Czy temperatura opon ma znaczenie? Kiedy wymienić opony letnie na zimowe?

Niezwykle istotnym elementem w kontekście używania samochodu jest temperatura opon. Mowa tutaj o zarówno temperaturze wewnątrz ogumienia, jak i na powierzchni bieżnika. Kluczowe jest, aby używać opony w odpowiednich temperaturach na zewnątrz – zgodnie ze wskazaniem producenta. Sprawdź nasz artykuł i dowiedz się, jaki wpływ ma temperatura opon na osiągi Twojego pojazdu.

Czym jest klasa temperaturowa UTQG

Indeks temperatury UTQG wskazuje stopień, w jakim ciepło jest wytwarzane i / lub rozpraszane przez oponę. Jeśli ogumienie nie jest w stanie skutecznie odprowadzać ciepła lub jeśli opona nie jest w stanie oprzeć się destrukcyjnym skutkom gromadzenia się ciepła, jej zdolność do jazdy przy dużych prędkościach jest ograniczona. 

Odporność temperatury oceniana jest na podstawie oznaczeń: A (superior – lepszy), B (good – dobry) oraz C (average – średni). Zrozumienie UTQG może pomóc w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji podczas porównywania opon zimowych, całorocznych lub letnich, jednak należy pamiętać, że oceny temperatury mogą być podawane przez producentów w dość subiektywny sposób.

W ramach ciekawostki warto dodać, że każda sprzedawana opona w Stanach Zjednoczonych musi mieć przynajmniej ocenę „C”, która określa zdolność do wytrzymywania prędkości 85 mil na godzinę.

Temperatura znamionowa pokazuje zdolność opon do rozpraszania nagromadzonego ciepła. Ciepło może wpłynąć na pogorszenie stanu opony.

Temperatura znamionowa pokazuje zdolność opon do rozpraszania nagromadzonego ciepła. Ciepło może wpłynąć na pogorszenie stanu opony.

Temperatura a przyczepność

Warto przytoczyć przykład opon o charakterystyce sportowej, gdzie temperatura bieżnika ma ogromny wpływ na osiągi pojazdu. Podczas wyścigów możemy dostrzec, że opony są ubierane w pokrowce i poddawane ogrzewaniu aż do moment wyjazdu. Marcus Prosser – technik zespołu McLaren wyjawił, że każda opona musi być ogrzewana przynajmniej przez dwie godziny.

Należy jednak pamiętać, że konieczne jest rozgrzanie wielu typów opon. Dla zwykłego zjadacza chleba odpowiednia temperatura wewnątrz ogumienia nie będzie miała wielkiego znaczenia. Opona nagrzewa się najbardziej w strefie barku. Poprzez pokonywanie ostrych zakrętów temperatura wewnętrznych barków może być wyższa – szczególnie na przedniej osi. 

Temperatura opon w czasie jazdy

Wyliczono, że opona podczas normalnej pracy osiąga temperaturę ok. 60-65 °C. Oczywiście, temperatura może wzrosnąć w wyniku kontaktu ogumienia z nawierzchnią. Dzieje się tak, ponieważ im temperatura wyższa, tym skłonność do rozproszenia energii spada. Mechanizm rozpraszania energii można śmiało łączyć z oporami toczenia. Osiągnięcie przez oponę optymalnej temperatury powoduje stabilizację poziomu współczynnika oporu toczenia. 

Jakie są negatywne skutki temperatury otoczenia

Warto wiedzieć, że przechowywanie opon w wysokich temperaturach i narażenie ich na promieniowanie ultrafioletowe jest bardzo szkodliwe. 
Również niskie temperatury mogą mieć złe skutki. Podaje się, że opony powinny być przechowywane w zakresie temperatur od -5 do +35. Zimno powoduje twardnienie gumy, a ciepło z kolei przyspiesza proces utlenienia, co prowadzi do przyspieszonego starzenia i powstawania pęknięć na strukturze opony. Zjawisko to ma jeszcze większy wpływ w przypadku promieniowania UV.

Na zdjęciu opona Michelin ENERGY SAVER 195/65 R16 wraz ze wskaźnikiem temperatury

Na zdjęciu opona Michelin ENERGY SAVER 195/65 R16 wraz ze wskaźnikiem temperatury

Temperatura otoczenia opony 

Warto tutaj wspomnieć o sytuacji, która miała miejsce w 2007 roku za sprawą Toyo – marki pochodzącej ze Stanów Zjednoczonych. Producent ogumienia poinformował swoich klientów o tym, że opony R1A, R1R i R888 mogą utracić swoje właściwości lepko-sprężyste poniżej 0°C. Skutkuje to oczywiście pojawieniem się pęknieć na strukturze opony, która finalnie nie będzie nadawała się do dalszej eksploatacji. 

Powyższy przykład obrazuje, jak istotny wpływ odgrywa temperatura podczas eksploatacji opon. Szczególnie w przypadku ich właściwego przechowywania. Zatem należy pamiętać, aby przechowywać i eksploatować opony letnie i zimowe zgodnie z przeznaczeniem producenta. W wielu źródłach podaje się, że temperaturę graniczną pomiędzy oponami letnimi a zimowy jest 7°C.

Ciśnienie w oponach a temperatura

W okresie zimowym warto częściej kontrolować ciśnienie, a szczególnie w mroźne dni. Wynika to z zależności ciśnienia i temperatury, co wpływa na optymalną częstotliwość użycia kompresora. 

W meteorologii badana jest zależność: ciśnienie atmosferyczne a temperatura, tak w motoryzacji analizuje się wpływ temperatury na ciśnienie w oponach. Im niższa temperatura, tym bardziej spada ciśnienie w oponach. Powietrze jest gazem, który kurczy się lub rozszerza w zależności od temperatury. Przyjmuje się, że ciśnienie zmienia się o 0,1 bara wraz ze spadkiem ciepła o 10 stopni. Przy -20°C może być to różnica aż 0.4 bara!

Czy temperatura ma wpływ na wymianę opon? 

Okres zimowy niesie za sobą konieczność zmiany kompletu opon. Zaśnieżone i oblodzone drogi sprawiają, że potrzebujemy ogumienia, które będzie przystosowane do trudnych warunków zimowych. Generalnie rzecz biorąc, wielu kierowców zapomina o tym, że opony zimowe przewyższają opony letnie we wszystkich parametrach, jeśli chodzi o bezpieczną jazdę zimą.

Zwolenników jednego kompletu nie brakuje, a nie mamy na myśli opon całorocznych. W ostatnim dziesięcioleciu trudno doświadczyć częstych i sowitych opadów śniegu to jednak warto wymienić opony – choćby ze względu na niską temperaturę, która wymaga mieszanki o innej specyfice.

Wskaźnik UTQG został utworzony przez National Highway Traffic Safety Administration w 1978 roku przez oddział Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych

Wskaźnik UTQG został utworzony przez National Highway Traffic Safety Administration w 1978 roku przez oddział Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych

Przegrzanie opon

Pamiętajmy, że długotrwała jazda z wysoką prędkością prowadzi do wzrostu temperatury wewnętrznej opony. W związku z tym należy zwrócić uwagę na konstrukcję wewnętrzną, która zapełni pełne bezpieczeństwo w tej kwestii.

Amerykański Departament Transportu opracował system UTQG, w którym jednym z kryteriów jest temperatura. 

Odporność na przegrzanie

Jeśli wybierasz się w długą podróż i preferujesz jazdą z dużą prędkością, może to doprowadzić do wzrostu temperatury wewnątrz opony. Co ciekawe, w ramach testu UTOQ opony sprawdzane są w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych na specjalistycznych maszynach do testów.

Analiza sprawdza odporność danego modelu na przegrzanie oraz degradację, która może doprowadzić do skrócenia żywotności opon. Wyniki sprawdzianu oznaczane są literami A, B i C, gdzie A jest oceną najwyższą.

Jak dbać o temperaturę opon? 

Wielu kierowców nie jest świadomych, że temperatura ma wpływ na niemal wszystkie osiągi, które są związane z oponami. Mamy na myśli opór toczenia, przyczepność, poziom bezpieczeństwo czy trwałość modelu. Trzeba przyznać, że monitorowanie temperatury ogumienia może być trudne dla zwyczajnego kierowcy. Jedną z alternatyw może być system monitorujący temperaturę oraz ciśnienie opony.

Warto jedna pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które pozytywnie wpłyną na długotrwałość eksploatowanej przez nas opony i co ważne - na nasze bezpieczeństwo. Zatem oto kilka rad od nas:

  • używaj opon o właściwym indeksie nośności (wskazanym przez producenta pojazdu);
  • regularnie kontruj stan ciśnienia opon;
  • zaopatrz się w preparaty do konserwacji opon;
  • kontroluj stan swojego ogumienia;
  • przechowuj opony w optymalnych warunkach (w temperaturach nie niższych niż -5 i nie wyższych niż +25, w miejscach nie narażonych na promieniowanie UV);
  • staraj się parkować samochód w miejscach, gdzie pojazd nie jest narażony na intensywne nasłonecznienie.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.