Nowe życie turbosprężarki

Należy mieć świadomość, że regeneracja turbosprężarki jest tylko pozornie trudnym zadaniem. Godny uwagi jest fakt, że osoba zainteresowana może bez problemu zrobić to w domu. Nie będą potrzebne praktycznie żadne specjalistyczne maszyny. Wystarczy zastosować się do kilku prostych zasad. Dzięki temu można będzie mieć całkowitą pewność, że operacja przebiegnie bardzo sprawnie i szybko. 

Na czym dokładnie polega regeneracja turbosprężarki?

Dla znacznej większości osób naprawa omawianej turbosprężarki w przydomowym garażu brzmi jak fikcja. Regeneracja będzie polegała w najprostszym możliwym ujęciu na dokonaniu wymiany rdzenia, który jest określany mianem korasa lub kora. Koras jest pewnego rodzaju sercem turbosprężarki, ponieważ znajduje się w nim tzw. zespół wirujący sprężający powietrze. Jest on tworzony przez wirnik turbiny, a także koło kompresji razem z zespołem łożysk, które są umocowane na wałku. 

Jak w przeszłości wyglądała regeneracja turbosprężarki?

W przeszłości, aby zregenerować turbosprężarkę, konieczna była wymiana praktycznie wszystkich elementów rdzenia. Następnie trzeba było bardzo dokładnie wyważyć turbosprężarkę, by przypadkiem nie doszło do jej zniszczenia w trakcie pracy. Oczywiście wymagało to użycia profesjonalnej wyważarki przeznaczonej do turbosprężarek. 

Czy można dokonać regeneracji turbosprężarki samodzielnie w piwnicy?

Obecnie na rynku dostępne są rdzenie dedykowane do określonych silników czy turbosprężarek, które zostały już właściwie wyważone w fabryce. Ponadto każdy z nich musi zostać poddany wcześniej dodatkowej weryfikacji. W ten sposób można będzie mieć całkowitą pewność, że rdzenie będą pracowały w optymalny sposób. Zadaniem klienta będzie wtedy zamontowanie go w turbosprężarce.Według specjalistów czynność ta nie należy do skomplikowanych. 

Regeneracja turbosprężarki krok po kroku

Odkręcenie przewodu spustowego razem z uszczelką i demontaż siłownika pneumatycznego

Pierwszym krokiem powinno być odkręcenie przewodu spustowego razem z uszczelką. Oczywiście wcześniej trzeba wyjąć turbosprężarkę z silnika. Następnym etapem będzie demontaż siłownika pneumatycznego. Należy zaznaczyć, że będzie on zamontowany za pomocą dwóch śrubek 10-tek. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że siłownik pneumatyczny jest odpowiedzialny za regulowanie ciśnienia doładowania turbosprężarki.

W momencie, gdy będzie ono zbyt wysokie, siłownik najpierw otworzy przepustnicę spalin w ślimaku turbiny, a później gazy spalinowe zostaną skierowane do kanału bocznikowego. Warto wiedzieć, że jest to bardzo ważny element turbo. Rekomendowane jest skontrolowanie go na samym początku. W przypadku ewentualnej konieczności, trzeba dokonać wymiany na nowy. 

O czym jeszcze trzeba pamiętać przy demontażu siłownika pneumatycznego?

Nie można pod żadnym pozorem zapomnieć o odłączeniu przewodu sterującego od siłownika. Jeżeli siłownik będzie zdemontowany, należy rozkręcić stalową obejmę znajdującą się między rdzeniem, a obudową turbiny. Koras w tym momencie będzie już prawie uwolniony. Konieczne będzie użycie większej siły, by możliwe było wysunięcie go z obu ślimaków.

Warto zacząć od strony turbiny, a dopiero później od strony sprężarki. Istotne znaczenie będzie miało usunięcie metalowego pierścienia segera po stronie sprężarki. Należy w tym celu ścisnąć ku sobie dwa jego końce. Dopiero po wyjęciu rdzenia użytkownik będzie mógł prawidłowo ocenić czy na pewno nie nosi od śladów przecieków.

Co trzeba wiedzieć o wymianie rdzenia turbosprężarki?

Dlaczego istotne znaczenie ma dokładna kontrola ślimaków?

Zalecane jest jeszcze przed rozpoczęciem montażu nowego rdzenia turbosprężarki, dokładnie skontrolować oba ślimaki pod względem ewentualnych pęknięć. Kolejnym etapem będzie czyszczenie ich. Osobom, które będą miały taką możliwość, zalecane jest wyszkiełkowanie. Dzięki temu możliwe będzie uzyskanie jeszcze lepszego rezultatu wizualnego. W tym czasie bardzo ważne będzie także szczegółowe skontrolowanie zdjętego wcześniej siłownika pneumatycznego w kwestii utrzymywania odpowiedniego ciśnienia. 

Wymiana turbosprężarki krok po kroku

Kolejnym etapem będzie wypakowanie nowego rdzenia turbosprężarki i założenie nowej uszczelki na jego koło kompresji. Świetnym rozwiązaniem będzie przesmarowanie jej olejem silnikowym przez założeniem. Następnie trzeba włożyć rdzeń do zimnej części, dokładnie zamocować wspomniany wcześniej pierścień segera, a także włożyć część gorącą turbo i nałożyć obejmę. Kolejnym krokiem będzie zamocowanie siłownika pneumatycznego oraz przewodu spustowy oleju.

O czym należy pamiętać?

Zalecane jest by przewód spustowy oleju był precyzyjnie oczyszczony z przewodem zasilającym turbosprężarkę. Warto wiedzieć, że po dokonaniu montażu przewodu spustowego, omawiana turbosprężarka będzie praktycznie gotowa do montażu w silniku. Nie można oczywiście zapomnieć, aby wcześniej wykonać pewne czynności, które pozwolą zapobiec jej przedwczesnemu zużyciu. 

Jaki jest koszt wymiany rdzenia turbosprężarki?

Koszt samodzielnej regeneracji turbosprężarki

Osoby, które podejmą decyzję o samodzielnym wykonaniu regeneracji i skorzystają z części renomowanej firmy, muszą liczyć się z wydaniem kwoty około 450 złotych. Do wspomnianej kwoty trzeba także doliczyć koszt nowego oleju silnikowego oraz filtrów. Należy mieć świadomość, że cała operacja we własnym zakresie przeważnie zamyka się w kwocie oscylującej od 750 do 800 złotych.

Czy warto zdecydować się na skorzystanie z usług profesjonalnej firmy?

Jak wiadomo, na rynku działają przedsiębiorstwa, które specjalizują się w wykonywaniu regeneracji turbosprężarek. Oczywiście koszty naprawy będą wtedy zdecydowanie wyższe. Ponadto istnieje prawdopodobieństwo, że regeneracja ostatecznie nie będzie prawidłowo wykonana. 

O czym trzeba pamiętać podczas regeneracji turbosprężarki?

Ogromne znaczenie w przypadku regeneracji turbosprężarek ma zarówno właściwy montaż wysokiej jakości rdzenia, jak i zadbanie o bardzo dużą liczbę czynności eksploatacyjnych, które muszą zostać wykonane przy pojeździe. Należy zaznaczyć, że pozostawienie starego oleju w silniku będzie miało bardzo zły wpływ na żywotność nowego rdzenia turbosprężarki. Bardzo duża liczba użytkowników niestety czyści w pośpiechu przewody zasilające. 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.