Zderzenie pojazdu z pociągiem na przejeździe kolejowym grozi śmiertelnym wypadkiem ze względu na ciężar i prędkość pociągu. Z tego powodu przejścia, są zabezpieczone szlabanami, znakami świetlnymi, krzyżami ostrzegawczymi i wreszcie przepisami ruchu drogowego, które dokładnie określają, jak kierowca powinien się zachowywać podczas przejazdu. Tak więc nawet te przejścia, które nie mają fizycznego zabezpieczenia, są zabezpieczone prawnie.
Niebezpieczne sytuacje na przejazdach kolejowych — jak najczęściej dochodzi do wypadków?
- Nieuwaga i zmęczenie kierowcy samochodu są bardzo niebezpieczne. W takich sytuacjach łatwo przegapić przejazd.
- Słońce może oślepić kierowcę lub sprawić, że migające czerwone światła będą mniej widoczne. Dlatego trzeba być bardzo ostrożnym i jeśli nie widać dobrze świateł, lepiej będzie zatrzymać się przed przejazdem kolejowym i dobrze się rozejrzeć.
- Jeśli szlabany są podniesione, ale czerwone światła nadal migają, nigdy nie należy wjeżdżać ani wchodzić na przejście. Bramy mogą się ponownie zamknąć i może przyjechać kolejny pociąg. Na przejście można wjechać tylko wtedy, gdy nie migają czerwone światła, są one nadrzędne w stosunku do szlabanów.
- Bariery mogą również mieć awarię, dlatego nigdy nie wolno wjeżdżać na skrzyżowanie, jeśli migają czerwone światła ostrzegawcze.
Przejście bez szlabanów i świateł
Bądź bardzo ostrożny na tego typu skrzyżowaniach, a także uważnie słuchaj. Zbliżając się do tego typu przejazdu, pociąg musi zatrąbić klaksonem, aby był nie tylko widoczny, ale i słyszalny. Lepiej ścisz radio lub otwórz okno, zatrzymaj się przed przejściem i dobrze się rozejrzyj.
Awaria na skrzyżowaniu
Jeśli z jakiegoś powodu zatrzymasz się na przejeździe kolejowym i nie możesz jechać dalej, a pociąg nie jedzie, zadzwoń pod numer 112 i poinformuj, na którym przejeździe to się stało. Każdy przejazd kolejowy jest ponumerowany, dzięki czemu od razu wiadomo, o który przejazd chodzi. Oznaczenia zawsze zaczynają się od litery P., i znajdują się na odwrocie krzyża ostrzegawczego lub urządzenia świetlnego. Policja będzie miała więc miejsce na uniknięcie wypadku, czyli zatrzymanie pociągów.
Niefunkcjonalna sygnalizacja
W przypadku napotkania niedziałającej sygnalizacji lub barier trzeba niezwłocznie zgłosić ten fakt pod numer 112 (zgodnie z opisem w poprzednim punkcie).
Mandat na przejeździe kolejowym — ile zapłacą kierowcy?
- 2000 złotych – przejechanie przejazdu kolejowego na czerwonym świetle, które jest emitowane przez sygnalizator;
- 2000 złotych – wjazd na przejazd kolejowy, w momencie, gdy nie ma miejsca, aby go opuścić
- 1000 złotych – za wyprzedzanie innego pojazdu na przejeździe kolejowym lub przed nim;
- 1000 złotych – za wyprzedzanie w momencie przejeżdżania przez tory tramwajowe albo bezpośrednio przed nimi;
- 300 złotych – zatrzymywanie się na przejazdach kolejowych albo tramwajowych w odległości mniejszej niż dziesięć metrów od przejazdu;
- 300 złotych – pozostawienie pojazdu na przejeździe kolejowym lub tramwajowym.
Bardzo ważne, abyśmy zachowywali szczególną ostrożność przy każdym przejeździe kolejowym, nie tylko tym, który nie posiada świateł i barierek.