Regeneracja przekładni kierowniczej w praktyce [poradnik]

Pomimo że przekładnie kierownicze powinny zachować sprawność aż do 150 tys. km, mechanizm może ulec awarii w każdej chwili. Sprawdź, jakie są podstawowe objawy uszkodzenia maglownicy oraz w jakich przypadkach warto udać się do mechanika.

Przekładnia kierownicy — najczęstsze awarie

Stan polskich dróg sprzyja szybszemu zużyciu maglownicy. Progi zwalniające, wysokie krawężniki czy dziury, mogą powodować awarię podzespołów układu kierowniczego. Jeżeli zauważysz, że w czasie jazdy Twoje auto wydaje niestandardowe dźwięki, pojawiają się nadmierne luzy lub zauważasz opory podczas skrętu, istnieje ryzyko, że doszło do uszkodzenia przekładni kierownicy. Pamiętaj, że zepsuta maglownica stanowi bardzo duże zagrożenie dla ruchu drogowego.

Szybka reakcja na awarię – dlaczego jest taka ważna?

Awaria lub zużycie mechanizmu może bowiem doprowadzić do utraty właściwego toru jazdy samochodu oraz zmniejszenia przyczepności do drogi. Wraz z pogłębianiem się awarii sterowność spada, przez co istnieje ryzyko, że w pewnym momencie nie zapanujesz nad pojazdem. Niesprawne połączenie między kierownicą a przednimi kołami samochodu znacząco zmniejsza bezpieczeństwo jazdy i sprawia, że poruszanie się samochodem staje się o wiele mniej komfortowe.

Zużycie przekładni – co powinieneś wiedzieć?

Niestety, mimo że przekładnia kierownicza ma taki istotny wpływ na prowadzenie pojazdu, kierowcy bardzo często bagatelizują wstępne objawy jej uszkodzenia. Warto przy tym zaznaczyć, że przekładnia zużywa się w sposób etapowy, co sprawia, że kierowcy przyzwyczajają się do obniżonego komfortu jazdy i zgłaszają się do warsztatu dopiero kiedy maglownica jest niezdatna do regeneracji.

Czy opłaca się regenerować przekładnię kierownicy?

W przypadku awarii przekładni kierownicy właściciel pojazdu może zdecydować się na kupno nowej maglownicy, zakup części używanej lub regenerację starego mechanizmu. Pierwsza opcja wiąże się z dużymi wydatkami, ale daje pewność, że otrzymamy w pełni sprawną i objętą gwarancją przekładnię. Oczywiście, na część regenerowane również wydaje się gwarancję, niemniej w przypadku bardzo dużego zużycia mechanizmu może okazać się, że naprawa jest niemożliwa. Z tego względu warto zgłaszać się do warsztatu po zaobserwowaniu pierwszych objawów uszkodzenia. Czekając do ostatniej chwili, może okazać się, że przekładnia nie nadaje się do regeneracji. A jak wygląda kwestia używanego mechanizmu? Z doświadczeń mechaników wynika, że to najbardziej ryzykowny sposób — nigdy nie możesz być pewien, czy używana przekładnia pochodzi z pewnego źródła i nadaje się do bezpiecznej eksploatacji przez kolejne lata.

Co powinieneś wiedzieć o regeneracji przekładni kierowniczej?

Proces regeneracji przekładni wynosi od 24 do 48 godzin. Tak długi czas realizacji usługi wynika z dużego stopnia skomplikowania czynności naprawczych oraz wielości elementów, z jakich składa się maglownica. Każda część musi być wymontowana i dokładnie sprawdzona, dlatego regeneracja jest uznawana za proces wieloetapowy i bardzo czasochłonny. Koszt wykonania usługi różni się w zależności od rodzaju przekładni oraz stopnia jej zużycia. Warto przy tym zaznaczyć, że mechanizm, który został poddany regeneracji, ma analogiczne właściwości i parametry co oryginalna przekładnia. Co za tym idzie, procedura może być uznana za w pełni bezpieczną, a przy tym ekologiczną, ponieważ nie wymaga wyprodukowania nowej części i zutylizowania starych elementów.

Jak wygląda regeneracja przekładni kierowniczej w praktyce?

Przed wykonaniem naprawy mechanicy dokładnie oczyszczają przekładnię z wszelkich zabrudzeń. To bardzo ważny element prac, który wymaga dużej staranności i użycia profesjonalnych środków czyszczących. Maglownica jest wystawiona na działanie czynników zewnętrznych, dlatego po dłuższym okresie użytkowania osiada na niej gruba warstwa smaru, farby oraz rdzy. Kiedy wszystkie zanieczyszczenia zostaną usunięte można przejść do pierwszego etapu prac, czyli wymontowania elementów oraz podzespołów, które składają się na mechanizm. To jeden z kluczowych elementów czynności naprawczych, który wymaga dużego skupienia i skrupulatności. Mechanicy dokładnie sprawdzając stan poszczególnych elementów, przeprowadzają ich diagnostykę oraz określają dalszy schemat postępowania. Na tym etapie można również oszacować koszty naprawy oraz przewidzieć czas potrzebny na regenerację maglownicy.

Regeneracja przekładni kierowniczej — właściwe prace naprawcze

W ramach właściwych prac naprawczych mechanicy wykonują szlifowanie, które pozwala uzyskać gładką powierzchnię regenerowanych elementów. Prawidłowe wykonanie prac umożliwia łatwa usunięcie uszkodzonych podzespołów oraz wymianę na nowe. Po zakończeniu czynności pracownicy warsztatu przeprowadzają konserwację wszystkich części przekładni. Zwieńczeniem prac naprawczych jest późniejsza ocena ich sprawności oraz kontrola jakości. Test sprawności jest wykonywany w warunkach rzeczywistych i opiera się na wykonaniu skrętu rozdzielacza na stanowisku diagnostycznym. Dopiero po uzyskaniu pozytywnych wyników można uznać, że regeneracja maglownicy została przeprowadzona zgodnie z zasadami sztuki. Ostatnim etapem działań jest instalacja wszystkich podzespołów. Samochód jest gotowy do odbioru i jazdy. 

Sprawdzony warsztat – nie ryzykuj!

Bez względu na to czy wybierzesz kupno nowej przekładni kierowniczej, czy też zdecydujesz się na regenerację starej maglownicy, pamiętaj, aby skorzystać z usług sprawdzonego warsztatu, który specjalizuje się w tego typu pracach. Wówczas możesz mieć pewność, że wszystkie części zostały gruntowne sprawdzone i nadają się do dalszej eksploatacji. Otrzymasz także gwarancję na wykonaną procedurę regeneracji.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.