Błędy popełniane podczas egzaminów na prawo jazdy

Państwowy egzamin na prawo jazdy pozwala na sprawdzenie umiejętności osoby będącej kandydatem na kierowcę. Niestety jest to stresujące przeżycie, a nerwy za kierownicą przekładają się na niską zdawalność. Egzamin praktyczny zwykle zalicza około 40% kursantów. Warto dowiedzieć się czegoś o powszechnych błędach w czasie takich egzaminów.

Powszechne błędy popełniane na placu manewrowym

Okazuje się, że błędy powodujące zakończenie egzaminu są typowe nie tylko dla jazdy miejskiej. Wiele z nich można popełnić na placu manewrowym, a nawet jeszcze przed ruszeniem pojazdem z miejsca.

Co prawda wskazanie świateł czy też wykonywanie czynności z zakresu kontroli i serwisu nie jest trudne. Jednak stres związany z egzaminem sprawia, że często osoby egzaminowane zapominają o właściwym ustawieniu lusterek, fotela oraz zapięciu pasów bezpieczeństwa. Takie zaniedbania uprawniają egzaminatora do zakończenia egzaminu z wynikiem negatywnym.

Najczęściej jednak egzaminy na placu kończą się w wyniku nieprawidłowego wykonania określonych manewrów. Częste błędy w tym zakresie prezentują się następująco:

  • potrącenie lub najechanie na tyczkę albo pachołek w czasie pokonywania łuku,
  • przejechanie linii pasa ruchu (po najechaniu na nią, osobie egzaminowanej przysługuje drugie podejście),
  • nieprawidłowa technika ruszania na wzniesieniu.

Problematyczne jest uczenie się manewrów na pamięć, które uniemożliwia właściwą reakcję w przypadku ewentualnych problemów. Nawet delikatna korekta toru jazdy może być problemem dla osób, które wykonują manewr "z pamięci".

Dla wielu kursantów kłopotliwe jest inne zachowanie pojazdu w porównaniu z tym, które było używane w czasie kursu. Podczas jazdy na placu, dobrze jest postarać się wyczuć auto. Nie należy się spieszyć i warto postarać się zachować spokój w czasie wykonywania manewrów.

Egzamin praktyczny na prawo jazdy składa się z dwóch części

Egzamin praktyczny na prawo jazdy składa się z dwóch części

Błędy popełniane w czasie jazdy miejskiej

Po prawidłowym wykonaniu wszystkich zadań na placu manewrowym, następuje przejście do jazdy miejskiej. Stanowi ona dużą trudność, ze względu na wiele błędów, które można popełnić. Spore ich grono wiąże się z przerwaniem egzaminu.

Warto zwrócić uwagę na te, które są najbardziej powszechne.

  • Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu

Bardzo często problemem dla kierowców jest pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach z drogami równorzędnymi. Innym problemem jest zmiana pasa i włączanie się do ruchu. Takie błędy niestety oznaczają przerwanie egzaminu.

  • Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

Błędem jest nieustąpienie pierwszeństwa oraz nieprawidłowe użycie kierunkowskazu. Sygnalizacja powinna wiązać się z zamiarem, a nie już z wykonywanym manewrem. Często pasy są zmieniane tuż przed skrzyżowaniem, a to prowadzi do najechania na linię ciągłą. Inne problemy to skręt w lewo ze środka drogi jednokierunkowej czy też zjazd z ronda bez sygnalizacji kierunkowskazem.

  • Przestrzeganie wskazań sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych

Wielu kierowców w wyniku stresu nie stosuje się do znaków drogowych oraz wskazań sygnalizacji świetlnej. Powszechnym błędem jest brak całkowitego zatrzymania się przy znaku stop lub sygnalizatorze z warunkową strzałką. Czasami dochodzi do zbyt późnego wjazdu na skrzyżowanie przy tak zwanym późnym żółtym świetle.

  • Postępowanie wobec pieszych i rowerzystów

Kolejną przyczyną problemów ze zdawalnością jest nadmierne skupienie się na jeździe. To z kolei sprawia, że kierujący nie obserwuje otoczenia i może przypadkowo nie wpuścić pieszego na przejście. Innym problemem jest wymijanie rowerzystów w bezpiecznej odległości oraz najeżdżanie na linie ciągłe podczas takich manewrów.

  • Dynamika i bezpieczeństwo jazdy

W czasie egzaminu nie wolno jeździć zbyt szybko ani zbyt wolno. Za błąd uznaje się przestrzeganie dozwolonej prędkości, ale również zbyt wolna jazda utrudniająca ruch innym uczestnikom. Należy więc dopasować prędkość do warunków panujących na drodze i innych okoliczności. Nie wolno też nadużywać sprzęgła, a biegi powinny być zmieniane płynnie. To doprowadzi do uzyskania pozytywnej oceny za dynamikę jazdy oraz jazdę ekonomiczną.

  • Słuchanie poleceń egzaminatorów

Czasami stres może prowadzić do tego, że wykonanie prostych poleceń będzie trudne. Czasami można pomylić się, przy skręcaniu na skrzyżowaniach lub zapomnieć o tym, że brak komendy nakazuje jazdę prosto lub zgodnie z pierwszeństwem. Trzeba pamiętać, że osoba egzaminowana zawsze może poprosić egzaminatora o powtórzenie polecenia.

Nawet jeśli egzamin nie został przerwany w czasie jazdy, nie oznacza to, że został on zaliczony. Egzaminator może udzielić informacji o negatywnym wyniku już po powrocie do ośrodka egzaminacyjnego. Powodem takiego niezaliczenia może być zła technika jazdy lub zbyt duża liczba błędów.

Zdawalność egzaminów na prawo jazdy

Uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami mechanicznymi jest ciężko osiągalne dla wielu ludzi. Na podstawie statystyk dostarczanych przez ośrodki egzaminacyjne, można wyliczyć średnią, która wskazuje, że najczęściej uzyskiwanych jest około 40% rezultatów pozytywnych.

Oznacza to, że ponad połowa osób egzaminowanych nie uzyskuje swoich wymarzonych uprawnień. Przyczyną może być nie tylko stres w czasie egzaminu, ale również za słabe obycie z pojazdem. Dla niektórych standardowy kurs jest wystarczający, podczas gdy inni potrzebują więcej przejechanych godzin. Te czynniki idące niekiedy w parze z brakiem wiedzy, przekładają się na popełnianie różnych błędów w czasie egzaminów.

Jednym z najczęstszych czynników oblewania egzaminu na prawo jazdy jest stres.

Jednym z najczęstszych czynników oblewania egzaminu na prawo jazdy jest stres.

Czy każdy błąd oznacza niezaliczenie egzaminu?

Ciężko jest wymienić wszystkie typy błędów, jakie mogą zostać popełnione w czasie egzaminu na prawo jazdy kategorii B (uprawniające do kierowania samochodami osobowymi). Często egzamin nie jest zaliczany już podczas części teoretycznej (pula pytań przekracza obecnie 3000 i jest na bieżąco aktualizowana). Największe problemy sprawia jednak część praktyczna na placu manewrowym oraz w mieście.

Pocieszające jest to, że nie wszystkie błędy wiążą się z automatycznym zakończeniem i niezaliczeniem egzaminu na prawo jazdy. Zgodnie z polskimi przepisami, kandydat na kierowcę może popełnić jeden błąd w czasie każdego z zadań egzaminacyjnych. Jego powtórzenie wiąże się z jednak z negatywnym wynikiem i nieotrzymaniem prawa jazdy.


Oczywiście istnieją pewne błędy, które od razu kończą się negatywnym wynikiem egzaminu. Chodzi tutaj o postępowanie kierującego, które doprowadziło do powstania zagrożenia w ruchu drogowym. Egzamin zostanie więc zakończony, jeśli kandydat na kierowcę popełni jeden z rażących błędów, takich jak na przykład:

  • spowodowanie kolizji lub wypadku oraz zachowanie mogące doprowadzić do takiego zdarzenia drogowego,
  • wyprzedzanie na przejściu dla pieszych,
  • nieustąpienie pierwszeństwa rowerzyście lub pieszemu,
  • nieprzestrzeganie znaków nakazu, zakazu oraz sygnałów świetlnych,
  • nieustąpienie lub wymuszenie pierwszeństwa przejazdu,
  • przekroczenie dozwolonej prędkości o więcej niż 20 km/h,
  • wykonanie manewru wyprzedzania z nieprawidłowej strony.

Istotne kwestie, o których warto pamiętać

Można zauważyć, że istnieje sporo sytuacji, w których możliwe jest popełnienie pomyłki powodującej niezaliczenie egzaminu. Oczywiście negatywne nastawienie do egzaminu tylko zwiększa stres. O wiele lepiej jest spróbować zachować spokój, wziąć kilka głębokich wdechów i unikać paniki. Trzeba pamiętać bowiem o tym, że egzaminator nie tylko ocenia znajomość przepisów oraz umiejętności kandydata, ale również jego zachowanie i reakcje w trudnych sytuacjach, o które łatwo na drodze.

Przypadkowe zgaśnięcie silnika nie powinno być powodem do stresu, ponieważ może się przytrafić najlepszemu kierowcy. Nieprawidłowe parkowanie zawsze wiąże się z drugim podejściem lub możliwością wykonania korekty. Ponadto zawsze można upewnić się co do polecenia egzaminatora, jeśli jest ono trudne do zrozumienia.

Sposobem na poradzenie sobie z problemami egzaminacyjnymi jest również wykupienie dodatkowych godzin w ośrodku szkolenia. Dodatkowe lekcje nie tylko pozwalają na poprawienie umiejętności, ale również zwiększają poczucie pewności siebie. To z kolei oznacza większe szanse na przebrnięcie przez egzamin bez błędów powodujących jego oblanie.

W czasie dodatkowych godzin można jeszcze bardziej oswajać się z pojazdem. Dodatkowo dobrze jest skupić się na elementach sprawiających największy problem.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.