Pierwszy motocykl dla początkującego. Jaki model wybrać?

Planując kupić swój pierwszy motocykl, trzeba liczyć się z koniecznością podjęcia dość trudnej decyzji. Szukając właściwego modelu należy bowiem zwracać uwagę na wiele czynników, a nie tylko na wygląd i cenę. Pierwszy jednoślad powinien przede wszystkim umożliwić zdobywanie umiejętności i doświadczenia w jeździe motocyklem.

Pierwszy motocykl dla początkującego - przykłady modeli godnych uwagi

Rozpoczynając swoją przygodę z jednośladami, rozsądne jest kupno pojazdu o mniejszej pojemności silnika. Można dzięki temu łatwiej i bezpieczniej oswajać się z motocyklem oraz doskonalić technikę jazdy takim pojazdem.

Nawet w przypadku mniejszych motocykli, istnieją na rynku interesujące modele, które są chętnie użytkowane na co dzień nie tylko przez początkujących, ale również przez doświadczonych motocyklistów.

Poniżej można znaleźć kilka interesujących przykładów modeli, które są godne uwagi. Oczywiście jest to subiektywny ranking. W rzeczywistości na rynku można znaleźć dużo więcej ciekawych pojazdów.

Yamaha MT 125

Jest to motocykl charakteryzujący się wysokim stopniem niezawodności. Początkujący motocykliści z pewnością docenią łatwe prowadzenie tego modelu, które nie sprawia problemów nawet w przypadku popełnienia jakichś błędów. Kolejnym atutem docenianym przez początkujących użytkowników jest fakt, że motocykl taki nie jest drogi, zarówno pod względem ceny zakupu, jak również kosztów eksploatacji. Te zalety idą w parze z atrakcyjnym wyglądem i dobrymi osiągami pozwalającymi na pewną i dynamiczną jazdę.

4#$#

Junak M12 Vintage 125

W tym przypadku mamy do czynienia z modelem przeznaczonym dla miłośników klasycznych rozwiązań. Ten jednoślad jest w stanie rozpędzić się do prędkości 100 km/h przy zachowaniu optymalnego poziomu komfortu jazdy. Sporym atutem tego motocykla jest pewne prowadzenie również na zakrętach i dziurawych drogach.

Aprila RS 125

Ten model generuje dość duże osiągi, więc jest on idealny dla użytkowników preferujących sportowe rozwiązania. Zgodnie z informacjami producenta, ten jednoślad posiada mocny silnik oraz wysokiej jakości komponenty. Potrafi on spełnić oczekiwania zarówno początkujących, jak i bardziej doświadczonych użytkowników.

Honda Varadero

W przypadku tego modelu największą zaletą jest niezawodny silnik generujący wysokie osiągi. Jest to pojazd łączący w sobie cechy motocykla miejskiego, jak również przeznaczonego do użytkowania na dalszych dystansach.

Honda Shadow VT 125

W tym przypadku mamy do czynienia z pojazdem klasy cruiser, stworzonego z myślą o pokonywaniu dalszych tras. Ten model spodoba się przede wszystkim osobom, które preferują wygodne pojazdy o klasycznym charakterze. Ważną cechą tego motocykla jest również jego niezawodność.

Czynniki, którymi warto się kierować przy wyborze pierwszego motocykla

Wiele cennych informacji na temat obecnych ofert producentów motocykli, można bez większych problemów znaleźć w Internecie. Przed udaniem się do komisu lub salonu, warto zapoznać się z dostępnymi opcjami i ustalić swoje potrzeby. Istnieją pewne czynniki, na które trzeba zwrócić uwagę przy zakupie pierwszego motocykla.

Typ pierwszego motocykla

Pierwszą kwestią jest ustalenie swoich oczekiwań względem pojazdu. Wielu użytkowników poszukuje motocykli do pracy, więc w tym przypadku odpadają modele terenowe. Podobnie motocykle typu ścigacz, nie nadają się dla osób chcących używać motocykla na trasach terenowych. Podstawową kwestią jest więc ustalenie docelowego typu motocykla. Dostępne opcje prezentują się następująco:

  • enduro,
  • crossy,
  • skutery,
  • motocykle turystyczne,
  • ścigacze,
  • naked,
  • choppery,
  • motocykle klasyczne.

Modele te różnią się od siebie przeznaczeniem, silnikami, budową oraz wyglądem.

Przed kupnem pierwszego motocyklu należy dokładnie się zastanowić nad potrzebami

Przed kupnem pierwszego motocyklu należy dokładnie się zastanowić nad potrzebami

Pierwszy motocykl i moc jego silnika

Jeśli chodzi o moc jednostki napędowej motocykla to jest ona uzależniona od umiejętności kierującego oraz posiadaną kategorią prawa jazdy. Wielu ludzi szuka szybkich i mocnych maszyn, jednak może się okazać, że jazda takim jednośladem będzie męcząca i nie sprawi przyjemności. O wiele lepiej i bezpieczniej jest rozpocząć swoją przygodę z motocyklami wybierając wolniejszy i słabszy pojazd, którego prowadzenie jest łatwiejsze.

Przykładowo szybkie ścigacze wyposażone w mocne silniki to jednoślady, które prowadzi się bardzo trudno ze względu na ich moc oraz ciężar. Kupno słabszego motocykla wcale nie wiąże się z powolną jazdą. Nawet pojazdy z silnikami o pojemności 125 ccm (mogą z nich korzystać kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B od przynajmniej 3 lat) są w stanie rozpędzić się do 100 km/h.

Jeśli ktoś nie czuje się na siłach, wówczas nawet w przypadku posiadania prawa jazdy kategorii B od 3 lat, dobrze jest pomyśleć o potrenowaniu jazdy słabszym motocyklem pod okiem instruktora. Wystarczy więc wykupić kilka godzin kursu praktycznego w szkole jazdy. To sprawi, że osoba początkująca poczuje się pewniej i bezpieczniej.

Łatwe prowadzenie to podstawa

Wielkość pierwszego motocykla również ma istotne znaczenie. Osoba początkująca o drobnej posturze może mieć problemy w przypadku zatrzymania się na światłach dużym i ciężkim motocyklem. Problematyczne może być też manewrowanie takim sporym pojazdem przy niskich prędkościach. Wybór zbyt małego pojazdu również wpływa niekorzystnie na komfort jazdy i samopoczucie kierującego. Warto poszukać złotego środka i wybrać model, który będzie się po prostu dobrze prowadziło.

Pierwszy motocykl a prawo jazdy

Kolejną kwestią kluczową jest posiadana kategoria prawa jazdy. Nie ma sensu kupowania mocnej maszyny w przypadku braku posiadania uprawnień do jej użytkowania. Podstawową sprawą jest to, że osoby posiadające najpopularniejszy typ prawa jazdy na pojazd osobowy (kategoria B), po trzech latach od zaliczenia egzaminu mają prawo do użytkowania motocykli z silnikami o pojemności do 125 ccm. Oczywiście istnieją też osobne kategorie prawa jazdy dotyczące motocykli, które zostały przedstawione poniżej:

  • kategoria AM: uprawnia do prowadzenia lekkich czterokołowców (np. małych quadów) oraz motorowerów. Takie prawo jazdy można uzyskać już w wieku 14 lat,
  • kategoria A1: pozwala na prowadzenie motocykla z silnikiem o pojemności do 125 cm3 i mocy 11 kW (stosunek mocy do masy pojazdu to 0,1 kW/kg). Ponadto posiadacze tej kategorii prawa jazdy mogą prowadzić trójkołowe motocykle o mocy do 15 kW, a także pojazdy zaliczane do kategorii AM. Uzyskanie takiego prawa jazdy jest możliwe w wieku 16 lat,
  • kategoria A2: obejmuje ona uprawnienia do prowadzenia motocykli o mocy do 35 kW i stosunku mocy do masy na poziomie 0,2 kW/kg (nie można jednak generować takiego stosunku poprzez wprowadzanie zmian w pojeździe, którego moc jest większa niż dwukrotność mocy tego motocykla). Ponadto można prowadzić pojazdy zaliczane do kategorii A1 oraz AM. Aby starać się o takie uprawnienia należy mieć ukończone przynajmniej 18 lat,
  • kategoria A: pozwala na kierowanie każdym motocyklem, w tym również pojazdami z kategorii AM, A1 i A2. W tym przypadku należy mieć ukończone 18 lat, aby starać się o takie prawo jazdy,
  • kategoria B: jest to prawo jazdy na samochód osobowy, ale pozwala ono na prowadzenie motocykli z silnikami o pojemności do 125 cm3 oraz mocy do 11 (stosunek mocy do masy to 0,1 kW/kg) na terenie Polski. Warunkiem jest posiadanie prawa jazdy kategorii B przez minimum 3 lata.
Posiadając prawo jazdy kat. B można prowadzić motocykl z silnikiem o pojemności do 125 cm3

Posiadając prawo jazdy kat. B można prowadzić motocykl z silnikiem o pojemności do 125 cm3

Zakup pierwszego motocykla - o czym jeszcze warto wiedzieć?

Kupując używany motocykl należy przestrzegać podobnych procedur i zasad jak przy zakupie samochodu. Konieczne jest więc dokładne obejrzenie pojazdu (najlepiej razem z fachowcem) i zapoznać się z jego historią. Dobrze jest poszukać ewentualnych mankamentów i rzeczy do naprawy, a także oszacować ich koszt. W ten sposób możliwe jest ustalenie czy dany zakup będzie opłacalny.

W przypadku pierwszego jednośladu dobrze jest zainteresować się pojazdami używanymi. Kilkuletnie modele potrafią być nawet o połowę tańsze w porównaniu z nowymi, przy jednoczesnym zachowaniu ich odpowiedniego stanu technicznego i jakości. Wybór typu pojazdu zależy z kolei od jego przeznaczenia (motocykle terenowe nie nadają się na dojazdy do pracy, a skutery słabo sobie radzą w przypadku jazdy terenowej, itp.).

Wartość nowych oraz używanych jednośladów spada wolniej w porównaniu z samochodami, więc po pewnym czasie można sprzedać taki pojazd bez dużej straty, a czasami nawet z zyskiem, szczególnie w przypadku sprzedaży w sezonie motocyklowym.

Osoby początkujące powinny pomyśleć o używanych pojazdach, ponieważ w przypadku nowych motocykli, ślady ewentualnych przetarć i wywrotek będą o wiele bardziej bolesne. Dopiero po zdobyciu doświadczenia i stosownych umiejętności, można pomyśleć o kupnie nowego, droższego i mocniejszego jednośladu.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.