Uszkodzenia łożysk - rozpoznawanie objawów [poradnik]

Łożyska to istotne elementy wszystkich samochodów, które są stosowane w wielu typach mechanizmów, w tym również w układzie jezdnym, w którym są najbardziej problematyczne. Warto uzyskać więcej informacji na temat łożysk oraz najważniejszych objawów ich zużycia.

Jeśli mowa o łożyskach, trzeba pamiętać, że mamy do czynienia z elementami maszyn roboczych, które umożliwiają ruch obrotowy dzięki elementom łożyskowanym. Okazuje się, że w pojazdach mechanicznych istnieje sporo elementów, które potrzebują takiego łożyskowania. Istotne jest zwrócenie uwagi na te, które są najistotniejsze i w sposób bezpośredni wpływają na bezpieczeństwo podróży samochodem. To one niestety ulegają najszybszemu zużyciu.

Łożyska kół samochodowych

Problem w tym przypadku polega na tym, że wielu kierowców zapomina o takich łożyskach do momentu ich zużycia. Lekceważenie pierwszych objawów dających powody do niepokoju nie jest rozsądnym zachowaniem. Zużyte łożysko może bowiem doprowadzić do nagłego unieruchomienia pojazdu w najmniej spodziewanym momencie.

Rzecz jasna, łożyska kół samochodowych są tworzone tak, aby w miarę możliwości gwarantowały odpowiedni poziom skuteczności działania i trwałości. Dość często nie jest wymagana ich wymiana przez cały okres żywotności pojazdu mechanicznego. Jeśli dochodzi do ich przedwczesnego zużycia to zwykle jest ono spowodowane działaniem niekorzystnych czynników zewnętrznych.

Łożyska kół powinny przede wszystkim zapewniać długi okres żywotności. Ponadto wymaga się od nich zapewniania odpowiedniej geometrii. Elementy takie powinny też charakteryzować się następującymi cechami:

  • wysoka odporność na korozję,
  • generowanie jak najmniejszych drgań,
  • wysoka odporność na niekorzystne i zmienne temperatury,
  • niski ciężar właściwy.

W konstrukcji łożyska, bardzo istotne jest jego właściwe uszczelnienie. Zapewnia ono skuteczną ochronę przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi oraz chroni przed wydostawaniem się smaru na zewnątrz łożyska. Takie uszczelnienie odgrywa kluczową rolę w czasie wychylenia układu piasta-wahacz. Element ten powinien być wykonany tak, aby nie doszło do jakiegokolwiek przesunięcia pomiędzy piastą, która się obraca, a pierścieniem łożyska, który jest nieruchomy. To dlatego stosowane są specjalne pierścienie uszczelniające i poślizgowe oraz specjalne uszczelniające kasety.

Oprócz odpowiedniego smarowania oraz ochrony przed niechcianymi zanieczyszczeniami, bardzo ważną kwestią mającą wpływ na solidność i trwałość łożyska jest metoda jego montażu. Aby nowe łożysko przez długi czas spełniało postawione przed nim zadania, konieczne jest przestrzeganie instrukcji montażu, informacji na temat momentu dokręcenia oraz pozostałych zaleceń producenta samochodu.

Chcąc przedłużyć trwałość i okres eksploatacji łożysk stożkowych, konieczny jest ich demontaż co około 50 tysięcy kilometrów. Następnie należy je umyć, osuszyć, odpowiednio nasmarować, zamontować i dokręcić z uwzględnieniem stosownego luzu roboczego. Zaniedbanie takich działań prowadzi do szybszego tempa zużywania się łożysk.

Łożyska powinny być odpowiednio nasmarowane

Łożyska powinny być odpowiednio nasmarowane

Zużycie łożysk kół - jakie są objawy tego problemu?

Pierwszym zauważalnym objawem jest szum łożyska. Następnie w miarę zużycia, element taki zaczyna się nagrzewać, a następnie utrudnia swobodne obracanie się koła samochodowego. Końcową fazą awarii jest zmiana kąta pochylenia koła. Trzeba pamiętać, że najczęściej takie łożyska są niemożliwe do rozebrania i dość często stanowią część integralną piasty koła lub bębna hamulcowego.

Łożyska wahaczy tylnych w belce zawieszenia

W wielu pojazdach mechanicznych, wahacze tylne posiadają łożyska. Najpopularniejsze objawy zużycia takich elementów to stukanie na wybojach oraz skrzypienie zawieszenia tylnego. W przypadku zlekceważenia tych objawów zużycia, dochodzi do uszkodzenia belki tylnej, której czopy stanowią bieżnię wewnętrzną łożysk. W takiej sytuacji jazda samochodem jest niebezpieczna, ponieważ tylne koła zmieniają kąt pochylenia w czasie podróży, a także wpadają w wibracje. Tylna część auta zaczyna zachowywać się w sposób, którego nie można kontrolować. Dalsze lekceważenie problemu sprawia, że konieczna staje się wymiana albo regeneracja tylnej belki.

Łożyska podpór półosi i ich zużycie

Jeśli pojazd jest wyposażony w napęd ze środkową półosią, zużyciu podlega również łożysko podpory. Wyczuwalne luzy na łożysku wpływają też na przyspieszenie zużycia pozostałych elementów tworzących układ napędowy.

Objawem zużycia takich elementów są wyczuwalne drgania w układzie napędowym oraz słyszane stuki podczas dodawania i ujmowania gazu. W przypadku uszkodzenia łożyska podporowego półosi, pojawiają się utrudnienia związane z kierowaniem pojazdem, a one przekładają się po prostu na niebezpieczną jazdę.

Uszkodzone łożyska podpór wału napędowego

Do grona popularnych awarii pojazdów z napędem na tylną oś zalicza się między innymi zużycie łożyska podpory wału napędowego. Takie uszkodzone łożysko prowadzi do powstawania drgań pod podłogą pojazdu. Ich natężenie zależy od tego jaką prędkość obrotową osiągnął wał napędowy. W najgorszych przypadkach może dojść nawet do oberwania wału napędowego.

Podróżowanie z łożyskiem, które jest uszkodzone, może prowadzić do poważnych problemów, dlatego dobrze jest zapoznać się z objawami uszkodzeń poszczególnych typów łożysk. Gdy dojdzie do usterki, należy natychmiast skorzystać z usług warsztatu samochodowego.

Jakie są przyczyny awarii łożysk w pojazdach?

W wielu sytuacjach uszkodzenie lub awaria łożyska jest związana ze zbyt dużą albo zbyt małą ilością smaru. Ponadto szkodliwe jest stosowanie nieprawidłowego preparatu do smarowania. Często takie awarie są wywoływane również przez zanieczyszczenia wywoływane przez ciecz oraz substancje stałe, które mogą się przedawać do łożyska. Dość powszechnie zdarza się wyciek preparatów smarujących. Przyczyną pojawiających się problemów może być też nieprawidłowy montaż, złe nastawienie oraz zbyt duże rozgrzanie czy też montowanie elementu na siłę.

Kolejną przyczyną awarii może być również nieprawidłowe dobranie łożyska do konkretnego modelu auta, niewłaściwa konserwacja części albo uszkodzenie układów, które sąsiaduje z łożyskiem. Częste uderzanie kołami o krawężniki oraz wprowadzanie auta w boczny poślizg również prowadzi do uszkodzeń. Inne przyczyny to pęknięcie zewnętrznego pierścienia, wychylenie do piony, nieprawidłowy kierunek obciążenia, wgniecione elementy toczne, a także korozja.

Unikanie nierówności na drodze pozwoli zapobiec awarii łożyska

Unikanie nierówności na drodze pozwoli zapobiec awarii łożyska

Czy da się uniknąć awarii łożyska?

Nigdy nie można mieć pewności, że łożyska nie ulegną uszkodzeniu. Można jednak zmniejszyć ryzyko pojawienia się problemu lub odwlec go w czasie i zminimalizować ewentualne straty. Podstawą jest prawidłowa jazda autem i unikanie jazdy po nierównych czy też dziurawych drogach. Dobrze jest też unikać wprowadzania auta w boczny poślizg. Trzeba też zachować ostrożność, jeśli chodzi o najeżdżanie na krawężniki w czasie parkowania.

Jeśli chodzi o działania zapobiegawcze to do ich grona zalicza się też kupno stosownych elementów, które są perfekcyjnie dopasowane do określonej marki i modelu auta. Przed dokonaniem zakupu dobrze jest uzyskać więcej informacji od eksperta, mechanika lub sprzedawcy. Samego montażu łożysk oraz pozostałych elementów powinien dokonywać specjalista posiadający doświadczenie oraz dobrą opinię innych klientów. Istotną sprawą jest też dokładne i regularne pozbywanie się zanieczyszczeń w pobliżu łożysk, szczególnie w sezonie zimowym oraz po zakończeniu zimy.

Zignorowanie problemów z łożyskami może doprowadzić do poważnych konsekwencji. Niestety elementy te dość często ulegają uszkodzenia. Kluczową kwestią jest szybka reakcja na wspomniane wyżej niepokojące objawy. Pozwoli to zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom pojazdu i innym uczestnikom ruchu drogowego.

Czy łożyska nadają się do naprawy?

Nowoczesne łożyska to elementy bezobsługowe. Są one wykonywane z solidnych materiałów, wypełnione litowym smarem i szczelnie zamknięte. Gdy dojdzie do ich uszkodzenia lub zużycia, nie ma możliwości ich naprawy. Jedynym rozwiązaniem problemu jest więc wymiana takich komponentów na nowe.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.