Opony to niezwykle istotne elementy w każdym pojeździe, które w ogromnym stopniu wpływają na nasze bezpieczeństwo na drodze. Do głównych osiągów opon należą: przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, hamowanie na mokrej nawierzchni, opory toczenia, kierowalność, poziom hałasu, komfort jazdy, przyczepność w zimowych warunkach oraz trwałość. W tym artykule dowiesz się na jakie parametry należy zwrócić szczególną uwagę podczas zakupu opon oraz jak kontrolować swoje obecne opony
Przyczepność i hamowanie na mokrej powierzchni
Przyczepność na mokrej jezdni to niezwykle ważny parametr. Mówiąc o nim należy przybliżyć zjawisko aquaplaningu, które polega na utracie kontroli nad pojazdem, w czasie gdy opona mając styczność z warstwą wody, nie ma styczności z nawierzchnią, po której samochód się porusza. W celu zminimalizowania ryzyka tego zjawiska, odpowiednie ogumienie powinno odprowadzać płyn na zewnętrz. Dlatego w oponach kształt rzeźby bieżnika, czyli ilość i układ lamelek oraz rowków ma duże znaczenie. Należy podkreślić, że wraz z zużyciem bieżnika, czyli zmniejszeniem głębokości rowków, przyczepności opon znacznie się zmniejsza. Podsumowując, na przyczepność opon na mokrej nawierzchni wpływają głównie:
- rzeźba bieżnika,
- konstrukcja opony,
- mieszanka gumowa, z której został wykonany bieżnik,
- rodzaj nawierzchni,
- głębokość tafli wody na nawierzchni,
- prędkość pojazdu.
Przyczepność na suchej nawierzchni
Jeżeli chodzi o przyczepność na suchej jezdni, jest to o wiele mniej skomplikowanie zadnie, niż na mokrej nawierzchni. Jednak jej poziom również zależy od wielu czynników takich jak:
- rzeźba bieżnika,
- mieszanka bieżnika,
- zarys opon,
- wysokość i szerokość profilu,
- budowa wnętrza opony,
- ciśnienie w oponie,
- obciążenie opony,
- czynniki zewnętrzne takie jak: rodzaj nawierzchni czy warunki pogodowe.
Kierowalność
Kierowalność to cecha opony, która świadczy o szybkości i precyzji z jaką sygnały z układu kierowniczego są przekazywane na oponę. Jest ona związana z możliwością kontroli pojazdu, w szczególności w sytuacjach wymagających gwałtownych manewrów. Należy zwrócić uwagę, że kierowalność powinna być wypośrodkowanym parametrem - nie może być zbyt szybka, ani zbyt wolna. Co więcej jest ona uzależniona w dużej mierze od rodzaju opon. Przykładowo w oponach o niskim profilu reakcja ta jest szybsza, niż w oponach o wysokim profilu.
Opory toczenia
Opory toczenia to parametr wpływający na zużycia paliwa, a tym samym koszty eksploatacji samochodu oraz emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Są to nic innego jak siły spowolniające, które oddziałują na oponę przeciwnie do kierunku jazdy. Wynikać mogą one przykładowo z:
- nierównej nawierzchni,
- kształtu bieżnika,
- ukształtowaniu terenu,
- oporu aerodynamicznego,
- ciśnienia w oponach,
- masy pojazdu i opon,
- mikro poślizgu.
Co ciekawe szacuje się, że opory toczenia pochłaniają około 20% spalania paliwa, dlatego przy zakupie opon należy również zwrócić uwagę na ten parametr.
Poziom hałasu i komfortu mechanicznego
Pozornie poziom hałasu i komfort mechaniczny mogą nie mieć bezpośredniego związku z bezpieczeństwem podczas jazdy autem, to jednak mogą mieć one bezpośredni wpływ na zmęczenie i poziom koncentracji kierowcy. Pomimo rozwoju w branży, opony nadal drgają i generują hałas. Duży wpływ na te parametry ma rzeźba bieżnika w danej oponie. Niestety modele o dobrej przyczepności są zazwyczaj bardziej hałaśliwe.
Trwałość
Trwałość, czyli odporność opony na zużycie, jest przełożeniem na ilość wykonanych kilometrów w standardowych warunkach, aż do momentu zdarcia bieżnika. Mówi się, że bezpieczną granicą zużycia jest moment, w którym mamy jeszcze 3-4 mm rzeźby bieżnika. Trwałość opony jest powiązana z:
- rodzajem mieszanki gumowej, którą użyto do produkcji opony,
- konstrukcji opony,
- prędkości z jaką jeździmy,
- ciśnienia w oponie,
- stylu naszej jazdy,
- stanu technicznego zawieszenia,
- poziomu obciążenia.
Przyczepność w warunkach zimowych
W przypadku opon zimowych niezwykle ważnym parametrem jest przyczepność opon w warunkach zimowych. Wiąże się on z możliwością wyhamowania pojazdu w trudnych zimowych warunkach, zachowaniu prawidłowego toru jazdy i zapewnienia bezpieczeństwa podczas skręcania i innych manewrów. Te wszystkie elementy są możliwe dzięki zastosowaniu odpowiedniej rzeźby bieżnika oraz mieszanki gumy.
Dobra jakość opon oraz ich przyczepność zimą jest niezwykle ważna
Jak sprawdzić zużycie opon?
Nie ulega wątpliwości, że jazda na zużytych oponach o słabych osiągach może zagrażać naszemu bezpieczeństwu, dlatego bardzo ważne jest, aby monitorować ich kondycję. Wszyscy producenci opon umieszczają na nich tak zwany wskaźniki zużycia, który jest małym gumowym paskiem, umieszczonym na dnie rowka, o grubości 1,6 mm. Jeżeli nasz bieżnik zrówna się z tym wskaźnikiem, należy zmienić nasze opony na nowe. Dodatkowo dobry stan techniczny opony to nie tylko głęboki bieżnik, ale również wiek ogumienia. Mówi się, że nie powinniśmy stosować opon starszych niż 10- letnie, jednak większość producentów zaleca wymianę nawet po 6 latach użytkowania.
Jak odczytać datę produkcji na oponie?
Data produkcji powinna być umieszczona na oponie w formie ciągu cyfr- z czego tak naprawdę datę reprezentują 4 ostatnie. Pierwsza i druga cyfra oznacza tydzień produkcji, natomiast trzecia i czwarta - rok produkcji. Przykładowo jeżeli 4 ostatnie cyfry to: 0619 to oznacza, że opona została wyprodukowana w szóstym tygodniu 2019 roku. Jeżeli chcesz sprawdzić dokładniej stan swoich opon, należy udać się do fachowca, który oceni, czy możesz czuć się bezpiecznie na swoim aktualnym ogumieniu.