Jeśli na swojej desce rozdzielczej zauważysz świecącą się kontrolkę silnika Check Engine, układ samodiagnozujący w komputerze pokładowym wykrył usterkę. Warto jednak zaznaczyć, że nie jest to jednoznaczny sygnał o poważnej awarii auta. Zapalona kontrolka silnika może bowiem oznaczać wiele różnych nieprawidłowości, zarówno tych mniej jak i bardziej poważnych. Z treści artykułu dowiesz się jakie są najczęstsze przyczyny włączenia się sygnału Check Engine.
Czym jest kontrolka Check Engine?
W każdym samochodzie znajduje się kilka różnych kontrolek, których funkcją jest informowanie o stanie i działaniu najważniejszych układów auta. Ich charakter możemy podzielić na:
- charakter informacyjny,
- charakter ostrzegawczy.
Kontrolka silnika (nazywana również kontrolką Check Engine) należy do ostatniej kategorii i znajduje się we wszystkich samochodach, które posiadają gniazdo diagnostyczne OBD-II. W praktyce oznacza to, że każde europejskie auto, które wyprodukowano po roku 2000, będzie taką kontrolkę posiadać. Występuje ona na desce rozdzielczej, w formie napisu (“Check Engine”) lub w formie piktogramu (symbol bloku silnika).
Kontrolka silnika zaświeca się w momencie gdy układ samodiagnozujący wykrył odchylenie od normy i informuje o elektrycznych nieprawidłowościach dotyczących pracy silnika.
Co zrobić jeśli kontrolka silnika się zaświeci?
Chociaż świecącej się kontrolki silnika z całą pewnością nie należy ignorować, czasami nie oznacza ona nic poważnego. Po zauważeniu świecącej się kontrolki Check Engine, w pierwszej kolejności warto jednak zatrzymać samochód, wyłączyć silnik, a następnie uruchomić go ponownie. W niektórych przypadkach bowiem okazuje się, że usterka była chwilowa i lampka ostrzegawcza nie zaświeci się ponownie. Jeśli kontrolka nadal się świeci, jest to znak, że należy dokonać dalszej diagnostyki.
W celu zadecydowania o swoich kolejnych krokach, warto zwrócić uwagę na kolor lampki.
Zazwyczaj zaobserwować można dwa warianty kolorystyczne kontrolki Check Engine:
- kontrolka świeci się na żółto lub na pomarańczowo – oznacza to nieprawidłowość, w związku z którą należy w niedalekiej przyszłości zaplanować wizytę u diagnosty, ale nie jest konieczne przerwanie jazdy (jeśli usterka nie wpływa wyczuwalnie na pracę pojazdu),
- kontrolka świeci się na czerwono – wykryta nieprawidłowość jest poważna, może znacząco wpływać na pracę pojazdu oraz oznacza konieczność natychmiastowego przerwania jazdy samochodem.
Nie należy odkładać diagnostyki na później, ponieważ odsunięcie w czasie naprawy może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.
Pięć najczęstszych powodów przez które świeci się kontrolka Check Engine
Chociaż świecąca się kontrolka silnika może oznaczać szereg różnych nieprawidłowości, do najczęściej występujących można zaliczyć następujące awarie i usterki:
- awaria sondy lambda – sonda lambda wykorzystywana jest w celu jak najlepszego wykorzystania katalizatora w układzie wydechowym i lepszego neutralizowania szkodliwych związków zawartych w spalinach. Sonda ta informuje o zawartości tlenu w strumieniu spalin, co przekłada się następnie na napięcie prądu, które jest możliwe do przetworzenia przez komputer samochodowy. W przypadku awarii sondy lambda nastąpić może drastyczny skok spalania, podniesienie poziomu węglowodoru i tlenku węgla w spalinach,
- usterka układu wtryskowego – polega przede wszystkim na utracie osiągów i spadku mocy silnika, bowiem układ wtryskowy odpowiada za transport oleju napędowego, benzyny czy gazu do jednostki napędowej i zasila paliwem silnik. Nieprawidłowość ta, jeśli nie zostanie odpowiednio szybko naprawiona może doprowadzić do zniszczenia filtru cząstek stałych lub pompy wtryskowej,
- nadmierne zużycie lub uszkodzenie katalizatora – katalizator samochodowy jest bardzo istotnym elementem układu wydechowego. Jego zadaniem jest oczyszczanie spalin. Ze względu na swoją budowę (w jego wnętrzu znajduje się specjalny wkład), nadmiernie eksploatowany katalizator ma tendencję do zatykania się, co w skrajnym przypadku może doprowadzić nawet do unieruchomienia jednostki napędowej. Może doprowadzić do spadku mocy przy wzroście zużycia paliwa, szarpania czy nadmiernego dymienia. Wpływa także na warunki pracy układu zasilania,
- uszkodzenie cewki zapłonowej – cewki zapłonowe w spalinowym silniku tworzą wysokie napięcie, które umożliwia przeskok iskry pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej. Uszkodzenie cewki zapłonowej jest awarią bardzo poważną i może doprowadzić nie tylko do słabszych osiągów jednostki napędowej, ale także do całkowitego zaniechania pracy silnika (brak startu jednostki). Warto podkreślić, że cewki ulegają naturalnemu zużyciu, dlatego ich regularna wymiana pozwoli na uniknięcie niespodziewanych przestojów,
- awaria przepływomierza – przepływomierz jest elementem układu dolotowego i odpowiada za pomiar ilości powietrza, które trafia do komory spalania. Taka informacja o ilości powietrza pozwala komputerowi pokładowemu na dobranie dokładnej dawki paliwa. Uszkodzenie przepływomierza może spowodować obniżenie osiągów czy szarpanie silnika, ale stwarza przede wszystkim ryzyko zgaśnięcia pojazdu podczas ostatniego etapu hamowania. co może być bardzo niebezpieczne.
Ze względu na mnogość możliwych usterek, które objawiają się zaświeconą kontrolką Check Engine, która nie gaśnie po ponownym uruchomieniu auta, konieczne jest udanie się do mechanika. Diagnostyka przeprowadzona w warsztacie pozwoli na zidentyfikowanie problemu i szybką naprawę.