Jakie samochody najczęściej kupują kierowcy w Europie?

Jeśli chodzi o rynek motoryzacyjny w Europie to przez ostatnie lata można było zauważyć utrzymywanie się stałych trendów. Dużą popularnością cieszyły się modele SUV stanowiące prawie połowę wszystkich rejestrowanych pojazdów. Obserwowany był też znaczący wzrost renomy samochodów z napędem elektrycznym. Pandemia COVID-19 doprowadziła jednak do pewnych zmian rynkowych. Warto dowiedzieć się jakie marki i modele pojazdów były najpopularniejszymi wyborami wśród Europejczyków w ubiegłym 2022 roku.

Najpopularniejsze marki pojazdów w 2022 roku

W 2022 roku europejscy kierowcy najczęściej sięgali po pojazdy marki Volkswagen. W czołówce znalazły się jeszcze dwa niemieckie koncerny, czyli Mercedes (3 miejsce) oraz BMW (4 miejsce). Pierwszą piątkę uzupełniają pojazdy japońskiej marki Toyota (2 miejsce) oraz francuskie Peugeot (5 lokata). Ciekawostką jest to, że ponad 30% kupionych pojazdów było wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Popularność tego mechanizmu rośnie ze względu na jego liczne atuty.

Na podstawie statystyk podanych przez serwis Wybór Kierowców, czołówka w 2022 roku prezentowała się następująco:

  1. Volkswagen 1 198 926 szt. -6%,
  2. Toyota 766 227 szt. 8%,
  3. Mercedes 647 880 szt. 1%,
  4. BMW 646 526 szt. -5%,
  5. Peugeot 623 825 szt. -15%.

Najczęściej wybierane modele w Europie w 2022 roku

Czołówka pod względem modeli wygląda podobnie jak w 2021 roku, jednak widoczne są pewne przetasowania. Jeśli chodzi o top 5 najpopularniejszych aut wybieranych w Europie w ubiegłym roku to statystyka prezentuje się następująco (dane pochodzą z serwisu Wybór Kierowców):

  1. Peugeot 208 206 816 szt. 5%,
  2. Dacia Sandero 200 550 szt. 1%,
  3. Volkswagen T-Roc 181 153 szt. -3%,
  4. Fiat/Abarth 500 179 863 szt. 3%,
  5. Volkswagen Golf 177 203 szt. -14%.

Można zauważyć, że dużą popularnością cieszą się pojazdy średnie, a także mniejsze nakierowane w głównej mierze na jazdę miejską.

Wielkość europejskiego rynku samochodowego

Można śmiało stwierdzić, że europejski rynek motoryzacyjny jest jednym z największych na całym świecie. Na terenie Unii Europejskiej oraz EFTA sprzedano grubo ponad 10 000 000 pojazdów osobowych. Stanowi to około 2/3 rynku amerykańskiego. Trzeba jednak pamiętać, że sprzedaż w Europie spada, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych odnotowywany jest wzrost. Najwięcej nowych aut jest ostatnio sprzedawanych w Chinach.

Jeśli mowa wyłącznie o obszarze Europy to nikogo nie powinno dziwić to, że rynek niemiecki jest największy, jeśli chodzi o produkcję i sprzedaż pojazdów. Kolejna jest Francja i Wielka Brytania z ponad 1,5 miliona sprzedanych pojazdów. W Polsce ilość ta oscyluje w okolicach 500 000 pojazdów.

Jeśli chodzi o dane długofalowe dotyczące europejskiego rynku motoryzacyjnego, można stwierdzić, że ostatnie lata były dla niego dobre. Po kryzysie z 2007 roku, można było zauważyć wzrost sprzedaży od 2013 roku. Kolejne załamanie było związane z pandemią COVID-19 w 2020 roku. Największy wzrost sprzedaży był odnotowany w latach od 2014 do 2016 (12,97 mln sprzedanych pojazdów osobowych w 2014 roku oraz 15,09 mln egzemplarzy w 2016 roku). Niewielki trend wzrostowy utrzymał się do roku 2019. Ciekawostką jest średnia cena pojazdu w UE, która w 2018 roku wynosiła 29352 Euro.

Najwięcej samochodów w Europie jest produkowanych i sprzedawanych w Niemczech

Najwięcej samochodów w Europie jest produkowanych i sprzedawanych w Niemczech

Trendy widoczne na europejskim rynku samochodowym

W ostatnich czasach można zauważyć zmiany, jeśli chodzi o wybór i preferencje użytkowników pojazdów. Praktycznie od 2011 roku sprzedawanych jest coraz mniej samochodów z silnikami wysokoprężnymi zasilanymi olejem napędowym. Trzeba pamiętać, że jest to duża zmiana, ponieważ przez wiele lat ponad połowa aut w Europie posiadała właśnie takie jednostki napędowe.

Drastyczny spadek sprzedaży diesli miał swój początek w 2016 roku. Już w roku 2019 ilość nowych sprzedawanych diesli spadła z ponad połowy do około 31%. Przyczyną takiego stanu rzeczy są ograniczenia wprowadzane w wielu miastach w Europie.

Coraz częściej mamy do czynienia z zakazem wjazdu do centrum miasta samochodem z silnikiem diesla. Taki zakaz obejmuje głównie starsze modele, które nie spełniają nowych, restrykcyjnych norm emisji spalin znanych pod nazwą EURO.

Oczywiście unijne normy emisji spalin są stale aktualizowane i coraz bardziej restrykcyjne. Obecnie obowiązuje norma EURO 6 regulująca kwestie emisji dwutlenku węgla oraz dwutlenku azotu, który jest w sporych ilościach generowany przez dieslowskie jednostki napędowe.

Na podstawie zmieniających się trendów można zauważyć, że mieszkańcy Europy coraz chętniej sięgają po auta osobowe, które są przyjazne dla środowiska naturalnego. Popularność zyskują małe auta miejskie oraz pojazdy, które charakteryzują się niską emisją spalin. Od lat systematycznie wzrasta też sprzedaż samochodów elektrycznych.

Ciekawą informacją jest to, że znaczna większość sprzedawanych pojazdów posiada napęd na przednią oś. Tylko w 2018 roku takie auta stanowiły aż 79% sprzedaży.

Najpopularniejsze rodzaje pojazdów osobowych w Europie

Oczywiście wraz z upływem czasu w Europie rejestrowanych jest coraz więcej pojazdów. Szczególnie można zauważyć rosnące zainteresowanie samochodami sportowo użytkowymi (SUV), które pojawiają się w coraz większej ilości na drogach wielu europejskich krajów. Spore zainteresowanie użytkowników sprawiło, że wielu producentów wprowadziło do swoich ofert przynajmniej jeden, a najczęściej kilka modeli SUV. Trzeba mieć na uwadze to, że żaden inny segment pojazdów nie zanotował aż takiego wysokiego skoku popularności na rynku europejskim.

Można śmiało stwierdzić, że wzrost rynku motoryzacyjnego w Europie był możliwy głównie za sprawą aut typu SUV. Trzeba też pamiętać, że coraz większą popularnością cieszą się pojazdy małe oraz klasy niższej-średniej. Do tego grona zaliczane są modele, takie jak na przykład VW Polo, Ford Fiesta czy też Renault Clio, a także Dacia Sandero, Skoda Octavia i VW Golf.

Ciekawostką jest to, że najczęściej wybierane są auta z silnikami posiadającymi 3 cylindry lub więcej.

Dość duży spadek sprzedaży odnotowały za to pojazdy zaliczane do klasy średniej. Europejczycy chętniej sięgają po funkcjonalne i małe pojazdy albo duże, komfortowe auta SUV oferujące spore osiągi. Samochody luksusowe i sportowe stanowią z kolei bardzo mały procent rynku ze względu na swoje przeznaczenie oraz wysoką cenę.

Samochody elektryczne mają wiele zalet

Samochody elektryczne mają wiele zalet

Jak wygląda kwestia popularności pojazdów elektrycznych w Europie?

Spore grono ekspertów z branży motoryzacyjnej twierdzi, że w przyszłości odnotowany zostanie znaczący wzrost popularności i sprzedaży pojazdów z napędem elektrycznym. Przede wszystkim u ludzi można zauważyć wzrost świadomości ekologicznej. Ponadto, nowoczesne technologie umożliwiające produkcję takich aut, stale się rozwijają. Problemem jest jednak kwestia produkcji oraz utylizacji baterii stosowanych w takich samochodach.

Pomimo tego trzeba pamiętać, że auta elektryczne charakteryzują się licznymi zaletami. Najważniejszą jest niski poziom emisji zanieczyszczeń co jest szczególnie ważne w większych miastach. Oczywiście do tego segmentu zaliczają się pojazdy hybrydowe, które posiadają również silniki spalinowe emitujące szkodliwe substancje. Drugą ważną zaletą jest cicha, praktycznie bezdźwięczna praca silników takich pojazdów.

Na przestrzeni ostatniej dekady można zauważyć stały i znaczący wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych na rynku europejskim. Wiele krajów oferuje dotacje i dopłaty do pojazdów tego typu. Ponadto tworzone są tak zwane "zielone strefy", czyli miejsca, w których pojazdy elektryczne są uprzywilejowane. Ponadto do wzrostu popularności aut elektrycznych przyczyniła się pandemia COVID-19, która znacznie zmniejszyła sprzedaż pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.

W przypadku pojazdów elektrycznych mamy do czynienia ze skrótami ECV oraz HEV. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) uznaje samochody ECV za pojazdy z akumulatorami, które mogą być ładowane z gniazdka elektrycznego. Są to w pełni elektryczne pojazdy, które nie posiadają dodatkowo silnika spalinowego.

Pod skrótem HEV (hybrid electric vehicles) kryją się z kolei pojazdy hybrydowe, które są ładowane w czasie hamowania oraz dzięki pracy silnika spalinowego. Nie ma możliwości podłączania takich pojazdów do gniazda elektrycznego, w celu naładowania.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.