Pojazdy samochodowe jeżdżące każdego dnia po drogach bardzo często są do siebie dość podobne. Spore grono kierowców preferuje standardową stylizację pojazdów, ponieważ samochody służą do transportu i najważniejszy dla takich osób jest aspekt funkcjonalny. Istnieje jednak wielu pasjonatów motoryzacji szukających nowoczesnych, nieszablonowych rozwiązań zapewniających wyróżnienie z tłumu. W związku z tym producenci starają się szukać nieszablonowych rozwiązań technologicznych oraz projektowych, które będą czymś nowym i ciekawym dla kierowców. To dlatego produkowane są samochody koncepcyjne służące do zaprezentowania planów koncernów motoryzacyjnych. Ponadto dzięki nim można uzyskać recenzje fachowców oraz opinie klientów.
Do jakich celów i zadań wykorzystywane są samochody koncepcyjne?
Samochody koncepcyjne są pojazdami, w których wykorzystywane są rozwiązania, które do tej pory nie były wcześniej spotykane na nowoczesnym rynku. Takie pojazdy są prezentowane ewentualnym odbiorcom jeszcze przed rozpoczęciem produkcji i sprzedaży. Dzięki takim prezentacjom, koncerny motoryzacyjne mają możliwość zapoznania się z reakcją potencjalnych klientów, którzy mogliby interesować się zakupem takiego pojazdu.
Jeżeli odbiór takiego nowoczesnego pojazdu będzie pozytywny ze strony publiczności, wówczas firma odpowiedzialna za projekt będzie wiedzieć, że dalsza inwestycja w produkcję konkretnego modelu, reprezentowanego przez samochód koncepcyjny, jest jak najbardziej opłacalna.
Z drugiej strony dzięki negatywnym opiniom można odpowiednio szybko anulować produkcję pojazdu lub wykonać na nim różne prace nakierowane na wprowadzenie odpowiednich poprawek zgodnie z aktualnymi potrzebami użytkowników.
Ponadto prezentacja samochodu koncepcyjnego stanowi doskonałą okazję dla producentów i projektantów, aby zaprezentować swoje możliwości i plany rozwojowe konkretnej marki. To z kolei przekłada się na zyskanie dużej renomy w szeroko pojętej branży motoryzacyjnej.
Czym są samochody koncepcyjne?
Oczywiście każdy pojazd posiadający zupełnie nowy wygląd lub jakieś nietypowe rozwiązania technologiczne, jest na początku czyimś pomysłem. Takie pomysły inżynierów i projektantów, które nie zostały wprowadzone na rynek pojazdów mechanicznych, są przedstawione światowym odbiorcom właśnie pod postacią samochodów koncepcyjnych.
Innymi słowy, samochód koncepcyjny to pierwsza wizja przedstawiająca design i technologie, których wprowadzenie na rynek jest dopiero planowane. To właśnie dlatego pojazdy koncepcyjne wyróżniają się pod względem wyglądu wśród innych samochodów, które można codziennie obserwować na drogach i w salonach samochodowych. W takich autach można więc oczekiwać stosowania rozwiązań technicznych, których stosowanie nie jest jeszcze powszechne oraz które nie znajdują się jeszcze w pojazdach dostępnych na rynku.
Prototypy a samochody koncepcyjne
Dość często samochody koncepcyjne są mylone przez wielu ludzi z prototypami. Okazuje się jednak, że słowa te nie oznaczają tego samego. Trzeba bowiem pamiętać, że pojazdy koncepcyjne odróżniają się od prototypów tym, że mamy do czynienia z modelami bez napędu, hamulców, układu kierowniczego oraz innych elementów, a ich konstrukcja jest bardzo sztywna.
Samochody koncepcyjne służą do przedstawienia pewnych pomysłów i nie muszą być stworzone tak, aby były w stanie jechać. W takich jednostkach pokazowych umieszcza i prezentuje się elementy, które może zostaną wykorzystane w przyszłości w pojazdach konkretnej marki. Pod pojęciem prototypu należy z kolei rozumieć samochód sprawny technicznie, który można przetestować pod kątem prawidłowego działania wykorzystanych jednostek, układów oraz innych rozwiązań przed rozpoczęciem seryjnego produkowania określonego modelu.
Historia i ciekawe przykłady samochodów koncepcyjnych
Za pierwszy pojazd koncepcyjny uznano model Buick Y-Job, który powstał w 1938 roku. Został on stworzony przez Harley’a Jeffersona Earla w celu prezentowania nowych rozwiązań technologicznych, których wprowadzenie było planowane przez grupę General Motors. Już w latach 20. XX wieku wytworzono model Auburn Cabin Speedster mający pełnić taką funkcję. Spełniał ją jednak zaledwie przez miesiąc i spłonął po kilku pokazach, dlatego jest on często pomijany w historii samochodów koncepcyjnych.
Dopiero po II wojnie światowej, koncerny motoryzacyjne zaczęły w ramach reguły prezentować samochody koncepcyjne w ramach jednego z początkowych etapów przed masową produkcją konkretnego modelu auta. Był to bowiem okres, w którym producenci aut zaczęli tworzyć swoje pojazdy z myślą o szerszych grupach odbiorców, a samochody stały się bardziej dostępne i powszechne. Tworzenie aut koncepcyjnych sprawiło, że producenci mogli łatwiej docierać do swoich przyszłych klientów. Samochody tego rodzaju spełniały więc zadania reklamowe.
Pierwsze samochody koncepcyjne prezentują się następująco:
- Auburn Cabin Speedster − stworzono go w latach 1928-1929 w Detroit. Posiadał on aluminiową karoserię z miejscami dla dwóch osób. Projektant wzorował się na opływowych kształtach. W tym samochodzie zamontowano silnik 8-cylindrowy Lycoming, którego moc to 125 KM. Ponadto w samochodzie tym zamontowano układ hamowania bazujący na hamulcach hydraulicznych.
- Buick Y-Job − ten model wytworzono w 1938 z przeznaczeniem jako pojazd do celów pokazowych. Cechą charakterystyczną tego pojazdu jest grill zamontowany z przodu. Ten element jest stosowany aż po dziś dzień w samochodach pochodzących ze stajni General Motors.
- GM Le Sabre − jest to auto wzorowane na Buicku Y-Job, stanowiące kolejne auto koncepcyjne, które stworzył Harley Earl. Model ten stworzono w 1951 roku, a jego konstrukcja nawiązuje do ogromnej fascynacji Amerykanów lotnictwem. Ten pojazd koncepcyjny dysponuje szerokim i długim nadwoziem wraz z wieloma elementami, których kształt jest podobny do elementów rakiet albo samolotów. W pojeździe tym wykorzystano sporo elementów chromowanych, a jako silnik wykorzystano aluminiową jednostkę V-8 HEMI 335 KM.
- Bugatti Type 57SC Atlantic − jest to unikalny pojazd, w przypadku którego światło dzienne ujrzały tylko trzy egzemplarze. Oficjalnie jest to następca Bugatti Aérolithe. Model ten stworzono w 1938 roku, a jego cechą charakterystyczną i wyróżniającą była nieregularna konstrukcja nadwozia. Obejmowała ona nietypowy kształt drzwi, błotniki o dużym rozmiarze, płetwę oraz szew grzbietowy. Za parametry dynamiczne odpowiadała z kolei 8-cylindrowa jednostka napędowa o mocy 170 koni mechanicznych.
- Aston Martin Atom − jest to pierwszy europejski samochód koncepcyjny, który ujrzał światło dzienne w 1939 roku.
- Abarth 1500 Biposto − auto koncepcyjne, którego twórcą jest Franco Scaglione. Model ten powstał w 1952 roku, a jego charakterystyczne elementy to trzy lampy przednie oraz opływowe, ergonomiczne nadwozie. Ponadto w modelu tym wykorzystano jednostkę napędową o mocy 73 KM.
- Chrysler Turbine Car − jest to model Chryslera, który powstał w 1963 roku i miał być napędzany turbiną gazową. Zamontowano w nim silnik o mocy 130 koni mechanicznych.
Targi i imprezy motoryzacyjne, na których możliwe jest zaobserwowanie aut koncepcyjnych
Najczęściej pojazdy koncepcyjne można spotkać w czasie najbardziej prestiżowych imprez o tematyce motoryzacyjnej. Do grona najbardziej prestiżowych targów i wystaw samochodowych zaliczają się wydarzenia w Genewie, Paryżu, Tokio, Frankfurcie oraz Detroit.
To w czasie takich wydarzeń osoby odpowiedzialne za projektowanie i tworzenie samochodów koncepcyjnych, mogą sprawdzić czy dany pojazd z nowymi i nietypowymi rozwiązaniami wzbudza bardziej pozytywne czy też negatywne emocje.
Oczywiście od reakcji mediów i samej publiczności zależy to czy dany pojazd albo marka będzie powszechnie produkowana, przejdzie modyfikacje lub zostanie wycofana. Istnieją bowiem przypadku negatywnego odbioru aut koncepcyjnych przez publiczność co z kolei wiązało się z wycofaniem auta z produkcji.
Prestiżowe wydarzenia z samochodami koncepcyjnymi prezentują się następująco:
- Międzynarodowy Salon Samochodowy w Paryżu,
- Internationale Automobil-Ausstellung we Frankfurcie,
- North American International Auto Show w Detroit,
- Tokyo Motor Show,
- Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie.