Pęknięta szyba w aucie. Jak ją naprawić?

Naprawianie szyb w samochodzie to czynność wymagająca dużej dokładności. Istnieje jednak możliwość przeprowadzenia samodzielnej naprawy, aby uniknąć kosztów związanych z korzystaniem z usług realizowanych przez różnych fachowców. Dobrze jest dowiedzieć się czegoś więcej na temat naprawiania pękniętych szyb i opłacalności tego procesu.

Czasami zupełnie niespodziewanie, na przykład podczas jazdy drogą szybkiego ruchu, wystarczy tylko drobny kamień, aby na szybie samochodu pojawił się odprysk. Jest to dość szybkie zdarzenie, w przypadku którego kierujący nie może odpowiednio zareagować, więc szansa na uniknięcie takiego zagrożenia jest dość znikoma. To dlatego każdy powinien w razie czego uzyskać pewne informacje związane z naprawą szyb samochodowych.

Czy można przeprowadzić tanią naprawę szyb samochodowych?

Najgorszą sytuacją jest niespodziewane uderzenie kamienia albo jakiegoś ostrego przedmiotu w przednią szybę. Często takie przedmioty są wyrzucane przez poprzedzające auta. W takich przypadkach niefortunnym zdarzeniem, jakim jest pęknięcie, może wiązać się z bardzo wysokimi kosztami. Szczególnie kosztowne są naprawy przednich szyb wyposażonych w specjalne czujniki. Niestety przy poważnych uszkodzeniach nie da się uniknąć konieczności naprawy, ale istnieją pewne metody, dzięki którym na takiej naprawie można trochę zaoszczędzić.

Należy mieć na uwadze to, że w większości pojazdów mechanicznych przednie szyby są laminowane, a także klejone. Boczne z kolei wykonuje się ze szkła hartowanego. W przypadku pojawienia się odprysków może się okazać, że naprawa nie ma sensu i jedynym rozwiązaniem problemu jest jej wymiana na nową.

Co warto wiedzieć na temat szybkiej naprawy szyb w samochodach?

Naprawę szyb w samochodzie można rozpocząć praktycznie na miejscu, w którym doszło do uszkodzenia. Istotne jest bowiem odpowiednie zabezpieczenie uszkodzonego miejsca. W tym celu, warto zawsze wozić ze sobą taśmę klejącą albo folię samoprzylepną. Dzięki wykorzystaniu takiego zabezpieczenia można będzie kontynuować jazdę bez strachu o przedostanie się zabrudzenia oraz piasku do miejsca odprysku.

Naprawy szyby samochodowej należy dokonać w następujących sytuacjach:

  • średnica odprysku nie jest większa niż 22-25 mm,
  • podłużne pęknięcie nie ma długości większej niż 15 cm,
  • odprysk nie powstał bliżej niż 10 cm od jakiejkolwiek krawędzi uszkodzonej szyby,
  • uszkodzenie nie powstało bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, więc nie ma wpływu na możliwości obserwowania drogi.

Okazuje się, że naprawy szyb samochodowych można dokonać skutecznie w warunkach garażowych albo domowych. Do tego celu potrzebne jest użycie dedykowanych zestawów naprawczych. Ceny takiego sprzętu do szybkiej naprawy mieszczą się w granicach od 30 do 50 zł. Umożliwiają one skuteczne pozbycie się cząstek powietrza z miejsca, które uległo pęknięciu.

W wypadku większych pęknięć szyby, konieczna jest wymiana

W wypadku większych pęknięć szyby, konieczna jest wymiana

Naprawa szyb samochodowych bez odwiedzania warsztatu

Tak jak zostało to wspomniane wyżej, do naprawy pękniętej szyby nadają się specjalne zestawy do zadań naprawczych. W pierwszej kolejności trzeba wypełnić pęknięte miejsce klejem poprzez użycie prostego w obsłudze, ale dokładnego aplikatora. Następnie odprysk trzeba zabezpieczyć folią, która następnie powinna zostać zaprasowana.

Dzięki powyższym czynnościom możliwe jest pozbycie się pęcherzy powietrza powstających pod folią. Standardowe zestawy naprawcze oddziałują korzystnie na szybę już po upływie kilkunastu minut. Jeśli mamy do czynienia z podłużnym odpryskiem, należy jedynie wypełnić go klejem bez konieczności używania aplikatora. Oczywiście uszkodzenie szyby nie zostanie całkowicie zlikwidowane, ale ubytek będzie o wiele mniej widoczny niż w momencie uderzenia przedmiotu w szybę. Najczęściej zestawy naprawcze nadają się do wielokrotnego użytku. Trzeba jednak kupić nowy klej do szyb, ponieważ stary może zaschnąć.

Naprawa szyb w samochodach dzięki wykorzystaniu specjalnych gotowych zestawów jest procesem dość prostym oraz szybkim. Nie trzeba dysponować żadnymi umiejętnościami. Należy jedynie delikatnie i dokładnie wypełnić odprysk albo pęknięcie przy pomocy kleju.

Co prawda naprawa jest dość łatwa, ale mimo to rozsądnym zachowaniem jest zadbanie o uniknięcie zarysowań. W związku z tym dobrze jest przestać korzystać z drapaczek w porze zimowej, na przykład podczas odgarniania śniegu. Zamiast nich można korzystać z samochodowych preparatów chemicznych, które są całkowicie bezpieczne dla samochodu. Zimowe zarysowania są szczególnie uciążliwe w porze wiosennej i letniej, ponieważ uciążliwe rysy na szybie mogą znacznie osłabiać widoczność.

Warto dodać, że zestawy naprawcze do szyb stosuje się też czasami w przypadku pojawienia się niewielkich odprysków na karoserii samochodowej. Klej jest bezbarwny i bezpieczny dla nadwozia oraz lakieru.

Typy szyb montowanych w samochodach

Nie wszystkie typy szyb stosowanych w samochodach są takie same. Istnieją bowiem dwa podstawowe rodzaje, czyli szyby hartowane oraz laminowane.

Elementy hartowane są stosowane jako szyby tylne oraz boczne. W przypadku ich uderzenia pękają one na bardzo drobne kawałki. Dzięki temu w razie wypadku osoby znajdujące się w samochodzie nie zostaną uderzone ostrymi kawałkami szkła tylko najwyżej drobinkami, które są mniej szkodliwe. Gdy dojdzie do uszkodzenia takich szyb, ich naprawa nie ma sensu, ponieważ po pewnym czasie pękną one całkowicie.

Przednie szyby samochodowe wykonane są ze szkła laminowanego, czyli klejonego. Materiał ten charakteryzuje się znacznie większą wytrzymałością. Takie wzmocnienie sprawia, że podczas wypadku szyba popęka, ale się nie rozsypie tylko będzie trzymać się w mniej więcej jednym kawałku. Słabe uderzenia są dla takich szyb nieszkodliwe, natomiast średnie uszkodzenia pozostawiają miejscowe ślady, które można usunąć wspomnianymi wyżej metodami.

Typy uszkodzeń szyb czołowych

Istnieje kilka podstawowych typów uszkodzeń szyby czołowej. Są to tak zwane:

  • „pajączki”,
  • „gwiazdki”,
  • „bycze oka”,
  • pęknięcia i rysy.

Pod pojęciem pajączka kryje się małe uszkodzenie z pojedynczymi, rozchodzącymi się cienkimi pęknięciami. Jako bycze oko należy rozumieć spory ubytek powstający, gdy w szybę uderzy mocniej kamień. Takie uszkodzenie może charakteryzować się średnicą około 1 centymetra. W miejscu powstania tego uszkodzenia szyba ulega wgnieceniu do środka, ponieważ uszkodzenie nie idzie po tafli.

Jazda z pękniętą szybą jest niedozwolona

Jazda z pękniętą szybą jest niedozwolona

Pęknięta szyba w aucie a kwestie prawne

Zgodnie z polskimi przepisami uszkodzenie szyby może być powodem zatrzymania przez funkcjonariuszy (np. policji) do kontroli drogowej. Jeśli funkcjonariusz zauważy uszkodzenie szyby czołowej, wówczas może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu i ukarać kierowcę kilkusetzłotowym mandatem.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce, samochód uczestniczący w ruchu drogowym musi być właściwie zbudowany, utrzymany i wyposażony tak, aby jego użytkowanie gwarantowało kierowcy dostateczne pole widzenia. Uszkodzenia wykryte na szybie podczas okresowego badania technicznego mogą być przyczyną odmowy przedłużenia ważności przeglądu.

Pozostałe konsekwencje pęknięć na szybie

Trzeba mieć świadomość tego, że pęknięcia na szybie pojazdu mogą w bezpośredni sposób zagrażać bezpieczeństwu ruchu na drodze. Wszelkiego typu rysy i ubytki mogą doprowadzić do oślepienia świetlnymi refleksami. Ponadto szyby w złym stanie utrudniają jazdę nocną oraz w czasie bardzo słonecznego dnia. Wszystkie uszkodzenia, rysy, i pęknięcia stają się ciemniejsze, a to wpływa niekorzystnie na pole widzenia kierującego.

Naprawa szyb w profesjonalnych serwisach

W przypadku porysowanych i zniszczonych szyb posiadających wiele uszkodzeń, fachowcy nie zalecają ich naprawy. Co więcej, do naprawy kwalifikują się jedynie odpryski znajdujące się na zewnątrz szyby. W pierwszej kolejności fachowcy używają specjalnego sprzętu do usunięcia wilgoci, zanieczyszczeń i powietrza z ubytku. Następnie jest on wypełniany syntetyczną żywicą, która jest wprowadzana pod ciśnieniem.

Żywica ta jest utwardzana z wykorzystaniem promieni UV. Proces naprawy zajmuje jakieś 30-40 minut, a jego koszt to około 80-140 zł. Naprawy takie przywracają do 95-100% wytrzymałości szybie w uszkodzonym miejscu, a cała usługa jest objęta dożywotnią gwarancją.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.