Opony do Cupra Formentor

Zmień model Zmień model

Historia Cupry zaczyna się w hiszpańskiej firmie SEAT (należącej do Grupy Volkswagen). Nazwa CUPRA jest skrótem od Cup Racing i została użyta po raz pierwszy w 1996 roku dla modelu SEAT Ibiza Cupra, aby uczcić zwycięstwa firmy w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC). Od tego momentu Cupra stała się synonimem najmocniejszych, najbardziej sportowych i najlepiej wyposażonych wersji modeli SEAT-a (np. León Cupra, Ibiza Cupra). Punktem zwrotnym był rok 2018, kiedy to Grupa Volkswagen podjęła strategiczną decyzję o wyodrębnieniu Cupry jako całkowicie niezależnej, sportowej i premium marki.

Opony do Cupra Formentor

Rok produkcji Oznaczenie producenta
2020 - obecnie KM Szczegóły modelu samochodu

Cupra Formentor to model szczególny w historii marki – jest to pierwsze auto zaprojektowane od podstaw wyłącznie dla Cupry (nieposiadające bezpośredniego odpowiednika w gamie SEAT-a). Ten CUV (Crossover Utility Vehicle) wyróżnia się na drodze agresywną linią nadwozia, obniżonym środkiem ciężkości i dynamicznie zestrojonym zawieszeniem.

Większość mocniejszych Formentorów wyposażona jest w napęd na cztery koła 4Drive oraz adaptacyjne zawieszenie DCC (Dynamic Chassis Control). W trybie "Cupra" zawieszenie utwardza się, a układ kierowniczy staje się niezwykle precyzyjny. Aby ten system działał poprawnie, opona musi być "przedłużeniem" zawieszenia. Tanie zamienniki o słabej przyczepności sprawią, że elektronika (ESP, XDS) będzie nieustannie ingerować, dławiąc moc silnika i odbierając radość z jazdy.

W topowej wersji VZ5 zastosowano tylny dyferencjał z systemem Torque Splitter, który umożliwia nawet kontrolowane poślizgi (Drift Mode). To ekstremalny test dla opon, wymagający od mieszanki gumowej wytrzymałości termicznej i przewidywalności na granicy przyczepności.

Dlaczego dobór opon do Formentora jest tak istotny?

  • Rozpiętość mocy: Model ten występuje w wielu wariantach – od 150 KM aż do 390 KM w limitowanej wersji VZ5 z 5-cylindrowym silnikiem Audi. Opony muszą być dobrane adekwatnie do mocy, aby zapewnić trakcję przy przyspieszaniu (szczególnie w wersjach 4Drive).
  • Charakterystyka zawieszenia (DCC): Formentor często wyposażony jest w adaptacyjne zawieszenie. Opony o zbyt miękkiej ściance bocznej mogą zniwelować precyzję prowadzenia w trybie "Cupra", z kolei zbyt twarde mogą ograniczyć komfort jazdy samochodem na co dzień.
  • Wersje hybrydowe (e-Hybrid): Modele PHEV są cięższe ze względu na baterie. Wymagają opon o zwiększonym indeksie nośności (wzmocnienie XL), które poradzą sobie z dodatkową masą przy gwałtownym hamowaniu.

Ważne: Najpopularniejszym rozmiarem montowanym fabrycznie w modelu Formentor jest 245/40 R19, jednak zawsze przed zakupem sprawdź rozmiar na boku obecnie posiadanych opon lub w instrukcji pojazdu.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.