Płatne drogi w Polsce i Europie - sprawdź, ile zapłacisz

Zarówno w Polsce, jak i innych krajach europejskich można znaleźć wiele dróg płatnych (zwykle są to drogi szybkiego ruchu). Ceny za przejazd są zróżnicowane w zależności od odcinków dróg, typów pojazdów, zarządców czy też metody płatności. W niektórych krajach nie pobiera się opłat na na drogach płatnych tylko po prostu trzeba mieć winietę umieszczoną w widocznym miejscu za szybą. Warto bliżej zapoznać się z tematyką kosztu przejazdów po płatnych drogach w Polsce i innych krajach w Europie.

Metody poboru opłat oraz aktualne ceny na płatnych drogach w Polsce

Na terenie Polski nie obowiązuje jedna stała stawka za pokonanie 1 kilometra autostrady. Trasy płatne w naszym kraju są zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), ale sporo odcinków jest zarządzanych przez koncesjonariuszy, czyli przez zarządców prywatnych. Zwykle odcinki koncesyjne są droższe od publicznych (zarządzanych przez GDDKiA), ponieważ opłaty u firm prywatnych zawierają podatek VAT, a utrzymanie drogi nie jest przedmiotem dotacji z budżetu państwa.

Przykładowo na trasie Świecko - Nowy Tomyśl obowiązuje opłata 18 zł dla pojazdów o dwóch osiach i motocykli oraz 40 zł dla pozostałych pojazdów, a na odcinku Nowy Tomyśl - Konin, stawki są bardziej zróżnicowane i w zależności od pojazdu mieszczą się w zakresie od 42 do nawet 840 zł (najwyższa opłata dotyczy pojazdów nienormatywnych).

Na autostradzie mogą występować otwarte i zamknięte systemy poboru opłat. System otwarty polega na opłaceniu przejazdu danym odcinkiem na bramce (np. na trasie Września - Konin na autostradzie A2, należy zapłacić 28 zł, zgodnie z cennikiem podanym na stronie autostrada-a2.pl).

System zamknięty polega na pobraniu biletu na bramce wjazdowej i opłaceniu przejazdu na bramce wyjazdowej. Oprócz płatności gotówką, za trasę można zapłacić kartą płatniczą czy też paliwową.

Przykładowe ceny za przejazd 1 km na autostradach w Polsce prezentują się następująco:

  • 0 zł na odcinku Kleszczów - Sośnica na autostradzie A4 dla samochodów osobowych, których dopuszczalna łączna masa nie przekracza 3,5 ton oraz motocykli,
  • 0,10 zł za 1 km na odcinku Konin – Stryków na autostradzie A2 dla takich samych pojazdów jak powyżej,
  • 0,16 zł za 1 km na autostradzie A1 w przypadku pojazdów posiadających dwie osie bez przyczep i podwójnych kół,
  • od 20 do 26 zł za pokonanie odcinka Katowice – Kraków na autostradzie A4 dla samochodów posiadających dwie osie (konkretna cena jest uzależniona od wybranej metody płatności).

Dla wielu kierowców sporym udogodnieniem byłoby opłacenie przejazdu przy pomocy aplikacji bez zatrzymywania się na bramkach i pobierania biletów. Niestety obecnie w Polsce nie ma spójnego systemu, który mógłby być stosowany na płatnych drogach w naszym kraju.

Elektroniczny pobór opłat za przejazd polskimi autostradami

Bardzo ważną kwestią była zmiana systemu pobierania opłat za przejazd polskimi autostradami, wprowadzona w 2021 roku. Od tego momentu elektroniczna opłata dla pojazdów ciężkich jest obowiązkowa i realizowana przy pomocy systemu e-TOLL. Konieczna jest więc rejestracja z tym systemie i wybór jednego z urządzeń do przekazywania danych lokalizacyjnych. Może to być urządzenie OBU/ZSL albo mobilna aplikacja e-TOLL PL.

Ponadto system e-TOLL jest dostępny dla kierowców pojazdów lekkich, ale tylko na odcinkach autostrad, które są zarządzane przez GDDKiA. Chodzi tu o trasy A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Niestety systemu tego nie można stosować na odcinkach, które są zarządzane przez podmioty prywatne. Ponadto na odcinkach tych nie obowiązuje zatrzymywanie się przy bramkach. Płacić można więc poprzez e-TOLL lub kupując bilet autostradowy (tak zwany e-bilet).

Wspomniany wyżej elektroniczny bilet można nabyć dzięki aplikacji e-TOLL PL BILET nawet 60 dni przed wjazdem na autostradę. Bilet taki jest ważny w okresie 48 godzin od deklarowanej daty przejazdu. Papierowe bilety tego rodzaju są dostępne na stacjach benzynowych Lotos oraz Orlen.

Weryfikacja opłaty za przejazd jest realizowana dzięki specjalnym urządzeniom instalowanym na wjazdach i przy wyjazdach. Brak opłaty za przejazd państwową autostradą grozi karą w wysokości 500 zł, chyba że w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu, płatność zostanie uregulowana poprzez zakup e-biletu.

Ponadto istnieją również inne systemy automatyczne, takie jak AmberGo (Toruń - Gdańsk na autostradzie A1). Wiele zależy od tego kto jest zarządcą danego odcinka.

Opłatę za przejazd autostradą można również uiścić poprzez Internet

Opłatę za przejazd autostradą można również uiścić poprzez Internet

Płatne drogi w różnych krajach europejskich - podstawowe informacje

W różnych krajach w Europie obowiązuje nie tylko manualna metoda pobierania opłat w otwartym i zamkniętym systemie czy też videotolling (rozpoznawanie tablic rejestracyjnych z wykorzystaniem rozwiązań wideo).

Chorwacja

W tym kraju najpopularniejsze jest pobieranie opłat w systemie zamkniętym. Innymi słowy kierowca musi pobrać najpierw bilet przy bramce wjazdowej, jednak w tym momencie jeszcze nic nie płaci. Rozliczenie następuje dopiero po oddaniu biletu na bramce wyjazdowej. Wyjątkiem od tej reguły jest zastosowanie systemu otwartego na odcinku autostrady A3 Bregana – Zagrzeb – Lipovac oraz odcinku autostrady A7 Rupa – Rijeka. Cenniki autostrad chorwackich można znaleźć w Internecie. Najczęściej w sezonie turystycznym (od 15 czerwca do 15 września) opłaty za przejazd autostradami w Chorwacji są zwiększane o około 10%.

Francja

Francja to kraj, na terenie którego działalność prowadzi 22 operatorów płatnych odcinków autostrad, których łączna długość wynosi aż 9000 km. Jest to głównym powodem sporego zróżnicowania opłat pobieranych za przejazdy. Ponadto około 3000 km autostrad we Francji jest zarządzanych przez państwo i za przejazd tymi trasami nie są pobierane żadne opłaty. Czasami trzeba liczyć się ze wzrostem opłat w godzinach szczytu na niektórych odcinkach. Zwykle jednak czynniki decydujące o cenie to typ pojazdu, odcinek autostrady oraz pokonany dystans. Dodatkowo we Francji trzeba zapłacić za przejazd niektórymi wiaduktami, tunelami i mostami.

Przykładowe opłaty na niektórych popularnych odcinkach autostrad francuskich dla pojazdów osobowych na podstawie danych ze strony www.autoroutes.fr.

  • 9,80 euro na odcinku Angers – Nantes,
  • 9,80 euro na odcinku Grenoble – Albertville,
  • 47,00 euro na odcinku Reims – Lyon,
  • 30,30 euro na odcinku Lyon – Montpellier,
  • 17,40 euro na odcinku Lille – Reims,
  • 45,20 euro na odcinku Rouen – Tours,
  • 59,10 euro na odcinku Bordeaux – Paryż.

Niemcy

W chwili obecnej nie obowiązują żadne opłaty na autostradach niemieckich w przypadku pojazdów osobowych. Co prawda planowane było wprowadzenie opłat obowiązujących od końca 2020 roku, ale plany te zostały odrzucone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W teorii takie opłaty miały obowiązywać Niemców i obywateli innych krajów, ale w praktyce Niemcy mogliby odliczać je od podatków, więc w rzeczywistości koszty byłyby ponoszone jedynie przez obcokrajowców.

Obecnie opłaty drogowe na terenie Niemiec znajdują zastosowanie w przypadku zespołów pojazdów i pojazdów użytkowych, których masa przekracza 7,5 t oraz które spełniają zadania z zakresu przewozu towarów.

Włochy

Płatne trasy we Włoszech są zarządzane przez 14 koncesjonariuszy. Ogólnie rzecz biorąc większość autostrad na terenie Włoch jest płatna.

Dodatkowo trzeba liczyć się z koniecznością uiszczenia opłaty w przypadku przejazdu jednym z poniższych tuneli:

  • The Great St Bernard,
  • du Fréjus,
  • du Mont Blanc,
  • Munt La Schera.

Przykładowe ceny na popularnych odcinkach autostrad włoskich, które dotyczą pojazdów klasy pierwszej (chodzi tu przede wszystkim o motocykle oraz samochody osobowe bez przyczepw):

  • 6,80 euro na odcinku Rzym – Frosinone (117 km),
  • 11,80 euro na odcinku Mediolan – Verona (151 km),
  • 7,40 euro na odcinku Piacenza – Modena (101 km),
  • 9,50 euro na odcinku Florencja – Bolonia (114 km),
  • 6 euro na trasie Turyn – Novello (63 km).

Winiety - od czego zależy cena

W wielu krajach obowiązują winiety uprawniające do korzystania z wszystkich dróg płatnych przez określony czas. Ich ceny różnią się jednak w zależności od tego czy zostały kupione w PZMot czy też może w pobliżu granic. W pewnych krajach pobierane są też opłaty za przejazd mostami i tunelami. 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.