Jak pompować opony w samochodzie? Wskazówki

Pompowanie opon to niezwykle ważny aspekt, choć wielu sądzi zupełnie inaczej. Jeśli chcesz, aby Twoje ogumienie zapewniało bezpieczeństwo oraz optymalne warunki pracy, należy zadbać o prawidłowe ciśnienie w oponach. Zalecane jest regularne sprawdzanie ciśnienia w kołach, co przyczynia się do lepszej żywotności opon. Zatem jak prawidłowo pompować opony, aby jeździć dłużej? Zapraszamy do artykułu! 

Dlaczego ubywa powietrze z opon? 

Na spadek ciśnienia w oponach samochodowych wpływa wiele czynników, np. uszkodzenia mechaniczne lub błędy podczas montażu kół. Warto zwrócić uwagę na wentyle, a szczególnie na ich szczelność, która często bywa wątpliwa.

Prawidłowe ciśnienie w oponach ma ogromne znaczenie, które finalnie wpływa na żywotność opony, komfort jazdy oraz na bezpieczeństwo.

Istotne są także otaczające nas warunki pogodowe. Podczas zimowej aury i minusowej temperatury możemy dostrzec, że ciśnienie w oponach bywa często za niskie. W takich sytuacjach zalecamy dopompować opony jak najszybciej, korzystając ze stacji paliwowych lub warsztatu wulkanizacyjnego.

Co więcej, warto wyposażyć się w manometr, dzięki któremu będziemy dokładnie kontrolować poziom ciśnienia w naszych oponach, a sama metoda "na oko" bywa zwyczajnie nieskuteczna. 

Chcesz pompować opony sam? Kieruj się wskazówkami w tym artykule

Chcesz pompować opony sam? Kieruj się wskazówkami w tym artykule

Jak pompować opony samochodowe? 

Czynność pompowania opon nie jest skomplikowana. Oczywiście należy ustawić się blisko koła, chwycić pistolet i włożyć wężyk w wentyl, trzymając w jednym momencie wciśnięty języczek blokady. Kiedy wężyk zostanie już nałożony na wentyl należy nacisnąć spust.

Po napompowaniu należy puścić spust, nacisnąć język blokady na wężyku i energicznie go wysunąć.

Oponę pompuje się zazwyczaj do około 2 barów, ale zawsze warto sprawdzić zalecenia producenta, które są dostępne choćby na przednich drzwiach przy zamku lub na klapce wlewu paliwa. Źle napompowane opony wpływają na gorszą przyczepność, szybsze zużycie opony oraz słabszą amortyzację.

Prawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych

Aby sprawdzić właściwe ciśnienie w oponach wystarczy rzucić okiem na informacje, które są zmieszczone na klapce wlewu paliwa lub na drzwiach. Dostrzeżemy tam informacje na temat zalecanego ciśnienia w przypadku standardowego oraz pełnego obciążenia auta. 

Sprawdzając ogumienie przeanalizuj oznaczenie "Max. Press.", które informuje nas o maksymalnym ciśnieniu dla naszej opony.

W tym przypadku jest to 340 kPa. Jeśli chcesz swoje dane odczytywać w barach, przesuń przecinek o dwa miejsca w lewo i z 340 kilopaskali, otrzymujesz wartość 3,4 bara.

Wskaźnik maksymalnego ciśnienia dla danej opony

Wskaźnik maksymalnego ciśnienia dla danej opony

Czym pompować powietrze? 

Tutaj musisz wybrać pomiędzy nieco innowacyjną metodą, czyli pompowanie kół azotem a czymś nieco bardziej tradycyjnym, czyli powietrzem atmosferycznym. Warto pamiętać jednak, że aby napompować opony azotem, musisz udać się zazwyczaj do zakładu wulkanizacyjnego.

W tym przypadku wiążę się to z poniesieniem dodatkowego kosztu w granicach od 5 do 8 zł za oponę. Jednak w dłuższej perspektywie takie rozwiązanie może się okazać opłacalne – szczególnie jak dysponujemy dużą ilością samochodów. 

Azot to suchy gaz pozbawiony tlenu. Jest wolny od wilgoci, dlatego opona nim wypełniona zyskuje wiele w aspekcie żywotności. Co więcej azot przyczynia się do zmniejszenie zużycia paliwa – szczególnie w przypadku długich tras.

Ogumienie napełnione azotem ogranicza ryzyko wystrzału, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa. Wyliczono, że ciśnienie w ogumieniu, które jest napełnione azotem utrzymuje się trzykrotnie dłużej niż powietrze. Takie rozwiązanie wykorzystywane jest często w autach wyścigowych.

Przelicznik miar ciśnienia

Należy zwrócić uwagę na prawidłowe ciśnienie w różnych kołach, które podawane jest w różnych jednostkach. Są to zazwyczaj bary (bar) lub kilopaskale (kPa), rzadziej atmosfery (at) lub funty na cal kwadratowy (psi), które stosowane są w anglosaskim systemie miar. Rzuć okiem na nasz przelicznik. 

Jednostki ciśnienia w oponach

Jednostki ciśnienia w oponach

Pompowanie opon samochodowych na stacji

Zastanawiasz się jak napompować opony w trasie, a nie posiadasz do tego odpowiedniego sprzętu? Jednym z rozwiązań – i to bezpłatnych – może być stacja benzynowa.

Właśnie w tym miejscu możesz uzupełnić czy też napompować opony. W tej kwestii wystarczy ustawić odpowiednią wartość na urządzeniu, a następnie nałożyć przewód na nasze wentyl pojazdu.

Użytkowanie tego typu kompresorów jest niezwykle proste. Co więcej, na stacjach znajduje się często instrukcja obsługi, mówiąca o tym, jak korzystać z takiego kompresora.

Jak prawidłowo pompować opony

Specjalnie dla Ciebie w postaci wypunktowania wskazujemy, jak prawidłowo pompować opony oraz jakich błędów warto unikać

  • Dbaj o temperaturę ogumienia – opony przed pompowaniem nie powinny być mocno nagrzane. Wybierz odpowiednią stację i odczekać ok. 30 minut do momentu, kiedy temperatura opon ustabilizuje się. 
  • Ustawienie samochodu – nie ma znaczenia, w jaki sposób ustawisz swoje. Wężyki na stacjach są bardzo długie i zazwyczaj mają formę spirali, aby spokojnie mógł dotrzeć do koła pojazdu.
  • Spuść trochę powietrza – rozpocznij od spuszczenia części powietrza z opon. Dzięki temu masz pewność, że w oponie nie pozostaną żadne zanieczyszczenia, które finalnie mogą przedostać się do opony. 
  • Pompowanie uszkodzonej opony – jeśli podejrzewasz, że struktura Twojej opony jest uszkodzona – nie pompuj swojego ogumienia. Naruszona struktura może spowodować wystrzał opony. Na wszelki wypadek w trakcie pompowania odsuń się od pojazdu. 
  • Dokręć nakrętkę – to drobny mankament, ale dokręcenie nakrętki pozwala na ograniczenie ilości powietrza, które może ujść przez wentyl.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.