Jeśli mowa o latach 80. XX wieku w branży motoryzacyjnej, trzeba pamiętać, że jest to okres, w którym spore grono producentów wprowadziło na rynek różne modele aut, które aż po dziś dzień są uznawane za klasyki. Warto przypomnieć sobie najciekawsze i najlepsze modele pojazdów standardowych oraz sportowych z tego czasu.
Popularne pojazdy z lat 80.
W pierwszej kolejności dobrze jest zwrócić uwagę na samochody, które może nie są dynamicznymi pojazdami sportowymi, ale i tak zapisały się w pamięci wielu ludzi z innych istotnych powodów. Na pierwszy rzut oka wyglądają one zwyczajnie, jednak potrafiły zaskarbić sobie sympatię milionów ludzi na całym świecie.
Peugeot 205
Z pozoru jest to standardowy miejski pojazd o nadwoziu hatchback. Ten model wprowadzono na rynek w 1983 roku i został on uznany za przełom dla koncernu Peugeot, który do tego czasu specjalizował się w wytwarzaniu większych aut sedan. Szczególnie wersja GTI przypadła do gustu użytkownikom i fachowcom. Silnik o mocy 105 KM idący w parze z niewielką masą pojazdu to czynniki, które zapewniły doskonałą dynamikę oraz zwrotność. Auto to jest dowodem na możliwość uzyskania sporych osiągów bez ogromnej mocy.
Ciekawe jest to, że model Peugeot 205 w wersji T16 stał się jednym z najsławniejszych pojazdów w historii rajdów. W okresie od 1987 do 1989 roku kierowcy jadący tym autem, wygrywali Rajd Dakar.
Audi Quattro
Był to seryjnie produkowany pojazd osobowy wyposażony w napęd na cztery koła. Takie rozwiązanie było wcześniej czymś absolutnie niemożliwym, dlatego właśnie Audi Quattro zapadło w pamięć wielu osobom. Głównym celem tego modelu było odnoszenie sukcesów w rajdach samochodowych (szczególnie chodzi tu o wersję Sport Quattro S1, której udało się odnieść sporo sukcesów). Okazało się jednak, że model ten zyskał uznanie nie tylko w świecie sportów motorowych, ale również wśród zwyczajnych użytkowników.
Standardowy model został wyposażony w silnik o dużej mocy 220 koni mechanicznych. Napęd 4x4 wpływał z kolei bardzo korzystnie na komfort podróżowania. To właśnie od tego modelu marka Audi zaczęła być również kojarzona z pojazdami sportowymi.
Mazda MX-5
Jest to jeden z najpopularniejszych samochodów typu roadster w branży motoryzacyjnej. Zaliczył on swój debiut w 1989 roku i od tego czasu udało się sprzedaż ponad 900 tysięcy egzemplarzy. Samochód ten jest popularny aż po dziś dzień, czego dowodem jest fakt produkcji już czwartej generacji. Mazda MX-5 jest autem, którego użytkowanie stanowi dużą przyjemność dla kierowców.
Model ten jest lekki, niedrogi, a jego styl jest prosty i nie obejmuje wielu udziwnień oraz zbędnych elementów. Kierowcy doceniają również niskie osadzenie w fotelu. Ze względu na swoje atuty, Mazda MX-5 została uznana za jeden z najlepszych pojazdów japońskich wszechczasów.
Mazda MX-5
Lancia Delta
Jest to kolejny pojazd, który zyskał miano legendy rajdów samochodowych. Pierwsze egzemplarze tego modelu pojawiły się pod koniec lat 70., jednak największą popularność udało się uzyskać w latach 80., gdy na rynku pojawiły się wersje sportowe Integrale oraz HF.
Na pierwszy rzut oka pojazd ten wygląda na kanciasty i toporny. Trzeba jednak pamiętać, że został on skonstruowany z dbałością o każdy szczegół, tak aby możliwe było wykorzystanie jego pełnego potencjału. Potwierdzeniem renomy tego samochodu są nie tylko pozytywne opinie uczestników rajdów. Lancia Delata jest bowiem laureatką nagrody Europejskiego Samochodu Roku 1980.
BMW E31
Nie wolno zapominać o segmencie pojazdów bardziej luksusowych. Model BMW serii 8 (E31) został wprowadzony na rynek w 1989 roku. Cechą charakterystyczna tego pojazdu była dynamiczna i agresywna sylwetka, a wewnątrz pojazdu znajdowała się klimatyzacja oraz tapicerka ze skóry.
Model ten nigdy nie osiągnął wielkiego sukcesu, pomimo swojego potencjału. Problemem bowiem były wysokie koszty przygotowania modelu, które sprawiły, że mało osób było stać na zakup tego drogiego samochodu.
Mercedes-Benz 124
Jest to samochód, którego nie trzeba przedstawiać. Potwierdzeniem jego wysokiej popularności jest fakt sprzedaży ponad 2,5 milionów egzemplarzy. Prezentowany samochód był następcą modelu Mercedes W123, który cieszył się ogromną popularnością w latach 70. Podobnie jak swój poprzednik, model W124 charakteryzuje się wysoką niezawodnością.
W każdej wersji nadwozia, napędu oraz silnika (od 105 do 385 KM), samochód ten wyróżniał się pod względem trwałości. To sprawiło, że cieszy się on dużą popularnością wśród wielu użytkowników aż po dziś dzień.
Godne uwagi pojazdy sportowe lat 80.
Można śmiało zauważyć, że w latach 80. powstało wiele pojazdów, które nie prezentowały się może jakoś wyjątkowo na pierwszy rzut oka, ale potrafiły pokazać swoje możliwości w różnych warunkach. Trzeba pamiętać, że w okresie tym po raz pierwszy koncerny motoryzacyjne produkowały pojazdy przeznaczone do zadań innych niż codzienne użytkowanie na ulicach. Chodzi tutaj o modele sportowe.
Ferrari F40
W tym przypadku mamy do czynienia z jednym z legendarnych modeli sportowych. Ferrari F40 posiadało charakterystyczną sylwetkę z dużym spojlerem z tyłu. Model ten zadebiutował w 1987 roku w ramach uczczenia 40-lecia istnienia marki Ferrari. Aż po dziś dzień jest to jeden z najpopularniejszych i najbardziej charakterystycznych modeli tej marki.
Samochód ten posiadała prostą, ale wyrafinowaną konstrukcję. Był to model lekki z potężnym silnikiem o mocy 478 koni mechanicznych. Połączenie specjalnej technologii z wysoką jakością wykonania pozwoliło na zyskanie wielu zwolenników tego supersamochodu.
Ciekawostką jest to, że koncern Ferrari planował wyprodukowanie zaledwie 400 sztuk modelu F40. Duży sukces sprawił jednak, że w okresie od 1987 do 1992 roku wyprodukowano łącznie 1315 sztuk.
Ferrari F40
Porsche 959
Model ten był produkowany w latach 1986 - 1989. Łącznie udało się stworzyć 337 egzemplarzy mimo, że w czasie pierwszego pokazu zamówiono ponad 200 sztuk. Jeśli chodzi o Porsche 959 to auto to nie było produkowano z myślą o zwyczajnych użytkownikach dróg. Celem producenta było osiągnięcie sukcesów w rajdach i wyścigach samochodowych. Oczywiście model ten osiągał wspomniane sukcesy. Dzięki rozpędzeniu go do 317 km/h, Porsche 959 zostało uznane za najszybszy samochód na świecie.
Chevrolet Corvette C4
Jest to legendarny pojazd produkcji amerykańskiej, którego czwarta generacja była produkowana w latach 80. W porównaniu ze swoimi poprzednikami, pojazd ten zyskał bardziej nowoczesną i "gładszą" konstrukcję. Pozostawiono w nim jednak charakterystyczną budowę tylnej szyby oraz wysuwane światła przednie. Ponadto cechą charakterystyczną stało się nowoczesne wnętrze z elektronicznym wyświetlaczem z obrotomierzem i prędkościomierzem.
Chevrolet Corvette C4
BMW M3
W 1982 roku na rynek wprowadzono drugą generację BMW serii 3. Modele kombi oraz kabriolety były doskonale dopasowane do gustów młodych, ale majętnych klientów. Sensacją stał się jednak model sportowy M3 osiągający prędkość maksymalną na poziomie 240 km/h. Dzięki temu zyskał miano jednego z najlepszych pojazdów niemieckich w historii. W parze z sukcesami rajdowymi poszły też sukcesy sprzedażowe. Udało się bowiem sprzedać aż 18 tysięcy egzemplarzy tego modelu.
Lata 80. w branży motoryzacyjnej
Jeśli mowa o branży motoryzacyjnej w latach 80. to trzeba pamiętać, że był to okres kontrastów. Innymi słowy modele produkowane przez różne koncerny były zróżnicowane i trudno było je zaliczyć do jednej kategorii. To właśnie wtedy na drogach zaczęły się pojawiać klasyki, które są popularne aż do dziś. Pozornie zwyczajne samochody zaskakiwały swoimi osiągami, trwałością czy też ponadczasowym designem. Tak właśnie narodziło się wiele motoryzacyjnych legend.
W tych czasach w naszym kraju na drogach pojawiały się Wartburgi, Łady oraz Fiaty. W krajach zachodnich koncerny w tym okresie produkowały coraz bardziej interesujące modele przeznaczone dla zróżnicowanych grup klientów. W ofertach producentów można więc było znaleźć pojazdy takie jak:
- samochody do użytku codziennego,
- rodzinne modele kombi,
- auta w wersjach limitowanych przeznaczone dla ograniczonego grona użytkowników.
Te wszystkie pojazdy charakteryzowały się praktycznie nieograniczoną pomysłowością twórców oraz stylistyką, która ulegała zmianie z upływem czasu.
Oczywiście w latach 80. wprowadzono wiele udoskonaleń w zakresie bezpieczeństwa, a także ochrony środowiska. Podczas produkcji aut brano więc pod uwagę zmieniające się standardy i rosnące wymagania.
Ciekawostką jest to, że właśnie w latach 80. zaczęto stosować katalizatory. Pierwszym koncernem, który montował takie rozwiązania w swoich pojazdach był Opel, który zaczął to robić w 1985 roku.