gdy takie samochody te były ekologiczną nowością. Wtedy to wiele firm decydowało się na udostępnianie na zewnątrz budynku słupków w postaci darmowych stacji ładowania pojazdów. Miało to za zadanie wyrazić otwartość na innowacyjne, przyjazne dla środowiska alternatywy.
Darmowe ładowarki do elektryka - czy nadal można skorzystać z tego rozwiązania?
Wraz ze wzrostem zainteresowania elektrykami rozwiązanie to stało się coraz bardziej kosztowne. Z tego względu kierowcy mogą coraz rzadziej skorzystać z takiego udogodnienia. Mimo to, w dalszym ciągu, przy urzędach, biurowcach, czy galeriach handlowych można napotkać takie bezpłatne stacje. Osoby korzystające z tego rozwiązanie muszą wziąć pod uwagę, że prędkość takiego ładowania jest na dość niskim poziomie, więc będzie ono przebiegało dość długo.
Ładowanie elektryka w domu - czy jest to rozwiązanie ekonomiczne?
Ładowanie elektryka w przydomowym garażu bez wątpienia można uznać za rozwiązanie korzystne pod kątem finansowym. Opcja ta jest ekonomiczna nawet w przypadku standardowej taryfy G11. W tym wypadku koszt za kWh nawet w przypadku wzrostu ceny prądu w 2023 roku nie powinien przekraczać złotówki.
Jak taniej załadować samochód elektryczny w warunkach domowych?
Wielu właścicieli samochodów decyduje się na skorzystanie z ponad dwa razy tańszej taryfy nocnej G12. Wydaje się to idealnym rozwiązaniem, ponieważ ładowanie takiego samochodu w warunkach domowych jest dość czasochłonne i może potrwać nawet 10 godzin. W sytuacji, w której ładowanie nocne nie jest możliwe, doskonałą alternatywą jest zrobienie tego w trakcie trwania taryfy weekendowej.
Jak ustalić potencjalny koszt ładowania auta elektrycznego w domu?
Łączny koszt jednorazowego naładowania samochodu elektrycznego w domu zależy przede wszystkim od poziomu zużycia energii przez dany model auta na 100 kilometrów. Aby przeliczyć potencjalną opłatę, należy pomnożyć tę wartość przez opłatę za dystrybucję prądu przez wybranego operatora w trakcie trwania określonej taryfy. W przypadku niektórych elektrycznych aut miejskich i wybrania taryfy nocnej może się okazać, że kwota ta nie przekracza nawet kilku złotych.
Ładowanie elektryka na stacji - z jakich możliwości można korzystać i ile może kosztować każde z nich?
Kierowca, który chce naładować swój samochód elektryczny na stacji, może to zrobić w trzech różnych miejscach, w których należy spodziewać się nieco innych kosztów za kWh. Wśród nich można wyróżnić:
- stacje zasilane prądem zmiennym (AC) – takie stacje pozwolą na relatywnie tanie, ale jednocześnie dość powolne naładowanie samochodu, Właściciel auta może skorzystać z kilku różnych programów, a opłata za 1 kWh najczęściej nie przekracza 1,5 złotych. W sytuacji, w której samochód uda się naładować w określony przez stacje czas, który jest nieco dłuższy niż w przypadku stacji DC, nie trzeba się liczyć z koniecznością poniesienia dodatkowych opłat w związku z parkowaniem,
- stacje zasilane prądem stałym (DC) o mocy do 50 kW – w tym wypadku ładowanie przebiega szybciej, lecz wiąże się to z koniecznością poniesienia większych opłat. Kierowca powinien wziąć pod uwagę, że za realizacje takiej usługi będzie on musiał uiścić kwotę rzędu 2 złote za kWh. Tak, jak w poprzednim przypadku zdarza się, że po przekroczeniu określonego czasu np.:. 45 minut za postój naliczana jest opłata wynosząca kilkadziesiąt groszy za minutę,
- stacje zasilane prądem stałym (DC) o mocy 50-150 kW – takie stacje umożliwiające bardzo szybkie ładowanie stają się coraz powszechniejsze w kraju. Orientacyjna cena takiej usługi to 2,2-2,5 złotych. Podobnie, jak w przypadku wcześniej wymienionej stacji DC przekroczenie określonych limitów czasowych może wiązać się z koniecznością uiszczenia dodatkowych opłat związanych z kosztami postoju.
Ładowanie samochodu elektrycznego w sieciach GreenWay Polska i PKN Orlen - jakich kosztów należy się spodziewać?
Koszty za naładowanie elektryka, zależą nie tylko od rodzaju stacji. Opłaty te mogą się różnic w zależności od danej sieci. Sieć GreenWay jest ogólnodostępna na terenie całej Polski, jak i Europy. Cena ładowania jest uzależniona od abonamentu. W przypadku wariantu najdroższego, który kosztuje 99,99 złotych Energia MAX. Opłaty będą niższe, niż ma to miejsce w przypadku opcji Energia PLUS lub bezpłatnego wariantu Energia Standard. Ceny obowiązujące w 2023 roku kształtują się następująco:
- ładowanie AC – 1,6-1,95 złotych,
- ładowanie DC o mocy większej lub równej 100 kW – 1,95-2,95 złotych,
- ładowanie DC o mocy przekraczającej 100 kW – 2,2-3,25 złotych.
W przypadku stacji AC czas bez opłat za minuty to aż 600 minut. Z kolei na stacjach DC okres ten trwa jedynie godzinę. Po przekroczeniu tych wartości jest naliczana stawka wynosząca 0,4 złotych/min.
Powszechnie użytkowane są również stacje ładowania elektrycznego PKN Orlen. W tym wypadku koszty zależą typowo od rodzaju stacji. Koszt, jaki należy ponieść za 1 kW, został przedstawiony poniżej:
- ładowanie AC – 1,89 złotych,
- ładowanie DC o mocy większej lub równej 50 kW – 2,69 złotych,
- ładowanie DC o mocy 50-125 kW – 2,89 złotych,
- ładowanie DC o mocy powyżej 125 kW – 3,19 złotych.
Oprócz tego zdarza się, że należy doliczyć stawkę za postój w kwocie 0,4 złotych za minutę. W przypadku stacji AC czas bez opłat to 720 lub 60 minut w przypadku, gdy na stancji jest również złącze DC. W przypadku wszystkich stacji DC okres bezpłatny trwa 45 minut.