Jazda samochodem z przyczepą kempingową

Jazda samochodem z przyczepą kempingową to coraz popularniejsza forma podróżowania. Wymaga jednak odpowiedniego przygotowania teoretycznego i praktycznego. Warto zapoznać się z przepisami dotyczącymi przyczep kempingowych w Polsce i krajach Europy, które będą celem podróży. 

Czym jest caravaning i dlaczego warto się na niego zdecydować? 

Caravaning jest formą podróżowania wypoczynkowego z wykorzystaniem przyczepy kempingowej. To metoda popularna od kilkudziesięciu lat, jednak w ostatnich latach można zauważyć rozwój infrastruktury dla miłośników kempingów zarówno w Polsce, jak i całej Europie. Trend ten stał się widoczny zwłaszcza po pandemii z uwagi na liczne obostrzenia. Zwolennicy caravaningu kupują własne przyczepy kempingowe lub wypożyczają je na okres wakacyjny. 

Jazda z przyczepą kempingową – najważniejsze zasady 

Przed wyruszeniem w drogę należy się upewnić, czy przyczepa jest w pełni sprawna technicznie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, powinna być poddawana corocznemu przeglądowi. Mechanicy sprawdzają stan opon, oświetlenie czy układ hamulcowy. Na podstawie tych danych weryfikują, czy przyczepa może być eksploatowana w kolejnych sezonach. 

Co należy sprawić przed wyruszeniem w trasę?  

Każdorazowo należy skontrolować poziom ciśnienia w oponach. Ponadto należy upewnić się, że wszystkie światła i układ hamulcowy działają. Zestaw pojazdów powinien mieścić się we wskazanych normach określających szerokość (2,55 m), wysokość (4 m) oraz długość (18,75 m). W Polsce określa się, że jeśli zestaw jest cięższy niż 3,5 t, wówczas obowiązuje system poboru opłat viaTOLL (drogi krajowe). 

Jakich przepisów należy przestrzegać? To zależy od wagi 

Istotną rolę odgrywa masa całkowita przyczepy. Wyróżnia się dwie kategorie: 

1. Przyczepa lekka (do 750 kg). Aby móc korzystać z tej przyczepy, należy mieć prawo jazdy kategorii B. Zestaw z uwzględnieniem wagi przyczepy do 750 kg nie może przekroczyć 4250 kg. 

2. Przyczepa ciężka (powyżej 750 kg). W tym przypadku obowiązują nieco inne przepisy. Według przepisów masa całkowita samochodu musi być o 1/3 niż większa niż przyczepy. W tym przypadku konieczne będzie prawdo jazdy kat. B z kodem 96. Aby go zdobyć, nie trzeba uczęszczać na zajęcia teoretyczne, ale przystąpić do egzaminu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. 

Jak załadować przyczepę przed ruszeniem w trasę?

Ładunek wpływający na wagę całego zestawu jest bardzo istotną zmienną w podróży oraz przygotowaniu zestawu do trasy. Przede wszystkim ciężar powinno się rozmieścić równolegle, aby żadna część przyczepy nie przeważała. Ma to duże znaczenie na sprawność haka holowniczego. Zgodnie z przyjętymi zasadami najcięższe ładunki umieszcza się na środku, warto je także zabezpieczyć pasami, aby nie przemieszczały się w trakcie jazdy po krętych drogach. Na półkach w części pod sufitem powinny znajdować się wyłącznie najlżejsze przedmioty.

Gdy ładunek jest dłuższy od samej przyczepy, niezbędne będzie oznaczenie go czerwoną flagą. Na czas podróży wszystkie okna powinny być zamknięte. Odpowiednie umieszczenie bagażu jest ważne z uwagi na względy bezpieczeństwa. Przeładowanie lub nieprawidłowe umieszczenie ładunku może mieć tragiczne skutki, szczególnie jeśli samochód porusza się po stromym terenie. Warto dodatkowo zapoznać się ze szczegółami dotyczącymi rekomendowanego lokalizowania obciążeń na stronach dedykowanych caravaningowi

Limity wagowe to jedna z najważniejszych regulacji dotycząca samej przyczepy. W Europie obowiązują konkretne ograniczenia, a za ich przekroczenie nakładane są wysokie kary, zwłaszcza w krajach niemieckojęzycznych. Podróżując przez Niemcy czy Austrię można spotkać się z częstymi kontrolami. Służby w sezonie wakacyjnym często ważą przyczepy przed dopuszczeniem ich do ruchu drogowego. 

Jazda samochodem z przyczepą kempingową – na co zwrócić uwagę? 

Przed wyjazdem w dalszą podróż, nawet już po zdobyciu niezbędnych uprawnień, warto kilkukrotnie przejechać się po pustym parkingu czy po placu manewrowym. Pozwoli to na zyskanie wprawy. Podczas jazdy należy zachować szczególną ostrożność, głównie z uwagi na ograniczoną widoczność.

Problemem może się okazać również sposób poruszania się, gdyż przyczepa nie zawsze przemieszcza się po linii prostej, co wymaga zatrzymania się i sprawdzenia wszystkich zabezpieczeń. Może to wynikać nie tylko z nieprawidłowego umieszczenia obciążenia, ale również niekorzystnych warunków atmosferycznych, w tym silnych podmuchów wiatru.

Najistotniejsza jest jednak wydłużona droga hamowania. Hamulec powinien być wciskany znacznie wcześniej niż w pojeździe bez przyczepy. Samochód z przyczepą również inaczej powinien skręcać. Należy brać zdecydowanie szersze zakręty. Ponadto wyprzedzanie nie zawsze jest możliwe, manewr ten należy wykonywać tylko wtedy, gdy jest to konieczne. 

Gdzie można się zatrzymywać na postój? 

Podróżowanie po Europie samochodem z przyczepą kempingową nie jest wbrew pozorom łatwe. W wielu krajach UE nocowanie poza wyznaczoną strefą jest nielegalne i może być karane. W Portugalii, Chorwacji czy Austrii nie zatrzymamy się poza strefą.

Podróże po Polsce nie są objęte zakazem tzw. nocowania na dziko. Nie oznacza to jednak, że można zatrzymać przyczepę gdziekolwiek. Przed wjazdem na teren prywatny należy uzyskać zgodę właściciela terenu. W lasach wskazano konkretne obszary, w których dopuszczalne jest biwakowanie. 

Ważną kwestią w kontekście podróżowania samochodem z przyczepą kempingową jest opróżnianie pojemników na wodę i czyszczenie chemicznej toalety. Można to robić wyłącznie we wskazanych punktach. 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.