Alternator to przede wszystkim generator prądu, dlatego też jest on jednym z podstawowych elementów układu elektrycznego pojazdu. Objawy awarii alternatora to głównie problemy związane z ładowaniem akumulatora (np. szybkie rozładowywanie) czy też usterki podzespołów elektrycznych. W tego typu przypadkach najrozsądniejszym rozwiązaniem może okazać się usługa regeneracji alternatora.
Na czym właściwie polega regeneracja alternatora?
Usterki alternatora mogą być początkowo ledwo zauważalne. Najczęściej typowe objawy to na przykład przygasające reflektory, częste przepalanie żarówek, nieprawidłowe działanie migaczy, nietypowe odgłosy spod maski czy też bardzo szybkie rozładowywanie akumulatora mimo przejechania odpowiedniego dystansu.
Dlatego też odpowiednia i profesjonalna regeneracja alternatora może przywrócić go do pełnej sprawności. Po zidentyfikowaniu przyczyny uszkodzenia alternator jest demontowany w celu usunięcia zanieczyszczeń, a także korozji. Kolejnym krokiem w regeneracji alternatora jest między innymi wymiana zużytych części (np. szczotek czy też łożysk). W przypadku uszkodzenia uzwojeń alternator jest przewijany.
Częstą usterką jest wadliwy regulator napięcia. W związku z tym najlepiej jest go jak najszybciej wymienić, zanim spowoduje on poważniejszą usterkę. Przed montażem naoliwić elementy, a także posmarować pastą przewodzącą. Dobre zakłady regenerujące alternatory regenerują również obudowę. Jest ona najpierw piaskowana w celu usunięcia rdzy. Potem następuje jej malowanie. Na końcu alternator jest testowany na stanowisku badawczym i następnie przekazany klientowi.
Regeneracja to wymiana zużytych części na nowe, wysokiej jakości, przy czym odpowiednie prace wykonuje specjalista.
Czy opłaca się regeneracja alternatora?
Alternatory są bardzo skomplikowane i tym samym zakup nowych lub też używanych części może być sporym wydatkiem. Kupno używanego alternatora jest również ryzykowne, ponieważ nie zna się do końca jego stanu technicznego i tego, czy z czasem się on po prostu nie zepsuje. W związku z tym bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest renowacja alternatora. Takie rozwiązanie może znacznie obniżyć koszty, a profesjonalna naprawa daje gwarancję znacznego przedłużenia żywotności tego rodzaju urządzenia.
Samodzielna wymiana generatora, a także dbanie o resztę podzespołów może być czasochłonne i bardzo skomplikowane. Alternator zregenerowany przez mechanika kosztuje od 70 do około 150 zł. Ceny różnią się w zależności od danego specjalisty, a także lokalizacji danej stacji. Warto też przygotować się na opłaty związane z wymianą poszczególnych podzespołów w przypadku ich uszkodzenia. Warto zaznaczyć, że zakup nowego alternatora to wydatek rzędu 500 zł,
Regeneracja jest tańszym, a także skutecznym rozwiązaniem. Dlatego też oddając alternator, kierowcy mogą liczyć na obniżenie kosztów o około 100-250 zł. Cena regeneracji zależy ściśle od rodzaju danej awarii i trudno jest do końca powiedzieć, ile dokładnie będzie kosztować.
I tak na przykład w Katowicach średni koszt naprawy alternatora wynosi od 153 zł do 330zł, w Krakowie od 67zł do 435 zł, w Warszawie od 370zł do 687zł.
Co to jest alternator?
Alternator jest elementem instalacji elektrycznej samochodu lub też innego pojazdu. Jest również nazywany generatorem elektrycznym czy też silnikiem elektrycznym.
Generator dostarcza energię elektryczną, gdy akumulator pojazdu się rozładowuje. Przydaje się do uruchamiania samochodu i innych urządzeń, gdy bateria jest rozładowana.
Warto zaznaczyć, że akumulator jest odpowiedzialny za dostarczenie energii elektrycznej do uruchomienia pojazdu. Natomiast po uruchomieniu silnika pierwszą linię funkcji przejmuje właśnie opisywany powyżej alternator. Przetwarza on energię mechaniczną z momentu obrotowego wału korbowego silnika na prąd zmienny potrzebny do ładowania akumulatora i tym samym obsługuje wszystkie elementów elektryczne samochodu. Jego nieprawidłowe działanie może doprowadzić do uszkodzenia elektroniki pojazdu.
Należy również podkreślić, że alternatory generują trójfazowy prąd zmienny, ale wszystkie urządzenia w pojeździe są na prąd stały i dlatego też muszą być odpowiednio przekształcone za pomocą diod prostowniczych. W związku z tym ich zadaniem jest przekształcanie prądu zmiennego na prąd stały. Alternatory posiadają także element zwany regulatorem napięcia, który przede wszystkim ogranicza napięcie, a także co najważniejsze utrzymuje je na poziomie około 14,4 V, niezależnie od prędkości obrotowej silnika.
Alternatory składają się z wielu elementów i dlatego też nagrzewają się podczas normalnej pracy. Może to powodować różnego rodzaju awarie, co będzie skutkowało wymianą lub regeneracją alternatora.
Regeneracja alternatora- Podsumowanie
Alternator to podstawowy i niezbędny element w każdym samochodzie. Podczas jazdy alternator w pełni ładuje akumulator.
Co powoduje, że alternatory się psują? Alternatory mogą się zepsuć, ponieważ często pasek napędowy pęka lub ma niewystarczające napięcie. Innym powodem awarii tego rodzaju urządzenia jest zużywanie się niektórych elementów. Często łożyska, a także szczotki zużywają się podczas użytkowania. W przypadku awarii alternatora należy go jak najszybciej zdemontować, wymienić i naprawić w specjalistycznym warsztacie.
Regeneracja alternatora zapewnia tanie, a także skuteczne rozwiązanie w zakresie wymiany zużytych lub całkowicie niesprawnych części urządzenia. Pierwszy etap obejmuje głównie czyszczenie oraz przegląd techniczny alternatora. Czynności te powtarza się po zdemontowaniu alternatora. Jest to konieczne dla udanej regeneracji komponentów, ponieważ daje to możliwość sprawdzenia poziomu zużycia każdego minimalnego elementu.
W związku z tym warto zdecydować się na regenerację alternatora w naszych samochodach. Jest to zdecydowanie tańsza opcja niż zakup nowego urządzenia, którego koszt może być naprawdę duży i wynosić nawet od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych.
Naprawa alternatora wymaga wymiany lub regeneracji jego elementów, ale wybór właściwej techniki naprawy zależy od:
-Możliwości technicznej warsztatu,
-Posiadania określonych komponentów,
-Odpowiedniej wiedzy pracowników.