Co to jest UTQG i co oznacza?

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Co to jest UTQG i co oznacza?

Czy zwróciliście kiedyś uwagę na takie oznaczenia na oponach? UTQG to standard zgodny z normami FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards). Ten amerykański standard ma zastosowanie do wszystkich opon do samochodów osobowych, za wyjątkiem opon zimowych, z kolcami, 4x4, do kół zapasowych i o średnicy mniejszej niż 12 cali.

Oznaczenia UTQG umieszczone są na wszystkich oponach osobowych sprzedawanych w USA. Oficjalnie nie obowiązują one w Europie, dlatego producenci i sprzedawcy nie informują nas o ich znaczeniu i wartościach. Warto jednak znać te oznaczenia, bo na rynku europejskim pojawia się sporo opon z USA, jak np. Continental czy Bridgestone. Oznaczenia UTQG znajdziesz na ścianie bocznej opony w postaci napisów z określonymi wartościami, które składają się z trzech elementów:

TREADWEAR – indeks odporności zużycia bieżnika

TRACTION – indeks przyczepności na mokrej nawierzchni

TEMPERATURE – indeks odporności na przegrzanie

TREADWEAR

Najpierw wyjaśnimy definicję opony porównawczej. Jest to znormalizowany model opony, której parametry odpowiadają indeksowi TREADWEAR 100. Na oponach trafiających do sprzedaży mogą pojawić się wartości TREADWEAR będąca wielokrotnością liczby 20 (60 - 80 - 100 - 120 - ... 200 ... 800). Jak to działa?

Sprawdzane opony montuje się na samochodzie wraz z oponami o indeksie 100, a następnie porównuje zużycie, którego poziom mierzy się co 800 mil (1287 km), a opony są odpowiednio przekładane (rotowane). Odbywa się to na podstawie porównania współczynnika zużycia bieżnika otrzymanego w czasie próby odbywającej się w kontrolowanych warunkach na wyznaczonej trasie o dystansie 6 400 mil (około 10 300 kilometrów). W oparciu o wyniki takich pomiarów opony otrzymują takie indeksy, jak np. 60, 100, 200, lub 400.

Jeśli opona otrzyma indeks 60 oznacza to, że jej teoretyczna trwałość wynosi 60% opony porównawczej (o indeksie 100). Opona z indeksem 60 zużyje się znacznie szybciej niż opona z indeksem 100, a z kolei opona, która otrzyma indeks 200 będzie ścierała się zdecydowanie wolniej od opony porównawczej ale też 2 szybciej od opony o indeksie 400. Model z indeksem 400 będzie 4 razy trwalszy niż produkt porównawczy (z indeksem 100).

TRACTION

Przyczepność UTQG jest wyrażana za pomocą oznaczeń literowych. AA to ocena najwyższa, po niej są A i B, na końcu jest indeks C. Za pomocą tego oznaczenia, kierowca dostaje informację, jaka jest zdolność opony do hamowania na mokrej nawierzchni.

Wyznaczanie wartości parametru TRACTION odbywa się na asfaltowym albo betonowym torze w ściśle określonych warunkach. Auto rozpędza się do prędkości 65 km/h, a następnie hamuje. Podczas tej próby system ABS w samochodzie jest wyłączony.

W Europie najniższa akceptowalna wartość parametru TRACTION to A. Jeśli preferujesz dynamiczny styl jazdy, to koniecznie szukaj opon z indeksem AA. Indeksy B i C są akceptowalne tylko w warunkach amerykańskich. W Europie takich opon lepiej nie kupować. Warto też zaznaczyć, że oznaczenie TRACTION nie informuje o przyczepności na suchej nawierzchni, na zakrętach jak i odporności na zjawisko aquaplaningu.

TEMPERATURE

TEMPERATURE określa odporność opony na przegrzanie - temperaturę powstającą podczas jazdy. Podczas jazdy z dużą prędkością opony rozgrzewają się mocno, a to skraca ich żywotność. W celu przydzielenia indeksu konkretnej oponie (możliwe są A, B i C - A to wartość najlepsza) przeprowadzone zostają badania laboratoryjne, gdzie opona poddawana jest testom. Odporność na przegrzanie ma duży wpływ na indeks prędkości. Aby uzyskać oznaczenie A, model musi przejść 30 minutową próbę z prędkością 115 mil/h (185 km/h). Analogicznie aby uzyskać oznaczenie B musi odbyć 30 minutową próbę z prędkością 100 mil/h (160 km/h), natomiast opona oznaczona indeksem C musi przejść próbę z prędkością 85 mil/h.

Podobnie jak w przypadku indeksu TRACTION i tutaj najlepszym wyborem będą opony z indeksem A. TREADWEAR (odporność na zużycie) pomoże Wam w wyborze opon z dłuższą żywotnością.

Jeśli będziecie sugerować się oznaczeniami UTQG, to pamiętajcie, że różnica pomiędzy oponą z indeksem 200 a 400 będzie znacząca. Oznaczenia te należy traktować tylko poglądowo. W Europie nie ma obowiązku ich stosowania, a ich wartości wyznaczane są w warunkach północnoamerykańskich.

Źródło: 24opony.pl
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: nieczynne

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia